Spring naar bijdragen

Tips voor een finale tafel.


Ace

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Sinds een half jaartje ben ik bezig met pokeren en dit gaat me aardig goed af. ups & downs en zelfs na een verlies kan ik nog met een lach de tafel verlaten puur omdat het spel toch leuk was ongeacht het verlies. Nu speel ik sinds kort ook toernooitjes en dit trekt mij toch iets meer dan cash games. Want wat is nou mooier dan met een klein bedrag die klapper te pakken, en ook al eindig je niet eerste kan je toch nog een prijs in de wacht slepen. Nu heb ik een aantal toernooitjes achter de rug zitten maar merk ik al snel 1 ding waar ik last van heb. Op het begin gaat het me altijd zeer goed af, maar nu al een aantal keer een finale tafel bereikt maar dan bloed ik vaak dood. Mijn speelstijl is TAG en dit werkt op het begin altijd prima, maar eenmaal aan de finale tafel merk ik toch dat de goeie een stuk minder vaak voorkomen waardoor ik soms als shortstack helemaal niet in een pot verzeild raak. op ten duur moet je natuurlijk all-in gaan en hopen op het beste. Maar ik denk dat er tussen dat stuk van all-in gaan en de finale tafel bereiken nog iets is wat ik kan verbeteren. 

Nu is mijn vraag wat voor tips houden jullie zelf altijd aan in zo'n toernooi? Ik bluf af en toe wel eens, maar als ik dan ge-reraised word dan Fold ik vaak wel. tuurlijk kan dit een bluf van de ander zijn maar als dit niet zo is dan zit ik vaak in een pot met echt bagger kaarten en verdwijnt al snel een groot gedeelte van mijn stack hier in. Bij cash games is dit niet zo'n probleem, want de weg naar de kassa is vaak niet zo ver, maar bij toernooien ligt dit toch iets anders.

Is het een kwestie van al doende leert men of is er toch een bepaalde tactiek dit ervoor kan zorgen dat ik in ieder geval wat minder snel dood bloed aan de finale tafel?

bewerkt door Ace (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Interessante vraag zeg. 

@Gebruiker @Sinister6 @LangeRuud @Rudi @DeValsspeler @Johan poker binkie @JackPot @Chuckmeister@DennMann @SmartAce @The-fischer Kom er maar in pokerkenners en mensen die wat kunnen toevoegen in dit mooie topic.

 

Pokertoernooien hebben diverse fases, het is lastig, wie zijn je tegenstanders, wat zijn de limieten/chips in het spel, wat is de pay out structuur, hoe is je positie aan tafel etc.

Er zijn vele interessante (Engels) boeken geschreven over dit onderwerp.

 

Het is schakelen en beter iets te agressief dan een afwachtende houding, dit heeft alles te maken met de hogere blinden/ante en vooral met de uit betaalschema.  50 x 10e worden of 1 x eerste met hetzelfde rendement, dan mag je moet je meer risico nemen om naar die top posities manoeuvreren.  

Veel oefenen, ook in het Heads Up spel.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt er zeker aan wat voor buy-ins je speelt.

Belangrijk is wel naar mijn mening om niet te veel riscio te nemen. Stel jij hebt een gezonde en grote stack, dan kan het soms lonen om wat rustiger te spelen totdat wat shorties er uit zijn. Dit geldt zeker bij payjumps. 

Gaat er bijv een shortie all-in? Dan kun je met een redelijke hand prima mee-callen als iemand anders ook heeft gecalled. Probeer de pot daarna gewoon rustig uit te spelen en ga niet zitten bluffen in een lege side-pot. 

Maar aan de andere kant, merk je dat het spel erg tight wordt, speel dan gerust wat meer handen in midden en late positie. Vooral shorties kun je prima onder druk zetten. Let wel op hoeveel je raised. Voordat je de hand speelt moet je bijvoorbeeld al weten of je een all-in van een shortie gaat callen bijvoorbeeld.

Een andere tip kan zijn, als je zelf wat shorter bent om ipv te raisen, gewoon all-in te gaan. Uiteraard afhankelijk vanaf hoeveel blinds je hebt. Wanneer je all-in gaat heeft de speler naast jouw maar 2 keuzes, namelijk call of fold.

Raise je, dan geef je hem 3 keuzes, namelijk call, fold of reraise. Als je dan met niks zit, moet jij je kaarten wegleggen. En ja, ga je all-in, dan heb je uiteraard ook de kans dat je tegenstander met een betere hand wakker wordt. 

En wat @Hotrunner zegt, lees je vooral goed in over ICM (Independent Chip Model) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei TheGreatOne:

Interessante vraag zeg. 

@Gebruiker @Sinister6 @LangeRuud @Rudi @DeValsspeler @Johan poker binkie @JackPot @Chuckmeister@DennMann @SmartAce @The-fischer Kom er maar in pokerkenners en mensen die wat kunnen toevoegen in dit mooie topic.

 

Pokertoernooien hebben diverse fases, het is lastig, wie zijn je tegenstanders, wat zijn de limieten/chips in het spel, wat is de pay out structuur, hoe is je positie aan tafel etc.

Er zijn vele interessante (Engels) boeken geschreven over dit onderwerp.

 

Het is schakelen en beter iets te agressief dan een afwachtende houding, dit heeft alles te maken met de hogere blinden/ante en vooral met de uit betaalschema.  50 x 10e worden of 1 x eerste met hetzelfde rendement, dan mag je moet je meer risico nemen om naar die top posities manoeuvreren.  

Veel oefenen, ook in het Heads Up spel.

 

 

Ik ben inderdaad bezig nu met boeken te lezen hierover, maar begon eerst met crashgames en merk dat dit toch iets anders speelt als toernooitjes. De basis komt aardig overeen natuurlijk maar ben nu opzoek naar goede boeken specifiek voor toernooien, dus als je aanraders hiervoor hebt hoor ik het graag.

11 uur geleden zei Hotrunner:

Stop met bluffen aan de FT, tot dat je de tafel wat doorgronden hebt.

Kijk naar welke plek jij staat en hoeveel man er onder je staat mbt money jumps en big blinds.

 

In sommige spots mag je eigenlijk (bijna) geen hand spelen.

 

Maar dat zijn allemaal dingen die op te zoeken zijn online op bv icm spots ft.

Icm spots zal ik eens verder in gaan verdiepen, tnx.

Met die spots heb ik inderdaad dat ik met vroege posities heeeeel tight speel en nauwelijks handen speel, hopend op een goede hand in een betere positie dan. 

5 uur geleden zei DennMann:

Het ligt er zeker aan wat voor buy-ins je speelt.

Belangrijk is wel naar mijn mening om niet te veel riscio te nemen. Stel jij hebt een gezonde en grote stack, dan kan het soms lonen om wat rustiger te spelen totdat wat shorties er uit zijn. Dit geldt zeker bij payjumps. 

Gaat er bijv een shortie all-in? Dan kun je met een redelijke hand prima mee-callen als iemand anders ook heeft gecalled. Probeer de pot daarna gewoon rustig uit te spelen en ga niet zitten bluffen in een lege side-pot. 

Maar aan de andere kant, merk je dat het spel erg tight wordt, speel dan gerust wat meer handen in midden en late positie. Vooral shorties kun je prima onder druk zetten. Let wel op hoeveel je raised. Voordat je de hand speelt moet je bijvoorbeeld al weten of je een all-in van een shortie gaat callen bijvoorbeeld.

Een andere tip kan zijn, als je zelf wat shorter bent om ipv te raisen, gewoon all-in te gaan. Uiteraard afhankelijk vanaf hoeveel blinds je hebt. Wanneer je all-in gaat heeft de speler naast jouw maar 2 keuzes, namelijk call of fold.

Raise je, dan geef je hem 3 keuzes, namelijk call, fold of reraise. Als je dan met niks zit, moet jij je kaarten wegleggen. En ja, ga je all-in, dan heb je uiteraard ook de kans dat je tegenstander met een betere hand wakker wordt. 

En wat @Hotrunner zegt, lees je vooral goed in over ICM (Independent Chip Model) 

Tnx voor de tips.

Ben zelf al veel aan het lezen m.b.t. push/fold charts voor als ik short stack ben. Heb hier een hele handige app gratis voor gekregen met Black Friday. Vindt het zelf toch heel lastig om met bijvoorbeeld K7s all in te gaan met 15BB in de CO, echter geeft de chart aan dat dit wel de juiste zet is. 

Als ik verder een goede stack heb dan wacht ik liever af tot de shorttrack eruit ligt inderdaad, maar kan het niet schadelijk zijn dat je dan soms geen handen speelt die je eigenlijk wel zou moeten spelen puur omdat je een afwachtende houding aanneemt? Is hier nog iets extra wat je zou moeten meerekenen omdat je een extra risico loopt en zo misschien zelf als short stack eindigt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Ace Het blijft altijd lastig om de keuze te maken op basis van de wiskunde of op basis van je gevoel. Met voelt misschien niet goed om K7ss te schuiven, maar dat zou wel het beste zijn. Uiteraard is "het beste" gemeten over die 1000x dezelfde siutatie.

Het kan erg frustrerend zijn als een andere speler dan net een goede hand krijgt en je er uit knikkert. Maar dat staat niet in verhouding tot het aantal keren dat je tegenstanders folden waarschijnlijk. En nog frustrerender is het als je uren hebt gespeeld en dan net buiten de pot pist.

Een goede stack kan ook juist een voordeel zijn om de rest onder druk te zetten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-12-2021 om 23:20 zei TheGreatOne:

Interessante vraag zeg. 

@Gebruiker @Sinister6 @LangeRuud @Rudi @DeValsspeler @Johan poker binkie @JackPot @Chuckmeister@DennMann @SmartAce @The-fischer Kom er maar in pokerkenners en mensen die wat kunnen toevoegen in dit mooie topic.

 

Pokertoernooien hebben diverse fases, het is lastig, wie zijn je tegenstanders, wat zijn de limieten/chips in het spel, wat is de pay out structuur, hoe is je positie aan tafel etc.

Er zijn vele interessante (Engels) boeken geschreven over dit onderwerp.

 

Het is schakelen en beter iets te agressief dan een afwachtende houding, dit heeft alles te maken met de hogere blinden/ante en vooral met de uit betaalschema.  50 x 10e worden of 1 x eerste met hetzelfde rendement, dan mag je moet je meer risico nemen om naar die top posities manoeuvreren.  

Veel oefenen, ook in het Heads Up spel.

 

 

En dan mij niet taggen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

59 minuten geleden zei DennMann:

@Ace Het blijft altijd lastig om de keuze te maken op basis van de wiskunde of op basis van je gevoel. Met voelt misschien niet goed om K7ss te schuiven, maar dat zou wel het beste zijn. Uiteraard is "het beste" gemeten over die 1000x dezelfde siutatie.

Het kan erg frustrerend zijn als een andere speler dan net een goede hand krijgt en je er uit knikkert. Maar dat staat niet in verhouding tot het aantal keren dat je tegenstanders folden waarschijnlijk. En nog frustrerender is het als je uren hebt gespeeld en dan net buiten de pot pist.

Een goede stack kan ook juist een voordeel zijn om de rest onder druk te zetten. 

Je moet natuurlijk elke beslissing nemen op basis van wiskunde en niet op gevoel. Enkel long term denken bij poker. Speel je met stats? (kan dat tegenwoordig nog) dan die goed leren lezen en daarop vertrouwen.

Boeken lijken me in het algemeen outdated. Er zijn ongetwijfeld goede sites als runitonce etc waar je filmpjes van pro's kunt krijgen tegen bepaalde kosten. Dit is vaak een investering die het op de lange termijn waard is. Desnoods deel je de inlog met andere pokerfanaten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei DennMann:

@Ace Het blijft altijd lastig om de keuze te maken op basis van de wiskunde of op basis van je gevoel. Met voelt misschien niet goed om K7ss te schuiven, maar dat zou wel het beste zijn. Uiteraard is "het beste" gemeten over die 1000x dezelfde siutatie.

Het kan erg frustrerend zijn als een andere speler dan net een goede hand krijgt en je er uit knikkert. Maar dat staat niet in verhouding tot het aantal keren dat je tegenstanders folden waarschijnlijk. En nog frustrerender is het als je uren hebt gespeeld en dan net buiten de pot pist.

Een goede stack kan ook juist een voordeel zijn om de rest onder druk te zetten. 

Ik heb tafelspelen altijd op de statistieken gespeeld, maar met poker merk ik dat het me soms toch nog een beetje bang maakt om met een medium hand te pushen. Zal even aanpassen worden. Ga dit jaar proberen om het wat serieuzer aan te pakken en zal dus eraan moeten wennen om ook hier te vertrouwen om te cijfers en niet te bang te spelen haha. 

Als ik een goeie stack heb dan maak ik vaak wel redelijk goeie keuzes, rassen waar nodig is, maar ook golden tegen een onredelijk raise van de tegenstander terwijl ik genoeg in de pot heb zitten is geen enkel probleem. Het is echt vaak het moment dat ik short stack zit dat ik soms teveel op gevoel ga spelen.

4 uur geleden zei LuukFOD:

Je moet natuurlijk elke beslissing nemen op basis van wiskunde en niet op gevoel. Enkel long term denken bij poker. Speel je met stats? (kan dat tegenwoordig nog) dan die goed leren lezen en daarop vertrouwen.

Boeken lijken me in het algemeen outdated. Er zijn ongetwijfeld goede sites als runitonce etc waar je filmpjes van pro's kunt krijgen tegen bepaalde kosten. Dit is vaak een investering die het op de lange termijn waard is. Desnoods deel je de inlog met andere pokerfanaten.

Ik speel het liefst live maar als ik online speel dan speel ik op ggpoker, hier heb je standaard bij iedere speler zijn statistieken staan (VPIP, PFR, ATS, 3BET).

Verder vindt ik boeken altijd fijn om te lezen om zo minder snel afgeleid te worden, informatieve filmpjes kijk ik soms wel maar merk dat ik sneller wordt afgeleid dan met een boek. Het is puur om echt de correcte basis te leren, want verder is het net als met autorijden hoorde ik, het echte poker leer je pas het moment dat je aanschuift.

Heb overigens Runitonce ff snel bekeken, maar de prijs was wel extreem hoog, Is dit het echt waard? is toch al snel een kleine €900 voor een jaar (of €90 per maand).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Ace:

Ik heb tafelspelen altijd op de statistieken gespeeld, maar met poker merk ik dat het me soms toch nog een beetje bang maakt om met een medium hand te pushen. Zal even aanpassen worden. Ga dit jaar proberen om het wat serieuzer aan te pakken en zal dus eraan moeten wennen om ook hier te vertrouwen om te cijfers en niet te bang te spelen haha. 

Als ik een goeie stack heb dan maak ik vaak wel redelijk goeie keuzes, rassen waar nodig is, maar ook golden tegen een onredelijk raise van de tegenstander terwijl ik genoeg in de pot heb zitten is geen enkel probleem. Het is echt vaak het moment dat ik short stack zit dat ik soms teveel op gevoel ga spelen.

Ik speel het liefst live maar als ik online speel dan speel ik op GGpoker, hier heb je standaard bij iedere speler zijn statistieken staan (VPIP, PFR, ATS, 3BET).

Verder vindt ik boeken altijd fijn om te lezen om zo minder snel afgeleid te worden, informatieve filmpjes kijk ik soms wel maar merk dat ik sneller wordt afgeleid dan met een boek. Het is puur om echt de correcte basis te leren, want verder is het net als met autorijden hoorde ik, het echte poker leer je pas het moment dat je aanschuift.

Heb overigens Runitonce ff snel bekeken, maar de prijs was wel extreem hoog, Is dit het echt waard? is toch al snel een kleine €900 voor een jaar (of €90 per maand).

Je hoeft niet gelijk een maand te doen, maar persoonlijk vind ik het allemaal saai en langdraderig. 

 

Op youtube staan ook wel wat filmpjes van bv rampage en marino(s) o.i.d. die spelen live en doen dan handanalyse meer wat vermaak en dergelijk maar ze zeggen wel waarom ze dingen doen en qua sizing is het ook wel aardig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...
Op 30-12-2021 om 23:20 zei TheGreatOne:

Interessante vraag zeg. 

@Gebruiker @Sinister6 @LangeRuud @Rudi @DeValsspeler @Johan poker binkie @JackPot @Chuckmeister@DennMann @SmartAce @The-fischer Kom er maar in pokerkenners en mensen die wat kunnen toevoegen in dit mooie topic.

 

Pokertoernooien hebben diverse fases, het is lastig, wie zijn je tegenstanders, wat zijn de limieten/chips in het spel, wat is de pay out structuur, hoe is je positie aan tafel etc.

Er zijn vele interessante (Engels) boeken geschreven over dit onderwerp.

 

Het is schakelen en beter iets te agressief dan een afwachtende houding, dit heeft alles te maken met de hogere blinden/ante en vooral met de uit betaalschema.  50 x 10e worden of 1 x eerste met hetzelfde rendement, dan mag je moet je meer risico nemen om naar die top posities manoeuvreren.  

Veel oefenen, ook in het Heads Up spel.

 

 

Klopt maar je moet je zelf ook paar dingen afvragen 1 wat is doel bedoel wat wil halen en tuurlijk zegt iedreen winnen maar je moet ook kijken naar wat willen de anderen spelers aan tafel berijken als die spelen om plek je veder te komen kan je daar anders tegen spelen omdat ze veel folden omdat ze veder willen komen 

En als je zelf puur speeld om echt te winnen en je niet echt uit maakt of op plek 4,6,7,8 en alleen 1ste wil worden kan daar spel op aanpassen anderen kant als allemaal van die spelers heb moet juist omgedraaide doen omdat ze juist spelen om te winnen 

Als je echt nieuwe FT heb en niemand van kent is in begin je handen spelen en heel goed opletten en daar je spel constant op aanpassen aan de situatie  

En bedenk meestal zit het echte mooi geld bij de Top 3 meestal 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 maanden later...
  • 2 maanden later...
4 uur geleden zei Lady_Diamond:

Ik ben nu bezig met pokerstudie.nl , misschien ook een goede tip voor jou. De starterscursus kun je misschien overslaan, maar ook voor de gevorderde spelers zijn er mooie tips en tools te vinden.

Klopt! Pokerstudie is voor alle Nederlandse en Belgische speler van een basis tot aan een hoog niveau. Je kunt er voor elk niveau leerzame content vinden op een tal van verschillende onderwerpen

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-3-2022 om 22:43 zei Johan poker binkie:

win je flipjes dan win je het toernooi 

Oei, daar ben ik het niet mee eens Johan! Flippen is in principe puur gokken (je zoekt namelijk de variantie op). De kunst is om een goede stack op te bouwen door het maximale aantal fiches te verdienen met je sterke handen, daardoor zullen de flips minder duur voor je zien (en slechts een deukje in je grote stack aanbrengen als je verliest).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...