Spring naar bijdragen

Testament


Solidagio

Aanbevolen berichten

Een nuchter, weinig vrolijk makend onderwerp, doch i.m.o. zeer belangrijk. Verleden week heb ik mijn testament laten bekrachtigen door de notaris. De kosten vielen mij mee, 325 euro voor het gewone testament en 250 euro voor het levenstestament. 

Waarom een extra levenstestament? Twee redenen. Eén van mijn kinderen heeft een stoornis in het autisme spectrum, het zou voor hem verkeerd zijn een bedrag ineens te krijgen. Mijn oudste zoon is executair en tevens bewindvoerder. Tweede reden voor mijn levenstestament is dat mijn oudste zoon kan en mag handelen, mocht ik wilsonbekwaam raken. Door mijn vrijwilligerswerk bij (demente) bejaarden, weet ik wat het inhoudt om nog maar een kleine, trieste afspiegeling van 'de mens' te zien. Een hele geruststelling voor mij, dat ik geen hulpbehoevend, wegterend oudje zal worden.

Ondanks dat ik best wel een zorgeloos, 'leef bij de dag' type ben, meende ik er goed aan te doen, mijn zaakjes goed te regelen. Voelt goed da,t als er nog iets mocht overblijven, het in goede handen komt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Persoonlijk denk ik ook dat het goed is om over dit soort dingen na te denken en te acteren. Stel mij en mijn vrouw overkomt wat dan wil je toch je kind ergens hebben bij mensen bij wie je een goed gevoel hebt (en dat hoeft niet perse familie te zijn). Het uitsluiten van mensen in een testament vind ik ook een goede zaak als gebleken is dat er rotte appels in de familie zitten.  We hebben er zelf een feestje van gemaakt een een bijzonder testament opgesteld :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn geval is er geen sprake van rotte appels, integendeel. Maar wel sprake van "niet met geld om kunnen gaan".  Ik heb ook toegevoegd dat latere (ex)partners niets erven, echter de kleinkinderen wel. De betreffenden krijgen een copie van het testament, alles transparant. Laten we er maar van uit gaan dat het héél lang duurt voordat het testament geopend moet worden. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Solidagio:

Waarom een extra levenstestament? Twee redenen. Eén van mijn kinderen heeft een stoornis in het autisme spectrum, het zou voor hem verkeerd zijn een bedrag ineens te krijgen. Mijn oudste zoon is executair en tevens bewindvoerder. Tweede reden voor mijn levenstestament is dat mijn oudste zoon kan en mag handelen, mocht ik wilsonbekwaam raken. Door mijn vrijwilligerswerk bij (demente) bejaarden, weet ik wat het inhoudt om nog maar een kleine, trieste afspiegeling van 'de mens' te zien. Een hele geruststelling voor mij, dat ik geen hulpbehoevend, wegterend oudje zal worden.

 

Okay, dus begrijp ik nou goed dat je jongste zoon door zijn vorm van autisme niet goed met geld om kan gaan? Zo ja, helder. Heeft alles te maken met overmatige prikkels en vooral grenzen stellen. Ik ben helaas ook thuis in de autisme-wereld en dat gaat niet alleen over mn werk...

Wat grappig dat jij ook vrijwilligerswerk doet voor ouderen! Ik ga vrijdag weer met een nieuw eenzaam oudje kennis maken. Sinds de tv uitzending van Geer en Goor, heb ik me accuut aangemeld bij het ouderenfonds. Mijn eerste oudje was heel ziek, maar was n schatje van in t begin maar 48 kilo met een vleugje sarcasme en humor voor 20, helaas is ze inmiddels overleden en kon ik slechts 1,5 jaar van haar genieten en haar blij maken. In haar familie zaten heel veel van die rotte appels (en dat is bij mij ook van beide kanten, dus ook schoonfamilie) en ik kon me dan ook erg goed in deze vrouw inleven. Mijn 2e oudje was dement, werd verzorgd door haar schoondochter en had op n gegeven moment gewoon visite toen ik zou komen en stuurde mij dan doodleuk weg. Ben ik toch maar mee gestopt. Ben benieuwd hoe mijn 3e oudje zal zijn, heb dr zin in!

Mijn ouders (toevallig is mijn moeder zondag a.s. 5 jaar geleden overleden aan een ernstige ziekte) hebben ook alles goed geregeld qua aktes enzo. De familie van mijn man niet. Daar moet de oudste zoon van het boerengezin alles regelen, laat dat nou net de ergste zijn....maar dat is bij hun traditie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei gokdiva:

Okay, dus begrijp ik nou goed dat je jongste zoon door zijn vorm van autisme niet goed met geld om kan gaan? Zo ja, helder. Heeft alles te maken met overmatige prikkels en vooral grenzen stellen. Ik ben helaas ook thuis in de autisme-wereld en dat gaat niet alleen over mn werk...

Wat grappig dat jij ook vrijwilligerswerk doet voor ouderen! Ik ga vrijdag weer met een nieuw eenzaam oudje kennis maken. Sinds de tv uitzending van Geer en Goor, heb ik me accuut aangemeld bij het ouderenfonds. Mijn eerste oudje was heel ziek, maar was n schatje van in t begin maar 48 kilo met een vleugje sarcasme en humor voor 20, helaas is ze inmiddels overleden en kon ik slechts 1,5 jaar van haar genieten en haar blij maken. In haar familie zaten heel veel van die rotte appels (en dat is bij mij ook van beide kanten, dus ook schoonfamilie) en ik kon me dan ook erg goed in deze vrouw inleven. Mijn 2e oudje was dement, werd verzorgd door haar schoondochter en had op n gegeven moment gewoon visite toen ik zou komen en stuurde mij dan doodleuk weg. Ben ik toch maar mee gestopt. Ben benieuwd hoe mijn 3e oudje zal zijn, heb dr zin in!

Mijn ouders (toevallig is mijn moeder zondag a.s. 5 jaar geleden overleden aan een ernstige ziekte) hebben ook alles goed geregeld qua aktes enzo. De familie van mijn man niet. Daar moet de oudste zoon van het boerengezin alles regelen, laat dat nou net de ergste zijn....maar dat is bij hun traditie.

Over wélke zoon het specifiek gaat, wie weet heb ik er wel een stuk of 6, haha, laat ik in 't midden. ;-) Ik ben verleden maand gestopt met/bij de oudjes. Ik trok 't niet meer, na een aantal jaren. Doordat ze ineens niet meer binnen mochten roken, ging ik 2 a 3 keer per week heen. Lekker naar buiten, "peukie doen". Maar als je om bepaalde personen gaat geven, vervolgens meemaakt hoe ze achteruit gaan, moet je daar maar mee zien om te gaan.

Ik ga ander vrijwilligers werk doen, iets "vrolijkers", heb ik wel verdiend, vind ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Solidagio:

Over wélke zoon het specifiek gaat, wie weet heb ik er wel een stuk of 6, haha, laat ik in 't midden. ;-) Ik ben verleden maand gestopt met/bij de oudjes. Ik trok 't niet meer, na een aantal jaren. Doordat ze ineens niet meer binnen mochten roken, ging ik 2 a 3 keer per week heen. Lekker naar buiten, "peukie doen". Maar als je om bepaalde personen gaat geven, vervolgens meemaakt hoe ze achteruit gaan, moet je daar maar mee zien om te gaan.

Ik ga ander vrijwilligers werk doen, iets "vrolijkers", heb ik wel verdiend, vind ik.

Laat maar in t midden dan met die zoons...hihi! ;)

Ja, maar is toch mooi om tot t bittere einde bij ze te blijven? Ik praat je echt geen schuldgevoel aan, maar heeft dat oudje nu niemand meer? Ahhhhh....?.ik hoop nog goede familie???....

Gewoon doen iets vrolijkers. Wat wordt t nu? Toch niet zo'n BSO struinkar met tetterende kids???! ?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei gokdiva:

Laat maar in t midden dan met die zoons...hihi! ;)

Ja, maar is toch mooi om tot t bittere einde bij ze te blijven? Ik praat je echt geen schuldgevoel aan, maar heeft dat oudje nu niemand meer? Ahhhhh....1f622.png.ik hoop nog goede familie???....

Gewoon doen iets vrolijkers. Wat wordt t nu? Toch niet zo'n BSO struinkar met tetterende kids???! 1f603.png

Een schuldgevoel heb ik geen last van, niet eens alleen door het feit dat ze me vergeten zijn, zodra ik weg ben, maar ook doordat ik vind dat ik goed bezig was/ben. "Mijn" oudjes kregen ook familie op bezoek, maar ook voor hen geldt, de deur uit......weer vergeten. Hele gesprekken met een echtgenoot gehad, hoe moeilijk hij 't heeft met zijn demente echtgenote. Pfffff, zó triest! Enne.....nee, absoluut niet met zo'n struinkar! Maar wel tussen de middag denk ik, heb ik eerder gedaan. Lekker buiten op het plein, vooral met de opstandige pubers. Dát is pas een uitdaging! ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Testament is mijn inziens zeer belangrijk, niet alleen vanwege vermogensbestandsdelen, maar ook voor bepaalde zaken, zeker met kinderen. Net zo belangrijk overigens als zaken die bij samen leven te maken hebben, zoals in gemeenschap van goederen, pensioen rechten.

Ten tijde van de aankoop van mijn huis heb ik naast de samenlevingsovereenkomst ook meteen voor ons beiden testamenten af laten sluiten waarbij alles naar de partner gaat bij overlijden, alsmede zeggenschap over kinderen. Kosten vielen idd wel mee, (volgens mij iets van 500-600 euro voor beiden samen). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...