Spring naar bijdragen

Change my mind: Equal pay voor mannen en vrouwen


Aanbevolen berichten

Een nieuwe categorie op OneTime: "Change my mind" ik drop een stelling (waar ik het vaak wel mee eens ben, maar ik ben een beetje eigenwijs en tegendraads, dus dan mag het) en ik hoor graag wat de tegenargumenten zijn. 

Goed: In de categorie"slechte meningen".

Ik vind in principe NIET dat vrouwen recht hebben op exact hetzelfde salaris (betaald door de werkgever) als mannen.
Ik zal je vertellen waarom:

Stel, je hebt 2 fabrieken. In 1 fabriek heeft 1000 mannen op de payroll en in de andere fabriek 1000 vrouwen.
Ze werken allemaal EXACT even hard en produceren hetzelfde item. En ze produceren allemaal 1 item per persoon per jaar.
De bruto output is dus in beide fabrieken exact 1000.

MAAR, van die 1000 vrouwen zijn er (gemiddeld) ongeveer 5,5% zwanger en kunnen dus een tijdje niet werken.
Dus BRUTO output van de vrouwenfabriek is dus NETTO lager dan van de mannenfabriek.

DUS moet dat worden gecompenseerd aan de werkgever, hij moet immers meer vrouwen aannemen, om dezelfde output te krijgen als wanneer hij mannen in dienst zou hebben, wat dus een lagere winst oplevert.

SHOOT!!!

bewerkt door CashCow (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei xxTheMikeyxx:

Even aanpassen TS.

Done!

 

1 minuut geleden zei xxTheMikeyxx:

Ontopic: Ik vind wel dat er gelijke salarissen moeten zijn. Principiële mening overigens.

Het gaat hier wel om de kant vd werkgever, dus mag een werkgever om economische redenen een vrouw minder betalen of kiezen voor een man in dezelfde positie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kijk nu kan ik dingen erbij gaan halen (die ik dan uit zou moeten gaan pluizen, en daar heb ik hier nu écht voorlopig geen tijd voor ivm ziekenhuisbezoeken van familie) maar dingen zoals ziekenverzuim kunnen mannen weer meer last van hebben. En niet iedere vrouw word zwanger. Om maar een enkel voorbeeldje te noemen. Zal uiteindelijk wel op het zelfde neerkomen ongeveer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nieuwe categorie op OneTime: "Change my mind" ik drop een stelling (waar ik het vaak wel mee eens ben, maar ik ben een beetje eigenwijs en tegendraads, dus dan mag het) en ik hoor graag wat de tegenargumenten zijn. 

Goed: In de categorie"slechte meningen".

Ik vind in principe NIET dat vrouwen recht hebben op exact hetzelfde salaris (betaald door de werkgever) als mannen.
Ik zal je vertellen waarom:

Stel, je hebt 2 fabrieken. In 1 fabriek heeft 1000 mannen op de payroll en in de andere fabriek 1000 vrouwen.
Ze werken allemaal EXACT even hard en produceren hetzelfde item. En ze produceren allemaal 1 item per persoon per jaar.
De bruto output is dus in beide fabrieken exact 1000.

MAAR, van die 1000 vrouwen zijn er (gemiddeld) ongeveer 5,5% zwanger en kunnen dus een tijdje niet werken.
Dus BRUTO output van de vrouwenfabriek is dus NETTO lager dan van de mannenfabriek.

DUS moet dat worden gecompenseerd aan de werkgever, hij moet immers meer vrouwen aannemen, om dezelfde output te krijgen als wanneer hij mannen in dienst zou hebben, wat dus een lagere winst oplevert.

SHOOT!!!
Wat a crap of paardenpoep!

Als de vrouw er niet was geweest....hoe kan jij in godensnaam dan bestaan?
Ja vrouwen zijn door moedertje natuur uitgekozen om voor voortplanting Te zorgen.

Omdat zij dat kunnen moeten ze minder betaald krijgen?

Waarom krijgen mannen nu dan recht op 5 werkdagen verlof?
Moeten ze dan procentueel ook maar minder gaan verdienen als mannen die vrijgezel blijven en nooit vader worden.

Het verschil in salaris is zo achterhaald en discriminerend.

Same work....same pay out!


Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat a crap of paardenpoep!

Als de vrouw er niet was geweest....hoe kan jij in godensnaam dan bestaan?
Ja vrouwen zijn door moedertje natuur uitgekozen om voor voortplanting Te zorgen.

Omdat zij dat kunnen moeten ze minder betaald krijgen?

Waarom krijgen mannen nu dan recht op 5 werkdagen verlof?
Moeten ze dan procentueel ook maar minder gaan verdienen als mannen die vrijgezel blijven en nooit vader worden.

Het verschil in salaris is zo achterhaald en discriminerend.

Same work....same pay out!


Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk


Vrije markt, vraag-aanbod, marktwerking? Overheid bepaalt niet dat Calvé pindakaas net zo duur moet zijn als Helaasch Pindakaas. Een productiemedewerker van 18 die 100 doosjes per dag inpakt moet ook net zoveel verdienen als een productiekracht van 50 die ook 100 doosjes inpakt? En de koeriersbaan bij Logistiek bedrijf A betaalt exact evengoed als koeriersbaan bij Logistiek bedrijf B en zo niet, dan?

Lastige discussies hoor...!
Link naar opmerking
Deel via andere websites


Vrije markt, vraag-aanbod, marktwerking? Overheid bepaalt niet dat Calvé pindakaas net zo duur moet zijn als Helaasch Pindakaas. Een productiemedewerker van 18 die 100 doosjes per dag inpakt moet ook net zoveel verdienen als een productiekracht van 50 die ook 100 doosjes inpakt? En de koeriersbaan bij Logistiek bedrijf A betaalt exact evengoed als koeriersbaan bij Logistiek bedrijf B en zo niet, dan?

Lastige discussies hoor...!


Appels met peren vergelijken dit.

We hebben het over mannen en vrouwen binnen hetzelfde bedrijf. Niet bedrijf A en B. En wat heeft die pindakaas-opmerking hiermee te maken?

Overigens vind ik ook dat alle leeftijden hetzelfde betaald moeten krijgen als ze hetzelfde werk doen, en hetzelfde werk afleveren.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gelijke betaling voor hetzelfde werk is natuurlijk logisch en normaal en anno 2018 zou dat m.i. al wettelijk geregeld moeten zijn. Als we een lager salaris toe moeten passen, i.v.m. afwezigheid, door zwangerschap etc., moet dat in zijn geheel doorgevoerd worden. Dus ook mannen die wel eens griep hebben, minder salaris. Jongelui die zich 's maandags brak ziek melden, minder salaris. Sportievelingen die met voetbal hun enkel kapot laten schieten, minder salaris. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites



Appels met peren vergelijken dit.

We hebben het over mannen en vrouwen binnen hetzelfde bedrijf. Niet bedrijf A en B. En wat heeft die pindakaas-opmerking hiermee te maken?

Overigens vind ik ook dat alle leeftijden hetzelfde betaald moeten krijgen als ze hetzelfde werk doen, en hetzelfde werk afleveren.
Dat er met leeftijd verschillend betaald word vind ik logischer dan het mannen vrouwen verschil.
Als je ouder bent heb je ook meer kosten.
Maar het blijft iets onnozel in deze tijd.


Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat er met leeftijd verschillend betaald word vind ik logischer dan het mannen vrouwen verschil.

Als je ouder bent heb je ook meer kosten.

Maar het blijft iets onnozel in deze tijd.

 

 

Verstuurd vanaf mijn HTC U11 met Tapatalk

 

 

Dus iemand van 50 heeft dezelfde kosten als iemand van mijn leeftijd?

 

Als jij dat onweerlegbaar kunt onderbouwen, prima. Maar ik weet nu al dat je dat niet kunt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zijn het mooie vrouwen?

 

Er draait op dit moment een reclame over discriminatie, zwangere vrouw wilt werken bij een advocaten kantoor en neemt haar aan omdat het anders discriminatie is hij haar deze kans gunt (omdat ze waarschijnlijk ook de beste papieren heeft)? Lastig, je moet haar dadelijk doorbetalen en iemand anders voor haar in de plaats doen en die ook betalen. Een (heel) klein bedrijf kan dat waarschijnlijk niet ophoesten en wil je dan het hele bedrijf op het spel zetten?

Het communistisch idee vond ik in mijn jongere jaren een groot goed (iedereen gelijk) maar daar ben ik behoorlijk op terug gekomen. In het case van @CashCow vind ik wel iedereen gelijk. De dames baren ook weer jongens uit en mogen dat later in de fabriek terug verdienen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei TheGreatOne:

Zijn het mooie vrouwen?

Goed argument, eindelijk iemand die wat zinnigs zegt.

Mooi topic overigens. Deze ga ik ff goed in de gaten houden. Het mooie van het forum is dat men een prima beeld krijgt hoe iemand in elkaar steekt zonder dat men elkaar persoonlijk kent.

bewerkt door Dopey (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei xxTheMikeyxx:

Kijk nu kan ik dingen erbij gaan halen (die ik dan uit zou moeten gaan pluizen, en daar heb ik hier nu écht voorlopig geen tijd voor ivm ziekenhuisbezoeken van familie) maar dingen zoals ziekenverzuim kunnen mannen weer meer last van hebben. En niet iedere vrouw word zwanger. Om maar een enkel voorbeeldje te noemen. Zal uiteindelijk wel op het zelfde neerkomen ongeveer.

Dit zijn non-argumenten natuurlijk. Het gaat er helemaal niet om of een individuele vrouw wel of niet zwanger kan worden. Het gaat erom dat vrouwen in het algemeen zwanger kunnen raken en daardoor enige tijd uit de running kunnen zijn. We gaan for the sake of argument even uit van exact gelijke groepen die even vaak ziek zijn, even vaak dronken, even vaak zich verslapen etc.oftewel: Ceteris paribus.

Verder: Bekijk het eens vanuit het oogpunt van de werkgever: Als hij alleen maar vrouwen aanneemt, dan maakt hij zeker weten, aantoonbaar, minder winst dan wanneer hij alleen maar mannen zou aannemen (again: ceteris paribus). Is het dan niet "logisch" dat de werkgever kiest voor mannen?

(Waarmee ik dus niet zeg dat vrouwen niet hetzelfde inkomen zouden moeten hebben oid, alleen niet betaald door de werkgever, dan zou de overheid kunnen bijspringen) 

1 uur geleden zei Rmnd78:

Dat er met leeftijd verschillend betaald word vind ik logischer dan het mannen vrouwen verschil.
Als je ouder bent heb je ook meer kosten.

En kan dat de werkgever iets schelen verder? Lijkt me niet. 

bewerkt door CashCow (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 jaar terug man was de enige die voor de kosten opdraaide . Tegenwoordig vrouwen die werken betalen ook een gedeelte van de koste ( huur , Hypotheek , ........... ) .

Vrouwen dragen een kind voor een periode van 9 maanden . Das niet makkelijk . Mannen hebben deze last niet op hun schouders .

Het is inderdaad een lastige dilemma .

Persoonlijk , heb ik daar geen moeite mee .

Maar ja , ik heb mijn eigen bedrijf niet . Kan zijn dat een  ondernemer dit vanuit een andere perspectief bekijkt .  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei CashCow:

Een nieuwe categorie op OneTime: "Change my mind" ik drop een stelling (waar ik het vaak wel mee eens ben, maar ik ben een beetje eigenwijs en tegendraads, dus dan mag het) en ik hoor graag wat de tegenargumenten zijn. 

Goed: In de categorie"slechte meningen".

Ik vind in principe NIET dat vrouwen recht hebben op exact hetzelfde salaris (betaald door de werkgever) als mannen.
Ik zal je vertellen waarom:

Stel, je hebt 2 fabrieken. In 1 fabriek heeft 1000 mannen op de payroll en in de andere fabriek 1000 vrouwen.
Ze werken allemaal EXACT even hard en produceren hetzelfde item. En ze produceren allemaal 1 item per persoon per jaar.
De bruto output is dus in beide fabrieken exact 1000.

MAAR, van die 1000 vrouwen zijn er (gemiddeld) ongeveer 5,5% zwanger en kunnen dus een tijdje niet werken.
Dus BRUTO output van de vrouwenfabriek is dus NETTO lager dan van de mannenfabriek.

DUS moet dat worden gecompenseerd aan de werkgever, hij moet immers meer vrouwen aannemen, om dezelfde output te krijgen als wanneer hij mannen in dienst zou hebben, wat dus een lagere winst oplevert.

SHOOT!!!

De grote vraag is de vrouw in eens zwanger geworden of is een man hieraan ten grondslag gegaan... is de arts bij de kunstmatige inseminatie een man of een vrouw geweest... kijk als vrouwen alles zelf kunnen en daardoor minder inzetbaar zijn dan verdienen ze ook minder, als ‘wij’ mannen dit echter ‘willen’ dan is het in deze stelling gelijk. De leeftijd, ras en inpaksnelheid zijn andere facetten wat mij betreft! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Prima discussie lijkt me, en mooi startpunt. Ten eerste vind ik dat 'positieve discriminatie' nog erger is dan negatieve discriminatie.
Meer vrouwen in de politiek, puur omdat het vrouwen zijn, verplicht allochtonen aan moeten nemen als bedrijf, ook zoiets onzinnigs.

We leven in een vrij land, waar er nog altijd enige vorm van 'discriminatie' is waardoor een werkgever misschien eerder een goed Nederlands sprekend persoon aanneemt dan iemand die minder goed Nederlands spreekt en een hoofddoek draagt. Bij bepaalde beroepen vind ik dit verdedigbaar, maar over het algemeen denk ik dat dit tijd nodig zal hebben. Ik vind overigens nog altijd dat degene die betaalt, en dus het beste voor zijn bedrijf wil, hier een vrije keuze in moet hebben en niet perse een vrouw of iemand met allochtone achtergrond aan moet nemen. Hij of zij moet degene aannemen (zonder vooroordelen) die het beste past binnen het bedrijf.

Inzake hetzelfde verdienen voor vrouwen en mannen, kan ik me hier goed in vinden, mits het exact dezelfde functie is en ook de 'output' (en dus indirect de opleiding, inzet, e.d. vergelijkbaar zijn) vergelijkbaar is. Het moge duidelijk zijn dat, over het algemeen, de vrouw in het leven zich meer bekommert over de kinderen en daardoor andere prioriteiten in het leven heeft dan de man. Maar als ondanks dat de output hetzelfde is dan zouden ze hetzelfde moeten verdienen, en kan ik geen bedrijf bedenken waar dit ook niet het geval is, maar ik hoor graag bewijs van het tegendeel.

In de praktijk blijkt volgens mij dat hoge functies moeilijker door vrouwen uit zijn te voeren, voornamelijk door prioriteiten en tijd die vrouwen anders indelen. Topfuncties kunnen niet parttime, en ook niet in 40 uur, misschien zelfs wel niet als je ook de zorg (alleen) hebt voor kinderen.

Salaris gekoppeld aan leeftijd vind ik al jaren het meest onnozele dat er is. Er moet zeker een algemeen minimumloon zijn, maar dat een oudere werknemer duurder moet zijn dan een jonge werknemer (mits tot hetzelfde in staat) is bizar en de belangrijkste reden dat oudere werknemers niet meer aan het werk komen. Ervaring is zeker iets waard, maar iemand met een open mind heeft ook weer vele voordelen.

De reden van zwangerschap vind ik dus niet passen in dit verhaal, waardoor een vrouw minder betaald zou moeten worden. Ik vind wel dat een werkgever een 'jonge' vrouw (met de wens tot zwangerschap) of een zwangere vrouw moet kunnen afwijzen, juist om die reden. Voor een werkgever is het toch wel een issue dat een werknemer ineens 16 weken weg is.

Tot slot, zou ik het goed vinden als men iets doet aan alle rechten van werknemers. Ontslagvergoeding voorop (bizar dat dit bestaat), maar ook het recht om parttime te mogen werken, en dit als werkgever maar moeten accepteren zorgt voor de werkgever, en daarmee bedrijven, een enorme drempel om uit te breiden en te investeren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei JackPot:

Tot slot, zou ik het goed vinden als men iets doet aan alle rechten van werknemers. Ontslagvergoeding voorop (bizar dat dit bestaat), maar ook het recht om parttime te mogen werken, en dit als werkgever maar moeten accepteren zorgt voor de werkgever, en daarmee bedrijven, een enorme drempel om uit te breiden en te investeren.

Hell yeah! Couldn't agree more. En als we toch bezig zijn: Hef ook meteen stakingsrecht op en versoepel ontslagrecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei JackPot:

Prima discussie lijkt me, en mooi startpunt. Ten eerste vind ik dat 'positieve discriminatie' nog erger is dan negatieve discriminatie.
Meer vrouwen in de politiek, puur omdat het vrouwen zijn, verplicht allochtonen aan moeten nemen als bedrijf, ook zoiets onzinnigs.

We leven in een vrij land, waar er nog altijd enige vorm van 'discriminatie' is waardoor een werkgever misschien eerder een goed Nederlands sprekend persoon aanneemt dan iemand die minder goed Nederlands spreekt en een hoofddoek draagt. Bij bepaalde beroepen vind ik dit verdedigbaar, maar over het algemeen denk ik dat dit tijd nodig zal hebben. Ik vind overigens nog altijd dat degene die betaalt, en dus het beste voor zijn bedrijf wil, hier een vrije keuze in moet hebben en niet perse een vrouw of iemand met allochtone achtergrond aan moet nemen. Hij of zij moet degene aannemen (zonder vooroordelen) die het beste past binnen het bedrijf.

I'm gonna ve to respond to this one . apologize everyone , cuz it's kinda off the topic .

Ik kan je met alle zekerheid zegen dat in bedrijfsleven  allochtonen die de taal niet goed beheersen meer kans hebben om aangenomen te worden want ze weten dat deze groep allochtonen geen grote mond hebben en hen niet tegen kunnen spreken omdat ze dat simpelweg niet kunnen .
Het feit dat in NL elke BV min 1 allochtoon
Moet aannemen heeft nikx met goeie karakter van meneer Rutte te maken .
Het is meer een kwestie van international zijn hoofd rechtop kunnen houden en als een ware gezicht en ultime vertegenwoordiger van een multiculturele samenleving overkomen .
Ik ben zelf een allochtoon ( mijn moeder in Californië geboren en getogen en nog steeds daar + mijn familie  van moeders kant )  .
Nederlanders zijn over het algemeen een tolerant en aardig volk .
Maar  wat discriminatie betreft :
1- die wordt helaas door sommige misbruikt / sterker nog , sommige weten niet eens wat discriminatie is en waaneer ze gediscrimineerd worden . Soms wordt er een simpel grapje gouw als discriminatie beschouwt en das triest .
2 - Discriminatie  is niet uitbestemd voor een bepaalde groep of ras .
3 - Discriminatie vindt overal plaats ( in elke land / elke hoek / elke gat van de wereld ) . Nederland is daar geen uitzondering van .
Klopt sommige heilig geboren heren daar in politiek zijn inderdaad van mening dat Nederland een heilig land is en we hebben geen discriminatie in dit land .
Dat's broodje aap verhaal . Hou het maar voor het uitzending pauw en witteman .

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.