Spring naar bijdragen

Hoe verloopt het beursjaar 2019 voor je?


Reno

Aanbevolen berichten

On 3/1/2019 at 2:56 PM, Reno said:

Kempen Global High dividend fund (Meer EU)
Robeco BP Global Premium Equities (Meer USA)

 @LasVegasNic

 @JackPot heb je nog leuke dividend fondsen?

YTD 10,5% nu

 

Ik zie persoonlijk geen enkel nut om te beleggen in dividend fondsen. Dividend is uiteindelijk een sigaar uit eigen doos, minus dan nog de dividendbelasting, oftewel een verliesgevende keuze. Vroeger kan ik me herinneren dat DWS Dividende een goed fonds was dat belegde in hoog-dividend aandelen, alsmede ING Hoog Dividend (mogelijk nu Nationale Nederlanden).

Daarnaast een groot deel van je geld beleggen in Pharming klinkt niet als een goed onderbouwde belegging, maar meer als een gok. Waar ik overigens wel van houd ;)
Maar je moet wel beseffen dat er niets te voorspellen is omtrent dergelijke bedrijven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...
  • 1 maand later...

Het beursjaar 2019 loopt als een speer. Bijzonder hoge rendement na een teleurstellend einde van 2018. Aandelenbeurzen staan meer dan 10% in de plus ytd en ook obligaties laten forse stijgingen zien nu de 10 jaars rente in Duitsland weer onder de 0% is gekomen en ook in de VS de rente een duikvlucht heeft laten zien.
Wat dit moge betekenen voor de rest van het jaar .....met een handelsoorlog, teruglopende economische groei....blijft de vraag.

 

20190521 WEI.gif

20190521 WB.gif

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 maand later...
Op 30-6-2019 om 14:52 zei Mr_Deposit:

Hallo 

 Ik vind de VIX volatiliteit index  er erg aantrekkelijk bijstaan. Zelf denk ik , zal ik Long gaan voor dat er een grote klapper komt .. alleen weet nog niet echt het fijne ervan.  Kan iemand kort samenvatten waar deze index op reageert ? 

 

Groet Mr . Deposit 

op onrust in de markt,de vix stijgt als er grote dalingen zijn in de markt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 maanden later...
  • 2 weken later...
Op 30-6-2019 om 14:52 zei Mr_Deposit:

Hallo 

 Ik vind de VIX volatiliteit index  er erg aantrekkelijk bijstaan. Zelf denk ik , zal ik Long gaan voor dat er een grote klapper komt .. alleen weet nog niet echt het fijne ervan.  Kan iemand kort samenvatten waar deze index op reageert ? 

 

Groet Mr . Deposit 

Je kan ook Flow Traders pakken. Zij verdienen veel geld wanneer er veel voliateit in de markt zit. Flow is mijn hedge voordat het misgaat. Ik had eerder ook wat Goudmijnaandelen. Deze allemaal op winst verkocht al had ik ze wat langer vast moeten houden.

Betreft de Biotech overige leden. Ik heb in Pharming winst gemaakt en met Kiadis verspeeld. Schiet niet op met die dingen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 jaar later...
Op 15-2-2019 om 11:14 zei Reno:

Eindstand van 2018 -8% Ging erg hard in het laatste kwartaal.

Echter dit kwartaal gaat het ook weer erg hard. Verlies is weer goed gemaakt van vorig jaar en heb een kleine plus t.o.v. 2018.

Geen wijzigingen: wel bijgekocht in de 1ste week van januari. Kempen Global High dividend fund en Actiam index wereld tracker.

Spreiding USA 34.8%     EU 29.5%     Azie 17.2 %      Emerging 18.5%

Grootste belangen sectoren

Financiele dienstverlening 21.9%
IT 17.5%
Consument cyclisch 11.7%
Industrie 11.5%
Farmacie 9.3%

 

Alles zit in trackers en een paar beleggingsfondsen (dividend fondsen)

Ik heb geen eindstand meer gegeven van 2019.

Eindresultaat voor 2019 was 25,6%. 2019 was een erg goed jaar. De volgende update over 2020 ziet er minder uit, maar nog steeds een mooie winst. Corona crisis!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het jaar 2020 begon zo mooi! Een klein winstje in januari om daarna de corona crisis mee te maken. 

Ik heb het geluk gehad om een groot deel van de portefeuille te verkopen met een klein verlies (eind februari) en daarna weer gedeeltelijk in te stappen.

Het resultaat t/m oktober 0,0% incl. alle kosten en belastingen.  Maar in maart stond er een dikke -15%.

Als we kijken naar de afgelopen week dan is er wel e.e.a. gebeurd. Ik heb de afgelopen 10 maanden steeds een beetje gekocht/verkocht in trackers (periode maart t/m juli). En daarmee verlies weg gepoetst.

Huidige portefeuille:  Aandelen 32%, Certifcaten 13%, Cash 55%

Actiam Duurzaam Index Aand Fd Eur

Actiam Duurzaam Index Aand Pacific

Actiam Index Aand Wereld

Rabobank Certificaten

De Rabocertificaten betalen nu geen dividend/rente uit, heb ze niet verkocht toen ze keihard daalden. Verwacht vanaf 2021 wel een weer betaling in certificaten/rente. 

November:

Had besloten om een gokje te wagen met Shell, ING, Basic Fit en TKH + Tracker wereld. Betreffende 4 aandelen waren hard afgestraft en verwachte dat ze op korte termijn wel een ritje naar boven gingen maken. Daarnaast tracker wereld, omdat de koersen overal wat gedaald waren.
Na de uitslagen van USA afgelopen vrijdag Tracker en Basic Fit verkocht met 4% en 16% rendement in 3 dagen en gisteren na het vaccin nieuws  Shell, ING en TKH met +15%.
In een weekje tijd dus een mooie winst gepakt. Geluk: Ja. Had ook anders om kunnen zijn.

Komende periode ga ik kijken of ik weer ga in stappen om  bij te kopen. Belggingen zijn voor lange termijn, dus voornamelijk trackers.

Daarnaast wil ik ook wat vaker gokjes wagen met een specifiek aandeel.

Rendement per 31-10-20

AEX YTD -10,26%

MSCI YTD -1,42%

IK YTD 0,0%

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Reno:

 

Had besloten om een gokje te wagen met Shell, ING, Basic Fit en TKH + Tracker wereld. Betreffende 4 aandelen waren hard afgestraft en verwachte dat ze op korte termijn wel een ritje naar boven gingen maken. Daarnaast tracker wereld, omdat de koersen overal wat gedaald waren.
Na de uitslagen van USA afgelopen vrijdag Tracker en Basic Fit verkocht met 4% en 16% rendement in 3 dagen en gisteren na het vaccin nieuws  Shell, ING en TKH met +15%.
In een weekje tijd dus een mooie winst gepakt. Geluk: Ja. Had ook anders om kunnen zijn.

 

Verkoop je nooit een gedeelte van je aandelen @Reno? Bij enorme fluctuaties verkoop ik een gedeelte met (grote) winst en hou een gedeelte. Mocht de koers ineens enorm zakken verkoop ik alsnog (snel), mocht de koers (door)stijgen, profiteer ik mee. Weliswaar met een kleiner gedeelte, maar dat zie ik als een soort verzekering. Overigens zet ik nooit stoplosses, zal je nét zien dat ze tijdens een neerwaartse spike meegepikt worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen periode heb ik niet altijd alles verkocht maar een deel.

Stel 5000 stuks van X, dan verkocht ik bijvoorbeeld 3000 stuks. Winst pakken!.
Maar vergeet niet de kosten die ook meegerekend moeten worden.

Stoploss heb ik niet ingesteld. Wel de regel daalt de beurs 10% (ongeveer) dan koop ik X percentage van beschikbare cash bij in trackers MSCI (Lange termijn)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Reno:

De afgelopen periode heb ik niet altijd alles verkocht maar een deel.

Stel 5000 stuks van X, dan verkocht ik bijvoorbeeld 3000 stuks. Winst pakken!.
Maar vergeet niet de kosten die ook meegerekend moeten worden.

Stoploss heb ik niet ingesteld. Wel de regel daalt de beurs 10% (ongeveer) dan koop ik X percentage van beschikbare cash bij in trackers MSCI (Lange termijn)

Ok, dus jij verkoopt ook niet je hele portie. Als 't goed is zijn de transactiekosten een fráctie van je winst, anders doe je iets niet goed. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Reno:

Klopt de kosten zijn niet al te hoog, maar als je gaat handelen met kleine bedragen dan hakken ze er wel in.

Ik handel niet met hele grote bedragen, maar kosten tellen altijd mee. Als je kijkt naar het einde van het jaar en je maakt de uitdraai......

Bij de Binckbank zijn in de aankoopkoersen de transactiekosten verwerkt, zodoende zie je in één oogopslag wat je minimaal voor verkoopkoers je moet hanteren, wél zo makkelijk.
Overigens wil ik wel even melden dat ik 't allemaal niet zo heel goed doe hoor. Laat daar geen misverstanden over ontstaan. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klopt daar is Binck wel handig in. 
En ook hier klooien we maar gewoon wat aan.
Ik kan de markt niet verslaan. Niet de kennis, tijd, middelen voor.

Beleggen is 99% voor mij geld in een tracker en niet naar omkijken voor de komende 10-20-30 jr....en evalueren elk jaar als er iets verandert waardoor je geld nodi ggaat hebben en wanneer en hier alles op aanpassen.

Het beleggen in beheervorm is het beste voor de meeste mensen. Elke bank of broker bied dit wel aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Reno:

Klopt daar is Binck wel handig in. 
En ook hier klooien we maar gewoon wat aan.
Ik kan de markt niet verslaan. Niet de kennis, tijd, middelen voor.

Beleggen is 99% voor mij geld in een tracker en niet naar omkijken voor de komende 10-20-30 jr....en evalueren elk jaar als er iets verandert waardoor je geld nodi ggaat hebben en wanneer en hier alles op aanpassen.

Het beleggen in beheervorm is het beste voor de meeste mensen. Elke bank of broker bied dit wel aan.

Vroeger als thuismoeder was ik er van 06.30 uur t/m 22.30 uur mee bezig. Compleet autodidactisch in deze wereld. Ben inmiddels een dagje ouder en heb eigenlijk niet meer zoveel zin om er veel tijd aan te besteden. Maar als je er eenmaal aan begonnen bent......
Ik werk thuis, kan in - en uitloggen wanneer ik wil. En als 't dan ook nog es rustig is ga ik toch weer handelen.

Met Aston Martin zijn vrijwel dagelijks leuke ritjes mee te maken. Moet je wel als een bok op de haverkist zitten. 😉

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Sinds 10 november niet meer gehandeld. Beurs stijgt langzaam door en de aandelen die ik had voor het korte ritje zijn nog verder doorgestegen, never look back. Ik ben tevreden met de winst.

Rendement per 31-10-20

AEX YTD 0.36%  Shares AEX UCITS ETF EUR

MSCI YTD 9.04% ( iShares MSCI World UCITS )

IK YTD 4.1%

 

M.a.w. Buy and Hold doet het beter :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

Daarnaast ben ik gedeeltelijke ingestapt voor de lange termijn in thema fondsen. en Asia (want zat onderwogen)
Volgende rondes gaan weer in world index, steeds stukjes.

iShares Global Clean Energy IE
iShares Automation en Robotics ETF
BNP Energy Transition Priv Distr
Robeco Global Consumer Trends Eq
Northern Trust All Asia ex Japan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...

Zo uiteindelijk het jaar 2020 toch mooi weten af te sluiten.

Rendement 10,32% 

Als ik het vergelijk met de wereld aandelenindex (vergelijker in de Rabo app) dan heeft deze 5,8% gemaakt, echter:

MSCI YTD 15,59% ( iShares MSCI World UCITS ) (USD, dus wisselkoers)

AEX 4,4%

 

Wat gaat 2021 ons brengen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...