Spring naar bijdragen

Loonachterstand door uitzendbureau


Flierefluiter

Aanbevolen berichten

Hi,

Ik werk voor een bedrijf via een bekend uitzendbureau, echter is het daar een klerezooi op zijn zachtst gezegd. Bij het bedrijf zelf zijn ze er ook helemaal klaar mee.
Ze hebben nu weer een nieuw systeem (dat voor de 10e keer is gewijzigd) waardoor er veel problemen zijn ontstaan. Normaliter kan je online alles zien, loonbetaling, specificaties en declaraties. Deze zijn allemaal verdwenen of incompleet.

Nog kwalijker: Het loon is vorige week niet uitbetaald en we zitten nu al op 5 dagen achterstand zonder een concreet antwoord te hebben gehad. Een aantal collega's hebben wel loon gehad.
Via de vaste contactpersonen krijg ik amper tot geen terugkoppeling dus ik moet het elke keer daarbuiten doen en dat gaat al moeizaam.

Welke stappen zijn er te nemen of moet ik een bepaalde periode afwachten? Ik ben wel klaar met die lui namelijk. (niet met het bedrijf hoor, maar het uitzendbureau)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Flierefluiter:

Hi,

Ik werk voor een bedrijf via een bekend uitzendbureau, echter is het daar een klerezooi op zijn zachtst gezegd. Bij het bedrijf zelf zijn ze er ook helemaal klaar mee.
Ze hebben nu weer een nieuw systeem (dat voor de 10e keer is gewijzigd) waardoor er veel problemen zijn ontstaan. Normaliter kan je online alles zien, loonbetaling, specificaties en declaraties. Deze zijn allemaal verdwenen of incompleet.

Nog kwalijker: Het loon is vorige week niet uitbetaald en we zitten nu al op 5 dagen achterstand zonder een concreet antwoord te hebben gehad. Een aantal collega's hebben wel loon gehad.
Via de vaste contactpersonen krijg ik amper tot geen terugkoppeling dus ik moet het elke keer daarbuiten doen en dat gaat al moeizaam.

Welke stappen zijn er te nemen of moet ik een bepaalde periode afwachten? Ik ben wel klaar met die lui namelijk. (niet met het bedrijf hoor, maar het uitzendbureau)

@Hillichance kom er maar in als expert uitzendkrachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp ben je werkzaam bij een bedrijf via een uitzendbureau. In dit geval is het bedrijf gewoon jouw werkgever, en dus  verantwoordelijk om je loon uit te betalen. Dus ook al is het een zooitje bij het uitzendbureau, je werkgever, dus het bedrijf moet jou betalen. Je uitzendbureau krijgt alleen betaald door je bedrijf voor het aanleveren van hun personeel, dus jij in dit geval.

En mocht het uitzendbureau om welk reden dan ook verantwoordelijk zijn voor je betaling, dan zou ik gewoon het hoofdkantoor gaan bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dus als ik het goed begrijp ben je werkzaam bij een bedrijf via een uitzendbureau. In dit geval is het bedrijf gewoon jouw werkgever, en dus  verantwoordelijk om je loon uit te betalen. Dus ook al is het een zooitje bij het uitzendbureau, je werkgever, dus het bedrijf moet jou betalen. Je uitzendbureau krijgt alleen betaald door je bedrijf voor het aanleveren van hun personeel, dus jij in dit geval.
En mocht het uitzendbureau om welk reden dan ook verantwoordelijk zijn voor je betaling, dan zou ik gewoon het hoofdkantoor gaan bellen.

Uitzendbureau is juridisch werkgever en verantwoordelijk voor tijdige en correcte loonbetaling. Mogelijk kan ik helpen @flierefluiter, ik weet wel het eea van uitzenden en uitzendwerk.

Wat wordt er aangegeven als reden om niet te betalen; een systeem dat wordt geïmplementeerd zou zeker bij een grote uitzender iig loonbetalingen niet moeten vertragen. Dit is samen met facturatie toch het minste dat zou moeten blijven werken...

Ben je al fysiek langsgegaan bij je contactpersoon/het uitzendbureau?
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei JackPot:

Officieel ben je in dienst van het uitzendbureau dus die moet betalen. Je kunt wel bij het bedrijf aangeven dat het uitzendbureau nalatig is. Ik vind overigens 5 dagen al wel snel om zo te klagen. 

Snel? Ik vind het slordig, zeker bij zo'n groot bedrijf. Vaste lasten lopen ook gewoon door.

2 uur geleden zei Hillichance:


Uitzendbureau is juridisch werkgever en verantwoordelijk voor tijdige en correcte loonbetaling. Mogelijk kan ik helpen @flierefluiter, ik weet wel het eea van uitzenden en uitzendwerk.

Wat wordt er aangegeven als reden om niet te betalen; een systeem dat wordt geïmplementeerd zou zeker bij een grote uitzender iig loonbetalingen niet moeten vertragen. Dit is samen met facturatie toch het minste dat zou moeten blijven werken...

Ben je al fysiek langsgegaan bij je contactpersoon/het uitzendbureau?

 

De reden is inderdaad de implementatie van een nieuw systeem, een groot deel heeft wel loon gekregen en ik viel helaas buiten de boot.
Aan het begin van de avond werd er nog een mail rondgestuurd, ze wouden het uiterlijk vandaag weggewerkt hebben.. Is ze opnieuw niet gelukt.
 Morgen doen ze weer een poging. Maar garanties zijn er dus niet.

Wij hebben geen fysieke contact mogelijkheid. Wordt geregeld vanuit Utrecht en ik zit in het noorden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei JackPot:

Officieel ben je in dienst van het uitzendbureau dus die moet betalen. Je kunt wel bij het bedrijf aangeven dat het uitzendbureau nalatig is. Ik vind overigens 5 dagen al wel snel om zo te klagen. 

5 dagen snel? Als mijn geld niet op de rekening staat de dag nadat de afspraak gemaakt is dat ik mijn loon heb  blijf ik thuis.

Je maakt een overeenkomst met een baas/werkgever en daarin staat vastgesteld dat hij je op een bepaalde dag uitbetaald. In ruil daarvoor kom ik naar kantoor en doe ik mijn werk.

Wat denk je wat de baas doet als je 5 dagen te laat komt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap je punt deels, maar mijn inziens is dat iets te kort door de bocht. Medewerkers die zo denken zou ik overigens niet graag aannemen, but that's me :)

Als jij een 'goede' reden hebt om niet op de zaak te zijn, zeg ziekte, dan is dit ook geaccepteerd. Mocht het uitzendbureau een gegronde reden hebben om niet uit te kunnen betalen dan is dit ook te accepteren. Mocht dit elke week zo zijn, dan is er iets structureels. Nu is er blijkbaar iets mis gegaan, tenminste zo lees ik het. Maar er moet wel pro actief door het uitzendbureau worden omgesprongen met deze zaak en niet zelf maar moeten bellen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei JackPot:

Ik snap je punt deels, maar mijn inziens is dat iets te kort door de bocht. Medewerkers die zo denken zou ik overigens niet graag aannemen, but that's me :)

Tis dan ook niet het eerste wat ik in een solliciatiegesprek zal melden 😉

Maar ik ben hier gewoon erg punctueel in. Ik heb mijn vaste lasten en die zeggen ook niet wacht maar even.

Het niet uitbetalen van 5 dagen is echt veel te veel. Eén dag kan ik nog inkomen en zou ik accepteren, mits proactief gecommuniceerd, meer dagen dan is t imo laksheid. Ze kunnen dan kiezen handmatig over te maken. Dit is imo verschuilen achter een systeem.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

45 minuten geleden zei LuukFOD:

Maar ik ben hier gewoon erg punctueel in. Ik heb mijn vaste lasten en die zeggen ook niet wacht maar even.

Dit dus.

Helaas kan je in dit geval niet zeggen van, zolang er niet is betaald kom ik niet. Want daar heb ik het bedrijf mee, en die staat er los van en kan ook weinig betekenen.
We gaan inmiddels de 6e dag in. Ik ben benieuwd, online portal is nog steeds een rommel en grotendeels blanco. Dit was hun mail trouwens:

 

Citaat

 

Afgelopen vrijdag hebben we je een mail gestuurd over je uitbetaling, waarin we vertelden dat *** op dit moment over is gegaan naar een nieuw programma voor o.a. de loonadministratie. We hoopten dat je salaris uiterlijk vandaag (maandag) op je rekening zou staan, maar ik heb vernomen van onze backoffice dat dit helaas weer niet gaat lukken. De overgang naar het nieuwe systeem heeft toch nog wat problemen opgeleverd en ze zijn nu nog hard bezig deze op te lossen. We verwachten je morgen te kunnen uitbetalen en hopen dat je salaris daarom zo snel mogelijk op je rekening zal staan. 

Veel invloed hebben wij als recruiters daar helaas niet op. Wel kunnen wij vragen of klachten doorgeven, dus als je daarover iemand wil spreken kun je contact met ons opnemen (****j). 

We vinden het echt vervelend en naar dat het langer duurt dan normaal. Onze oprechte excuses hiervoor en we hopen op je begrip, maar snappen uiteraard ook eventuele frustratie. 

 

 

bewerkt door Flierefluiter (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 hours ago, LuukFOD said:

 

Maar ik ben hier gewoon erg punctueel in. Ik heb mijn vaste lasten en die zeggen ook niet wacht maar even.

Het niet uitbetalen van 5 dagen is echt veel te veel. Eén dag kan ik nog inkomen en zou ik accepteren, mits proactief gecommuniceerd, meer dagen dan is t imo laksheid. Ze kunnen dan kiezen handmatig over te maken. Dit is imo verschuilen achter een systeem.

Hmmmmm,.....ik krijg mijn salaris per maand uitbetaald en dat komt pas op de 23-ste, terwijl ik dan al de hele maand gewerkt heb, dus ook op de 1-ste daaraan voorafgaand. Volkomen normale gang van zaken in werkkringen. Soms doe ik free-lance camera-werk en ben dan tevreden als de rekening binnen twee weken betaald is. 

Heb je problemen met het betalen van je vaste lasten als je honorarium vijf dagen te laat is dan moet je misschien een iets grotere buffer aanhouden.....(Maar dat is de mening van @Gokholtante niemand hoeft die raad op te volgen.)

En ja, ook met het betalen van vaste lasten heb je een betalingstermijn van twee weken. Het voordeel van "vaste lasten" is dat ze voorspelbaar zijn. Ik weet nu al dat ik op 2 december 2019 een rekening krijg van 125 Euro van mijn zorgverzekeraar en dat ik op 4 oktober 2019 weer een rekening van 34 euro krijg van mijn autoverzekering. Maar gelukkig, op 23 januari 2019 krijg ik salaris voor de dagen die ik in januari gewerkt heb. Dus ook de geleverde arbeid op 7 januari wordt dan uitbetaald. Van de buffer die ik heb heb ik alvast mijn KLM-vliegticket naar Curacao betaald die ik in mei ga gebruiken, nog voordat het vakantiegeld uitbetaald wordt.

En ja, iedere vaste lezer van dit forum weet het: het gokgeld van @Gokholtante blijft strikt gescheiden van de overige geldstromen.

En ja, voor zover ik weet (maar ik ben geen jurist) is het uitzendbureau dat een werknemer inhuurt voor het verrichten van arbeid bij een opdrachtgever verantwoordelijk voor het betalen van het loon. Het uitzendbureau stuurt dan vervolgens het bedrijf waar de uitzendkracht gedetacheerd is de rekening. Zo kan ik me dat herinneren uit de dagen dat ik zomer-uitzendwerk deed voor Randstad uitzendbureau. Klachten over loonbetalingen gaan derhalve naar het uitzendbureau, en niet naar het bedrijf waar de werknemer gedetacheerd is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Via het bedrijf moet het weer langs hoofdkantoor waar je niemand kent. Dus die kansen zijn al te klein, enige manier is om druk uit te blijven oefenen op het uitzendbureau.

Ik verwacht vandaag ook geen betaling meer, aangezien normaliter alles tussen 11-12 daar wordt verwerkt en de portal nog steeds helemaal blanco is. Maar je weet het maar nooit. Als het er morgen niet is gooien we het over een andere boeg.
Gelukkig heb ik nog een reserve die ik aan kan spreken, maar goed. Vrolijk wordt je er niet van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Gokholtante:

Heb je problemen met het betalen van je vaste lasten als je honorarium vijf dagen te laat is dan moet je misschien een iets grotere buffer aanhouden.....(Maar dat is de mening van @Gokholtante niemand hoeft die raad op te volgen.)

Dit is altijd makkelijk te zeggen als je een flinke inkomsten hebt. En eerlijk gezegd zijn het ook altijd de mensen die genoeg verdienen die zo reageren. Niet lelijk bedoeld @Gokholtante

Ik heb jaren voor minium salaris moeten leven en dan kun je geen buffer aanleggen je betaald je ziektekosten, je auto, je huur en je boodschapjes en tis wachten tot het einde van de maand.

Daarnaast gaat het ook om het principe. Je maakt een afspraak met de werkgever/het uitzendbureau. Jij houdt je daaraan en dan zullen zij dat ook moeten doen.

Ook is het zo dat veel dingen tegenwoording met automatische afschrijving gaan.

Dus als jij een afspraak hebt op de 25e komt mijn salaris op mijn rekening en je maakt afspraken met huurbaas, zorgverzekering etc dat ze het de 27e afschrijven dan ben je mooi de pineut als er niets op staat. Je zult niet direct op straat komen te staan maar je wilt zaken gewoon op orde hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 hour ago, LuukFOD said:

Dit is altijd makkelijk te zeggen als je een flinke inkomsten hebt. En eerlijk gezegd zijn het ook altijd de mensen die genoeg verdienen die zo reageren. Niet lelijk bedoeld @Gokholtante

Ik heb jaren voor minium salaris moeten leven en dan kun je geen buffer aanleggen je betaald je ziektekosten, je auto, je huur en je boodschapjes en tis wachten tot het einde van de maand.

 

Van het inkomen van @Gokholtante gaan er 13 in een dozijn. Heel gewoon, niks bijzonders. Je kunt het opzoeken als je in bijlage "salarisschalen" kijkt van de onderwijs CAO bij "salarisschaal technisch instructeur" Technisch Instructeurs verdienen nog minder dan meesters en juffen en moeten een volledige werkweek van 40 uur maken, in tegenstelling tot docenten. Dus niks flink inkomen, erfenis of andere rijkdom.

En ik weet ook hoe het is om minimaal inkomen te hebben. Toen ik jonger was begon ik ook gewoon te werken tegen het minimum (jeugd-)loon, zoals vele jonge mensen. Ik kwam op de arbeidsmarkt toen ik 18 jaar was, begin tachtiger jaren. De jaren80-crisis vierde hoogtij, huizenprijzen daalden met 30%, (jeugd-)werkloosheid was 9% en ik moest elk werk accepteren dat op mijn pad kwam. En als 18-jarige verdien je echt heel weinig, maar de huur was niet lager. Ik zorgde op die leeftijd volledig voor mezelf. Niks studie om in de toekomst meer te kunnen verdienen. Er was gewoon geen poen voor een studie. Want ja, er was nog geen studie-financiering, dat kwam later pas.

Maar ik heb wel altijd hard gewerkt, vaak ook meerdere banen tegelijk gehad en vaak meer dan 40 uur per week gewerkt. Ik ben niet in de financiële valkuil van parttime werken getrapt, zoals vele andere vrouwen, hoe leuk het me ook lijkt om wat meer vrije tijd te hebben. En ja, werken levert geld op, zonder meer waar. Ook als het een gewone baan betreft. En ook belangrijk; beseffen dat niet alles kan. Keuzes maken. Soms is het nodig om wensen uit of af te stellen.

En nogmaals. Het is volkomen normaal dat je gewerkte uren niet meteen dezelfde week uitbetaald krijgt. Maar ik vind inderdaad wel dat als er afgesproken wordt door een werkgever/ uitzendbureau dat er een bepaalde datum staat voor de uitbetaling van geleverde diensten dat men zich daar aan dient te houden. Ik zou ook "not amused" zijn als mijn salaris een halve maand later kwam. Ondanks het feit dat dat mij niet in problemen zou brengen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Gokholtante:

En nogmaals. Het is volkomen normaal dat je gewerkte uren niet meteen dezelfde week uitbetaald krijgt.

Vanzelluf maar dat was ook het euvel niet in de discussie.

8 minuten geleden zei Gokholtante:

Maar ik vind inderdaad wel dat als er afgesproken wordt door een werkgever/ uitzendbureau dat er een bepaalde datum staat voor de uitbetaling van geleverde diensten dat men zich daar aan dient te houden.

Dit wel en inderdaad.

Nogmaals niet verkeerd bedoeld mijn opmerking over de hogere inkomens die deze kreten vaak slaken.

Maar kort rekensommetje.

Ik verdiende op den duur €1300 Netto.

Huur was €550 (fryslan)

Zorgverzekering €150

Auto bel +verzekering : €150

Gas Water Licht TV Internet : 250

Zoals je ziet hou je dan dan weinig over.

Natuurlijk kwam daar nog wel zorgtoeslag en huurtoeslag bij wat ik ontving. Maar dan hield je schoon +-400 over per maand om van te eten drinken kleding te kopen pakje shaq te kopen etc etc.

Nu zit ik in een andere situatie met de kans op sparen (niet makkelijk geld verbranden is meer fun) en ziet het er anders uit. Desalniettemin accepteer ik niet dat mijn geld te laat binnenkomt. Maar dat ben ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minutes ago, LuukFOD said:

 

Zoals je ziet hou je dan dan weinig over.

 

Dat is een probleem wat heel veel mensen hadden. Ik geef ook niet veel meer uit aan eten en drinken en "genotsmiddelen" zoals jij op schrijft. Mijn lijstje lijkt aardig op dat van jou, behalve dan de toeslagen. Die heb ik niet. Maar het gevoel om geen enkele reserve te hebben is zo benauwend. Dat wens ik jou en @Flierefluiter gewoon niet toe.

Dus ja, je hebt er recht op dat je je geld op de afgesproken tijd krijgt en als dat niet zo is moet je aan de bel trekken. Werkgevers beseffen niet altijd hoe krap hun werknemers kunnen zitten, dat was bij mij vroeger ook zo. Ik moest zelfs wel eens om een salarisvoorschot vragen om huur te kunnen betalen, vroeger.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Gokholtante  "Maar ik heb wel altijd hard gewerkt, vaak ook meerdere banen tegelijk gehad en vaak meer dan 40 uur per week gewerkt. Ik ben niet in de financiële valkuil van parttime werken getrapt, zoals vele andere vrouwen, hoe leuk het me ook lijkt om wat meer vrije tijd te hebben."

Wat bedoel je met in de financiële valkuil trappen? Heb jij kinderen? Bleef je fulltime werken toen je ze kreeg?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.