Spring naar bijdragen

Zou jij je stembiljet verkopen voor een staatslot?


TheTurtle

Aanbevolen berichten

15 maart is het natuurlijk zo ver, we mogen als Nederlander onze stem weer laten horen. Velen zullen hun mening hierover hebben maar daar gaat dit topic niet over. Of je gaat stemmen of niet, op welke partij dan ook is uiteraard volledig persoonlijk. 

Maar @TheGreatOne en ik hebben het vaak over "Alles is te koop" maar voor welke prijs?

Dan te komen op het onderwerp van de titel. In 2019 was er een opkomst van 56,16% voor de verkiezingen van de provinciale staten.
Dat houd in dat 43,84% van alle stembiljetten in de papierbak beland is. 

Voor welke prijs zou jij je stembiljet + stem verkopen voor een staatslot? vroeg ik Armijn vanmiddag. 

Zijn antwoord was kort en krachtig, nee.

Hierop begon er in mij de vraag te borrelen.. Voor welke prijs dan wel?
En voor welke prijs zouden jullie je stembiljet + stem verkopen?

Kom er maar in! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 maart is het natuurlijk zo ver, we mogen als Nederlander onze stem weer laten horen. Velen zullen hun mening hierover hebben maar daar gaat dit topic niet over. Of je gaat stemmen of niet, op welke partij dan ook is uiteraard volledig persoonlijk. 

Maar [mention=4]TheGreatOne[/mention] en ik hebben het vaak over "Alles is te koop" maar voor welke prijs?

Dan te komen op het onderwerp van de titel. In 2019 was er een opkomst van 56,16% voor de verkiezingen van de provinciale staten.
Dat houd in dat 43,84% van alle stembiljetten in de papierbak beland is. 

Voor welke prijs zou jij je stembiljet + stem verkopen voor een staatslot? vroeg ik Armijn vanmiddag. 

Zijn antwoord was kort en krachtig, nee.

Hierop begon er in mij de vraag te borrelen.. Voor welke prijs dan wel?
En voor welke prijs zouden jullie je stembiljet + stem verkopen?

Kom er maar in! 

Die van mij is ook niet te koop maar ik denk inderdaad dat er genoeg mensen zijn die hem voor een x bedrag willen verkopen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@TheTurtle:

Je stembiljet kan je niet verkopen,want dit krijg je pas in het stemlokaal uitgereikt.

Het wordt uitgereikt nadat jij je stempas (misschien bedoel je die?) hebt gegeven aan degene achter de tafel.

Maar ook dit gebeurt niet nadat je identiteit uitvoerig gecontroleerd is.

Ik vermoed dat jij niet gaat stemmen.

Ik weet zeker dat ik dit een waardeloos onzin topic vind.

Met alle respect uiteraard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei hackerhenk:

@TheTurtle:

Je stembiljet kan je niet verkopen,want dit krijg je pas in het stemlokaal uitgereikt.

Het wordt uitgereikt nadat jij je stempas (misschien bedoel je die?) hebt gegeven aan degene achter de tafel.

Maar ook dit gebeurt niet nadat je identiteit uitvoerig gecontroleerd is.

Ik vermoed dat jij niet gaat stemmen.

Ik weet zeker dat ik dit een waardeloos onzin topic vind.

Met alle respect uiteraard.

Je kunt gewoon je stempas verkopen met kopie ID erbij(volmacht)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt vrij weinig aan een stempas van iemand uit een andere gemeente / waterschap.

Als je gaat stemmen, moet je tegelijkertijd ook zelf stemmen. Je mag niet alleen een volmachtsstem uitbrengen.

Daarnaast mag je ook maar maximaal 2 volmachten krijgen als persoon.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/verkiezingen/vraag-en-antwoord/iemand-machtigen-om-te-stemmen-bij-verkiezingen


Kortom, onbegonnen zaak en als het er te dik bovenop ligt, is het ronselen en dat is strafbaar.


Wel leuk om te weten wat eenieder er voor over heeft. Ik zou 'm alleen verkopen als ik vertrouwen heb in de stemkeuze van de ander.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 hours ago, TheTurtle said:

Dan te komen op het onderwerp van de titel. In 2019 was er een opkomst van 56,16% voor de verkiezingen van de provinciale staten.
Dat houd in dat 43,84% van alle stembiljetten in de papierbak beland is. 

OP ook lekker bevooroordeeld en/of  strooit met niet onderbouwde percentages.

Wat weet u trouwens van afval scheiden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 hours ago, Rudi said:

Art. Z 4, lid 1 en lid 3 Kieswet:

1. Degene die bij een verkiezing door gift of belofte een kiezer omkoopt om volmacht te geven tot het uitbrengen van zijn stem, wordt gestraft met gevangenisstraf van ten hoogste zes maanden of geldboete van de derde categorie. (...)

3. Met dezelfde straf wordt gestraft de kiezer die zich door gift of belofte tot het bij volmacht stemmen of het afleggen van een ondersteuningsverklaring laat omkopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie vraag. Mijn antwoord is resoluut nee. Het stemrecht is zwaar bevochten en voor vrouwen al helemaal. Iedereen die een mening heeft over hoe het in Nederland gaat, kan die mening maar op één manier echt verkondigen en dat is door te gaan stemmen. Niet stemmen = geen recht van zeiken wat mij betreft. Een stem is wat mij betreft meer waard dan een paar tientjes of een paar meier, een Staatslot of wat dan ook, het is een fundamenteel recht binnen onze democratie. Zo, dat was mijn spreekbeurt 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.