Spring naar bijdragen

Een gokkast voor thuis


waakzaam

Aanbevolen berichten

Bonjour,

Ik heb thuis een (jaren 80, Nederlandse JPM) gokkast staan... gewoon omdat ik t leuk vind.
Werkt nog op knaken en guldens :-)
Zijn er nog meer members hier die een kast thuis hebben?

Ik vroeg me ook af of er ook ergens een forum bestaat van "fans"
Met het oog op wat onderhoud en lampjes vervangen.

Ik googlede wat rond en kwam hier op het forum de naam DFM tegen.
Maar die is niet (meer?) actief...?

 

gr




 

bewerkt door waakzaam (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@DFM Woont met gokkasten samen :-) Geweldige gast met veel kennis en waait hier nog zeker op het forum. Onze @LasVegasNic heeft weer hele oude gokkasten en onze @Hotrunner weer een man cave met een gokkast. En de meeste houden gewoon van gokkasten hier en gooien er graag euro's of dollars in. 

 

Welke kast heb je staan die moet ik ongetwijfeld wel kennen uit mijn jaren'80 tijd dat ik veel knaken erin gooide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei TheGreatOne:

@DFM Woont met gokkasten samen :-) Geweldige gast met veel kennis en waait hier nog zeker op het forum. Onze @LasVegasNic heeft weer hele oude gokkasten en onze @Hotrunner weer een man cave met een gokkast. En de meeste houden gewoon van gokkasten hier en gooien er graag euro's of dollars in. 

 

Welke kast heb je staan die moet ik ongetwijfeld wel kennen uit mijn jaren'80 tijd dat ik veel knaken erin gooide.

Euhhh nee. Ik heb geen gokkast en geen mancave.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @waakzaam , ik heb inderdaad een verzameling van een aantal gokkasten, het meeste daterend uit de periode 1986 - 1995. Er is maar een klein clubje van verzamelaars die de gokkasten zoveel mogelijk in mint conditie en origineel werkend wil hebben. Het gros van de mensen die een gokkast voor thuis willen hebben vinden het "geinig" en vormt de grootste groep van liefhebbers.

Welke JPM gokkast heb je thuis staan?

Er is geen forum in Nederland waar je terecht kan voor (technische) informatie, er is alleen het gokkastenarchief wat @hotshot123 noemt. Ik vind het een leuk initiatief, ook daar is een klein groepje liefhebbers actief maar er zijn geen monteurs of bekwame techneuten actief die er de kwaliteit van technische adviezen bewaken. Dus als je voor plaatjeskijken gaat en keuvelen is het prima.

In Engeland is dit wel een stuk grotere hobby dan in Nederland, en daar is een kwaliteitsforum actief, zoek in google op "the mpu mecca". Daar worden ook echte gokkasten (naast het emuleren) besproken en daar zitten een aantal techneuten die goede kennis hebben van zaken.

Ik heb een youtube kanaal en plaats daar weleens video's van mijn gokkasten, maar ook van vrienden en ook weleens in het "wild":
https://www.youtube.com/channel/UC1RJz41xf44VdMR8Q5uU84Q

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reactie. @DFM @TheGreatOne

Ik ben 45+ en eind jaren 80 werd ik door de flipperkasten en gokkasten uit die tijd als een magneet naar de speelhallen getrokken.

Ik heb jaren geleden een flipperkast gehad, en toen ik die van de hand deed liep ik tegen één van mijn favoriete gokkasten uit eind jaren 80 tegen.
Meteen aangekocht omdat dit voor mij toch wel één van de leukste kasten was.
JPM had altijd leuke kasten vond ik maar dit is DE KAST:  "Fruitman"

Fruitman.jpg

 

.

bewerkt door waakzaam (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei DFM:

De Fruitman is zeker een iconische gokkast. Als deze goed werkt zou ik de batterij extern plaatsen voordat de corroderende wasem / lekken van de batterij de componenten aantast.

Klinkt logisch... :-)
Maar hoe herken ik de batterij in kwestie? (Ben een tamelijke leek)
Verder zou ik wat lampjes willen vervangen net achter de glasplaat, maar daar kan ik niet bij vanaf de achterdeur?!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De lampjes kunnen worden vervangen via de achterdeur, als ik mij niet vergis zitten de lampjes bij de fruitman in een grote printplaat met lamphouders vast. Wanneer je deze lamphouders een kwart of een half draait kun je ze eruit nemen en de lamp erin vervangen. Zorg wel dat je dezelfde type lampjes gebruikt, geen autolampjes van bijv. halfords ook al zien ze hetzelfde eruit. Verschillende adressen verkopen lampjes, bijv. topgokkasten.nl Wanneer je geen ervaring hebt met werken aan moederboarden zou ik 2 x nadenken voordat je ook maar iets eenvoudigs gaat doen zoals een batterij wisselen. Grote kans is dat de batterij al lang heeft gewasemd en dat de printbanen e.d. al brokkelig zijn. Wanneer de batterij dan vervangen wordt door een leek is de kans heel groot dat er e.e.a. beschadigd raakt en de kast niet meer opstart. Of een professional een klus als onderhoud wil aannemen durf ik niet goed te zeggen. System80 is oud en reservecomponenten zijn schaars. Maargoed, ik hoop voor je dat de kast het nog jaren doet :-)

Hier een filmpje van een gereviseerde Nederlandse Fruitman in de UK:

Dutch Fruitman

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 maand later...

Ik vervoer de gokkasten altijd liggend op de rug in mijn stationauto. Ik check vantevoren of de voeding, mpu, rollen en inworp vastzitten, zoniet haal ik die eruit of zet ze vast. (meestal zit alles vast zoals het hoort) Voordeel is dat een auto goed geveerd is en de kast er helemaal niks onder lijdt. Ik weet niet waar het verhaal vandaan komt dat gokkasten alleen rechtop vervoerd moeten worden, maar dat is niet waar. Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad DFM.

Uit de tijd dat er nog SPEL in de kasten zat.
Symbolen en letters sparen,  van 2 credits naar 4, enz tot 200 kunnen gokken. Nummers op de symbolen voor extra prijzen.
Nudges en stappen spel, Superhold, re-runnen, 4 rollen kasten

Daarna kwamen kasten met 3 rollen (sneller spel, sneller je geld kwijt)


Weer later kwamen de Random Runners... geld erin met een kaartje vastzetten en aan de wandel gaan of en in slaap vallen.
Beneden spelen om credits te vangen zodat je boven kon gaan spelen voor groffere prijzen.
Nee, toen ben ik afgehaakt.

Bij de oude JPM's moet je ooit echt nadenken of beslissen wat je vast gaat zetten.
Een citroen met 4 op rol één, en op rol twee en vier een Bar :-)
 

Is de Goldrun van 1986 ja?
Weet je ook van welk jaar de Fruitman is?
 

bewerkt door waakzaam (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@waakzaam De Fruitman is ook van 1986, alleen gebouwd in het oudere kabinet met de oudere system80 techniek. In 1986 kwamen er veel gokkasten uit, voornamelijk doordat in dat jaar de wet werd doorgevoerd dat gokkasten mochten uitbetalen, daarvoor konden de kasten niet uitbetalen. Officieel was het daarvoor ook geen kansspel, maar het werd gedoogd dat de kastelein de uitbetalingen met de hand betaalde. Dat de kasten mochten uitbetalen gaf een giga impuls en de exploitanten hebben die aankomende jaren gouden tijden beleefd.

De Random Runner is toch wel een iconische gokkast die voor een enorme verandering zorgde in het goklandschap. Ik heb er twee vanwege nostalgische / historische redenen maar of je ze leuk vind is uiteraard persoonlijk.

Geniet van je Goldrun, erg leuke kast!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 jaren later...
Op 18-12-2017 om 18:09 zei Gast:

Hoi @waakzaam , ik heb inderdaad een verzameling van een aantal gokkasten, het meeste daterend uit de periode 1986 - 1995. Er is maar een klein clubje van verzamelaars die de gokkasten zoveel mogelijk in mint conditie en origineel werkend wil hebben. Het gros van de mensen die een gokkast voor thuis willen hebben vinden het "geinig" en vormt de grootste groep van liefhebbers.

Welke JPM gokkast heb je thuis staan?

Er is geen forum in Nederland waar je terecht kan voor (technische) informatie, er is alleen het gokkastenarchief wat @hotshot123 noemt. Ik vind het een leuk initiatief, ook daar is een klein groepje liefhebbers actief maar er zijn geen monteurs of bekwame techneuten actief die er de kwaliteit van technische adviezen bewaken. Dus als je voor plaatjeskijken gaat en keuvelen is het prima.

In Engeland is dit wel een stuk grotere hobby dan in Nederland, en daar is een kwaliteitsforum actief, zoek in google op "the mpu mecca". Daar worden ook echte gokkasten (naast het emuleren) besproken en daar zitten een aantal techneuten die goede kennis hebben van zaken.

Ik heb een youtube kanaal en plaats daar weleens video's van mijn gokkasten, maar ook van vrienden en ook weleens in het "wild":
https://www.youtube.com/channel/UC1RJz41xf44VdMR8Q5uU84Q

Beste, ik heb een Royal runner Pluto 1 alles werkt behalve de lampen waarschijnlijk batterijlek heb jij hier verstand van?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.