Spring naar bijdragen

Kortebaan Draverijen


TheGreatOne

Aanbevolen berichten

Mijn oog viel in de krant over een stukje over de kortebaan draverijen die regelmatig in Nederland plaats vinden. Dit is een spectaculair onderdeel van de drafsport de paarden met pikerus op een sulky (karretje) razen met zo'n 60 kilometer door de straten van Nederland. Het zijn hele volk festijnen. Het is een afvalrace de kortebaan. Maximaal 24 paarden lopen 1 tegen 1 en het paard wat als eerste 2 ritten wint gaat door naar de volgende omloop (ronde). Er wordt dan meteen geloot voor de volgende ronde. Er is zowel geld te verdienen voor de winnaars van deze kortebaan draverijen als voor de personen die hebben ingezet (via Runnerz) op de winnende combinaties. De afstand is meestal 300 meter (hangt van de lengte van de straat af)

Zelf ben ik hier nog nooit bij geweest en staat ook al lang op mijn lijstje om dit een keer te gaan doen. Wie is hier wel eens bij geweest en wat kunnen we hier aantreffen en verwachten?

 

Kortebaan draverijen.jpeg

kortebaan paarden.jpeg

Schermafbeelding 2019-09-08 om 15.59.22.png

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn oog viel in de krant over een stukje over de kortebaan draverijen die regelmatig in Nederland plaats vinden. Dit is een spectaculair onderdeel van de drafsport de paarden met pikerus op een sulky (karretje) razen met zo'n 60 kilometer door de straten van Nederland. Het zijn hele volk festijnen. Het is een afvalrace de kortebaan. Maximaal 24 paarden lopen 1 tegen 1 en het paard wat als eerste 2 ritten wint gaat door naar de volgende omloop (ronde). Er wordt dan meteen geloot voor de volgende ronde. Er is zowel geld te verdienen voor de winnaars van deze kortebaan draverijen als voor de personen die hebben ingezet (via Runnerz) op de winnende combinaties. De afstand is meestal 300 meter (hangt van de lengte van de straat af)

Zelf ben ik hier nog nooit bij geweest en staat ook al lang op mijn lijstje om dit een keer te gaan doen. Wie is hier wel eens bij geweest en wat kunnen we hier aantreffen en verwachten?

 

93855623_Kortebaandraverijen.thumb.jpeg.a400a155d978603ae42a1deef0a54441.jpeg

2091598631_kortebaanpaarden.thumb.jpeg.f75b22887e6df3a57f57bdbe44ed7aee.jpeg

612618673_Schermafbeelding2019-09-08om15_59_22.thumb.png.7be561f220bae2b66c0c9d36f1c9beb9.png

Het is fantastisch, nergens anders op de wereld vind je dit. En je staat met je neus op de baan ongeveer.

 

Veelal gecombineerd met dorpsfeest/kermis, dus verwacht naast het gokken ook vooral veel bier!default_wink.png&key=1fc86d47ece6f338564038306703012cd7ce6ebdd4922ce7f5a7c7b15639ccec Verder lijken de regels erg veel op andere paardensporten. Zo mag er dus ook niet gegalopeerd worden uiteraard. Wedden kan per omloop of gelijk de eindwinnaar, plaats, etc. Het meeste geld valt te winnen met Winscore. Dan bepaal je per omloop welk paard per koppel gaat winnen. Heb je ze allemaal goed, win je en verdeel je de poet met alle andere die ze allemaal goed heeft. Het meeste win je dan in omloop 1 omdat daar de meeste paarden aan meedoen.

 

Volgende week maandag is het hier weer in de buurt, Medemblik. Met hemelvaart zelfs hier in het dorp op ca. 150 meter van mn achtertuin.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...