Spring naar bijdragen

Fooi in de horeca


Tracasse

Fooi  

17 stemmen

  1. 1. Geef jij fooi in een restaurant?

    • Ja
      13
    • Nee
      4


Aanbevolen berichten

Ik eet praktisch elke dag buiten de deur en betaal alle restaurant bezoek met credit card. Ik heb nog nooit een stuiver meer dan de rekening mijn kaart laten afschrijven. Bij extra service zoals een flesje wijn van het huis, inwilligen van speciale verzoeken, een ober die op een respectvolle manier in de smaak valt bij mijn vrouwelijk gezelschap ect. Dan geef ik los van de rekening a contant minimaal 5 en maximaal 20 euro fooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef standaard geen fooi, want zoals hierboven beschreven; het is een extraatje, een blijk van waardering voor de goede service! Dit doe ik omdat ik zelf ook in de horeca heb gewerkt, maar dan wel als "wit" personeel :D Ten tijde van de gulden (ja, zolang is het geleden) was het prima te doen en kon je zonder te pinnen het best uithouden (als vrijgezel thuiswonend, he ;)). Dus als het een prima verblijf (lunch, diner of zomaar tussendoor) rond ik het altijd af met maximum 5 euro, tenzij het geweldig was. 

Mijn ervaring is dat het zeker gewaardeerd word! Het vak leren is een kwestie van vlieguren maken, je kan nu eenmaal niet altijd dezelfde smaak creeren. Zelfs met desserts wat minder creativiteit toelaat (qua recepturen) ben je wel even bezig voordat je dat onder de knie hebt en snapt hoe je altijd minstens een 7.5 scoort! Laat staan als je als rotisseur elke keer dezelfde saus en gaarheid op tafel moet toveren! 

Owja, mijn provincie: Noord Holland! Is dat om te gaan werken in de provincie die het meest word genoemd :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Slupor:

Ik eet praktisch elke dag buiten de deur en betaal alle restaurant bezoek met credit card. Ik heb nog nooit een stuiver meer dan de rekening mijn kaart laten afschrijven. Bij extra service zoals een flesje wijn van het huis, inwilligen van speciale verzoeken, een ober die op een respectvolle manier in de smaak valt bij mijn vrouwelijk gezelschap ect. Dan geef ik los van de rekening a contant minimaal 5 en maximaal 20 euro fooi.

Waar krijg je flesjes wijn van het huis, dat heb ik echt nog nooit meegemaakt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei waakzaam:

Om me heen zie ik steeds meer cashloos betaald worden, ga ervan uit dat er daarmee ook minder fooi gegeven wordt.

Hoeft niet perse hoor. Ik heb eens een artikel gelezen dat als je die 20 euro af laat schrijven er 1,50 in de fooienpot verdwijnt. Ik vraag het ook aan de bediening en die geven aan dat het geen probleem is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoeft niet perse hoor. Ik heb eens een artikel gelezen dat als je die 20 euro af laat schrijven er 1,50 in de fooienpot verdwijnt. Ik vraag het ook aan de bediening en die geven aan dat het geen probleem is.
Klopt. Doorgaans wordt er eind van de dag een uitdraai gemaakt van wat je allemaal hebt afgerekend. Je pinbonnen/creditcardbonnen tel je bij elkaar op, de rest is met cash betaald. Alles wat dan overblijft is dus je fooi geweest.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In de horeca eigenlijk altijd fooi, tenzij t slecht was(eten/drinken of bediening) of als t schofterig duur is en ik mij genaaid voel. Bijv geen prijzen van het drinken op de kaart en dan 3.5€ voor normaal biertje offff als ze water aanbieden: “zal ik water op tafel zetten” dan verwacht ik daar niet voor te betalen. Moet dat wel, dan geen fooi. 

Een maatje van mij geeft nooit fooi, ga regelmatig met hem weg en schaam mij altijd kapot. Vaak betaal ik en doe er dan een fooitje bij, maar hijr oept dan al: ‘ geen fooi hea, ik betaal niet extra!’...

bij de roulette geef ik eigenlijk nooit fooi. Als ik alles verlies binnen 5 min zeggen ze ook niet hier heb je nog 10 fiches probeer t nog maar eens...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de eerste is vaak al gratis,
maar bij de griek krijg ik ook altijd gratis ouzo.

dat komt omdat we altijd goeie grappen uit halen.
bijvoorbeeld

een tampon in de rode wijn dompelen en dan op de grond
leggen ,en dan met mijn voet erboven zodat niemand het ziet liggen.
en dan de serveerster roepen en als ze er dan bijna is 
trek ik mijn voet terug en dan staat ze er recht boven.

en dan zeg ik ,volgens mij viel er iets onder je rok vandaan.
en dan stapt ze opzij en dan ligt heel de tent dubbel van het lachen.
want ik zorg wel dat iedereen het hoort in de directe omtrek.
en dat word dan weer gewaardeerd door de baas met een groot glas ouzo
of iets anders want niet iedereen drinkt ouzo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de eerste is vaak al gratis,
maar bij de griek krijg ik ook altijd gratis ouzo.
dat komt omdat we altijd goeie grappen uit halen.
bijvoorbeeld
een tampon in de rode wijn dompelen en dan op de grond
leggen ,en dan met mijn voet erboven zodat niemand het ziet liggen.
en dan de serveerster roepen en als ze er dan bijna is 
trek ik mijn voet terug en dan staat ze er recht boven.
en dan zeg ik ,volgens mij viel er iets onder je rok vandaan.
en dan stapt ze opzij en dan ligt heel de tent dubbel van het lachen.
want ik zorg wel dat iedereen het hoort in de directe omtrek.
en dat word dan weer gewaardeerd door de baas met een groot glas ouzo
of iets anders want niet iedereen drinkt ouzo.
Mand.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei ruleta:

de eerste is vaak al gratis,
maar bij de griek krijg ik ook altijd gratis ouzo.

dat komt omdat we altijd goeie grappen uit halen.
bijvoorbeeld

een tampon in de rode wijn dompelen en dan op de grond
leggen ,en dan met mijn voet erboven zodat niemand het ziet liggen.
en dan de serveerster roepen en als ze er dan bijna is 
trek ik mijn voet terug en dan staat ze er recht boven.

en dan zeg ik ,volgens mij viel er iets onder je rok vandaan.
en dan stapt ze opzij en dan ligt heel de tent dubbel van het lachen.
want ik zorg wel dat iedereen het hoort in de directe omtrek.
en dat word dan weer gewaardeerd door de baas met een groot glas ouzo
of iets anders want niet iedereen drinkt ouzo.

Geef die man een podium...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei ROELETTE:

In de horeca eigenlijk altijd fooi, tenzij t slecht was(eten/drinken of bediening) of als t schofterig duur is en ik mij genaaid voel. Bijv geen prijzen van het drinken op de kaart en dan 3.5€ voor normaal biertje offff als ze water aanbieden: “zal ik water op tafel zetten” dan verwacht ik daar niet voor te betalen. Moet dat wel, dan geen fooi. 

Een maatje van mij geeft nooit fooi, ga regelmatig met hem weg en schaam mij altijd kapot. Vaak betaal ik en doe er dan een fooitje bij, maar hijr oept dan al: ‘ geen fooi hea, ik betaal niet extra!’...

bij de roulette geef ik eigenlijk nooit fooi. Als ik alles verlies binnen 5 min zeggen ze ook niet hier heb je nog 10 fiches probeer t nog maar eens...

Mooi dat. Herken ik wel idd, schaam me ook altijd dood als iemand nooit fooi geeft. Heb je weleens iemand aangehouden met veel cash op zak, en zijn verklaring was dat is fooi van mn werk?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-10-2019 om 22:27 zei Tracasse:

Mooi dat. Herken ik wel idd, schaam me ook altijd dood als iemand nooit fooi geeft. Heb je weleens iemand aangehouden met veel cash op zak, en zijn verklaring was dat is fooi van mn werk?

Haha niet echt, maar de meeste mensen die ik aanhou geloof ik al niet als ze iets roepen over ‘mijn werk’ 🙈😂

  • Like 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik geef bijna altijd wel fooi, als ik op stap ben of uit eten ga.

 

Met pokeren tip ik ook wel eens wat maar dat kan best wel veel kosten als je het tijdens het spelen doet.

Want als je bv 20 getipt hebt in de eerste uren en je dubbelt dan heb je indirect 20 euro extra laten liggen dus als ik tip moet ik de grootste stack aan tafel hebben of na afloop van het spelen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...