Spring naar bijdragen

Negatieve spaarrente


JackPot

Aanbevolen berichten

Afgelopen week kwam er in het nieuws dat Rabobank de systemen voorbereid om het mogelijk te maken een negatieve spaarrente te berekenen. Op verschillende websites werd er schande over gesproken en het zoveelste feit waardoor banken niet te vertrouwen zijn. Ik ben hier wat genuanceerder over, aangezien het niet de Rabobank is die de rente 'bepaalt' maar dit gebeurd door de Europese Centrale Bank. De Rabobank moet voor elke euro spaargeld die ze plaatsen bij de ECB hierover 0,2% negatieve rente betalen! Moeten ze dan de spaarder wel een positieve rente betalen en hiermee verlies maken? Als je nu ziet dat er tot 6 jarig staatspapier negatieve rentes worden betaald door overheden als Nederland en Duitsland moet een bank dan op dagelijks opvraagbaar geld wel positieve rentes geven? Ik ben misschien bevooroordeeld aangezien ik geen spaargeld heb ;)

Uiteindelijk doel van ECB met deze negatieve rentes is om te zorgen dat particulieren bedrijven hun geld niet op de bank zetten maar dit uitgeven of investeren. Je ziet dit ook terug komen in de AEX index die dit jaar al bijna 20% is gestegen.

Ik ben benieuwd hoe jullie er over denken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet alleen de Rabobank moet hun systemen voorbereiden op negatieve spaarrente maar ook andere banken moeten dit doen. Ik had eerst nog nooit van negatieve spaarrente gehoord. Hier is bij het bouwen van de systemen wellicht geen rekening mee gehouden. Tja, als de normale man negatieve spaarrente moet gaan betalen ben ik benieuwd wat er gaat gebeuren. Gaan we het dan van de bank halen en in een sok stoppen. Ik weet het niet. Tot nu toe worden alleen bij hele grote spaarbedragen negatieve spaarrente in rekening gebracht. Dit is al van toepassing in Zwitserland en wellicht straks in meerdere landen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nope, geen dienst at all, want dat potten bij de ECB levert ze ook al geld op :-).

Het hebben van geld gaat gewoon geld kosten. Ben benieuwd of de vermogensrendementsheffing wordt herzien!

Ik ben bang van niet! Staat éénmaal vast. Kan wellicht een punt zijn voor de komende verkiezingen.

Stem op OneTime, geen vermogensrendementsheffing, kansspelbelasting naar 10%, inkomstenbelasting naar 10%, BTW naar 5% en 10%. en...... :-bd

Beloven kun je dit altijd maar of het werkelijkheid wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 jaar later...
  • 1 jaar later...
U heeft een spaarrekening bij Aegon waarop u rente ontvangt over uw spaargeld. Deze rente gaat per 25 augustus 2017 omlaag. In deze e-mail leest u hier meer over.
Spacer.gif Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif Spacer.gif
De nieuwe rente per 25 augustus 2017
Spacer.gif Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif Spacer.gif
Hieronder ziet u de oude en nieuwe rente. Uw saldo en de actuele rente kunt u altijd bekijken via aegon.nl/mijnaegon.
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif Spacer.gif
cyan_01.jpg   cyan_03.jpg
 
Saldo Oude rente Nieuwe rente
Over het saldodeel tot €10.000,- 0,15% 0,10%
Over het saldodeel tussen €10.000,- en €50.000,- 0,15% 0,10%
Over het saldodeel vanaf €50.000,- 0,15% 0,10%
 
cyan_07.jpg

Ik las van de week een artikel dat sommige mensen met een Euribor hypotheek in Belgie als geld toe krijgen op hun hypotheek (en daar ook niet over mogen communiceren)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

U heeft een spaarrekening bij Aegon waarop u rente ontvangt over uw spaargeld. Deze rente gaat per 25 augustus 2017 omlaag. In deze e-mail leest u hier meer over.
Spacer.gif Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif Spacer.gif
De nieuwe rente per 25 augustus 2017
Spacer.gif Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif Spacer.gif
Hieronder ziet u de oude en nieuwe rente. Uw saldo en de actuele rente kunt u altijd bekijken via aegon.nl/mijnaegon.
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif
Spacer.gif Spacer.gif
cyan_01.jpg   cyan_03.jpg
 
Saldo Oude rente Nieuwe rente
Over het saldodeel tot €10.000,- 0,15% 0,10%
Over het saldodeel tussen €10.000,- en €50.000,- 0,15% 0,10%
Over het saldodeel vanaf €50.000,- 0,15% 0,10%
 
cyan_07.jpg
Ik las van de week een artikel dat sommige mensen met een Euribor hypotheek in Belgie als geld toe krijgen op hun hypotheek (en daar ook niet over mogen communiceren)

Las het ook! Ik ga bellen omdat ik voor een paar miljoen zo'n hypotheek wil gaan afsluiten!
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toevallig weet ik van iemand uit mijn omgeving, die dol is op sparen, dat de SNS bank de meeste rente nog geeft en dit zowel op de spaar als op de betaaltekening doet. Werd mij ook aangeraden, maar sparen en ik is een zinloze combinatie, door mijn gezellige maar dure leuke hobby.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei LasVegasNic:

Beste investering, je hypotheekschuld eerder afbouwen met het spaargeld wat je kunt missen. Levert je veel meer rendement op.

Klopt daar krijg je de rente op wat je aan hypotheek rente kwijt bent. Dus ipv 0.10 % krijg je daar tussen de 1.8 en 3 % ? op.

 

Stel dat je een oude hypotheek hebt met nog (stel) 5% is het helemaal aantrekkelijk om veel af te lossen als je het kunt missen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Hotrunner:

Klopt daar krijg je de rente op wat je aan hypotheek rente kwijt bent. Dus ipv 0.10 % krijg je daar tussen de 1.8 en 3 % ? op.

 

Stel dat je een oude hypotheek hebt met nog (stel) 5% is het helemaal aantrekkelijk om veel af te lossen als je het kunt missen.

Klopt beetje afhankelijk van je situatie en welke hypotheek kun je het beste een beetje boetevrij aflossen. Minder schuld is sowieso fijner. Heb je een hypotheek met een "spaar-element" dat zou je in dat potje extra kunnen stoppen. Dit heb ik ook gedaan, Ik betaal 4.5% en ik spaar 4.5 procent. Inmiddels minimale inleg en mijn looptijd zover mogelijk verkort als mogelijk. 2029 over 12 jaar kan ben ik klaar met het betalen van mijn huis. Tegen die tijd, ga ik rentenieren ;-) Ben dan al voorbij de zestig. Ik heb nog even

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...