Spring naar bijdragen

Stichting Lach met een Kind


TheGallant

Aanbevolen berichten

Verkopers aan de deur voor een dubieuze goede-doelen-stichting
De stichting Lach met een Kind haalt geld op door wenskaarten te verkopen aan de deur. Maar gaat het ingezamelde geld wel echt naar het goede doel? Meldpunt vermoedt fraude en zoekt de zaak uit. En Violet Falkenburg werd voor duizenden euro's opgelicht via WhatsApp. Kan zij dit geld terugkrijgen?

Deze weken wordt veel geld opgehaald voor goede doelen. Soms gebeurt dat in combinatie met de verkoop van een product, zoals bijvoorbeeld een set wenskaarten. Hoe weet de consument of de opbrengst op de juiste plek terecht komt?

Meldpunt ontvangt waarschuwingen van kijkers over de stichting Lach met een kind. De collectanten van deze organisatie verkopen wenskaarten aan de deur en stellen dat de opbrengst naar zieke kinderen gaat. Maar klopt dit wel? We spreken een oud-medewerker, gaan op zoek naar de persoon achter de stichting en confronteren hem met onze bevindingen. Kan de stichting aantonen dat het geld echt naar zieke kinderen gaat?

https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/meldpunt/verkopers-aan-de-deur-voor-een-dubieuze-goede-doelen-stichting/POW_04101261/

Vanavond een interview met @ROELETTE n.a.v zijn artikel op Onetime! 5 april 19:15 NPO 2 

Heeft een van jullie ook weleens te maken gehad met deze stichting en wat vinden jullie ervan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet met deze stichting maar wel met iets dat hier heel erg op lijkt. Jonge gastjes die aan de deur komen met koeken waarvan ze beweren dat ze die zelf op school gebakken hebben. Met het doel om ze te verkopen om geld op te halen voor activiteiten met minder bedeelde kinderen. Ik, stommerd, heb een pakje koek gekocht voor 10 euro. Later zag ik dat er achterop de verpakking een industrieel "houdbaarheid-stempel" stond. En nog diezelfde week zag ik bij de Lidl dat het gewoon low-budget fabriekskoeken betrof die daar gekocht waren.

Ik voelde me echt zó genaaid dat ik daarna nooit meer iets aan de deur gekocht heb of gedoneerd heb. Alleen "kinderpostzegels" zijn welkom bij me, op voorwaarde dat ik de officiële verkoopmaterialen zie bij de kinderen. Voor de rest doneer ik alleen aan bij mij bekende organisaties. En ook niet aan de Clini-Clowns. Ik vind het salaris dat Clini-Clowns ontvangen voor hun optredens voor zieke kinderen in ziekenhuizen echt veel te hoog. Dat mag wel "iets genormaliseerd" worden. En tegen de mensen die denken dat die clowns dat gratis doen zou ik willen zeggen:"wordt wakker!"

bewerkt door Gokholtante (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 jaren later...
53 minuten geleden zei Someone:

100% zekerheid heb ik niet, maar gisteren heb ik een pakketje kaarten gekocht van Stichting Bijstandsleven en volgens mij is deze stichting net zo twijfelachtig:

http://www.stichtingbijstandsleven.nl

Precies zoals je zegt. 100% zekerheid is er niet, maar ik heb even gekeken en ook ik zie wel reden tot twijfel. 
 

stichting heeft sociale media, maar 0 likes of reacties

Bestaat sinds kort en heeft al veel gedoneerd en mensen ‘blij’ gemaakt. 
 

Kaarten worden verkocht onder het mom ‘persvrijheid’ hoezo niet gewoon een vergunning regelen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-4-2019 om 15:03 zei TheGallant:

Verkopers aan de deur voor een dubieuze goede-doelen-stichting
De stichting Lach met een Kind haalt geld op door wenskaarten te verkopen aan de deur. Maar gaat het ingezamelde geld wel echt naar het goede doel? Meldpunt vermoedt fraude en zoekt de zaak uit. En Violet Falkenburg werd voor duizenden euro's opgelicht via WhatsApp. Kan zij dit geld terugkrijgen?

Deze weken wordt veel geld opgehaald voor goede doelen. Soms gebeurt dat in combinatie met de verkoop van een product, zoals bijvoorbeeld een set wenskaarten. Hoe weet de consument of de opbrengst op de juiste plek terecht komt?

Meldpunt ontvangt waarschuwingen van kijkers over de stichting Lach met een kind. De collectanten van deze organisatie verkopen wenskaarten aan de deur en stellen dat de opbrengst naar zieke kinderen gaat. Maar klopt dit wel? We spreken een oud-medewerker, gaan op zoek naar de persoon achter de stichting en confronteren hem met onze bevindingen. Kan de stichting aantonen dat het geld echt naar zieke kinderen gaat?

https://www.maxvandaag.nl/programmas/tv/meldpunt/verkopers-aan-de-deur-voor-een-dubieuze-goede-doelen-stichting/POW_04101261/

Vanavond een interview met @ROELETTE n.a.v zijn artikel op Onetime! 5 april 19:15 NPO 2 

Heeft een van jullie ook weleens te maken gehad met deze stichting en wat vinden jullie ervan?

Ik heb in het verleden gewerkt voor verschillende stichtingen waarvan achteraf bleek dat de eigenaar iets teveel naar zijn eigen goede doel heeft overgemaakt. https://www.tubantia.nl/home/weer-bedrijf-failliet-van-verdachte-fondsenwerver-voor-zielige-dieren~adb6edde6/?fbclid=IwAR3wC2Yg5VZOD-Sb72-4gDpOAQHT7oFkpYFhuqTWyZ0XlIn9AmqUhY2w_LE

Ik geef ook nooit meer aan goede doelen, want als je der eenmaal voor gewerkt hebt. Nou dan weet je vaak wel dat van het geld geven maar weinig terecht komt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stichting Bijstands Leven heeft een KvK die klopt: 72372990. Het rekeningnummer dat op de site genoemd staat, klopt ook. Dat is al iets.

Bovendien ziet de website er best bonafide uit, meestal klopt er namelijk niet veel van zo'n website. Ze geven aan bezig te zijn met de aanvraag van de ANBI status. Als ze die krijgen dan mag je ervanuit gaan dat het wel zal kloppen. Het kan gewoonweg een sympathiek idee zijn (zoals er zovele zijn) waarbij ze inderdaad weinig geld willen verspillen aan vergunningen etc. Ik zou niet direct zeggen dat dit niet klopt op basis van wat ik zie, maar je weet het nooit natuurlijk. 

Zelf doe ik aan dit soort dingen sowieso niet mee. Ik kies mijn eigen goede doelen en dat is steeds vaker een crowdfunding dan allerlei stichtingen waar je nooit zeker weet waar het naartoe gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Laten we voorop stellen dat dit zeer dubieus is maar geldt ook niet dat veel mensen veel te naïef zijn? 

Ik wil het graag omdraaien. Als je iets op straat via straatwervers of aan de deur koopt dan vraag je erom om opgelicht worden. Op straat of aan de deur moet je gewoon nooit iets kopen. Dit zijn verkopers die met verkooptechnieken getraind zijn om de deal te sluiten en bij elke deal krijgen ze provisie. Dit is dus PUSH marketing waarbij men je iets probeert door de strot te duwen. Je mag het ook niet eerst even rustig nalezen voordat je jouw beslissing neemt etc. 

Dus advies: ben sterk en koop nooit aan de deur of via straatwervers en dan verdwijnt dit fenomeen vanzelf. Maar ja, meeste personen zijn niet sterk en daarom blijft dit fenomeen nog wel jaren bestaan helaas. 

bewerkt door mountain
Taalcorrectie nalezen ipv naleven. (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 maanden later...
Op 25-6-2021 om 18:14 zei Budgetvrouw:

Betreft goede doelen is het handig om altijd even te kijken of het een ANBI of SBBI organisatie is. 100% zekerheid heb je dan natuurlijk ook niet, maar er is wel meer controle op.

Natuurlijk verdampt er alsnog geld in o.a. administratieve processen, maar dan wel gewoon op een legale manier.

ANBI zegt ook niet zo heel veel. Waar ik voor gewerkt heb hadden ook allemaal ANBI. Klote is dat zulke bedrijven het kapot maken voor de mensen die wel echt iets goeds doen. Persoonlijk doe ik bijna alleen maar mee aan initiatieven in mijn stad. Zo een tijdje geleden iemand gedoneerd die bezig was met reis naar Rusland voor MS, Maatje van mij in Rolstoel doe ik ook altijd wat voor, Voor de defibrillators in de wijk en de sportschool doe ik ieder jaar verschillende dingen voor.

Landelijk doe ik helemaal niets. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...