Spring naar bijdragen

Pokervragen


coolos15

Aanbevolen berichten

@coolos15

Ik speel al ruim 20 jaar poker en de laatste 7 jaar erg weinig gespeeld. Mijn poker style is redelijk defensief en noem mij zelf 'a one trick pony'. Ik heb echt heel veel vragen en zal deze dan ook regelmatig in dit topic gaan stellen aan je Rick om een betere inkijk te krijgen in mijn eigen pokerspel.

De laatste paar weken speel ik veel online op Coinpoker en dat gaat lekker daar. Dit komt voornamelijk doordat er geen rake geheven wordt en er extra waarde in de toernooien wordt toegevoegd (ADDED CHP) en de vele slechte spelers. Mijn vraag gaat over deze online gratis (freerolls) poker toernooien. Er doen zo'n 1000 spelers per keer mee en we spelen met max 6 spelers aan tafel. De blinden gaan om de 5 minuten omhoog (redelijke crapshot) maar met een degelijk spel krijg ik het meestal met de beste hand erin en kom dan redelijk snel in het geld (ca laatste 200 spelers). Nu kom ik regelmatig bij de laatste 30 en daar gaat het (te) vaak mis. De blinden zijn hoog en voel een tikkeltje aan dat ik met scare money speel (wil hoog eindigen). Ik weet dat ik mijn spel moet aanpassen omdat dit zo niet werkt.

De grote hamvraag is, hoe en waar mag ik beter op letten en doen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[mention=1007]coolos15[/mention]
Ik speel al ruim 20 jaar poker en de laatste 7 jaar erg weinig gespeeld. Mijn poker style is redelijk defensief en noem mij zelf 'a one trick pony'. Ik heb echt heel veel vragen en zal deze dan ook regelmatig in dit topic gaan stellen aan je Rick om een betere inkijk te krijgen in mijn eigen pokerspel.
De laatste paar weken speel ik veel online op Coinpoker en dat gaat lekker daar. Dit komt voornamelijk doordat er geen rake geheven wordt en er extra waarde in de toernooien wordt toegevoegd (ADDED CHP) en de vele slechte spelers. Mijn vraag gaat over deze online gratis (freerolls) poker toernooien. Er doen zo'n 1000 spelers per keer mee en we spelen met max 6 spelers aan tafel. De blinden gaan om de 5 minuten omhoog (redelijke crapshot) maar met een degelijk spel krijg ik het meestal met de beste hand erin en kom dan redelijk snel in het geld (ca laatste 200 spelers). Nu kom ik regelmatig bij de laatste 30 en daar gaat het (te) vaak mis. De blinden zijn hoog en voel een tikkeltje aan dat ik met scare money speel (wil hoog eindigen). Ik weet dat ik mijn spel moet aanpassen omdat dit zo niet werkt.
De grote hamvraag is, hoe en waar mag ik beter op letten en doen?
Meteen een hele interessante vraag om mee te starten. Scared money is een van je grootste vijanden als je ver in een toernooi zit. Je hebt vaak een kleine stack en kan niet zomaar meer wachten op een goede hand om het uit te spelen.

In de eindfase van een toernooi met 5 minuten blind levels is het dan ook belangrijk om heel goed op te letten welke stacksize je hebt. Je hebt hier namelijk vaak te maken met 0-25 big blinds.

Als je onder de 10 big blinds hebt, zit je in de push or fold situatie. Als dat het geval is, is het handig om geen andere keuzes meer te maken dan all in of fold voor de flop. Welke handen je dan precies winstgevend all in moet gaan, kan je vaak op internet vinden als je zoekt naar: pushfold ranges.

Tussen 10-20 big blinds kan je vaak nog wel iets anders dan all in of fold, maar als iemand anders raiset is er al vaak geen optie meer behalve die 2.

Boven de 20 big blinds kan je nog wel wat openen en callen.

Vergeet hierbij niet om goed te kijken naar effective stacks. Wat betekent dat het gaat om de hoeveelheid big blinds die jullie beiden hebben. Je kan namelijk wel mooi 30 big blinds hebben, maar als alle tegenstanders er maar 10 hebben, speel je in de pot ook maar voor 10 big blinds.

  • Thanks 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@coolos15: Kun jij enkele tips geven als het gaat om het lezen van mensen in live toernooien: ik zat te denken aan non-verbaal, maar ook verbaal. Zijn er bepaalde zinnetjes die pokerspelers zeggen, waaruit jij eea kan concluderen? Als vb het volgende: ik gaf in een toernooi aan dat ik mijn hand zou laten zien als mijn tegenstander een call zou geven op mijn allin. Mijn tegenstander callde mijn bluf, waarop een andere speler mij vertelde dat deze opmerking waarschijnlijk de aanleiding gaf voor zijn call. Zelf had ik hem vaker gehoord en dacht, ik gooi hem erin....;) 

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[mention=1007]coolos15[/mention]: Kun jij enkele tips geven als het gaat om het lezen van mensen in live toernooien: ik zat te denken aan non-verbaal, maar ook verbaal. Zijn er bepaalde zinnetjes die pokerspelers zeggen, waaruit jij eea kan concluderen? Als vb het volgende: ik gaf in een toernooi aan dat ik mijn hand zou laten zien als mijn tegenstander een call zou geven op mijn allin. Mijn tegenstander callde mijn bluf, waarop een andere speler mij vertelde dat deze opmerking waarschijnlijk de aanleiding gaf voor zijn call. Zelf had ik hem vaker gehoord en dacht, ik gooi hem erin.... 

Bij live tells is het heel afhankelijk van de persoon of het effectief is. Ik ben zelf alles behalve een expert op het gebied van live tells, maar het beloven dat je je kaarten laat zien als de tegenstander fold is wel een bekende tell. Je belooft hier namelijk dat je hem zal gaan beloven voor het maken van een fold. Waarom zou je dat doen als je niet wil dat hij fold? Waarschijnlijk zou je dat niet doen en dat maakt het een van de meest betrouwbare live tells.

 

Ik heb zelf nog een paar andere dingetjes over livetells om hier kwijt te kunnen:

 

- probeer een beslissing over het algemeen niet volledig af te laten hangen van een live tell, maar alleen als je beslissing heel moeilijk is kan je een live tell gebruiken om de knoop door te hakken.

 

- zenuwen zijn vaak een teken van spanning, vaak is dit een teken dat een tegenstander dan wel aan het bluffen is of danwel dat het geld veel voor hem betekent en dat hij met een goede hand heel graag uitbetaald wil worden.

 

- rustig praten is vaak een teken dat een speler zelfverzekerd is en dus ook meestal een goede hand heeft. Fanatiek praten is dan weer vaak een teken van een zwakkere hand, omdat de hand het werk niet doet en de speler graag een beslissing wil forceren. Let hierbij vooral op hoe spelers reageren als een tegenstander iets zegt. Stel dat een tegenstander zegt dat hij wil gaan folden en opeens begint de tegenstander te praten. Dan is de kans groot dat hij de tegenstander zijn gedachte uit het hoofd wil praten. Dit werkt natuurlijk ook andersom.

 

- let op ervaren spelers, deze faken vaak tells. Zo zijn ze heel zelfverzekerd met een slechte hand of gaan ze zenuwachtig bewegen met een goede hand. Probeer daarom ook niet om livetells teveel betekenis te geven tegen ervaren live spelers

 

 

- als bonus nog mijn eigen ontdekte livetell (ik weet alleen niet of deze heel betrouwbaar is). Toen ik in Vegas zat merkte ik dat als tegenstanders op de river niet lang nadachten hoeveel ze gingen betten en vervolgens met een rond bedrag kwamen (bijvoorbeeld precies 200 euro) dat ze vaak niet nadachten hoeveel geld ze precies moesten inzetten om het maximale bedrag te winnen, maar dat ze vooral gewoon iets extra's wilden en het voor het gemak maar afrondden.

Het nadenken over de hoeveelheid doe je bij een bluf meestal wat langer, want dan ben je meer bezig een overtuigende stapel fiches naar voren te schuiven en om na te denken of het wel zo handig was.

 

Een andere variant hiervan was dan weer dat iemand echt heel snel inzette nadat een kaart op tafel komt en daar eigenlijk niet naar kijkt. Dan is de tegenstander vaak volledig aan het bluffen, want als je een goede hand hebt, kijk je altijd wel even wat de nieuwe kaart op tafel is.

 

Nogmaals, ik weet niet of dit een betrouwbare tell is, maar voor mij werkten deze 2 vrij aardig

  • Like 2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even terug komend over de vraag om je hand te laten zien. Wat ik nog wel eens doe als variant.

Als iemand mij vraagt of ze mijn hand mogen zien als ze folden, je mag mijn hand zien , als jij de jouwe ook open gooit.

 

Over praten,  als onervaren speler kan je beter aanleren om nooit te praten als je in de hand zit.

Want als je het ' hebt' ben je rustig en zelfverzekerd en kun je rustig een gesprek voeren met je tegenstander, ben je aan het bluffen is het veel moeilijker om een normaal gesprek te voeren of het over de hand te hebben. Wil je dus niet leesbaar zijn voor je tafelgenoten is het beste om altijd je mond te houden en bv recht voor je uit te staren.

 

Ander iets wat slechte spelers vaak doen, als ze bluffen zetten ze de kleine chips in en als ze het 'hebben' pakken ze de grote chips omdat ze weten dat ze die dan toch weer terug krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ranges please!
Volledige ranges en dergelijke zijn heel erg uitgebreid en ook nog ingewikkeld om te posten, die kan ik hier niet allemaal kwijt+ ik mis er een heleboel. Als je zelf erg geïnteresseerd bent in ranges, kan je via het internet een hoop vinden en als je echt complete en accurate ranges nodig hebt, kan je het beste zelf wat op gaan bouwen. Als je op youtube zoekt naar "push or fold charts" kom je al een heel eind.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nog even terug komend over de vraag om je hand te laten zien. Wat ik nog wel eens doe als variant.
Als iemand mij vraagt of ze mijn hand mogen zien als ze folden, je mag mijn hand zien , als jij de jouwe ook open gooit.
 
Over praten,  als onervaren speler kan je beter aanleren om nooit te praten als je in de hand zit.
Want als je het ' hebt' ben je rustig en zelfverzekerd en kun je rustig een gesprek voeren met je tegenstander, ben je aan het bluffen is het veel moeilijker om een normaal gesprek te voeren of het over de hand te hebben. Wil je dus niet leesbaar zijn voor je tafelgenoten is het beste om altijd je mond te houden en bv recht voor je uit te staren.
 
Ander iets wat slechte spelers vaak doen, als ze bluffen zetten ze de kleine chips in en als ze het 'hebben' pakken ze de grote chips omdat ze weten dat ze die dan toch weer terug krijgen.
Heel goede toevoeging aan het gedeelte over livetells, helemaal mee eens ook Hotrunner
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In een turbo variant kun je ook met 15 BB nog wel openen en folden op een raise.
Dat is ook zeker waar, ik probeerde het alleen iets globaler te houden hier, omdat de vraag dat ook was. De tips die ik geef zijn vaak goede richtlijnen om als niet (semi)professional ook beter in het pokerspel te worden in de brede zin van het woord. Pas als het concept van spelen aan de hand van je stacksize duidelijk is, zijn kleinere nuances in de ranges meer van belang. Los daarvan heb je natuurlijk zeker wel gelijk.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei coolos15:

 

Zoals in het grote topic aangegeven kan je ook vragen aan me stellen over poker. Dat kan door hieronder te reageren op de volgende manier:

1. Mij taggen

2. Je vraag/probleem

 

Makkelijker wordt het niet.

 

Hi,

Ik zat net je statement ( was post nr 3 geloof ik ) m.b.t  live tells , te lezen .  ( i hope you do'nt mind ) .

Interessant . weer wat geleerd .

Er is wel één cruciaal eigenschap ( en iedereen heeft het )  waar  normaalgesproken een goeie poker speler op zou moeten letten .( althans , dat zou je verwachten )  , Daar kan je onmogelijk mee bluffen of faken om vervolgens je tegenstander te misleiden .

eye movement !!

ogen en hun positie geven inzicht in de aard van de systematische keuzes van je hersenen .   

Dat is dus de reden waarom Pro's tijdens een Toernooi zonebril dragen .

Ik kan het in je statement niet terug vinden .  ( Misschien vergeten te noemen ? of ik kijk niet goed ) .

ik hoorde dat je pro bent , dus ik vroeg me af , hoe je daarmee omgaat . 

 

thx.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei coolos15:
5 uur geleden zei LuukFOD:
Ranges please!

Volledige ranges en dergelijke zijn heel erg uitgebreid en ook nog ingewikkeld om te posten, die kan ik hier niet allemaal kwijt+ ik mis er een heleboel. Als je zelf erg geïnteresseerd bent in ranges, kan je via het internet een hoop vinden en als je echt complete en accurate ranges nodig hebt, kan je het beste zelf wat op gaan bouwen. Als je op youtube zoekt naar "push or fold charts" kom je al een heel eind.

Lol maak je een topic waar je op alles antwoord wilt geven. Wil iemand meer info kom je met google het maar. Open dan geen topic. 

Met 20 bb in een turbo kan je nog wel open/folden of callen? Wie called er heden ten dage met 20bb preflop nog wat?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei LuukFOD:

Lol maak je een topic waar je op alles antwoord wilt geven. Wil iemand meer info kom je met google het maar. Open dan geen topic. 

Met 20 bb in een turbo kan je nog wel open/folden of callen? Wie called er heden ten dage met 20bb preflop nog wat?  

20BB in een turbo is als 30 BB in een normaal toernooi, je kan makkelijk nog wel callen met zo'n stack.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke variant van poker, cashgames, sng, mtt, etc, is de meest mogelijk winstgevende variant voor een speler?
En waarom?

Voor mij waren dit destijds cashgames, maar dat was denk ik een persoonlijk geval.
Dat is in principe de variant met de meeste slechte tegenstanders. Over het algemeen zijn dat toernooien en games met leuke bonussen en acties, omdat recreanten daar eerder op af komen en verder varianten met een hogere geluksfactor, omdat slechtere spelers daar een grotere kans hebben langer te overleven.

Verder is het natuurlijk persoonlijk welke variant je zelf het beste beheerst wat ook uitmaakt.

Ook is winstgevend nog onder te verdelen in winst per uur en winst per game. Dus vind je het belangrijk om het meeste per uur te verdienen op de lange termijn, of het meeste per potje (toernooi, sit en go, sessie enz.)

Verder kan ik natuurlijk niet zien welke variant jij het beste beheerst, maar over het algemeen zijn toernooien het meest winstgevend op het moment. Hier zitten namelijk relatief veel slechte spelers zoals hierboven al beschreven, maar veel profs kiezen desondanks nog steeds voor andere varianten, omdat veel profs stabiliteit in het inkomen zoeken en daarom vaak gaan cashgamen, zodat ze de swings wat kleiner houden.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lol maak je een topic waar je op alles antwoord wilt geven. Wil iemand meer info kom je met google het maar. Open dan geen topic. 

Met 20 bb in een turbo kan je nog wel open/folden of callen? Wie called er heden ten dage met 20bb preflop nog wat?  

Totaal geen probleem als jij dit topic niet nuttig vindt, dat is je goed recht. Maar ik ga hier voorlopig mee verder, want ik heb wel het idee dat er genoeg mensen baat bij kunnen hebben. Daarnaast is het vooral mijn bedoeling om zoveel mogelijk mensen beter te leren pokeren en niet iedereen heeft evenveel kennis, dus ik zou het waarderen als je de negativiteit van je vorige bericht de volgende keer in je dagboek zet:)

 

Over je vraag:

Als je een 20BB stack hebt en je zit in de Big blind met QJo en een tight agressieve SB, die bijna altijd triple barrelt, minraiset, zou ik toch echt voor de call gaan preflop.

 

Daarbij is het spelen met 20BB zonder antes zeker geschikt voor een fit or fold approach in sommige situaties, bijvoorbeeld als je KQ in positie hebt tegen een loose opener.

 

Ook kan je voor een agressieve 3-better een open van een andere speler flatcallen met een goede hand om te inducen. Genoeg opties om een call met 20BB zeker niet uit te sluiten

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi,
Ik zat net je statement ( was post nr 3 geloof ik ) m.b.t  live tells , te lezen .  ( i hope you do'nt mind ) .
Interessant . weer wat geleerd .
Er is wel één cruciaal eigenschap ( en iedereen heeft het )  waar  normaalgesproken een goeie poker speler op zou moeten letten .( althans , dat zou je verwachten )  , Daar kan je onmogelijk mee bluffen of faken om vervolgens je tegenstander te misleiden .
eye movement !!
ogen en hun positie geven inzicht in de aard van de systematische keuzes van je hersenen .   
Dat is dus de reden waarom Pro's tijdens een Toernooi zonebril dragen .
Ik kan het in je statement niet terug vinden .  ( Misschien vergeten te noemen ? of ik kijk niet goed ) .
ik hoorde dat je pro bent , dus ik vroeg me af , hoe je daarmee omgaat . 
 
thx.  
Ik geef eerlijk toe dat ik zoals al aangegeven niet zo heel bedreven ben met livetells, maar hoe iemands ogen bewegen kan zeker een goede tell opleveren als je weet wat het betekent. Ik probeer zelf alleen vaker op het poker te richten en livetells niet al teveel te gebruiken, dus vandaar dat ik nog niet genoeg ervaring heb opgedaan om hier inhoudelijk iets aan toe te kunnen voegen. Desalniettemin bedankt voor je bijdrage:)
  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei coolos15:
3 uur geleden zei Pat:
Hi,
Ik zat net je statement ( was post nr 3 geloof ik ) m.b.t  live tells , te lezen .  ( i hope you do'nt mind ) .
Interessant . weer wat geleerd .
Er is wel één cruciaal eigenschap ( en iedereen heeft het )  waar  normaalgesproken een goeie poker speler op zou moeten letten .( althans , dat zou je verwachten )  , Daar kan je onmogelijk mee bluffen of faken om vervolgens je tegenstander te misleiden .
eye movement !!
ogen en hun positie geven inzicht in de aard van de systematische keuzes van je hersenen .   
Dat is dus de reden waarom Pro's tijdens een Toernooi zonebril dragen .
Ik kan het in je statement niet terug vinden .  ( Misschien vergeten te noemen ? of ik kijk niet goed ) .
ik hoorde dat je pro bent , dus ik vroeg me af , hoe je daarmee omgaat . 
 
thx.  

Ik geef eerlijk toe dat ik zoals al aangegeven niet zo heel bedreven ben met livetells, maar hoe iemands ogen bewegen kan zeker een goede tell opleveren als je weet wat het betekent. Ik probeer zelf alleen vaker op het poker te richten en livetells niet al teveel te gebruiken, dus vandaar dat ik nog niet genoeg ervaring heb opgedaan om hier inhoudelijk iets aan toe te kunnen voegen. Desalniettemin bedankt voor je 

Thanks for rep.

Veel geluk toegewenst met poker .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@coolos15

Een situatie die regelmatig terug komt in zowel toernooien als in cash games. Ik zit in de SB en iedereen fold en het wordt een battle tussen de SB en BB. Lastig omdat je geen positie hebt. Welke handen zou je kunnen spelen en op kunnen acteren (ga je raisen of gewoon callen) en hoe speel je de hand na de flop. Stel ik heb K10 in de SB, maak ik dan een raise? Ik heb hier zoveel moeite mee en om maar niet in een moeilijke positie, fold ik meestal. Kan jij hier je licht eens over laten schijnen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

[mention=1007]coolos15[/mention]
Een situatie die regelmatig terug komt in zowel toernooien als in cash games. Ik zit in de SB en iedereen fold en het wordt een battle tussen de SB en BB. Lastig omdat je geen positie hebt. Welke handen zou je kunnen spelen en op kunnen acteren (ga je raisen of gewoon callen) en hoe speel je de hand na de flop. Stel ik heb K10 in de SB, maak ik dan een raise? Ik heb hier zoveel moeite mee en om maar niet in een moeilijke positie, fold ik meestal. Kan jij hier je licht eens over laten schijnen?
Dit is ook een erg lastige situatie, maar daarom een van de meest winstgevende/verliezende situaties in poker.
In een cash game is het vaak niet zo erg om deze spot wat vaker te laten lopen als je niet comfortabel speelt in de SB tegen BB.

In een toernooi en dan vooral met antes moet je hier echter niet zo tight spelen. Dat is ook een stuk interessanter om te bespreken hieronder.

Een puntje om goed op te letten is je stacksize. Als je stack 12BB of minder is en er is ante, kan je zo goed als elke hand all in gaan, omdat het dode geld in de pot zelfs met 75o een push nog winstgevend maakt. Met een aas en een willekeurige andere kaart in je hand kan je zelfs met 20BB all in gaan. Die pushfold ranges kan je hier vinden: http://hotaussiechick.blogspot.nl/2010/05/equilibrium-push-strategy-including.html?m=1

Dit is zelfs nog zonder antes, maar met antes kan je dus meestal nog meer handen all in gaan. Doordat je all in gaat, is positie ook helemaal niet meer belangrijk.
Deze charts zijn trouwens wel gebaseerd op de perfecte tegenstander, dus als je een tighte of loose tegenstander hebt zal je hier wel wat op moeten aanpassen, maar het idee zou duidelijk moeten zijn.

Verder is het handig om ook na te denken wat voor een tegenstander je hebt of je nog iets anders kan doen. Is hij heel tight, minraise met een stack van boven de 15BB dan elke hand. Is hij heel loose en agressief, speel dan voornamelijk wat sterkere handen en probeer wat vaker te inducen (zwak spelen met goede handen, zodat je hem verleidt om te gaan bluffen).

Kortom, een hele interessante spot, waarbij je niet te tight moet spelen met kleinere stacks en heel vaak all in moet gaan om het dode geld op te rapen
  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

[mention=1007]coolos15[/mention]
Ik zou willen weten hoe je het beste handen als KK, AA moet openen, wanneer er nog geen bet is geweest. En wellicht kun je ook een situatie schetsen waarbij er meerdere mensen een bet hebben geplaatst...
Het is hierbij belangrijk om verschillende aspecten in de gaten te houden.
Met AA of KK wil je natuurlijk het meeste geld verdienen. In principe is het hierbij wel handig om niet teveel informatie weg te geven dat je een hele goede hand hebt. Dus als je de hele tijd naar 3 big blinds opent en opeens 10 big blinds opent, zullen de meesten wel doorhebben dat je een hele sterke hand hebt.
Als je juist weer opeens alleen limpt of naar 2 Big blinds opent, verlies je teveel waarde en krijgen tegenstanders een te goede prijs om postflop een betere hand te maken. Probeer daarom niet te vaak anders te openen dan je andere goede handen.

Aanpassen van je open size kan wel als je een paar spelers aan tafel hebt, die het niet zoveel uitmaakt hoeveel je opent. Als je merkt dat ze een 6 of 7 big blind open makkelijk callen, maak je dan geen zorgen om een keer groter te openen, maar doe dit niet zonder goede reden.

Daarnaast is het ook zo als je KK en AA groot opent, je dus nooit die handen hebt als je klein opent. Een slimme tegenstander kan daar op inspelen.
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...