Spring naar bijdragen

Antaurus


Solidagio

Aanbevolen berichten

2 uur geleden zei JackPot:

Zou je kort aan kunnen geven wat je doelen en wensen zijn bij het beleggen? En waarom je antaurus hierbij vindt passen?

@JackPot, ik wil rendement maken en vind Antaurus hierbij passen omdat ze ook short gaan. Ik verwacht bij hen niet dat ,zoals ik in het verleden bij ING, EVI en ALEX heb meegemaakt, bij een daling van de koersen, zij 10 keer zo hard dalen met hun portefeuille. Antaurus komt m.i. transparant over.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei FopSmurf1:

@Solidagio Euhm, minimale inleg in dit fonds is  € 25K. Kan er ook wel een donatie voor @jordi-414  zijn Las Vegas trip af🙂

Hahahaha @FopSmurf1, ik doe niet aan doneren, alleen aan het Leger des Heils. (serieus) Maar wat voor indruk heb jij van Antaurus?

bewerkt door Solidagio (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Solidagio:

Hahahaha @FopSmurf1, ik doe niet aan doneren, alleen aan het Leger des Heils. (serieus) Maar wat voor indruk heb jij van Antaurus?

Ver van weg blijven. Investeringsmaatschappijen of belggingsfondsen waarbij een minimum van € 5, 10, 25 of zelf 50 K de minimale inleg is, verdienen hun geld aan de hand van het percentage dat zij over je inleg vragen. 1 tot 5 % bemiddelingskosten is niet vreemd en dat tikt toch lekker aan bij € 50k. Geef mij 5 klantjes per maand en ik lag de ballen uit mijn broek.

Ook het feit dat men bij  Buiseness Claas aan tafel zitten moet al een alarmbelletje doen klinken. Het is algemeen bekend dat bedrijven, instanties betalen om in het programma van Harry Mens te mogen verschijnen. Kortom: acquisitie ten top waar an sich niets mis mee is, maar BC staat nou niet echt hoog aangeschreven als je dat op je website vermeld of e.d.

Maar goed, ik begreep dat je rendement wilt maken op je vermogen. Dat is zeer zeker mogelijk. Alleen ben ik wel van mening dat je dar zelf voor moet "werken" = onderzoek doen, netwerk opbouwen, contacten onderhouden, marktontwikkelingen volgen, juiste netwerk van professionals om je heen creëren en vooral risico durven te nemen. Klinkt misschien raar, maar de serie "The Profit" laat zien dat je met geld, geld kan maken. En natuurlijk zijn er ook investeringen bij waarop verloren wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De man van Antaurus had een prima verhaal, maar er werd iets te makkelijk gedaan over een long short fonds. Dit is geen gewoon beleggingsfonds, maar puur een hedgefund. Waar overigens op zich niets mis mee is. 

Antaurus is overigens eerder dit jaar gefuseerd om grotere slagkracht te krijgen, wat op zich wel een goede keuze is (https://www.telegraaf.nl/financieel/1826470/fusie-vermogensbeheer-ambassador-en-antaurus)

Terug naar het fonds. Het betreft een long - short fund, die super populair waren voor 2008, maar sindsdien alleen gebruikt worden door institutionele beleggers, maar Antaurus heeft dus toch een opening gevonden. Resultaten zijn toch wel erg wisselend, en zeer risicovol.  Een negatief rendement vorig jaar is erg bijzonder te noemen, aangezien de Europese markt vorig jaar 10% rendement maakte. Dit jaar doet men het overigens erg goed, aangezien Europese markten nu 5% in de min staan. Ben je bewust van deze forse afwijkingen ten opzichte van de markt. Dit is overigens een reden waarom institutionele partijen niet zullen staan te springen om het Antaurus Europe Fund.

 1700195936_Screenshot2018-12-03at08_32_16.thumb.png.66022ed7641cbda282910088f7e5c149.png

 

Het fonds is op dit moment 72 miljoen euro groot, was best redelijk is voor een relatief kleine vermogensbeheerder. De kosten zijn enorm, met zo'n 3% kosten per jaar.
De grens van 25.000 euro is niet heel vreemd, en heeft niets te maken met het feit wat @FopSmurf1 schreef. De tijd van commissies ligt achter ons, en dit heeft vooral te maken dat men niet elke particulier die 1.000 euro heeft liggen in het fonds wil hebben. Dit brengt dermate veel administratie met zich mee dat dit niet de moeite is. 25.000 euro zal rond het 0-punt liggen qua kosten / inkomen. Vaak zie je dat partijen minimaal 100.000 euro vragen, en dit heeft vooral te maken dat het hierdoor niet onder de vergunningsplicht valt omdat beleggers met 100.000 euro als professioneel worden gezien en minder 'zorg' nodig hebben van de toezichthouder.

Onderstaand ovwerzicht geeft een goed beeld van afwijkende rendementen ten opzichte van de beheerder. De vergelijking met AEX snap ik wel, maar loopt volledig mank, omdat de AEX geen herbeleggingsindex is.

516917796_Screenshot2018-12-03at08_38_50.thumb.png.659f47d067e087fc85b2ee0f5c4fa31f.png

Men belegd in zo'n 30 ondernemingen in Europa, en hierdoor heb je dus wel een behoorlijk geconcentreerde portefeuille, met weinig spreiding. Dit moet je mijn inziens dan ook zien als een fonds dat je toe kunt voegen in een gespreide portefeuille en dit fonds daar bijvoorbeeld 10% van uitmaakt. Om dit fonds als grootste positie in je portefeuille te kiezen is mijn inziens een enorm risico. Rendement is ook behoorlijk gekleurd hierboven. Met name in 2008 heeft men het goed gedaan, maar vanaf 2012 had je net zo goed in de Eurostoxx kunnen beleggen voor 0.15% kosten in plaats van 3% aan kosten. Het is daarnaast de vraag waarom een klein clubje, 2-3 beleggers, zo goed de markt kan inschatten en beter kan beleggen dan grote clubs van analisten.

@Solidagio persoonlijk zou ik hier niet zo snel in beleggen, en dit heeft met name te maken met de hoge kosten. Als pensioenfondsen hoge kosten maken (zijnde 0.7%) staat Nederland op zijn kop want hoe kan men dit toch doen. Maar om dan zelf in een beleggingsfonds te stappen dat 3% kosten maakt, is dan not done. Ik zie vaak genoeg dat beleggers toch kiezen voor dergelijke fondsen omdat ze het verhaal mooi vinden, kunnen sparren met de beheerder en dergelijke en dat kan ik me hier ook wel voorstellen. De systematiek van long en short gaan is uiteindelijk waar beleggen voor bedoeld is, long only brengt nooit een efficiente portefeuille. Maar ik zou persoonlijk hier maar een beperkt deel van mijn vermogen in beleggen mocht je toch deze keuze maken. Op lange termijn doen aandelen het het beste met zo'n 6% rendement per jaar. Zorg voor een gespreide portefeuille, over asset classes regio's en dergelijke en doe dit zo transparant en goedkoop mogelijk.

Tot slot is een reclameblok kopen bij Business Class veelal gegeven aan wat malafide bedrijven, dus ik zou als betrouwbare vermogensbeheerder dit niet snel doen, maar waarschijnlijk loont het toch de moeite omdat er veel 'gefortuneerde' personen kijken naar deze programma's.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn eerste afknapper zou zijn de hoge kosten (ca 3%, mede door performance fee), een tweede is promotie bij Harry Mens (we kennen de oplichtingszaken uit zijn programma).

De risico's zijn iets groter dan een regulier Europa fonds mijn inziens, maar niet meteen een afknapper. Wel zou ik dit als een van mijn 10-15 fondsen kiezen als belegging en niet teveel in 1 best wel geconcentreerd product stoppen. Uiteraard is ieders risicohouding anders en moet het passen bij je. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei JackPot:

De man van Antaurus had een prima verhaal, maar er werd iets te makkelijk gedaan over een long short fonds. Dit is geen gewoon beleggingsfonds, maar puur een hedgefund. Waar overigens op zich niets mis mee is. 

Antaurus is overigens eerder dit jaar gefuseerd om grotere slagkracht te krijgen, wat op zich wel een goede keuze is (https://www.telegraaf.nl/financieel/1826470/fusie-vermogensbeheer-ambassador-en-antaurus)

Terug naar het fonds. Het betreft een long - short fund, die super populair waren voor 2008, maar sindsdien alleen gebruikt worden door institutionele beleggers, maar Antaurus heeft dus toch een opening gevonden. Resultaten zijn toch wel erg wisselend, en zeer risicovol.  Een negatief rendement vorig jaar is erg bijzonder te noemen, aangezien de Europese markt vorig jaar 10% rendement maakte. Dit jaar doet men het overigens erg goed, aangezien Europese markten nu 5% in de min staan. Ben je bewust van deze forse afwijkingen ten opzichte van de markt. Dit is overigens een reden waarom institutionele partijen niet zullen staan te springen om het Antaurus Europe Fund.

 ..........................

Het fonds is op dit moment 72 miljoen euro groot, was best redelijk is voor een relatief kleine vermogensbeheerder. De kosten zijn enorm, met zo'n 3% kosten per jaar.
De grens van 25.000 euro is niet heel vreemd, en heeft niets te maken met het feit wat @FopSmurf1 schreef. De tijd van commissies ligt achter ons, en dit heeft vooral te maken dat men niet elke particulier die 1.000 euro heeft liggen in het fonds wil hebben. Dit brengt dermate veel administratie met zich mee dat dit niet de moeite is. 25.000 euro zal rond het 0-punt liggen qua kosten / inkomen. Vaak zie je dat partijen minimaal 100.000 euro vragen, en dit heeft vooral te maken dat het hierdoor niet onder de vergunningsplicht valt omdat beleggers met 100.000 euro als professioneel worden gezien en minder 'zorg' nodig hebben van de toezichthouder.

Men belegd in zo'n 30 ondernemingen in Europa, en hierdoor heb je dus wel een behoorlijk geconcentreerde portefeuille, met weinig spreiding. Dit moet je mijn inziens dan ook zien als een fonds dat je toe kunt voegen in een gespreide portefeuille en dit fonds daar bijvoorbeeld 10% van uitmaakt. Om dit fonds als grootste positie in je portefeuille te kiezen is mijn inziens een enorm risico.................

@Solidagio persoonlijk zou ik hier niet zo snel in beleggen, en dit heeft met name te maken met de hoge kosten. Als pensioenfondsen hoge kosten maken (zijnde 0.7%) staat Nederland op zijn kop want hoe kan men dit toch doen. Maar om dan zelf in een beleggingsfonds te stappen dat 3% kosten maakt, is dan not done. Ik zie vaak genoeg dat beleggers toch kiezen voor dergelijke fondsen omdat ze het verhaal mooi vinden, kunnen sparren met de beheerder en dergelijke en dat kan ik me hier ook wel voorstellen........................

Tot slot is een reclameblok kopen bij Business Class veelal gegeven aan wat malafide bedrijven, dus ik zou als betrouwbare vermogensbeheerder dit niet snel doen, maar waarschijnlijk loont het toch de moeite omdat er veel 'gefortuneerde' personen kijken naar deze programma's.

Wellicht vertaal ik het anders, het komt op hetzelfde neer.

P.S. een fonds van 72 miljoen is nou niet echt een grote speler.........Zelf beheer ik 18,3 miljoen op 60 cliënten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei JackPot:

Mijn eerste afknapper zou zijn de hoge kosten (ca 3%, mede door performance fee), een tweede is promotie bij Harry Mens (we kennen de oplichtingszaken uit zijn programma).

De risico's zijn iets groter dan een regulier Europa fonds mijn inziens, maar niet meteen een afknapper. Wel zou ik dit als een van mijn 10-15 fondsen kiezen als belegging en niet teveel in 1 best wel geconcentreerd product stoppen. Uiteraard is ieders risicohouding anders en moet het passen bij je. 

Risico past, ondanks dat ik niet gefortuneerd ben, wel bij me. Ik ga er tóch nog over nadenken en misschien naar een kennismakingslunch. Nogmaals bedankt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei FopSmurf1:

Wellicht vertaal ik het anders, het komt op hetzelfde neer.

P.S. een fonds van 72 miljoen is nou niet echt een grote speler.........Zelf beheer ik 18,3 miljoen op 60 cliënten.

Sorry voor mijn knullige quoten @FopSmurf1, maar jouw beheer, als bewindvoerder, is toch iets totaal anders? Ik mag toch hopen dat jij niet met het geld van anderen speculeert..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In 2008 wilde men reeds 100 miljoen onder beheer hebben, in het hedgefund. Dit heeft me niet weten te bereiken, zonder de fusie lijkt het. De promotie op bepaalde events lijkt wel nog steeds gaande te zijn, gezien de promotie op Business Class. 

De documentaire is wel juist gemaakt in een periode dat de markten het super zwaar hadden!

Leuk inzicht wel in hoe het destijds ging, en wordt wel nieuwsgierig naar ze.

12% op 12 maanden aan rendement, heeft men niet waar kunnen maken, en volgens mij heeft men de doelstelling ook lager gezet. Uiteindelijk is natuurlijk Antaurus de grootste winnaar qua rendement, met de hoge kosten :)

Uiteindelijk voelt het een beetje als blaaskaken, o.a. bij dat stuk over gemiste kans bij Corporate Express en het rijden in de Porsche.

Al met al natuurlijk een niet super inhoudelijke docu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...