Spring naar bijdragen

Omaha handjes


DeValsspeler

Aanbevolen berichten

Om het Coinpoker topic maar niet verder te vervuilen een topic gestart om beter te worden in Omaha. Weet @coolos15 ook wat van omaha?

Hand die ik in dat topic plaatste ging als volgt:

Ik heb inmiddels 400 bb en QJT9 rainbow in de sb. De betreffende knakker (BK) raised UTG+1 (6-handed) naar 0.07 en de volgende speler called. Ik call ook. De speler in de BB heeft meer dan ik en 3bet naar 0.35. BK maakt er 0.70 van en heeft nog 1.4 staan. De caller fold. BB gaat 100% zeker 4 betten, want die zit ook al een tijdje aan tafel en had niet ge3bet als hij zijn geld niet preflop er in wil hebben. Zeer waarschijnlijk dus AAxx. Is QJT9 hier goed genoeg om het preflop allin te krijgen? Of is het misschien een optie om te callen en de 4bet ook te callen (BK zal na de 4bet AI zijn)? In dat geval heb ik nog ongeveer een potbet over en aangezien BB zeer waarschijnlijk AA heeft, zou de flop eenvoudig te spelen moeten zijn. Ik kan natuurlijk ook gewoon folden. Wie heeft er verstand van omaha en kan er wat nuttigs over zeggen?

Omdat ik niet goed weet wat ik op flops zou moeten doen waar ik wel iets flop, maar er geen superdraw bij heb, besloot ik toch maar te folden. Als ik er een suit bij had gehad, had ik wel gecalled. De flop werd uiteindelijk T73 rainbow, precies het soort flop waar ik het niet goed bij zou weten. Stel ik had nog in de pot gezeten, hadden jullie dan een pot bet gecalled?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het Coinpoker topic maar niet verder te vervuilen een topic gestart om beter te worden in Omaha. Weet [mention=1007]coolos15[/mention] ook wat van omaha?
Hand die ik in dat topic plaatste ging als volgt:
Ik heb inmiddels 400 bb en QJT9 rainbow in de sb. De betreffende knakker (BK) raised UTG+1 (6-handed) naar 0.07 en de volgende speler called. Ik call ook. De speler in de BB heeft meer dan ik en 3bet naar 0.35. BK maakt er 0.70 van en heeft nog 1.4 staan. De caller fold. BB gaat 100% zeker 4 betten, want die zit ook al een tijdje aan tafel en had niet ge3bet als hij zijn geld niet preflop er in wil hebben. Zeer waarschijnlijk dus AAxx. Is QJT9 hier goed genoeg om het preflop allin te krijgen? Of is het misschien een optie om te callen en de 4bet ook te callen (BK zal na de 4bet AI zijn)? In dat geval heb ik nog ongeveer een potbet over en aangezien BB zeer waarschijnlijk AA heeft, zou de flop eenvoudig te spelen moeten zijn. Ik kan natuurlijk ook gewoon folden. Wie heeft er verstand van omaha en kan er wat nuttigs over zeggen?
Omdat ik niet goed weet wat ik op flops zou moeten doen waar ik wel iets flop, maar er geen superdraw bij heb, besloot ik toch maar te folden. Als ik er een suit bij had gehad, had ik wel gecalled. De flop werd uiteindelijk T73 rainbow, precies het soort flop waar ik het niet goed bij zou weten. Stel ik had nog in de pot gezeten, hadden jullie dan een pot bet gecalled?
In dit geval ga ik er maar even vanuit dat de blinds 0,01/0,02 zijn en dat je dus 8,00 hebt. In dit geval zit je met 3 spelers in de hand, wat de sterkte van QJT9 weer groter maakt dan in een pot met 2 spelers. Deze hand kan namelijk relatief goed floppen en wint makkelijker van meerdere tegenstanders dan een gemiddelde AAxx hand. Daarbij kan je tegenstander niet all in gaan als hij weer reraiset naar potsize en krijg je dus een goede prijs om goed te floppen. Verder is het zeker van belang of je suited bent, omdat dit toch 5% kans voor een flush oplevert. Het is hier dus zonder suited cards erg close, maar QJT9 is een erg goede hand, dus met single suited is het al 100% een call.

Voor het 2de deel van je antwoord is die flop een blinde all in mogelijkheid, omdat er dan al vrij veel in de pot zit en als de tegenstander inderdaad altijd AA heeft doe je het heel goed. Je wint dan namelijk bij een 8, een 9, een T, een J en een Q. Dit zijn 4+3+2+3+3=15 outs los van eventuele blockers. Daarnaast geeft een K op de turn nog weer 2 nieuwe outs en kan je tegenstander door de Rainbow board geen flushdraw hebben. 15 outs op de flop is ongeveer 60% om te hitten, dus een blinde all in mogelijkheid. Samen met een eventuele redraw of goede bijkaarten, zal je daar ongeveer 52-57% equity hebben.

Op de flop moet je kijken of je wat hebt gehit en hoeveel outs je waarschijnlijk hebt. Die outs doe je x4% om je equity te berekenen. en dan haal je daar een paar % vanaf om een goede schatting te maken hoeveel kans je hebt om te winnen.
Die combineer je met de hoeveelheid geld die al in de pot zit en voor hoeveel er nog wordt gespeeld. Als de pot hier 5.00 is en je nog 5.00 hebt (en hij ook), wordt de pot dus 15.00 en heb je 33% equity nodig

Samenvatting: preflop met een hele goede drawing hand zeker altijd callen en niet zomaar all in raisen. Postflop moet je equity hoger liggen dan de hoeveelheid in % die je moet bijleggen voor de pot. Is dat zo, kan je vrijblijvend all in callen. Ligt die er een heel klein beetje onder, kan je niet all in callen, maar wel all in bluffen.
  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei coolos15:

Op de flop moet je kijken of je wat hebt gehit en hoeveel outs je waarschijnlijk hebt. Die outs doe je x4% om je equity te berekenen. en dan haal je daar een paar % vanaf om een goede schatting te maken hoeveel kans je hebt om te winnen.
Die combineer je met de hoeveelheid geld die al in de pot zit en voor hoeveel er nog wordt gespeeld. Als de pot hier 5.00 is en je nog 5.00 hebt (en hij ook), wordt de pot dus 15.00 en heb je 33% equity nodig

In dit geval is het berekenen van de equity wel wat lastiger neem ik aan omdat die random speler er ook nog in zit?

Als ik het goed begrijp zijn vier op een rij handen als QJT9 heel goed, maar zie je er liever wel een flop mee, waar je met AAxx handen juist liever pre alles er in knalt?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In dit geval is het berekenen van de equity wel wat lastiger neem ik aan omdat die random speler er ook nog in zit?
Als ik het goed begrijp zijn vier op een rij handen als QJT9 heel goed, maar zie je er liever wel een flop mee, waar je met AAxx handen juist liever pre alles er in knalt?
 
Die 3de speler is met zijn stack preflop al (bijna) all in, dus dat zou voor je beslissing niet moeten uitmaken. En voor je 2de punt helemaal waar. Logisch ook, want met AA lig je preflop altijd voor en dus wil je het er ook preflop inkrijgen. Met QJT9 heb je preflop nog niks en zijn er genoeg boards waar je volledig kan missen. Denk aan A63, 542, K75. Ook heb je nog een heleboel boards die niet heel bijzonder zijn, zoals AT4, AAJ, 766. Kortom, dan kan je je hand zonder problemen weggooien, terwijl je met AAxx met 6.00 achter de hand niet zomaar all in kan gaan op een T94ss board in een pot van 1.30.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei coolos15:

Die 3de speler is met zijn stack preflop al (bijna) all in, dus dat zou voor je beslissing niet moeten uitmaken.

Ik bedoel dan meer voor het uitrekenen van mijn equity. Als ik alleen tegen AAxx zit, is het op elke flop redelijk makkelijk uitrekenen, zoals je liet zien, maar met de derde speler erbij zullen niet alle kaarten die outs tegen AAxx zijn mee kunnen nemen als outs. Maar goed, dit is allemaal heel specifiek op één handje. Ik zal na de volgende keer spelen kijken of ik wat algemenere vragen heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-3-2018 om 15:04 zei coinflippers:

denk dat de belangrijkste vraag is heeft mijn hand meer dan 33.34% preflop  aangezien je 3 way gaat ?

Eens. En rainbow QJT9 tegen 2 anderen denk ik niet dat je dat in deze situatie haalt. Dus goede fold. Wel benieuwd  wat omaha expert @Simonvk hierover heeft te zeggen. Aan de reactie van @coolos15 te zien heeft hij niet (heel) veel ervaring met omaha. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel dan meer voor het uitrekenen van mijn equity. Als ik alleen tegen AAxx zit, is het op elke flop redelijk makkelijk uitrekenen, zoals je liet zien, maar met de derde speler erbij zullen niet alle kaarten die outs tegen AAxx zijn mee kunnen nemen als outs. Maar goed, dit is allemaal heel specifiek op één handje. Ik zal na de volgende keer spelen kijken of ik wat algemenere vragen heb.
Nee snap ik, maar er zullen ook handen zijn waar je al op voor ligt met je top pair. Een hand als 89T zal daar never nooit gaan folden. Dus ook slechtere handen kan je het er wel tegen in krijgen.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

denk dat de belangrijkste vraag is heeft mijn hand meer dan 33.34% preflop  aangezien je 3 way gaat ?
Niet alle 3 de spelers hebben een even grote stack, dus het is niet handig om het puur op die manier te bekijken in verband met de side pot. En aangezien er al dood geld in de pot zit, heb je sowieso niet 33.33% nodig, maar al iets minder.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eens. En rainbow QJT9 tegen 2 anderen denk ik niet dat je dat in deze situatie haalt. Dus goede fold. Wel benieuwd  wat omaha expert [mention=46]Simonvk[/mention] hierover heeft te zeggen. Aan de reactie van [mention=1007]coolos15[/mention] te zien heeft hij niet (heel) veel ervaring met omaha. 
Ik ben zeker een meer ervaren holdem speler, maar heb genoeg ervaring met omaha om er in ieder geval iets zinnigs over te zeggen. Maar ik zou toch graag weten waar de fout in mijn analyse zit, ik leer ook graag bij
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@LuukFOD en @DeValsspeler

Ik zie dit topic nu pas! Toevallig deze maand ruim 30k 6max PLO handen gespeeld dus zit er weer een beetje in. Normaal gesproken probeer ik me altijd aan twee gouden regels te houden:

1) bij twijfel over een hand preflop spelen gewoon folden. Te vaak zie ik tegenstanders na één fout deze laten volgen door meerdere fouten. 

2) bij twijfel postflop gewoon betten of raisen

 

In eerste instantie dacht ik dat je hier gewoon de 4bet en mogelijke 5bet van bb gewoon kan callen maar met jouw hand heb je maar 34,7% equity tegen AA**. Dit is echt zo een situatie waar bijna iedereen al spelende (mij zou dat ook overkomen, heb dit echt even moeten nakijken) dat ik mijn halve stack er pre maar ingooi maar waar regel 1 toch in werking moet treden. De uitzondering is als het enorm waarschijnlijk is dat beide spelers AA** hebben, dan doe je het 3way supergoed. Aangezien we geen stats van de tegenstanders hebben kan ik dat hier niet inschatten.

Na postflop gecalled te hebben is het logisch om op T73 de rest er ook in te gooien. Tegen de range aan handen lig je denk ik nipt voor die je tegenstander kan hebben en je hebt maar 33% nodig. 

 

Ik kan me herinneren dat ik jaren geleden in een vergelijkbare situatie kwam met KQJT en een 3way all in dreigde na veel preflop actie. @Ruud kon met wat tools het dusdanig analyseren dat ik preflop had moeten folden. Hoe dat er precies uitzag weet ik niet meer maar dan gaat het erom hoeveel equity je gemiddeld flopt tegen de ranges die je tegenstanders hebben en hoe vaak je dan winstgevend door kan gaan. Dat bleek net onvoldoende te zijn.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de reactie, @Simonvk, de gouden regels ga ik onthouden. :) 

Wat betreft je laatste stukje, zal het in dit geval dus wellicht nipt voldoende zijn omdat één van de spelers letterlijk met al zijn handen preflop pot raisde en reraisde? En je daarbij misschien ook de andere tegenstander vaker AAxx kan geven waardoor het postflop ook makkelijker spelen is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 minuten geleden zei DeValsspeler:

Bedankt voor de reactie, @Simonvk, de gouden regels ga ik onthouden. :) 

Wat betreft je laatste stukje, zal het in dit geval dus wellicht nipt voldoende zijn omdat één van de spelers letterlijk met al zijn handen preflop pot raisde en reraisde? En je daarbij misschien ook de andere tegenstander vaker AAxx kan geven waardoor het postflop ook makkelijker spelen is.

Idealiter 4/5betten beide spelers uitsluitend AAxx. In dit scenario wanneer één speler 100% aan range heeft kun je mogelijk EV-neutraal veel erin gooien. 

Dat is een andere gouden regel: als het ev-neutraal is om all in te gaan altijd doen want dat is leuk :D

Als je op PokerStars speelt kan je de handen via boomreplayer laten zien als je deze hebt opgeslagen. Dat is veel overzichtelijker dan alleen tekst. Anders gewoon de HH kopieren.

  • Like 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.