Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Er zijn veel onderwerpen geopend over het kopen van cryptocoins, maar uiteraard moet hier ook belasting over betaald worden. Mocht je ooit een leuk deel uit willen betalen zul je namelijk moeten kunnen verantwoorden waar dit geld vandaan komt.

Geven jullie de waarde van de coins op bij de belastingaangifte? Waarom wel/niet?

Het vermogen van je cryptocoins vallen in box 3. Hier is een heffingsvrij vermogen voor vastgesteld:

Heffingsvrij vermogen 2017
zonder fiscale partner: € 25.000 
met fiscale partner: € 50.000

De peildatum van de waarde is 1 januari.

Ik heb in 2014 ooit mijn eerste crypto valuta gekocht t.w.v. €110 en heb dit nooit opgegeven (want: "was maar 110 euro, who cares"). Gezien de ontwikkelingen lijkt het mij hoog tijd om dit in de toekomst wel op te geven. Zeker omdat ik er nu meer geld in heb zitten en dit structureel toeneemt.

bewerkt door bethdoth (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites




Geven jullie de waarde van de coins op bij de belastingaangifte? Waarom wel/niet?


Ik geef het op. Volgens mij is het duidelijk dat het verplicht is en gedonder als je het niet opgeeft en je krijgt een keer controle is het niet waard.

Ik heb wel makkelijk praten, ik blijf nog ruim onder de vrijstelling grens.

Verstuurd vanaf mijn XT1635-02 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Gier:

Als je in Nederland belasting betaalt, hoort het volgens mij 'gewoon' in box 3 bij de overige bezittingen. Let wel op dat je de waarde per de juiste datum opgeeft. 

Huh? dat staat toch al in de openingspost? v.w.b. de juiste peildatum is het duidelijk, namelijk 1 januari:

Citaat

U betaalt belasting over uw inkomen uit uw vermogen: de zogenoemde grondslag sparen en beleggen (box 3). Dat is de waarde van uw bezittingen min uw schulden op 1 januari van het jaar waarover u aangifte doet, min uw heffingsvrij vermogen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5a318026b29ad_Schermafbeelding2017-12-13om20_31_23.thumb.png.04845f5777a513b96d9c8801863187ef.png

 

De belastingdienst is er ook helder over. Bitcoin en/of andere crypto's waarde opgeven. Maar dan de volgende vraag, welke waarde ga je dan gebruiken? Pak je een willekeurige exchange en stel de handel is daar flinterdun dan kan je van een koude kermis thuis komen. Een telefoontje naar de belastingdienst hielp ook niet ;-)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5a318026b29ad_Schermafbeelding2017-12-13om20_31_23.thumb.png.04845f5777a513b96d9c8801863187ef.png
 
De belastingdienst is er ook helder over. Bitcoin en/of andere crypto's waarde opgeven. Maar dan de volgende vraag, welke waarde ga je dan gebruiken? Pak je een willekeurige exchange en stel de handel is daar flinterdun dan kan je van een koude kermis thuis komen. Een telefoontje naar de belastingdienst hielp ook niet ;-)
 
Dat is zeker een goed punt.. Welke waarde.. Van welke exchange?
Mijns inziens zou de belastingdienst hier duidelijkheid over moeten scheppen.

Bijvoorbeeld door te stellen dat je gebruik mag maken van de waarde die het gunstigste uitkomt voor de belastingbetaler.
Of een door de overheid vastgesteld gemiddelde van de waardes op 1 januari.

Jammer dat hier nog weinig over bekend en/of vastgesteld is door de overheid.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

"Interessante post @bethdoth Ik vul mijn belasting papieren altijd te netjes in. Wil gewoon geen gedonder en ken veel mensen in mijn nabije omgeving die vroeg of laat wel door het ijs zakken.

Ik gaf zelfs mijn contante geld op en ben trots om dadelijk die waarde van de crypto's op te kunnen geven. :-"

TGO is te goed voor de mensheid.

En voor de schatkist ! Hahaha

bewerkt door babboe (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga dit wel opgeven.
 
Ik ben net begonnen met crypto dus over 2017 hoef ik nog niets op te geven.
 
Lijkt mij het handigst om op 1 januari even een printscreen te maken van mijn wallet(s)  want dan heb je het bedrag wat je dus in 2019 kan opgeven.
Goed idee om screenshots te maken op 1 januari.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

30 minuten geleden zei TheGallant:

Door gebruik te maken van een app als blockfolio, is dit heel makkelijk te regelen. Kan van heel het jaar een grafiek laten zien :)

Dat is een geweldige app :) Gebruik hem zelf ook. Hier zou je een screenshot kunnen maken van het totaaloverzicht (grafiek). Ik moet zeggen dat ik regelmatig afwijkingen zie in de grafiek die niet overeenkomen met eerder getoonde data. (correcties achteraf wellicht?)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei bethdoth:

Dat is een geweldige app :) Gebruik hem zelf ook. Hier zou je een screenshot kunnen maken van het totaaloverzicht (grafiek). Ik moet zeggen dat ik regelmatig afwijkingen zie in de grafiek die niet overeenkomen met eerder getoonde data. (correcties achteraf wellicht?)

Ik heb dit zelf nooit zo ervaren, maar zolang de belastingdienst niet zelf met een tool komt, lijkt mij dit een mooie oplossing. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hoeft dit toch alleen op te geven als je vermogen boven een bepaalde 'treshold' komt? Van circa 25k, met al je schulden (niet hypotheek, want die valt in box 1) er af getrokken?
Als je hier niet boven komt hoef je toch niet precieze waardes op te geven?
Je moet het wel opgeven maar betalen doe je inderdaad pas vanaf 25k vermogen of 50k als je een fiscale partner hebt.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende vraag.

 

Ik wil volledig transparant  zijn. Alleen mijn coins heb ik samen met een vriend gekocht. Komend jaar is dat nog niet zo'n probleem, want ik moet gewoon 1 januari kijken waar mijn folio op staat en dat moet ik volgend jaar opgeven. Bedrag zal niet mega hoog zijn dus nog steeds geen enkel probleem.

 

Maar stel dat het geweldig goed gaat  en we willen een serieus bedrag uit cashen. Dan staat het geld op mijn naam maar mijn maat heeft recht op x %, die kan ik hem dan niet zomaar geven omdat er dan meer belasting over betaald moet worden.

 

Hoe is dat eerlijk en fair voor alle partijen op te lossen ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Volgende vraag.
 
Ik wil volledig transparant  zijn. Alleen mijn coins heb ik samen met een vriend gekocht. Komend jaar is dat nog niet zo'n probleem, want ik moet gewoon 1 januari kijken waar mijn folio op staat en dat moet ik volgend jaar opgeven. Bedrag zal niet mega hoog zijn dus nog steeds geen enkel probleem.
 
Maar stel dat het geweldig goed gaat  en we willen een serieus bedrag uit cashen. Dan staat het geld op mijn naam maar mijn maat heeft recht op x %, die kan ik hem dan niet zomaar geven omdat er dan meer belasting over betaald moet worden.
 
Hoe is dat eerlijk en fair voor alle partijen op te lossen ?
Beiden jullie deel in je eigen wallet / account bewaren lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Is er een reden waarom dit niet het geval is?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei bethdoth:

Beiden jullie deel in je eigen wallet / account bewaren lijkt mij het meest voor de hand liggend.

Is er een reden waarom dit niet het geval is?

Hij vond het ingewikkeld om dit allemaal aan te maken , en heeft mij geld gegeven zodat we samen een wallet zijn opgestart. ( 1/3 van die wallet is van hem)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Hotrunner:

Volgende vraag.

 

Ik wil volledig transparant  zijn. Alleen mijn coins heb ik samen met een vriend gekocht. Komend jaar is dat nog niet zo'n probleem, want ik moet gewoon 1 januari kijken waar mijn folio op staat en dat moet ik volgend jaar opgeven. Bedrag zal niet mega hoog zijn dus nog steeds geen enkel probleem.

 

Maar stel dat het geweldig goed gaat  en we willen een serieus bedrag uit cashen. Dan staat het geld op mijn naam maar mijn maat heeft recht op x %, die kan ik hem dan niet zomaar geven omdat er dan meer belasting over betaald moet worden.

 

Hoe is dat eerlijk en fair voor alle partijen op te lossen ?

Staat er iets van op papier? 

Zo nee, dan uitcashen en het netto bedrag verdelen. Dat wordt dan een schenking of zo als er niets op papier staat. Tot moment van uitcashen betaal jij de volle mep belasting. 

Je vriend zal dan op de een of andere manier zijn deel van de belasting bij jou terecht moeten zien te laten komen. 

Ik zou je wel bedenken dat omdat jouw vriend het allemaal te ingewikkeld vindt om aan te maken, jij zit met de administratieve rompslomp. Lekker makkelijk van hem. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...