Spring naar bijdragen

Politie optreden in NL vs USA . Naar aanleiding van recente gebeurtenissen in Amersfoort !!


Pat

Aanbevolen berichten

Naar aanleiding van wat er in Amersfoort gebeurd  , wil ik graag een nieuwe topic starten !! 

 https://www.nu.nl/binnenland/5171999/zestal-nog-vast-mishandeling-agente-amersfoort.html

https://www.ad.nl/amersfoort/collega-s-mishandelde-agente-vreesden-voor-haar-leven-zonder-taser-hadden-we-pistool-getrokken~a6063f6a/

 

In Amerika er is een groot verschil met de politie in Nederland. Daar  hoef je echt niet met de politie in discussie te gaan, want je zit zo in de handboeien en wordt gearresteerd.

Echter wordt dit soort optreden van politie in VS vaak veroordeeld . Men heeft vaak een beeld van Politie is agressief / of meedogenloos !!   

Maar ja , lets face it , Als je niets verkeerd doet dan is zelfs de politie in Amerika aardig. Je kunt ze gewoon de weg vragen en je krijgt vriendelijk en uitgebreid antwoord !!

In Nederland ,  Politie heeft een andere aanpak . Agenten worden vaak uitgescholden en zelfs bedreigd . En alsnog geen harde optreden .

Je kunt niet appels met peren vergelijken , zeggen sommigen !!! want in VS wapenbezit onder de burgerbevolking is toegestaan en bovendien no way you can harde mentaliteit van Amerikaanse maatschappij met Softe mentaliteit van Nederlandse maatschappij vergelijken .    

Fair point , zou ik zeggen . Maar alsnog ....................................

 

Nederlandse 'zachte' manier of de 'meedogenloze' Amerikaanse manier ??

Wat is jouw mening !!

Mochten jullie tijd en interesse hebben voor een volwassenen discussie gebaseerd op goeie argumenten , graag zelfs !! 

 

Gr, 

Pat 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben veel meer voor de Amerikaanse manier, tenminste als er geen sprake zal zijn van discriminatie, wat (volgens de publiciteit) nog altijd een dingetje is in de VS.

Iemand die de politie aanvalt behoort men standaard veel harder te straffen, en dit mag ook best met geweld gebeuren. Geweld gebruiken tegen politie, is geweld terug ontvangen wat mij betreft. En of dit nu is door een taser, pepperspray, wapenstok, of een pistoolschot maakt me persoonlijk niet uit.
Men moet weten dat als men de politie (of andere hulpdienst) aanvalt men het risico loopt op serieus geweld terug. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja, goede vraag. Ik denk toch dat ik voor de Amerikaanse aanpak ben. Als ik soms zie bij programma's als ' blik op de weg'  hoe de nederlandse politie (in mijn ogen) soms over zich heel laat lopen dan vind ik dat tenenkrommend. Ook begrijp ik nooit dat wanneer er in nederland grote rellen zijn geweest je daarna leest: er werd niemand opgepakt.. Als je dat vergelijkt met programma's als Cops, of LivePD (echt gaaf programma dat ik heel erg graag kijk) dan is dat onvoorstelbaar. In die programma's wordt er altijd wel iemand opgepakt, en zie je dat de mensen een heel stuk beleefder zijn tegen de politie. Het zal overigens voor hun echt gevaarlijker zijn met al die amerikanen die legaal met wapens rondlopen. 

Ik ben zelf in Amerika twee keer aangehouden door de politie vanwege een verkeersovertreding. Dat is in het begin van het gesprek echt niet gezellig, Maar met veel 'yes officer, no officer, sorry officer' bleef het de ene keer bij een waarschuwing, en de andere keer werd de snelheidsl-overtreding teruggebracht naar het laagste bedrag. Heel vriendelijk, vooral omdat we (onbewust) 30 miles te hard reden.. :) En na afloop had ik echt nog steeds erg veel respect voor die agenten, ondanks de vriendelijke uitkomst voelde je aan alles dat je niet hoefde te spotten met ze. 

Ik begrijp het principe van de-escalerend optreden van de nederlandse politie. Ik zou alleen willen dat de nederlandse politie, en hulpverleners veel meer respect krijgen. Ik ben alleen bang dat juist door de softe aanpak, ze dat minder krijgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei nikie:

 

, ondanks de vriendelijke uitkomst voelde je aan alles dat je niet hoefde te spotten met ze. 

 

Een goeie opmerking , Nikie !! 
Laatste keer toen ik naar VS op familie bezoek was heb ik dit met mijn broer besproken . Hij is agent .
Hangt er ook van de persoon zelf af , he said !! 

 

Sommige mensen hebben overwicht . Dat zie je zelfs bij de politie in Nederland . 
Sommige agenten komen zelfverzekerd over . Er zijn ook agenten die heel zwak over komen . 
Denk jij niet dat politie selection procedure in Nederland grote fouten maakt en verkeerde prioriteiten stelt . ?? 
Kan men de mentale side van een persoon waar hij /zij jaren lang mee opgegroeid is , opeens met een opleiding van 2 jaar veranderen ?  

Ik vraag me af !! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei JackPot:

Ik ben veel meer voor de Amerikaanse manier, tenminste als er geen sprake zal zijn van discriminatie, wat (volgens de publiciteit) nog altijd een dingetje is in de VS.

Iemand die de politie aanvalt behoort men standaard veel harder te straffen, en dit mag ook best met geweld gebeuren. Geweld gebruiken tegen politie, is geweld terug ontvangen wat mij betreft. En of dit nu is door een taser, pepperspray, wapenstok, of een pistoolschot maakt me persoonlijk niet uit.
Men moet weten dat als men de politie (of andere hulpdienst) aanvalt men het risico loopt op serieus geweld terug. 

100% agree !!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als politie zijnde heb je te maken met social media én de willekeur daarvan. Heb je het volk achter je staan, heb je mazzel. Zo niet, ben je slachtoffer. De leiding en politici laten zich ook leiden door de media. Vind je 't gek dat je dan als politieman/vrouw onzeker wordt? Ik ben voor een harde aanpak, mits de leiding en de politici daar achter staan. Geef de meute op social media één vinger, gelijk grijpen ze de hele hand.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In USA is het niet alleen ''meedogenloos'' maar meer ''onredelijk''
Mensen die gearresteerd worden in USA, lijken dit te weten en als ze met de politie te maken hebben, zingen ze het gewoon even uit, want tegen hun in gaan heeft toch geen zin. En als je iets verkeerd doet in USA kun je zo even een vriend bellen die met 500 dollar langs komt en dan loop je zo de deur uit. Zogenaamde ''bail''. Niet echt rechtvaardig volgens mij.

Dan heb je ook nog sheriffs die veel te veel macht hebben in bepaalde gebieden.
In Nederland is de politie volgens mij wel OK.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei DennMann:

@TheGreatOne Is er ooit niet een PI'er uitgestapt toen hij werd aangehouden, wat resulteerde in een getrokken pistool van meneer agent? Volgens mij was dit in Vegas.

Er zijn wel een aantal PI'ers in aanraking geweest met de politie en elke x goed afgelopen. Ze zijn er in principe zeer liberaal in Vegas behalve, agressie, alcohol (verkeer) en veiligheid wordt keihard aangepakt. Helemaal nu met die aanslagen (oktober) is alles behoorlijk op scherp. Verhaal met getrokken pistool is mij niet bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Solidagio:

Als politie zijnde heb je te maken met social media én de willekeur daarvan. Heb je het volk achter je staan, heb je mazzel. Zo niet, ben je slachtoffer. De leiding en politici laten zich ook leiden door de media. Vind je 't gek dat je dan als politieman/vrouw onzeker wordt? Ik ben voor een harde aanpak, mits de leiding en de politici daar achter staan. Geef de meute op social media één vinger, gelijk grijpen ze de hele hand.

Een goed punt inderdaad !!

Maar overwicht in je mentaliteit en gedrag  is iets waar je for een gedeelte mee geboren bent, of niet .  en voor een gedeelte ( in de loop van d jaren ) in je sociale omgeving opbouwt .
Dit geldt trouwens voor andere beroepen ook . Je loopt soms de kroeg in en je ziet een man achter de bar staan . Meestal Binnen een paar minuten en met de eerste indruk , kan je zien of hij de nodige eigenschappen heeft om als barman te werken of niet . En dit verschil merk je bij de agenten ook , imo. 
Al moet ik zeggen dat het geen eerlijke vergelijking is . Want NL is een klein land en vergeleken met VS , hebben ze veel minder kandidaten voor this job !! Dat maakt het dus stuk moeilijker  !!!
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het beeld van de politie in Nederland klopt vaak niet. Door de politie wordt hard ingezet om een positief beeld over de politie te schetsen. Dit is vaak de ‘zachte’ hand die je daarin ziet. Dit komt terug in programma’s als blik op de weg, handhavers en wegmisbruikers. 

Geloof mij als ik zeg dat de politie, zeker in de grote steden, vaak niet met zich laat sollen. Deze video toont ook aan dat de politie er hard in gaat, klappen geeft en als de taser er is deze ook op iemand gezet wordt. Echter vallen politieagenten helaas onder hetzelfde strafrecht als de burger. Dit is natuurlijk super krom, hierdoor zal het gedrag van een agent soms anders zijn. Als een agent iemand doodschiet in dienst dan wordt hij als een burger berecht. Het enige verschil is dat er een ‘uitsluitingsgrond’ is, hierdoor wordt hij wel berecht, maar zal hij uiteindelijk niet gestraft worden. Deze procedures duren soms jaren! Als er een soort tuchtcommissie net als bij het leger is zouden agenten al veel makkelijker iets kunnen doen. Dan wordt er gekeken zijn de procedures gevolgd? Ok dan geen vervolg, ook geen disciplinaire straffen. 

Ik denk dat de politie in Nederland benaderbaar is en veel verder in ontwikkeling dan de politie in Amerika. 

Vergeet ook niet dat ze in Amerika wel moeten, daar zit 1 agent op een auto en duurt het soms een half uur voordat er een collega bij is. Dat is in Nederland ondenkbaar, zij moeten er dus wel strakker in zitten! 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi topic. Ik ben zelf al een aantal jaar het merendeel van het jaar in Frankrijk. En ben erg voorstander van het franse systeem. Hier heb je de police nationaal vergelijkbaar met de Nederlandse politie. Mbo opleiding en net iets hoger meer mogelijkheden als een stadswacht. En je hebt de gendarmerie. Waarbij iedereen weet daar moet je niet mee fucken. De gendarmerie staat bij verkeerscontroles ook meteen met 4-6 man en m16's te controleren. Dit maakt wel even iets meer indruk dan de gemiddelde Nederlandse verkeerscontrole... als het aan mij ligt komt er ook in Nederland zo'n systeem tussen gewone mbo agenten en hoger opgeleide of speciale cursussen voor de hogere klasse agenten. 

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei ROELETTE:

Echter vallen politieagenten helaas onder hetzelfde strafrecht als de burger.

Er zijn wel een paar uitzonderingen .

politie en krijgsmacht hebben allebei geweldsmonopolie . Dat hebben ze in USA ook trouwens !!

 

2 uur geleden zei ROELETTE:

Vergeet ook niet dat ze in Amerika wel moeten, daar zit 1 agent op een auto 

Niet altijd .

In sommige wijken ( afhankelijk van het tijdstip ) mogen ze zelfs met één auto de straat

niet op rijden en moeten ze wachten tot er een 2e auto er bij komt .   ☺️

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Tracasse:

Mooi topic. Ik ben zelf al een aantal jaar het merendeel van het jaar in Frankrijk. En ben erg voorstander van het franse systeem. Hier heb je de police nationaal vergelijkbaar met de Nederlandse politie. Mbo opleiding en net iets hoger meer mogelijkheden als een stadswacht. En je hebt de gendarmerie. Waarbij iedereen weet daar moet je niet mee fucken. De gendarmerie staat bij verkeerscontroles ook meteen met 4-6 man en m16's te controleren. Dit maakt wel even iets meer indruk dan de gemiddelde Nederlandse verkeerscontrole... als het aan mij ligt komt er ook in Nederland zo'n systeem tussen gewone mbo agenten en hoger opgeleide of speciale cursussen voor de hogere klasse agenten. 

Jep gendarmerie en PN wereld van verschil. Als de CRS ook nog eens aanwezig is dan blijf je wel rustig. Echter zie je in FR ook steeds meer geweld tegen de politie. Metro controles worden tegenwoordig uitgevoerd in bijzijn van politie I.v.m. Agressie. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.