Spring naar bijdragen

Nederlandse rente zakt als een baksteen


JackPot

Aanbevolen berichten

De Nederlandse tien jaars rente is deze ochtend gedaald onder 0,5% waarbij het zelfs zo is dat als je je geld uitleent aan de Nederlande staat met een looptijd van 7 jaar je zelfs geld moet betalen aan de Nederlandse overheid. Daarom is het naar mijn inziens op dit moment onbegrijpelijk dat de Nederlandse banken de consumenten nog steeds een rente geven op de spaargelden. 

4MRiAsl.gif

Dit laat dus zien dat er enorme vraag is om je geld veilig weg te zetten bij de Nederlandse overheid in plaats van dit te beleggen in aandelen of andere risicovollere beleggingen.

Verwachten jullie dat de banken straks ook negatieve rente gaan vragen zoals dit nu reeds gebeurt bij groot vermogenden in Nederland en in het buitenland?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 10 maanden later...

Is het niet zo dat als er negatieve rente komen iedereen gewoon zijn geld van de spaarrekening haalt?

Ik snap daarom niet waarom banken uberhaupt negatieve rente kunnen gaan vragen, maar ik zal er waarschijnlijk te weinig verstand van hebben

Over de hypotheek rente: ik heb in 2010 een huis gekocht, hypotheek 10 jaar lang vastgezet op 4% rente, lager hadden ze niet gezien, en zou die ook niet komen . . . .  :s

Ik kan niet wachten tot de 10 jaar voorbij zijn of dat ik ga verhuizen, scheelt me een hoop geld denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@pjong het lijkt me juist vreemd dat banken nog rente betalen voor spaargeld. Dit geld moet men zelf stallen bij de ECB en dan betaalt men daarvoor 0,3 procent. Dan betalen ze ook de spaarder nog eens 0,7 procent. Oftewel het kost ze gewoon 1 procent op elke euro spaargeld! 

Stel je hebt 100.000 euro, zou je dit dan van de bank halen en thuis neerleggen omdat het je anders 1000 euro per jaar kost om op de bank te zetten? Risicos thuis zijn wel groter dan die 1 procent. 

Daarnaast is het nu wel zo dat grote partijen niet grote hoeveelheden bij de bank willen stallen omdat ze die onvoldoende vertrouwen en dat is de reden dat de Nederlandse overheid geld kan lenen en daar een vergoeding voor krijgt in plaats van betaalt. 

Welke onetimer zou zijn spaargeld van de bank halen als hij rente moest betalen hier over en waarom?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een deposito is natuurlijk ook negatief als de spaarrente onder nul gaat. Ik denk als het echt zo ver is dat er weer icesave achtige banken komen en iedereen veel risico gaat nemen met zijn spaargeld. 

Ik geloof echt niet dat er veel mensen hun geld van de bank gaam halen want wat moet je in hemelsnaam met duizenden euros thuis onder je matras?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JackPot zei:

Een deposito is natuurlijk ook negatief als de spaarrente onder nul gaat. Ik denk als het echt zo ver is dat er weer icesave achtige banken komen en iedereen veel risico gaat nemen met zijn spaargeld. 

Ik geloof echt niet dat er veel mensen hun geld van de bank gaam halen want wat moet je in hemelsnaam met duizenden euros thuis onder je matras?

Dat zou niet slim zijn. Je kunt het dan beter stallen in mijn kluisje  o:) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JackPot zei:

@pjong het lijkt me juist vreemd dat banken nog rente betalen voor spaargeld. Dit geld moet men zelf stallen bij de ECB en dan betaalt men daarvoor 0,3 procent. Dan betalen ze ook de spaarder nog eens 0,7 procent. Oftewel het kost ze gewoon 1 procent op elke euro spaargeld! 

Stel je hebt 100.000 euro, zou je dit dan van de bank halen en thuis neerleggen omdat het je anders 1000 euro per jaar kost om op de bank te zetten? Risicos thuis zijn wel groter dan die 1 procent. 

Daarnaast is het nu wel zo dat grote partijen niet grote hoeveelheden bij de bank willen stallen omdat ze die onvoldoende vertrouwen en dat is de reden dat de Nederlandse overheid geld kan lenen en daar een vergoeding voor krijgt in plaats van betaalt. 

Welke onetimer zou zijn spaargeld van de bank halen als hij rente moest betalen hier over en waarom?

@Jackpot : is het niet zo dat de banken bereid zijn te betalen voor de rente van hun klanten omdat : ..................................................................................................................................................................

- ze veel geld verdienen aan persoonlijke leningen , doorlopende kredieten en hypotheken ( de bank heeft mij nooit kunnen uitleggen waarom de rente op een doorlopend krediet meer dan 6 % moet zijn , en ik heb het ze echt gevraagd )'.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

- ze hun eigen vermogen moeten verhogen , en volgens mij tellen de spaartegoeden ook als "eigen vermogen " . Dit in verband met de Basel - regulering van de EU.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ik ben wel degelijk van plan mijn spaartegoed van de bank te halen en te stallen in een kluisje in diezelfde bank , als de rente negatief wordt . Bijkomend voordeel is dat je dan geen box 3 belasting hoeft te betalen over het bedrag dat in de kluis zit !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..............................................................................................................................................................................

Ik ben wel degelijk van plan mijn spaartegoed van de bank te halen en te stallen in een kluisje in diezelfde bank , als de rente negatief wordt . Bijkomend voordeel is dat je dan geen box 3 belasting hoeft te betalen over het bedrag dat in de kluis zit !

Officieel dien je dit wel aan te geven :-) Wel afhankelijk hoeveel je hebt.

Tip 5: Contant geld opnemen

Er geldt in box 3 een vrijstelling voor contant geld en waardebonnen tot een bedrag van €517 per persoon. Je kan daar optimaal gebruik van maken door dit bedrag op 31 december contant in huis te nemen. Je belaste bankrekening zakt daardoor. Heb je minderjarige kinderen, dan geldt deze vrijstelling ook per kind. Je kan hen dit bedrag contant geven voor in de spaarpot. Het telt dan niet mee voor jouw vermogen. 

Bron: Consumentenbond

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JackPot zei:

@pjong het lijkt me juist vreemd dat banken nog rente betalen voor spaargeld. Dit geld moet men zelf stallen bij de ECB en dan betaalt men daarvoor 0,3 procent. Dan betalen ze ook de spaarder nog eens 0,7 procent. Oftewel het kost ze gewoon 1 procent op elke euro spaargeld! 

Stel je hebt 100.000 euro, zou je dit dan van de bank halen en thuis neerleggen omdat het je anders 1000 euro per jaar kost om op de bank te zetten? Risicos thuis zijn wel groter dan die 1 procent. 

Daarnaast is het nu wel zo dat grote partijen niet grote hoeveelheden bij de bank willen stallen omdat ze die onvoldoende vertrouwen en dat is de reden dat de Nederlandse overheid geld kan lenen en daar een vergoeding voor krijgt in plaats van betaalt. 

Welke onetimer zou zijn spaargeld van de bank halen als hij rente moest betalen hier over en waarom?

@Jackpot : is het niet zo dat de banken bereid zijn te betalen voor de rente van hun klanten omdat : ..................................................................................................................................................................

- ze veel geld verdienen aan persoonlijke leningen , doorlopende kredieten en hypotheken ( de bank heeft mij nooit kunnen uitleggen waarom de rente op een doorlopend krediet meer dan 6 % moet zijn , en ik heb het ze echt gevraagd )'.......................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

- ze hun eigen vermogen moeten verhogen , en volgens mij tellen de spaartegoeden ook als "eigen vermogen " . Dit in verband met de Basel - regulering van de EU.....................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Ik ben wel degelijk van plan mijn spaartegoed van de bank te halen en te stallen in een kluisje in diezelfde bank , als de rente negatief wordt . Bijkomend voordeel is dat je dan geen box 3 belasting hoeft te betalen over het bedrag dat in de kluis zit !

Contant geld moet je opgeven aan de BD. Via renseignering weet de BD hoeveel geld je elk jaar hebt. Fraude plegen, betekent een leuke boete en tegenwoordig haalt een computer de fraudeurs er sneller uit. 

Kluisje bij de bank. Ik weet niet welke bank? De meeste banken stoppen met deze service, omdat het te veel kost en de klant niet de werkelijke kostprijs wil betalen. 

Rente voor een DK, kosten verstrekking, risico premie, winst premie, overhead, etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 jaars Duitsland staat op dit moment op 0.16% (LAAGSTE OOIT)

10 jaars Nederland op 0.32% (Laagste stand ooit!)

Duitse yield curve is nu tot en met 8,5 jaar negatief waarbij 2 jaars Duisland nu -0,54% doet!

Oftewel je leent je geld voor 2 jaar lang uit aan de Duitse overheid en dit kost je per jaar 0,54% aan rente!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Japan begint nu ook de eerste gevolgen te zien in de handel van kluizen. Een trend die in Europa misschien ook wel de kop gaat opsteken?

Wie heeft er al een kluis thuis staan?

http://fd.nl/beurs/1140606/kluizen-zijn-in-japan-niet-aan-te-slepen

Enkele quotes:

Op de website van de Wall Street Journal is een filmpje te zien dat zich afspeelt in een winkel in Tokyo van de keten Shimachu, een soort Makro en Ikea in één. De verkopen van kluizen zijn hier meer dan verdubbeld en de meest populaire kluis — met een prijskaartje van omgerekend €640 ­— is totaal uitverkocht. Eind maart is die pas weer beschikbaar.

Toen de president van de Japanse centrale bank Haruhiko Kuroda op 29 januari de markten verraste door aan te kondigen dat de depositorente zal worden verlaagd naar -0,1% daalde de waarde van de yen ten opzichte van de euro met ongeveer 1%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 maand later...

Ach dankzij die lage rente heb ik een heerlijk lage hypotheek rente.

Afgelopen jaren is de waarde van landbouwgrond meer dan verdubbeld. Misschien een optie als je in de gelegenheid bent om daar wat geld in te stoppen?

Anders zijn er ook nog genoeg beleggingsfondsen ( Rabobank bied Blackrock mixfunds aan van zeer voorzichtig tot zeer agressief) waar je geld kan stallen. Dus zo gauw je geld moet betalen om het op de bank te zetten zijn er nog wel wat alternatieven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt, mensen worden op dit moment 'gedwongen' om te gaan beleggen, en dat is overigens ook de bedoeling van de ECB, om het geld in actie te zetten en niet stilstaand op een spaarrekening of in de oude sok te bewaren, daar krijg je deflatie van waar niemand beter van zal worden.

De huizenmarkt is booming op dit moment, met Amsterdam voorop! Allemaal vanwege de minimale hypotheekrentes die nu gevraagd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgens mij is A'dam nooit "uit de markt" geweest. Jammer trouwens als de huizenmarkt weer voor overspannen prijzen zou gaan zorgen. De laatste jaren ging eindelijk de lucht er een beetje uit. Werden huizen weer objecten waar ze voor bedoeld zijn, om in te wonen namelijk. Níet om overdreven veel geld mee te verdienen. Uiteindelijk heeft niemand daar iets aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik blijf het onbegrijpelijk vinden dat er nog steeds rente word betaald over spaargeld. Pure subsidie waardoor banken in de problemen komen. En straks mag de gewone burger deze banken weer redden met belastinggeld.

De rente is nu eenmaal negatief dus laten we die spaarrente dan ook maximaal op 0 procent zetten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...