Spring naar bijdragen

Premie zorgverzekering omhoog + eigen risico


Nomore

Aanbevolen berichten

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/zorg-kost-5628-euro-jaar-nederlander 

5628€ per jaar kost het de Staat (ons) per Nederlander. Als je dit vergelijkt wat onze verzekeringspremie (en eigen risico is) is het inderdaad een schijntje en moet het uit ander belastinggeld betaald worden.

De vergrijzing is al in volle gang en we worden elke week een weekend ouder. Nu worden er al mensen geboren die de 150 gaan redden. De techniek, zorg en ontwikkelingen zullen er aan bijdragen dat we bijna niet meer dood te krijgen zijn en de kosten heel rap zullen oplopen. We krijgen steeds minder kinderen en wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen. Dan maar hopen dat we over ca 20 jaar allemaal robots hebben die dit dure werk zullen gaan uitvoeren maar goed, wat gaat de mens dan doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei TheGreatOne:

Dan maar hopen dat we over ca 20 jaar allemaal robots hebben die dit dure werk zullen gaan uitvoeren maar goed, wat gaat de mens dan doen?

Iets met bier en tieten of de hele dag ballendraaien in de gokhal? ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moest gisteren met iemand mee voor een intake bij een grote zorginstelling. Bleek dat ze de secretaresse daar al hadden wegbezuinigt. Kopiëen maken van paspoorten e.d. en zorgpasjes moesten de professionals gewoon zelf doen. Zag wel vreemd uit ja. En toen we een half uur zaten te wachten op die afspraak, konden we ook niet even meer ons bij de balie melden om te vragen hoe lang t nog zou duren of dat er iets aan de hand was. En ondertussen weer in de clinch komt met de volgende afspraak. En ook niet meer iemand die op de rode knop kan drukken voor politie assistentie, want die incidenten zijn daar wel eens. Veel bezuinigingen zijn zelfs onverantwoord m.i.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, Hotrunner said:

Bijna elke Nederlander is giga over verzekerd  puur door angst. In het geval van GT als je een normale verzekeringen had  met minder fysio en je hebt veel met fysio nodig dan kun je ook weer aan spraak maken op diverse potjes. 

Je hebt wel gelijk m.b.t. "oververzekerd zijn" maar dat ben je altijd als je niks mankeert. Verzekeringen zijn  gebaseerd op solidariteitsprincipes. Ze maken je niet rijk, maar behoeden je voor armoede in geval van pech.

En er zijn geen "potjes" waar je gebruik van kunt maken. Zo gauw je werk hebt, een eigen huis, een beetje spaargeld zijn er echt geen "potjes". Alleen de allerarmsten, met een bijstandsuitkering kunnen beroep doen op "bijzondere bijstand" en dat moet aangevraagd worden bij de gemeente. Die "potjes" dat is echt een vergissing. En zelfs als je bijvoorbeeld revalidatie na kanker nodig hebt is dat niet gedekt als je geen aanvullende verzekering hebt.

En om @Hotrunner een concreet antwoord te geven: Als ik die verzekering niet had gehad dan had ik zo'n 4500,-- Euro zelf moeten dokken. Dat is heel lang sparen zonder enig zorggebruik. Met inzet op verhoging tot 800 euro eigen risico.

bewerkt door Gokholtante (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je chronisch/langdurig ziek bent . Heb je bv recht op meer fysio. Dan val je bij een achmea e.d. in een andere groep. 

 

Tenminste zo was het een paar jaar terug nog. 

 

Leuk dat solidariteits principe maar ik ga voor het pakket wat het beste bij mij past. Zowel in de portemonnee als voor mijn gezondheid.

 

Ik betaal tenslotte ook al het pensioen van al die huilende weinig solidariteit toonde babyboomers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minutes ago, Hotrunner said:

Als je chronisch/langdurig ziek bent . Heb je bv recht op meer fysio. Dan val je bij een achmea e.d. in een andere groep. 

 

Tenminste zo was het een paar jaar terug nog. 

 

Leuk dat solidariteits principe maar ik ga voor het pakket wat het beste bij mij past. Zowel in de portemonnee als voor mijn gezondheid.

 

Ik betaal tenslotte ook al het pensioen van al die huilende weinig solidariteit toonde babyboomers.

Dat hangt er vanaf welke aandoening je hebt. En juist in deze lijst is de laatste jaren enorm geschrapt. Gelukkig heb ik het nu niet meer nodig. Maar in datzelfde revalidatiegroepje waar ik in zat zitten vrouwen die nog steeds ziek zijn en straatarm worden van de bijdragen die ze zelf moeten betalen. 

En nee, ik ben geen babyboomer.

En ja, strakjes als ik 69 ben en ik mag (hopelijk) met pensioen dan heb ik meer dan 50 jaar full-time gewerkt. En nee, geen zorgverlof, geen zwangerschapsverlof, geen studiefinanciering, geen sabattical, geen hypotheekrente aftrek en geen kinderbijslag. Er is er dan door mij en mijn werkgever meer dan 250.000 euro aan belastingen en premies voor puur en alleen de zorgwetten betaald. Dat staat dan nog los val alle inkomstenbelasting, lokale heffingen, vutpremies en pensioenpremies die door mij en mijn werkgever betaald zijn . 

Niet zeuren @Hotrunner, je bent niet de enige die moet dokken. Ik gun je dat je heel gezond blijft, zodat je je geld kunt gebruiken voor de dingen die jou aan je hart gaan. Maar mocht je bij het ouder worden toch eventueel een ernstige ziekte krijgen dan vindt @Gokholtante het vanzelfsprekend dat de dure zorg die jij dan misschien nodig hebt betaald zal worden door de gezonde mensen. Jong en oud.

Voor nu, hopen dat het balletje niet op '0 gezondheid" valt en dat ons gok- en en (voor jou) poker-karma goed blijft! :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een jaar of 4 a 5 terug heb ik aan beide armen een tennisarm gehad dat is niet zo spectaculair maar ik zat na een poosje ook tegen mijn max fysio aan en toen ik er over begon waren daar volgens de fysio diverse mogelijkheden voor om voor vergoeding in aanmerking te komen.

 

Daarnaast heb ik last van Jicht wat zo nu en dan de kop opsteekt, en waardoor ik dus last van mijn gewrichten heb. Dus zo gezond ben ik niet (altijd), ook spelen er soms nog wat andere dingen dus ik moet gewoon goed naar mijn zorg kijken. En dan nog kun je uitstekend uit de voeten met een 2** polis , idem met de tandarts voorziening, kijk maar eens nauwkeurig wat het verschil is tussen 1 tot 3 sterren. En wat het verschil in premie is, en wat je bv bij een 3 sterren ook nog voor moet betalen. Heb je het geld liggen is het denk ik zelfs het voordeligst om je helemaal niet te verzekeren voor je gebit maar gewoon je half jaarlijkse behandeling zelf te betalen.

In mijn basisverzekering zit al meer dan genoeg solidariteit naar de mensen met allerlei vergoedingen daar hoef ik nu nog geen dure verzekering voor te nemen.

 

En dat jij in het verleden geen gebruik hebt gemaakt van bv hypotheek aftrek, studie financiering e.d, kun je zelf natuurlijk alleen maar verwijten.

Al kun je met het laatste al best op een nog persoonlijker vlak komen waar ik eigenlijk geen discussie over wil hebben met iemand waar ik niets van afweet want dan kan het al gauw kwetsend zijn en dat wil zeker niet zijn tegen over jou !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei TheGreatOne:

https://www.rtlnieuws.nl/gezondheid/zorg-kost-5628-euro-jaar-nederlander 

5628€ per jaar kost het de Staat (ons) per Nederlander. Als je dit vergelijkt wat onze verzekeringspremie (en eigen risico is) is het inderdaad een schijntje en moet het uit ander belastinggeld betaald worden.

De vergrijzing is al in volle gang en we worden elke week een weekend ouder. Nu worden er al mensen geboren die de 150 gaan redden. De techniek, zorg en ontwikkelingen zullen er aan bijdragen dat we bijna niet meer dood te krijgen zijn en de kosten heel rap zullen oplopen. We krijgen steeds minder kinderen en wie gaat dit uiteindelijk allemaal betalen. Dan maar hopen dat we over ca 20 jaar allemaal robots hebben die dit dure werk zullen gaan uitvoeren maar goed, wat gaat de mens dan doen?

Ik heb niet het idee dat de onetimers de 150 gaan halen, dit vanwege te weinig lichaamsbeweging. De vergrijzing is schijnbaar een verrassing echter was dit twintig jaar geleden ook al bekend. Regeren is vooruitzien maar ook daar ontbreekt het aan bij de huidige politici. Nederlanders zijn koplopers ziekteverzuim terwijl de levensstandaard extreem hoog is. Hoe kan dat toch? Nu mijn ervaring is als werkgever dat mijn gemotiveerde werknemers gedurende het hele jaar regelmatig verzuimen door ziekte/kater/geen zin/ etc. Als de mentaliteit gaat veranderen en men niet voor elke tennisarm/voetbalknie  tig keer naar de fysio rent kunnen de kosten omlaag. We zijn een land van watjes geworden?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

35 minuten geleden zei Pinkman:

Ik heb niet het idee dat de onetimers de 150 gaan halen, dit vanwege te weinig lichaamsbeweging. De vergrijzing is schijnbaar een verrassing echter was dit twintig jaar geleden ook al bekend. Regeren is vooruitzien maar ook daar ontbreekt het aan bij de huidige politici. Nederlanders zijn koplopers ziekteverzuim terwijl de levensstandaard extreem hoog is. Hoe kan dat toch? Nu mijn ervaring is als werkgever dat mijn gemotiveerde werknemers gedurende het hele jaar regelmatig verzuimen door ziekte/kater/geen zin/ etc. Als de mentaliteit gaat veranderen en men niet voor elke tennisarm/voetbalknie  tig keer naar de fysio rent kunnen de kosten omlaag. We zijn een land van watjes geworden1f641.png  

In Nederland zijn we alleen maar gefocust op werken. We zitten daar al 9 a 10 uur aanwezig per dag + gemid 1 uur reistijd per dag, maar ook thuis in de avond en weekend achter je laptop nog even je emails lezen. Vind je het gek dat het ziekteverzuim dan zo hoog is. Met name in de Zuid Europese landen verklaren ze je voor gek zoveel uren wij hier bezig zijn met werken.

Die verzuimers waar jij op doelt zijn de luie ongeschoolde figuren die liever thuis zitten en geld vangen zonder wat te moeten doen. Daar zouden ze eens hier wat aan moeten doen, om dat verschil eens niet zo klein te houden.

Wil men niet werken, prima. Geef die lui gewoon een basis loon van 500 euro per maand en niks meer. laat ze maar wonen in een krot en leven op kortingsbonnetjes. Je hebt toch weinig aan dit soort mensen als men niet wil werken. Er zijn genoeg mensen die wél willen werken, geef die eens een kans.

Ik zal eens een voorbeeld geven wat mij jaren terug eens is overkomen.

Ik had een uitzendbureau de opdracht gegevens mij een aantal jonge lui te sturen die ik tijdelijk nodig had in het magazijn. Ik pik er even 3 voorbeelden uit. Eentje was Surinaams/Antilliaans ofzo en had een crap CV. Totaal geen ervaring en uit het gesprek kon ik al snel merken dat ie helemaal geen zin had om te werken. De ander was een Nederlander. Kwam bijna een kwartier te laat en zat daar tegenover mij met een petje op. Begon al te klagen vanaf de eerste minuut. En nummer 3 was een Turkse jongen, ook geen ervaring en slecht in Nederlandse taal. Maar hij was super gemotiveerd en liet zien dat ie alles over had om bij mij te komen werken. Hij had amper geld over einde van de maand omdat ie 60 euro per uur (4x in de maand) betaalde voor Nederlandse les. Maar zijn houding en wil was 100x beter dan de andere twee. Ik heb die Turk besloten een kans te geven en 2 jaar later was ie uitgeroepen tot medewerker van het jaar. En Nederlandse les was niet meer nodig, die kreeg ie van ons op de werkvloer haha.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei TheGallant:

Ik vraag me af of er een verband is tussen hard werken en een hoger ziekteverzuim. Ik denk eerder een stukje mentaliteit.

Klopt.. Toen ik nog voor een baas werkte was ik 8 tot 10 keer per jaar ziek thuis. Sinds ik voor mezelf werk één keer in de 8 tot 10 jaar. ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Veel werken lijkt me niet ongezond, het is puur de gedachte over werken. Als werken iets is dat je leuk vindt kan dit nooit ongezond zijn (tenzij je elk uur op een stoel achter computer zit, of elke minuut alleen zwaar fysiek werk verricht', dan is het fysiek ongezond). Het grote probleem is dat het merendeel werk verricht met als enige reden, financiële tegemoetkoming. En daardoor vaak met tegenzin naar het werk gaat. 

Niet werken is vaak veel ongezonder dan wel werken, tenzij je het super goed geregeld hebt met sociale contacten, in beweging blijven, etc. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat idee had ik ook, totdat mijn lichaam op den duur zei, tot hier en niet verder. Maar ik zou zeggen, blijf vooral dan 10 uur per dag werken, en dan spreken we elkaar over een paar jaar hier verder over ?, kijken of je dan nog steeds bij je standpunt blijft dat veel werken gezond voor je is.

bewerkt door Dopey (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hard werken is prima zolang er sprake is van persoonlijke ontwikkeling en succes. Dit geeft een  geluksgevoel hetgeen een positieve invloed heeft op je gezondheid.

Wat funest is voor je gezondheid is stress. Dit hoeft niet perse stress te zijn van keihard werken maar kan ook veroorzaakt worden doordat je vastloopt in je baan en geen steek verder komt.

Niet werken vanwege uitkeringen enzo heb nog nooit iemand beter van zien worden.

 

bewerkt door Gokje (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @Dopey, ik geloof in een goede balans. Werken moet leuk blijven en je moet er niet aan onderdoor gaan door stress oid. Zelf heb ik een aantal baantjes gehad, waarbij ik in de nachtelijke uren werkzaam was. Ik merkte dat ik hier niet meer goed tegen kon,vanwege een ongezond slaap patroon. Ik heb er dan ook voor gekozen een andere richting in te duiken om dit struikelblok weg te nemen. Ik zorg er dus voor dat ik iets doe wat past bij mijn leeftijd, ervaring en interesses. Ik ben er van overtuigd dat ik dit jaren vol kan houden en dat de afwisseling zorgt voor een prima balans. Ik heb mij in de afgelopen 8 jaar dan ook geen dag ziek gemeld. Uiteraard is het een idee van mij dat (veel) werken niet slecht voor je is, ik weet het echter niet. We gaan het meemaken :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei JackPot:

De zorgkosten, tenminste het deel dat de burger rechtstreeks betaald, zijn helemaal niet hoog. Als je zelfs tot de minima behoort betaal je maar 5 euro per maand = 60 euro per jaar. Terwijl de kosten gemiddeld 6000 euro bedragen. 

Bizarre verhaal is juist dat deze groep het hardste klaagt en zeurt. 

Nederlanders klagen over het algemeen al heel snel. Dump ze tijdelijk eens in Afrika, Duitsland of Griekenland, dan piepen ze wel anders, want zo slecht hebben we het hier in Nederland niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

maar om terug te komen op de discussie die @JackPot was gestart. Die verhoging is natuurlijk peanuts... gaat om 80 cent per maand, om geen eigen risico verhoging nu door te voeren. Ik vind het altijd bijzonder hoe dit soort dingen uitvergroot kunnen worden. We praten over 80 cent per maand! Verhoging van het 6% btw tarief voor bijvoorbeeld de kapper/dierenarts etc, gaat veel meer kosten, maar daar hoor ik niemand over. De zorgkosten zijn blijkbaar echt een 'gevoelsdingetje' aan het worden. 

Ik vind het wel ontzettend leuk om te zien hoe de media onze mening kan beïnvloeden. Als de media er niets over had gezegd, maar wel over het lage btw tarief was begonnen dan waren daar nu vragen over gesteld ipv de verhoging van de zorgverzekering.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 jaar later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.