Spring naar bijdragen

Goodfellas

Aanbevolen berichten

Vandaag op het journaal kwam het onderwerp ''Crowdfunding'' voorbij. (het ging om de onduidelijkheid rondom  de regels en wetten maar dat even terzijde ☺️)

Er kwam een mevrouw in beeld die vertelde maandelijks voor 100 euro te crowdfunden, en niet onverdienstelijk voor een gemiddeld rentepercentage van 5,8%. Vooral in kleine bedrijfjes die nog in de opstartfase zitten.

Zijn er hier ook Onetimers die dit weleens doen voor deze relatief lage bedragen? Ik ken Kickstarter wel, maar daar ligt de focus op het ontvangen van een product voor je betaalde geld, en niet het genereren van geld. En daarbij accepteren zij alleen Creditcard en geen Paypal bijvoorbeeld.

Ze spraken ook over ''een breed aanbod van platformen'' welke (nederlandse) kennen jullie en is een Creditcard altijd verplicht?

bewerkt door Goodfellas (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Goodfellas:

Vandaag op het journaal kwam het onderwerp ''Crowdfunding'' voorbij. (het ging om de onduidelijkheid rondom  de regels en wetten maar dat even terzijde 263a.png)

Er kwam een mevrouw in beeld die vertelde maandelijks voor 100 euro te crowdfunden, en niet onverdienstelijk voor een gemiddeld rentepercentage van 5,8%. Vooral in kleine bedrijfjes die nog in de opstartfase zitten.

Zijn er hier ook Onetimers die dit weleens doen voor deze relatief lage bedragen? Ik ken Kickstarter wel, maar daar ligt de focus op het ontvangen van een product voor je betaalde geld, en niet het genereren van geld. En daarbij accepteren zij alleen Creditcard en geen Paypal bijvoorbeeld.

Ze spraken ook over ''een breed aanbod van platformen'' welke (nederlandse) kennen jullie en is een Creditcard altijd verplicht?

Jullie mogen mij crowdfunden, slechts 100€ eenmalig. Mocht ik ooit een bekende Nederlander worden of op tv oid komen dan maak ik maximaal reclame voor het geen jij wilt;) dit zou natuurlijk zomaar kunnen met dit aanbod;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Goodfellas:

Vandaag op het journaal kwam het onderwerp ''Crowdfunding'' voorbij. (het ging om de onduidelijkheid rondom  de regels en wetten maar dat even terzijde 263a.png)

Er kwam een mevrouw in beeld die vertelde maandelijks voor 100 euro te crowdfunden, en niet onverdienstelijk voor een gemiddeld rentepercentage van 5,8%. Vooral in kleine bedrijfjes die nog in de opstartfase zitten.

Zijn er hier ook Onetimers die dit weleens doen voor deze relatief lage bedragen? Ik ken Kickstarter wel, maar daar ligt de focus op het ontvangen van een product voor je betaalde geld, en niet het genereren van geld. En daarbij accepteren zij alleen Creditcard en geen Paypal bijvoorbeeld.

Ze spraken ook over ''een breed aanbod van platformen'' welke (nederlandse) kennen jullie en is een Creditcard altijd verplicht?

Ik investeer wel eens in opstart bedrijfjes, maar dan wel tegen een betere deal. 5.8% is natuurlijk niks. Dat hele crowdfunding heb je als investeerder niks aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei JackPot:

Rendementen in deze investeringen zeggen inderdaad niets. 5.8% bij hoog risico is niet enorm. 

maar ben altijd heel benieuwd in deze nieuwe initiatieven en er hoeft uiteindelijk maar 1 Google of zo bij te zitten :)

Crowdfunding is alleen maar geld lenen, meer niet. Je hebt geen aandeel in het bedrijf. Daarom is het ook echt geld verspilling.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 hours ago, Dopey said:

Crowdfunding is alleen maar geld lenen, meer niet. Je hebt geen aandeel in het bedrijf. Daarom is het ook echt geld verspilling.

Het is geld uitlenen aan een initiatief/beginnend bedrijf tegen rente. Hoeveel die rente kan zijn hangt af van het behaalde succes. Crowdfunding kan floreren omdat sparen zo weinig rente geeft en beleggen meer kennis en lef vereist dan crowdfunding. Dat vrouwtje uit het journaal was clip en klaar. Ze spendeerde elke maand 100 Euro en ze behaalde een rendement van ongeveer 5% Citaat:"Dat lukt je niet met een spaarrekening" En ja, zo zit het. Het is dus geen geld verspilling, maar rijk zul je niet worden met dit soort inzetten. En als je pech hebt ben je je inzet kwijt. Maar dat geldt wel voor meer zaken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei JackPot:

Is crowdfunding altijd een lening en nooit op basis van equity? Kan toch dacht ik? Maar eerlijk nog nooit gedaan dus kan ook geen uitleg er over geven emoji41.png

Dat dacht ik in het begin dus ook, maar dat blijkt dus niet te zijn. Het is in het leven geroepen die geen geld hebben en wel graag voor zich zelf willen starten de mogelijkheid te bieden om het te kunnen doen. Dus kort gezegd, zij hebben geld nodig om dat bedrijf te starten en lenen bij jou tegen een percentage rente. je hebt dus 0,0 deel in het bedrijf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

34 minuten geleden zei Gokholtante:

Het is geld uitlenen aan een initiatief/beginnend bedrijf tegen rente. Hoeveel die rente kan zijn hangt af van het behaalde succes. Crowdfunding kan floreren omdat sparen zo weinig rente geeft en beleggen meer kennis en lef vereist dan crowdfunding. Dat vrouwtje uit het journaal was clip en klaar. Ze spendeerde elke maand 100 Euro en ze behaalde een rendement van ongeveer 5% Citaat:"Dat lukt je niet met een spaarrekening" En ja, zo zit het. Het is dus geen geld verspilling, maar rijk zul je niet worden met dit soort inzetten. En als je pech hebt ben je je inzet kwijt. Maar dat geldt wel voor meer zaken.

Die rente hangt niet de het behaalde succes af, maar wordt vooraf vastgelegd. Tenminste, zo was het jaren geelden.

Overigens blijft het een risico, want geen één bedrijf is verzekerd voor winst/succes. Dus als jij 100,00 euro per maand ergens in investeert en je maakt daar 5 euro winst mee met een 100% risico, dan is dat erg dom. Als er dus 1 bedrijf is die jou niet terug kan betalen, dan moet je er 20 hebben die dat wel doen om break even te draaien. Conclusie: een domme investering.

Als zij elke maand 100 euro investeert, dan kun je dat geld beter oppotten (1200 per jaar) en dat gebruiken om ergens desnoods 5% van de winst te krijgen over de eerste x jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 minuten geleden zei Dopey:

Dat dacht ik in het begin dus ook, maar dat blijkt dus niet te zijn. Het is in het leven geroepen die geen geld hebben en wel graag voor zich zelf willen starten de mogelijkheid te bieden om het te kunnen doen. Dus kort gezegd, zij hebben geld nodig om dat bedrijf te starten en lenen bij jou tegen een percentage rente. je hebt dus 0,0 deel in het bedrijf.

Oh, dat is wel een dooddoener. Dan heb je nooit kans dat je rijk gaat worden omdat je in de volgende klapper als bijv thuisbezorgd heb geïnvesteerd.

 

nu moet ik wel zeggen dat die mevrouw van het journaal het ook deed bij projecten die dicht bij haar hart lagen, initatieven om kinderen de helpen etc. Dus daar haalde zij vooral haar voldoening uit had ik het idee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Dopey:

Dat dacht ik in het begin dus ook, maar dat blijkt dus niet te zijn. Het is in het leven geroepen die geen geld hebben en wel graag voor zich zelf willen starten de mogelijkheid te bieden om het te kunnen doen. Dus kort gezegd, zij hebben geld nodig om dat bedrijf te starten en lenen bij jou tegen een percentage rente. je hebt dus 0,0 deel in het bedrijf.

Dan heb je het verkeerde platform gevonden. Er zijn ook equity crowdfunding-platformen, waarbij je wel aandelen krijgt. Leapfunder.com is bijvoorbeeld zo'n overzicht. In Nederland zijn deze niet zo heel populair, maar bekende platformen als Oneplanetcrowd.com of Geldvoorelkaar.nl hebben wel converteerbare leningen verstrekt. Ook daarmee kun je aandelen krijgen van bedrijven. Het is even zoeken, maar als je crowdfunding interessant vindt omdat je wilt investeren in 'de nieuwe Google' ben je zeker niet de enige en zijn er wel mogelijkheden te vinden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-8-2017 om 14:51 zei Dopey:

Die rente hangt niet de het behaalde succes af, maar wordt vooraf vastgelegd. Tenminste, zo was het jaren geelden.

Overigens blijft het een risico, want geen één bedrijf is verzekerd voor winst/succes. Dus als jij 100,00 euro per maand ergens in investeert en je maakt daar 5 euro winst mee met een 100% risico, dan is dat erg dom. Als er dus 1 bedrijf is die jou niet terug kan betalen, dan moet je er 20 hebben die dat wel doen om break even te draaien. Conclusie: een domme investering.

Als zij elke maand 100 euro investeert, dan kun je dat geld beter oppotten (1200 per jaar) en dat gebruiken om ergens desnoods 5% van de winst te krijgen over de eerste x jaar.

Dit is niet helemaal waar. Vanaf het begin betaald de lener maandelijks rente & aflossing. Stel dat de aanbieder halverwege de looptijd niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen dan heb je de helft van je investering plus een deel rente al terug.

bewerkt door Gokje (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

57 minuten geleden zei Gokje:

Dit is niet helemaal waar. Vanaf het begin betaald de lener maandelijks rente & aflossing. Stel dat de aanbieder halverwege de looptijd niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen dan heb je de helft van je investering plus een deel rente al terug.

Ja klopt, deel rente is 2 euro phoe phoe.
Maar goed, ik zou zeggen, ga vooral investeren in Crowdfunding.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elke crowdfunding investering is anders. Dus op voorhand zeggen dat het slecht is lijkt me onjuist. Het is wel zo dat mensen niet voor niks terugvallen op crowdfunding. Als het idee briljant was was er wel een andere investeerder of de bank op ingesprongen. 

Gewoon goed het idee beoordelen en de reward die er mee samenhangt. Zonder risico geen rendement --> spaarrekening

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is bedoeld voor mensen die geen geld kunnen lenen bij een bank, dus tuurlijk is het voor investeerders slecht. Tenzij je het je net als die vrouw het voor goede doelen doet. Als iemand bij jou aanklopt en vraagt om 100 euro te lenen en over half jaar 105 euro terug te betalen, dan ben je niet goed bij je hoofd als je daar ja tegen zegt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Dopey:

Het is bedoeld voor mensen die geen geld kunnen lenen bij een bank, dus tuurlijk is het voor investeerders slecht. Tenzij je het je net als die vrouw het voor goede doelen doet. Als iemand bij jou aanklopt en vraagt om 100 euro te lenen en over half jaar 105 euro terug te betalen, dan ben je niet goed bij je hoofd als je daar ja tegen zegt.

Hier in de buurt kun je op straat of in bepaalde horeca gelegenheden bij sommige vage figuren ook geld lenen.
Een rente percentage rond de 25% per maand op dit soort leningen is wat ik gehoord heb redelijk normaal. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei TheGreatOne:

Ik had vroeg ook een groen boekje met namen er in van mensen waarvan ik nog geld kreeg. Wat een drama is geld lenen, eigenlijk altijd problemen ermee. 

LOL.. als je met een groen boekje een paar maanden lang elke avond in de gokhal of HC gaat zitten heb je binnen de kortste keren een boekenkast vol. :)
Maar even serieus ik leen nooit geld en ik leen ook nooit geld uit. Er komt echt alleen maar gedonder van vooral met bekenden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei jordi22:

Bij mij kun je geld lenen tegen 10 % :) Iedereen is welkom op enkele personen na ;)

Als jij mij nou tegen 10% jouw geld leent.. dan leen ik het hier op het winkelcentrum tegen 25% per maand uit. :)
Dan betaal ik jouw weer terug als die gasten terug betaald hebben. Deal?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...