Spring naar bijdragen

Pensioen sparen als ondernemer


JackPot

Aanbevolen berichten

Als ondernemer zijnde moet ik zelf zorgdragen voor mijn pensioen, arbeidsongeschiktheid, ziekte en dergelijke. Veel mensen in loondienst beseffen niet hoe goed dit vaak geregeld is, met overuren die betaald worden, ouderschapsverlof, en uiteraard boven genoemde zaken. Een pensioen kost uiteindelijk zomaar 200.000-500.000 euro ten tijde van pensionering 

Zelf heb ik dit een beetje laten versloffen en wil hier in 2020 weer een frisse start mee maken, of eigenlijk vanaf nu! Ik begin met het sparen voor mijn pensioen. Na overleg met de baas thuis (:)) heb ik besloten om dit in de onetime cryptopool te gaan investeren. Hierdoor is het prive vermogen waar ik elk moment aan kan komen, met als nadeel dat de inleg niet aftrekbaar is. Ik heb ook nog een polis bij Brand New Day, DeGiro en de Rabobank (met kleinere bedragen). Elke week zal ik 300 euro storten in de cryptopool, waardoor ik zo'n 15k per jaar zal opbouwen (koerswinsten, of verliezen, niet meegerekend). Hiermee hoop ik dan toch nog een pensioen op te kunnen bouwen. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@JackPot als zelfstandig ondernemer heb je aftrekposten die mensen in loondienst niet hebben, waaronder ook de FOR (Fiscale Oudedags Reserve) hiermee mag je jaarlijks een deel van de winst reserveren voor je oudedagsvoorziening. Over dit bedrag hoef je dan niet direct belasting te betalen: uitstel van betaling. Het Max percentage is 9,44% van de winst, met een Max bedrag van 8.999 euro per jaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Money Penny:

@JackPot als zelfstandig ondernemer heb je aftrekposten die mensen in loondienst niet hebben, waaronder ook de FOR (Fiscale Oudedags Reserve) hiermee mag je jaarlijks een deel van de winst reserveren voor je oudedagsvoorziening. Over dit bedrag hoef je dan niet direct belasting te betalen: uitstel van betaling. Het Max percentage is 9,44% van de winst, met een Max bedrag van 8.999 euro per jaar.

FOR ben ik in de fiscale advisering zelf niet zo'n fervent voorstander om deze op te laten lopen. Veel ondernemers hebben de discipline niet om het belastingvoordeel weg te zetten en investeren dit in de onderneming of consumeren dit (de gokkers onder ons). Feitelijk creeer je een belastingschuld voor de toekomst. Uiteraard kan je met de FOR een belastingvoordeel halen om nu tegen een hoger belastingtarief een aftrekpost op te voeren en in de toekomst dit tegen een lager tarief te belasten. Voor veel ondernemers komt bij staking de FOR als een duvel uit een doosje en moeten ze het dan afstorten in een bankspaar of verzekeringsprodukt of wordt het in de belastingheffing getrokken als stakingswinst. Als je toch een fiscale aftrekpost wil creeren in een bepaald boekjaar dan zou ik zelf adviseren om het in een bankspaarprodukt te stoppen.

Jackpot: het bedrag staat bij de FOR juist niet vast. Je betaald minder belasting en hebt dan meer geld om te investeren.

bewerkt door daan007 (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@daan007 klopt helemaal; veel ondernemers trekken het wel af, maar zetten het niet daadwerkelijk apart..en dan is het puur wat cijfertjes op de balans. Ik werk zelf in de pensioenen en veel mensen zijn hier niet of nauwelijks mee bezig...dit komt later wel...terwijl ze zich wel er van bewust moeten zijn, dat later veel sneller daar is als men denkt en dat een normpensioen toch al gauw 70% bedraagt van je laatst verdiende salaris. Veel mensen denken ook dat als ze pensioen opbouwen via een werkgever, dat het dan wel geregeld is..bij veel werkgevers echter is het pensioen niet dermate hoog dat dit 70% van je laatstverdiende salaris is incl AOW dan..en komen ze bedrogen uit als het eenmaal zover is..iedereen in loondienst krijgt jaarlijks een UPO, ik zou zeggen bekijk deze eens een x goed en kijk wat je op pensioendatum krijgt 😉 zo kun je nog tijdig maatregelen treffen in de vorm van bijvoorbeeld lijfrentesparen, alsook je hypotheek tijdig aflossen etc. Dit geldt ook voor eigen ondernemers laat je hierover goed adviseren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei JackPot:

Als ondernemer zijnde moet ik zelf zorgdragen voor mijn pensioen, arbeidsongeschiktheid, ziekte en dergelijke. Veel mensen in loondienst beseffen niet hoe goed dit vaak geregeld is, met overuren die betaald worden, ouderschapsverlof, en uiteraard boven genoemde zaken. Een pensioen kost uiteindelijk zomaar 200.000-500.000 euro ten tijde van pensionering 

Noem dan ook de voordelen die je als ondernemer en/of zzp'er hebt. Tuurlijk heeft in loondienst werken voordelen maar dat geldt ook voor ondernemer zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jackpot wil zijn hele pensioen voorziening in de cryptopool storten. Dit is onverstandig. Standaard regel bij beleggingen is risico spreiden.

Bovendien moet je rekening houden met de beleggingshorizon en je levensverwachting. Beleggen in een eigenhuis heeft een  veel kleiner risico maar ook bezwaren. Geld in stenen kun je heel moeilijk vrij maken. Wij ouderen moesten snel aflossen maar als je dan na je 70 wat van het opgepotte bedrag wilt gebruiken om je pensioen of AOW aan te vullen dan lukt dit alleen met dure hypotheken. Lukt het niet je geld  op tijd op te nemen dan verdwijnt een zeer groot gedeelte via de erfschenkingsbelasting  in de grote pot van de overheid.

Zit je geld in een pensioenpot dan moet je wel zorgen dat je langer leeft dan gemiddelde levensverwachting, want anders versterft je potje

Ik doe aan estate planning en zal zorgen dat er voor de belastingen weinig of niets overblijft.

  • Like 1
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 jaar later...

@JackPot zou je aan ons OTers willen laten weten wat het behaalde rendement (positief/negatief/evenredig) is vanaf de aanvang tot je einddatum 2021 cryptopool? Nee is ook een antwoord... (omdat ik niet alle crypto topics volg en misschien meerdere leden met mij, graag in dit topic een antwoord. Mits je hier content mee bent)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...
De voordelen van ondernemer zijn er ook inderdaad. Meer vrijheid en enkele extra aftrekposten. Maar je hebt gelijk, ik zou niet terug willen naar loondienst. Hoewel op gebied van pensioen dan weer wel

Helemaal mee eens op pensioen gebied zit je bij de overheid goed


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...