Spring naar bijdragen

Stratego (Hoeveel % geluk?)


Aanbevolen berichten

Okay,

Vorige week een hevige discussie met een mede spelletjes fanaat (zoals ik :-)
Vraag was hoeveel % geluk er bij Stratego komt kijken.....

Bij een spel met dobbelstenen, of een andere factor van RNG, komt er altijd geluk om de hoek kijken.

Zoals bij Ganzenbord (of Monopoly in mindere mate, en Risk in NOG mindere mate)
Schaken en dammen is de geluksfactor nul / nihil.
Ik ging de discussie aan dat Stratego tussen Risk en Schaken ligt, heel dicht bij Schaken.

Iemand een stab naar het geluks percentage van Stratego?


 

cde.jpg

bewerkt door waakzaam (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

https://www.ad.nl/utrecht/utrechter-anjo-travaille-wereldkampioen-stratego~a1cb5c4a/

 

Citaat

Volgens Travaille is stratego qua denkwerk een combinatie van schaken, poker en memory. Geluk speelt mee, maar is slechts een kleine factor. ,,Er zit af en toe een verrassing tussen, maar de top tien ziet er vaak ongeveer hetzelfde uit.’’

Lang geleden dat ik Stratego gespeeld heb, was vroeger echt gek op Risk en Monopoly.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei TheGreatOne:

https://www.ad.nl/utrecht/utrechter-anjo-travaille-wereldkampioen-stratego~a1cb5c4a/

 

Lang geleden dat ik Stratego gespeeld heb, was vroeger echt gek op Risk en Monopoly.

@TheGreatOne 

Anjo is een speler die zich erg goed heeft ontwikkeld.
Sinds 2011 is hij significant beter geworden, voorheen waren zijn resultaten niet steady.
Nu is hij qua ranking (bv een andere speler die al decennia lang meedoet aan ranking toernooien) voorbij gestreeft.
Zie grafiekje

De top van een NK of WK kan zich laten raden voordat t toernooi begint :-)
Ikzelf zou de geluksfactor op 5% schatten

In het begin, tijdens de aftastfase @Solidagio is het vooral de bluffactor en het het analyseren van de stelling vd tegenstander die de doorslag geven.
Er is geen enkele topspeler die vanaf de eerste zet blind met een hoog stuk in de stelling gaat raggen :-)
Dan zou geluk een grote rol spelen..... maar dat doet gewoon niemand, het is het niet waard.
 

 

 

 

Clipboard01xx.jpg

  • Like 2
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 7 maanden later...
  • 8 maanden later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.