Spring naar bijdragen

Moet de euro weg? Kan Nederland zonder de euro?


JackPot

Aanbevolen berichten

De verkiezingen in Nederland komen er weer aan, en dus laait de discussie om Europa en de euro weer op.
Partijen als de PVV en de SP willen maar al te graag van de euro af want die hebben ons land in de crisis geduwd.
Partijen als de VVD en D66 willen juist meer Europa en meer een Verenigde Staten van Europa.

Maar kan het wel? Nederland die uit de euro en europa stapt? En wat voor consequenties heeft dit op korte en lange termijn?

Ik ben benieuwd naar jullie opinie en meningen over dit onderwerp!

 

Unknown.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://forumvoordemocratie.nl Zijn mij nieuwe vrienden.  M.b.t. tot bovenstaande punt willen ze dit doen: 

  • Direct stoppen met uitbreiden EU
  • Referendum over de Euro en de open grenzen

 

Ik volg de meerderheid en heb 15 jaar geleden voor EU gestemd en Europa en hebt daar achteraf spijt van gehad. Uiteraard zijn er zoveel mooie voorbeelden (doorrijden bij de grens, geen gewissel meer). Toch de al die regeltjes(bureaucratie) en hoe andere landen werken (veel ervaringen  mee gehad zowel zakelijk als privé) kan het van mij op de schop. Nu de Brexit er is en andere landen gaan volgen is dit een trend die we niet gaan stoppen. Culturen kunnen we op dit moment niet goed samen laten gaan. Egocentrisch is het nieuwe credo in de wereld (zie USA).

 

Ik heb altijd van de gulden gehouden en zit nu nog steeds te loeren of ik een 20 cent of 50 cent in mijn portemonnee hebt :-) Fuck the Euro, lekker kneuterig die gulden terug laten komen. Maar dat zal niet gebeuren, waarschijnlijk het het een Neuro gaan worden of iets in die trend. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effecten van geen euro meer in Nederland:

  • Wisselen van geld, kost een vermogen voor particulieren. 5% is niets bijzonders bij het wisselen van vreemde valuta
  • Bedrijven zullen op kosten gejaagd worden door deze wisselkosten --> slaat wissel op de werkgelegenheid
  • Geen onderdeel meer van de ECB (Europese Centrale Bank) en DNB weer volledig de baas over de Nederlandse munt en het monetair beleid
  • De verwachting is dat de Nederlandse gulden fors in prijs zal stijgen, de koers van de euro wordt nu gedrukt door de zwakke broeders in Zuid Europa. Dit betekent dus dat NL producten voor andere Europese landen fors duurder worden --> deuk in export
  • Voordeel zou kunnen zijn dat door hoge koers goederen relatief goedkoop kunnen worden geimporteerd --> goed voor consument, maar desastreus voor producenten voor interne markt.
 
 
 
 
 
 
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Effecten van geen onderdeel meer van Europa:

  • Macht weer volledig in eigen hand
  • Mogelijk grenzen gesloten, waardoor je weer in de rij moet staan op de snelweg om naar het buitenland te gaan
  • Begrotingen voor defensie zullen omhoog moeten, want je staat er weer 'alleen' voor. Zeker nu ook VS zegt America First. Dit zal ten laste gaan van andere begrotingen
  • Geen geneuzel meer met Brussel en het Europese geldverslindende parlement, alleen nog een geldverslindend NL parlement ;)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laatste puntje dat ik nog toe wil voegen is dat de 'Sociale Partijen' negatief staan tegenover de Euro en het Europa, terwijl Europa toch getuigd van het sociaal zijn met landen die het minder hebben dan Nederland. Uiteraard kunnen we zeggen dat er problemen zijn in Nederland en die zijn er zeker, maar niet in de mate van de problemen in Griekenland en enkele andere Zuid Europese landen. Oftewel het is sociaal om hen te steunen in moeilijke tijden? Desalniettemin zal er strenger opgetreden moeten worden tegen landen die de afspraken niet nakomen, bijvoorbeeld uit de EU zetten, en dat is denk ik het grootste manco waar de ontevredenheid nu uit naar voren komt.

Wij zijn het braafste jongetje van de klas en andere landen (lees Frankrijk, Griekenland en Italië) doen niets om problemen op te lossen en leunen op de andere EU lidstaten.

Maar sociaal zijn en willen zijn stopt voor mij niet bij onze landsgrenzen, of je wiegje nu toevallig stond in het rijke Nederland, of het armere Roemenie, delen is wat ons als kind is geleerd en zet ik graag zo door!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi onderwerp @JackPot

Allereerst vind ik het een enorm pluspunt dat de Volkskrant dit zo prominent behandelt. Het regeringsbeleid is al sinds jaar en dag dat er t.a.v. de euro (en de EU uiteraard) nog een hoop werk aan de winkel is, maar van een Plan B is nimmer sprake. De Euro is Plan A én Plan B. En juist als dat soort taal gebezigd wordt moeten we ons m.i. zorgen gaan maken. Dat de Titanic tegen een ijsschots op knalde was erg vervelend. Maar het gebrek aan voldoende reddingsboten - Plan B voor een 'onzinkbaar' schip - maakte het een ramp.

Bij de keuze tussen wel en geen Euro draait het om praktische en fundamentele aspecten. Alle praktische aspecten "vind ik wel best". Dus dan heb ik het over wisselkoersen, al dan niet devalueren, verhouding import/export, etc. Dit is altijd aan de orde geweest in onze historie en zal het altijd zoeken zijn naar een balans. Maar alles bij elkaar hebben we als Nederlanders in ruime mate "what it takes" om dit soort praktische problemen - wanneer zich die voordoen - het hoofd te bieden. We zijn ondernemend, nieuwsgierig, reislustig en ons kennisnivo is ook best aardig dacht ik.

De fundamentele aspecten gaan een heel stuk dieper en daar ligt voor mij ook de afweging of we wel of niet met de Euro verder moeten. Om te beginnen: een monetaire unie kan vroeg of laat niet zonder politieke unie. Deze discussie wordt door de meeste Brusselse en eurofiele smooth talkers steeds vakkundig ontweken, maar stapje voor stapje worden we vakkundig deze richting op gemanouvreerd. De feitelijke vraag is: Lukt het om van de Euro landen een politieke unie te maken, een Verenigde Staten van Europa? Het simpele antwoord is: Nee, de verschillen binnen Europa zijn te groot. Verschillen in cultuur, historie, visie op het goede leven en vooral ... verschil in taal.

Het klinkt misschien simpel, maar de taalverschillen zijn de grootste barrière om ooit tot een democratische politieke unie te komen. We spreken Nederlands, Engels, Frans, Duits, Spaans, Portugees, Italiaans, Grieks, Fins, Sloveens, Turks (Cyprus), Maltees, Slowaaks, Estisch, Litouws, Lets, Montenegrijns, Albanees en Servisch.  Van de Europese bevolking spreekt slechts 51% Engels. En dat is ongetwijfeld voor velen enkel vakantie-Engels: genoeg om een biertje te bestellen en een lekker ding te versieren ;) Maar als we kijken naar maatschappelijke onderwerpen en discussies is het met al die verschillende talen onmogelijk om een publiek debat te voeren. En ook tussen de politici krijg je debatten of in gebrekkig Engels, of met tolken. Nuance, gevoel en geloofwaardigheid vallen onmiddellijk af. Kandidaten die elkaar niet begrijpen en zich niet verstaanbaar kunnen maken naar de stemmers. Het is simpelweg onmogelijk om op maatschappelijk nivo met elkaar in discussie te gaan!
De verschillen zijn te groot, een politiek-bestuurlijke eenheid gaat Europa simpelweg niet worden. Nu niet, nooit niet. Tenzij je een president als Hitler, Mussolini of Napoleon ziet zitten.

Los van de politieke unie speelt ook nog de overdracht van soevereiniteit een belangrijke rol in deze, want daar wordt m.i. veel te slordig mee omgesprongen. En verliest de lange termijn visie het van de korte termijn oplossingen. Politici van nu hebben als taak ons land zo goed mogelijk te beheren voor ze het overdragen aan de volgende generaties. Het afstaan van soevereiniteit is wat mij betreft te allen tijde onacceptabel. Je geeft namelijk iets weg wat niet van jou is, maar enkel onder jouw beheer viel ten tijde dat je op de winkel mocht passen. 

Last but not least hangt de Euro ook erg samen met ons economisch denken. Je hoort maar al te vaak dat de Euro van groot belang is voor onze economische groei. Het wordt een compleet andere discussie, maar ik ben van mening dat onze drang naar (of afhankelijkheid van) economische groei eerder de oorzaak van de problemen dan de oplossing is. Maar waarom ik het toch even wil roepen is omdat ik om die reden het dus helemaal geen must vind om de Euro kunstmatig in leven te houden. Voor een duurzame toekomst voor de nieuwe generaties moeten we af van het economische-groei-denken.

Denk ik dat afscheid van de Euro makkelijk zal verlopen? Ongetwijfeld niet. Soms moet je een ledemaat amputeren om grotere schade aan de rest van het lichaam te voorkomen. En daarom moeten we beter vandaag dan morgen aan een Plan B gaan werken. Ik heb niet de wijsheid en de kennis wat de beste oplossing is en dat geldt waarschijnlijk voor elk individu. Juist daarom moet het breed worden bediscussieerd, door deskundigen, economen, politici, juristen, etc. En zo'n artikel in de krant helpt hopelijk om het die kant op te gaan krijgen. :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei JackPot:

Effecten van geen euro meer in Nederland:

  • Wisselen van geld, kost een vermogen voor particulieren. 5% is niets bijzonders bij het wisselen van vreemde valuta
  • Bedrijven zullen op kosten gejaagd worden door deze wisselkosten --> slaat wissel op de werkgelegenheid
 
 
 
 
 

Tsja, en dan wetende dat de gehele bevolking van de EU (euro als betaalmiddel) nog geen 10% van de totale wereldbevolking betreft en 20% van de totale wereldeconomie beheerst. Everything comes at a cost.

Eurocard/mastercard=freedomcard = priceless :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei TheGreatOne:

https://forumvoordemocratie.nl Zijn mij nieuwe vrienden.  M.b.t. tot bovenstaande punt willen ze dit doen: 

  • Direct stoppen met uitbreiden EU
  • Referendum over de Euro en de open grenzen

 

Ik volg de meerderheid en heb 15 jaar geleden voor EU gestemd en Europa en hebt daar achteraf spijt van gehad. Uiteraard zijn er zoveel mooie voorbeelden (doorrijden bij de grens, geen gewissel meer). Toch de al die regeltjes(bureaucratie) en hoe andere landen werken (veel ervaringen  mee gehad zowel zakelijk als privé) kan het van mij op de schop. Nu de Brexit er is en andere landen gaan volgen is dit een trend die we niet gaan stoppen. Culturen kunnen we op dit moment niet goed samen laten gaan. Egocentrisch is het nieuwe credo in de wereld (zie USA).

 

Ik heb altijd van de gulden gehouden en zit nu nog steeds te loeren of ik een 20 cent of 50 cent in mijn portemonnee hebt :-) Fuck the Euro, lekker kneuterig die gulden terug laten komen. Maar dat zal niet gebeuren, waarschijnlijk het het een Neuro gaan worden of iets in die trend. 

Ik stem met je mee... politie 20% loonsverhoging:p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De Euro blijft en we gooien er eerst Griekenland uit, hierna Italië en daarna andere zwakkere broeders die de Euro ondermijnen. Ook de opzet van de EU moet anders. Helemaal terug naar de tekentafel en desnoods de EU/EURO laten knallen. Beginnen we eerst met de BeNeLux, Duitsland, en andere betrouwbare en financieel gezonde bondgenoten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mijn bedenkingen bij de vele verhalen die de ronde doen over de euro. De datum dat de euro officieel werd ingevoerd ; 1 januari 2002 , was natuurlijk een uiterst ongelukkige.

Vier maanden voor de invoering was de hele wereld getuige van de aanslagen op het World Trade Center en het Pentagon. 

De impact van die aanslagen op de financiele markten was natuurlijk ongekend , en de beurzen kelderden enorm onderuit ; vele investeerders hielden de hand op de knip , en namen een afwachtende houding aan.

Ik vraag me serieus af hoe de gebeurtenissen m.b.t. de crisis en dergelijke hadden plaatsgevonden als er geen aanslagen waren geweest.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Interessant stuk van Wouter Weijand

https://www.fondsnieuws.nl/columns/wouter-weijand/wouter-weijand-eén-keer-komt-de-rekening?utm_source=Fondsnieuws+Dagelijkse+nieuwsbrief&utm_campaign=ff013efd1a-Fondsnieuws+Nieuwsbrief+02-03-2017+[Test]+Metrics&utm_medium=email&utm_term=0_f922a2292e-ff013efd1a-116597297

De ECB kan niet zomaar even ontmanteld worden.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 maanden later...

Nu ik me meer bezig aan het houden ben met cryptocurrencies ben ik er steeds meer van overtuigd dat we niet zonder de euro kunnen. De cryptocurrencies zijn zo beweeglijk en onbetrouwbaar als we zien dat er steeds meer exchanges worden gehacked etc. Dit zien we 'nagenoeg nooit' gebeuren bij een bank in Nederland of wereldwijd. Ook de creatie van geld, waarmee geld geleend kan worden, is zeer moeilijk voor zover ik kan zien.

De euro brengt ons dus niets meer dan vreugde en wordt het tijd dat we ook fiscaal en qua wetgeving meer gezamenlijk in de pas lopen, zie bijvoorbeeld ook de wetgeving waar Optieclub nu een rechtszaak voor is begonnen. Hoewel dit in het grote geheel overigens een van de minste belangrijke zaken zijn. Maar hoe makkelijk is het toch zo'n verenigd Europa op meer vlakken, niemand in Nederland zal klagen over de nieuwe roaming wetgeving waardoor we in het buitenland nu ook 'gratis' kunnen streamen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei JackPot:

Nu ik me meer bezig aan het houden ben met cryptocurrencies ben ik er steeds meer van overtuigd dat we niet zonder de euro kunnen. De cryptocurrencies zijn zo beweeglijk en onbetrouwbaar als we zien dat er steeds meer exchanges worden gehacked etc. Dit zien we 'nagenoeg nooit' gebeuren bij een bank in Nederland of wereldwijd. Ook de creatie van geld, waarmee geld geleend kan worden, is zeer moeilijk voor zover ik kan zien.

De euro brengt ons dus niets meer dan vreugde en wordt het tijd dat we ook fiscaal en qua wetgeving meer gezamenlijk in de pas lopen, zie bijvoorbeeld ook de wetgeving waar Optieclub nu een rechtszaak voor is begonnen. Hoewel dit in het grote geheel overigens een van de minste belangrijke zaken zijn. Maar hoe makkelijk is het toch zo'n verenigd Europa op meer vlakken, niemand in Nederland zal klagen over de nieuwe roaming wetgeving waardoor we in het buitenland nu ook 'gratis' kunnen streamen. 

Ik denk dat overheden in de toekomst zelf 'crypto coins' uit zullen gaan geven. Zo moeilijk is het maken van muntje niet. Ze gaan echt BTC, Ripple of ETH niet reguleren als ze ook in eigen beheer iets kunnen lancheren.

bewerkt door Gokje (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 maanden later...
Op 11-7-2017 om 13:22 zei Gast Gokje:

Ik denk dat overheden in de toekomst zelf 'crypto coins' uit zullen gaan geven. Zo moeilijk is het maken van muntje niet. Ze gaan echt BTC, Ripple of ETH niet reguleren als ze ook in eigen beheer iets kunnen lancheren.

Het hele idee van crypto's is juist dat het gedecentraliseerd is. Overheden kunnen dus per definitie geen crypto's lanceren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...