Spring naar bijdragen

Gokhallen werken niet eerlijk.


Namka

Aanbevolen berichten

14 uur geleden zei Nostradamus:

HC weet ik niet, zal kloppen.

Maar gokhal is een andere verhaal. Spelers (leegtrekkers) met genoeg budget (tijd en geld) gaan voor een volle ronde. Zit hem in 40 euro gemiddelde uurverlies (wettelijk) over periode van 100 uur (simpel gezegd). Maximale inworp per uur is 240€. Daarom "sparen" ze, eigenlijk niet geïnteresseerd in het spel, maar pompen! En dan inzetten op een na hoogste inzet. Volle bak binnenharken. Aftikken.Klaar. Binnenkort meer in Afleggen voor Dummy's en Deel II Afleggen voor Gevorderden.

@Nostradamus is dat beter als je de op één na hoogste inzet gaat spelen?

ik speel zelf altijd hoogste inzet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 minuten geleden zei rhellevo:

@Nostradamus is dat beter als je de op één na hoogste inzet gaat spelen?

ik speel zelf altijd hoogste inzet.

Ik hoorde ook van dé Nederlandse aflegger @coinflippers dat de hoogste inzet het beste is om het snel leeg te trekken als het moment daar is. Ik vind 5 punten (1€) al heel stoer, daarom noemen ze mijn type soort spelers ook vullers 🙂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Nostradamus:
Het probleem met afleggers is mij (mede door dit forum) ook bekend geworden.
Uitmuntend!

Ook wij hebben een zeer vaste gast die min of meer zijn kansen stevig verhoogd door alles samen met zijn vrouw zeer zorgvuldig in de gaten te houden. Maar hier hebben wij geen last van. Deze meneer en mevrouw (Mr&Mv), gedragen zich netjes zijn zeer beleefd naar zowel ons als personeel als de andere gasten. Ook lopen ze niet zenuwachtig heen en weer en misschien het aller belangrijkste: ze staan niet in je nek te hijgen om een kast te bespelen waarvan ze verwachten dat deze kast "goed gezind" is.

Deze  Mr&Mv  zij hoogste niveau van de afleggers (doctorandussen!) Profs, dus. Klein probleem: Jan met pet krijg geen spel te zien. Jan met pet brengt geld, maar krijgt zijn verwachte spel niet terug.

Uiteraard gun ik deze Mr&Mv soms wat extra's, zoals bijvoorbeeld het apart leggen van de laatste appel, wetend dat Mv deze vaak rond 23.00 eet. Of ik verzet de TV naar een zender met zijn favoriete voetbal team. Maar daar staat wel tegen over dat Mr&Mv altijd geduld hebben, hoe lang het ook duurt. En altijd bereid zijn om te helpen met het uitleggen van de werking van automaten (dit komt met name voor als een nieuwe medewerker er bijvoorbeeld ook niet uit komt). Bovendien houden ze ook niet de gehele hal bezet en blijft het vaak bij 2 of soms 3 kasten in geval van een meerspeler.
 
Jij en jouw collega's doen (on)bewust aan uitkleden van "Jan's met de pet".  En Mr&Mv (bedrijfstechnisch) zijn al "binnen". Ze zullen niet vertrekken. Enige wat kan gebeuren dat casino crew minder GOODWILL van  Mr&Mv kreeg. Casino crew zou juist aandacht moet besteden aan Jan met pet, want die het geld binnen brengt. Maar ja, die geeft nooit FOOI. Klopt, want  fooi geven is lastig als de zakken van Jan met de pet leeg zijn (centjes zitten in de kasten, wachten op  Mr&Mv).

Er zijn ook verschillende manieren waarop je als casino management het risico op "corruptie" laag houd. Allereerst de meest simpele manier: FOOI delen! Door de fooien een hele maand op te sparen en daarna te verdelen over gewerkte uren is het minder interessant voor personeel om omwille van een grote(re) fooi wat meer informatie los te laten. Je moet dit namelijk delen. Een fooi van 120,- (gedeeld door 12 man personeel) is dan ineens nog maar een €10,- extra. Voor dit extra €10,-tje zet je niet je baan op het spel.
 
Er zijn weinig casino crews die bestendig zijn tegen aansturen van TIP geld, want het is geen fooi meer. Fooi hebben we in de horeca, als blijk van goede service. Zelf TIP geld dekt de lading niet, GOODWILL is wat betere omschrijving. (Het smeren , he?)

Men kan natuurlijk ook geld aannemen zonder dit in de fooienpot te doen, daarvoor een simpele regel dat je (als personeel) nooit geld in je zak mag doen en al het geld waar je mee in aanraking komt "zichtbaar" moet zijn. Niet in de pot doen, maar dan toch zelf wegstoppen brengt dan weer een extra risico met zich mee. 
 
Dus eerlijk delen van GOODWILL onder alle mensen die bijdragen aan gezellige product "gokje nemen"? Ook de schoonmaak ploeg doet bij jouw mee? Of die zijn (te) onbelangrijk? (Ze kunnen best paar extra centjes gebruiken, denk aan hun honger CAO loontjes!)

Om medewerkers een extra stimulans te geven niks te vertellen, staat er in veel contracten ook een boette clausule voor "corruptie" welke soms tot duizenden euro's kunnen kosten.
 
Wel eens voorgekomen, opleggen van deze sanctie? En "corruptie" heeft zoveel gezichten. B.v.b.  Mr&Mv zijn vaak leden van een familie met een restaurant. En dan wordt casino crew uitgenodigd voor etentjes. Sympathie creëren. Gratis klussen. Auto'tje opknappen, zo maar door. Voor wat hoort wat.
 
 
Whatsapp communicatie: let op jouw collages die apps krijgen van  Mr&Mv. Even naar toilet om appje sturen naar  Mr&Mv.  Mr&Mv hebben dik vingers in de pap. Want  Mr&Mv zijn voor, tijdens en na  jouw (werk)tijd. Ze leven van gokhal(en). Ze maken geld, bij maar 1000€ netto per dag worden ze al zenuwachtig. Want ze hebben de kosten en 1000€ is net kostendekkend. GOODWILL voor de casino crew. "De regelaar" wil zijn deel. "De regelaar"? Soms iemand van casino crew, oudste! Er is altijd "insider". En de regelaar kan iemand zijn zoals in Randstad hallen, klinkt als Hakim of zo. Want het gaat om geld. Dat geld mag niet terechtkomen in "foute" handen. En het gaat volgens laatste berichten over 400 miljoen euro (belastingvrij). Niet in jouw hal, dat zijn NL bedragen. Lees verhaal van Jackpotvis over dikke Mercedes van "zijn" Mr&Mv (3000€ per dag is een vaak voorkomend winst x 30 dagen, of nog beter 365). Iedereen bij. Behalve Jan met de pet. (daarom deze uitleg van mij, Jan, denk na!)
 
Maar uiteraard houd je nooit alles tegen, als iemand namelijk op straat iets toegeschoven krijgt is dit lastig te achterhalen. 
 
Mee eens. Ik ken genoeg gevallen van "het uitwisselen van kennis". Een voorbeeld. "Verslaafde" personeelslid uit hal A die samen speelt met "Verslaafde"personeelslid uit hal B.
Dus A trekt hal B leeg, en dan komt B hal A leegtrekken. Soms zie je dan ruzie, want lokale  Mr&Mv vinden deze praktijk niet leuk.
Mr&Mv missen aanzienlijk deel van hun inkomsten, en dan ga ze "de regelaar" aanspreken.  Mr&Mv sponsoren de regelaar tenminste. Nu mag de regelaar wat terugdoen. Ook in zijn eigen belang. (Herken je iemand uit jouw omgeving? Of zie je hem echte ochtend bij het tanden poetsen?)

Wat betreft het wel of niet tolereren van deze zogeheten afleggers is lastig te zeggen, de grens ligt in mijn beleving op de speel ervaring van de andere spelers. Zolang deze er geen last van hebben zie ik weinig reden om deze "speelwijze" te verbieden. Wat ze doen is namelijk geen geheim en zolang het eerlijk gebeurt (dus geen voorkennis via lijsten of personeel) kan iedereen deze speelwijze hanteren. Het nadeel is wel dat je heel veel uur aanwezig moet zijn en geen fouten mag maken. 
 
Wat denk je over gevalletje van een kennis van mij: op een vrijdag heeft hij "drie E-bikes" gestopt in een zwaardere meerspeler. Tegen sluit van de hal ging hij naar toilet om even nadenken wat gaat ie doen. Opgeven of toch zaterdag terugkomen (en zijn zaterdag privéleven planning omgooien). Na +/- 10 minuten terug uit toilet (foutje, hij liet geen punten op die drie units staan), zag hij al de reserverings- borden op "zijn meerspeler" staan. Gereserveerd voor  Mr&Mv ! Maar die  Mr&Mv waren tenminste al een uur lang weg. Nou, de beslissing is voor hem dus genomen door casino crew! Mijn kennis gaat niet meer naar jouw gokhal.
Kijk maar (als je mag, anders de manager) beelden terug bij de reserveringen in de toekomst. Follow the money, je hebt REAC, zou ik zeggen!

Zo is het voorgekomen dat een kast 's ochtends nog geen 15 minuten na opening 3x flink veel punten gaf en tussendoor ook mooie winlijnen. De speler heeft dit met een Big smile geïncasseerd en heeft daarna de hal verlaten met genoeg geld om een mooie elektrische fiets van te kopen. Niet veel later kwamen Mr&Mv binnen en zijn ook die kast gaan spelen. Drie dagen later hebben ze het opgegeven en was hij ongeveer 2 van die zelfde E-bikes armer. Tja zo gaat dat...(hoe is het gebeurt dat Mr&Mv deze (nieuwe)kast hebben gemist, vakantie ploeg?)
 
Leuke verhaal,  Mr&Mv gebruiken deze eenmalige verlies (beroepsrisico) nog jaren om sympathie kweken van casino crew, bij toewijzen van nieuwe of harde reset kasten (nieuwe prom's) . Echt Prof's met hoogste niveau Afleggers Academy. Als ze met pensioen zijn mogen ze komen doceren op AA. Of eerder!
 

Is het eerlijk ten opzichte van andere spelers? Ja in mijn ogen wel, niemand houd iemand tegen om exact hetzelfde te gaan doen. Maar ik begrijp jullie standpunt..
 
De casino crew denk niet over zorgplicht richting Jan met de pet (nalatigheid, komt nog wel, maar dan heel hard terug, over jaar of zo. Als de hallen leeg raken , zoals in (delen van)  Duitsland).
 
Gastheer Funtastic, als je denk in form van " de hal verlaten met genoeg geld om een mooie elektrische fiets van te kopen " ben je verkeerde afslag geslagen bij beroepskeuze.
 
Want we (spelers) komen voor het spel (gezelligheid). Als ik mijn budget van 100€ per keer zie groeien door gewonnen te zijn, speel ik het zo en zo weg, gelukkig niet op dezelfde avond. Het gaat naar gok portemonnee, en dan heb ik de volgende keer(en)  "gratis" gokavond(en). De gieren (afleggers) moeten geld maken. Sommige zijn aardig en netjes totdat ze niet "uitgerookt zijn" - uit hun hol uitgerookt!

Ik snap deze reacties volkomen. Niet alles is van toepassing (wij maken zelf schoon) en deze sancties zijn inderdaad opgelegd (of in ieder geval geprobeerd op te leggen, wat later op jurydisch niveau verder is gegaan waarvan ik niet bekend ben met de uitslag)

Voordat wij een reservering maken van een kast waar iemand een (aantal) dag(en) op heeft gespeeld, vragen we deze speler eerst of hij "klaar is" met deze kast en geven aan dat iemand anders hem wilt reserveren. Je wilt namelijk geen ruzie in je hal omdat je achter iemands rug om zo'n streek uit haalt.

En nee ik denk niet in de vorm van "electrische fietsen" maar dit heb ik meer gebruikt om een vage omschrijving van een bedrag te benoemen waar de meeste zichzelf wel een voorstelling bij kunnen maken. Zonder daadwerkelijk in bedragen te praten.

Maar ik ben blij met deze invalshoek. Dit helpt mij en mogelijk ook ons hoofdkantoor om na te denken over manieren en situaties waar ons personeel mogelijk in kwetsbaar kan zijn om dit zo veel mogelijk te onmoedigen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de coronapauze zag ik in de gokhal, waar een chinees practisch woont, dat hij een kaartje in een automaat had. Op een gegeven moment haastte een medewerkster zich om die chinees iets te melden over die automaat. Ze was nogal opgewonden. Hij haastte zich ook naar de automaat, maar reageerde nogal laconiek.Voor de coronapauze zag ik in de gokhal, waar een chinees practisch woont, dat hij een kaartje in een automaat had. Op een gegeven moment haastte een medewerkster zich om die chinees iets te melden over die automaat. Ze was nogal opgewonden. Hij haastte zich ook naar de automaat, maar reageerde nogal laconiek. Het was i.i.g. duidelijk dat dit personeelslid meewerkt aan de winst van die chinees.

Omdat ik gokken leuk vind, maar rondkijken en observeren ook, valt mij veel op. Regelmatig zijn er uren dat er níemand winst kan incasseren. Maar dan ook helemaal níemand. Behalve die chinees dan. Dan weet je toch genoeg? Overigens betreft het hier die gokhal waar gefilmd bewijs zou overlegd worden aan @TheGreatOne, nooit meer iets van gehoord.

Enfin, ik besteed daar niet meer dan 20 euro maximaal, binnenkort maar weer eens kijken daar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Gastheer Funtastic:

Ik snap deze reacties volkomen. Niet alles is van toepassing (wij maken zelf schoon) en deze sancties zijn inderdaad opgelegd (of in ieder geval geprobeerd op te leggen, wat later op jurydisch niveau verder is gegaan waarvan ik niet bekend ben met de uitslag)

Voordat wij een reservering maken van een kast waar iemand een (aantal) dag(en) op heeft gespeeld, vragen we deze speler eerst of hij "klaar is" met deze kast en geven aan dat iemand anders hem wilt reserveren. Je wilt namelijk geen ruzie in je hal omdat je achter iemands rug om zo'n streek uit haalt.

En nee ik denk niet in de vorm van "electrische fietsen" maar dit heb ik meer gebruikt om een vage omschrijving van een bedrag te benoemen waar de meeste zichzelf wel een voorstelling bij kunnen maken. Zonder daadwerkelijk in bedragen te praten.

Maar ik ben blij met deze invalshoek. Dit helpt mij en mogelijk ook ons hoofdkantoor om na te denken over manieren en situaties waar ons personeel mogelijk in kwetsbaar kan zijn om dit zo veel mogelijk te onmoedigen

Blij met je reactie. Ook al bedoel je het goed deze mensen zijn vaak schijnheilen (ze zijn aardig, nieuwe spelers helpen ze met de kast etc, etc), maar in hun achterhoofd willen zij maar 1 ding en dat is is rendement maken en daar moet alles en iedereen voor wijken. Tevens is mijn persoonlijke mening dat tussen het personeel en de klanten altijd zichtbaar afstand moet zijn. Als je in een hal komt en het gaat onderling te familiair aan toe dan heb je als personeel de schijn tegen, dat moet je niet willen.

Quote:

Uiteraard gun ik deze Mr&Mv soms wat extra's, zoals bijvoorbeeld het apart leggen van de laatste appel, wetend dat Mv deze vaak rond 23.00 eet. Of ik verzet de TV naar een zender met zijn favoriete voetbal team. Maar daar staat wel tegen over dat Mr&Mv altijd geduld hebben, hoe lang het ook duurt. En altijd bereid zijn om te helpen met het uitleggen van de werking van automaten (dit komt met name voor als een nieuwe medewerker er bijvoorbeeld ook niet uit komt). Bovendien houden ze ook niet de gehele hal bezet en blijft het vaak bij 2 of soms 3 kasten in geval van een meerspeler.

Als een buitenstaander dit signaleert heb je de schijn al tegen. Waarom gun je bepaalde spelers wat extra's, moet je niet willen. Als deze spelers minder frequent de hal bezoeken en het wordt aflegvrij dan komen er meer spelers en de omzet gaat per saldo omhoog. Ga maar eens bij je collega's bij The Jagger kijken die pakken dit op 1 of 1 andere manier echt goed op. Ik kom er 1x per 2 maanden, maar nooit heb ik het gevoel gehad dat spelers die vaker komen een streepje voor hebben.

Jullie moeten Jan met de Pet beschermen en zorgen dat het speelveld gelijk blijft voor iedereen. Sowieso vind ik het vreemd dat het huisbeleid het toelaat, dat spelers 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag toegelaten worden. 

bewerkt door daan007 (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei daan007:

 

Jullie moeten Jan met de Pet beschermen en zorgen dat het speelveld gelijk blijft voor iedereen. Sowieso vind ik het vreemd dat het huisbeleid het toelaat, dat spelers 7 dagen per week minimaal 6 uur per dag toegelaten worden. 

Amen. Dit gaat trouwens wel gebeuren als de Cruks ingevoerd gaat worden in 2021

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Gastheer Funtastic:

Ik snap deze reacties volkomen. Niet alles is van toepassing (wij maken zelf schoon) en deze sancties zijn inderdaad opgelegd (of in ieder geval geprobeerd op te leggen, wat later op jurydisch niveau verder is gegaan waarvan ik niet bekend ben met de uitslag)

Voordat wij een reservering maken van een kast waar iemand een (aantal) dag(en) op heeft gespeeld, vragen we deze speler eerst of hij "klaar is" met deze kast en geven aan dat iemand anders hem wilt reserveren. Je wilt namelijk geen ruzie in je hal omdat je achter iemands rug om zo'n streek uit haalt.

En nee ik denk niet in de vorm van "electrische fietsen" maar dit heb ik meer gebruikt om een vage omschrijving van een bedrag te benoemen waar de meeste zichzelf wel een voorstelling bij kunnen maken. Zonder daadwerkelijk in bedragen te praten.

Maar ik ben blij met deze invalshoek. Dit helpt mij en mogelijk ook ons hoofdkantoor om na te denken over manieren en situaties waar ons personeel mogelijk in kwetsbaar kan zijn om dit zo veel mogelijk te onmoedigen

Je praat gewoon recht wat krom is.  Jij moet eens weten hoeveel andere klanten dit gedrag opmerken en als meneer en mevrouw weer eens dagen achter een kast hangen en de clubmeter staat weer eens op 21000 punten dan blijven grote spelers gewoon weg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-7-2020 om 03:23 zei Gastheer Funtastic:

Ik snap deze reacties volkomen. Niet alles is van toepassing (wij maken zelf schoon) en deze sancties zijn inderdaad opgelegd (of in ieder geval geprobeerd op te leggen, wat later op jurydisch niveau verder is gegaan waarvan ik niet bekend ben met de uitslag)

Voordat wij een reservering maken van een kast waar iemand een (aantal) dag(en) op heeft gespeeld, vragen we deze speler eerst of hij "klaar is" met deze kast en geven aan dat iemand anders hem wilt reserveren. Je wilt namelijk geen ruzie in je hal omdat je achter iemands rug om zo'n streek uit haalt.

En nee ik denk niet in de vorm van "electrische fietsen" maar dit heb ik meer gebruikt om een vage omschrijving van een bedrag te benoemen waar de meeste zichzelf wel een voorstelling bij kunnen maken. Zonder daadwerkelijk in bedragen te praten.

Maar ik ben blij met deze invalshoek. Dit helpt mij en mogelijk ook ons hoofdkantoor om na te denken over manieren en situaties waar ons personeel mogelijk in kwetsbaar kan zijn om dit zo veel mogelijk te onmoedigen

Hoe gaan jullie, en natuurlijk in het algemeen, om met meneer en mevrouw die 7 dagen in de week ,waarvan de man om 11 uur een appel krijgt , in jullie gokhal verblijft mbt het nieuwe registratie systeem. Er komt zoals ik begreep een intern registratiesysteem  naast cruks. 

Meneer en mevrouw komen dan toch direct in de cruks terecht, of zie ik dat verkeerd? 

Hoe zouden automatenhallen omgaan met deze wetgeving die bestaat uit maximale controle gezien de omzet die afleggers genereren? 

Zouden ze hen gewoon bij binnenkomst niet registreren en degene die een uurtje komen wel? 

En zouden ze af en toe een trofee laten zien aan de ksa, kijk eens deze spelers, hij gaf toch geen fooi, hebben we het register in gegooid, goed he , wij staan namelijk voor goede zorg en preventie! 

Als gokhallen netals het Holland Casino een eerlijk registratiesysteem hanteren ,wat verplicht wordt in 2021, dan kunnen er geen afleggers meer zijn. Uit eigen ervaring had ik erg snel een preventiegesprek te pakken in het h casino en dan was ik daar niet eens 2 keer per week.

-wat bebaald hoe je in de cruks komt?

Denken jullie dat afleggers in de cruks komen?

Hoe zou het registratiesysteem eruit zien, en wat vindt je daarvan gezien je privacy?

Hoe ver gaat het registratiesysteem, ook online gezien. Komen uitbetalingen daar bijv ook in, moet je aantonen waar jij je speelgeld vandaan hebt gehaald? Kan de belastingdienst meekijken ,als de ksa dat kan, kunnen meerdere instantie dat. Laatste is voor de online markt.

Hoe zouden automatenhallen reageren op de nieuwe wetgeving in de wetenschap dat 70 procent van de spelers een cruks potentie in zich hebben en daarvan de meeste spelers het Holland Casino vermijden omdat je je daar moet registreren en in gokhal niet?

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-8-2020 om 09:45 zei Namka:

Hoe gaan jullie, en natuurlijk in het algemeen, om met meneer en mevrouw die 7 dagen in de week ,waarvan de man om 11 uur een appel krijgt , in jullie gokhal verblijft mbt het nieuwe registratie systeem. Er komt zoals ik begreep een intern registratiesysteem  naast cruks. 

Meneer en mevrouw komen dan toch direct in de cruks terecht, of zie ik dat verkeerd? 

Hoe zouden automatenhallen omgaan met deze wetgeving die bestaat uit maximale controle gezien de omzet die afleggers genereren? 

Zouden ze hen gewoon bij binnenkomst niet registreren en degene die een uurtje komen wel? 

En zouden ze af en toe een trofee laten zien aan de ksa, kijk eens deze spelers, hij gaf toch geen fooi, hebben we het register in gegooid, goed he , wij staan namelijk voor goede zorg en preventie! 

Als gokhallen netals het Holland Casino een eerlijk registratiesysteem hanteren ,wat verplicht wordt in 2021, dan kunnen er geen afleggers meer zijn. Uit eigen ervaring had ik erg snel een preventiegesprek te pakken in het h casino en dan was ik daar niet eens 2 keer per week.

-wat bebaald hoe je in de cruks komt?

Denken jullie dat afleggers in de cruks komen?

Hoe zou het registratiesysteem eruit zien, en wat vindt je daarvan gezien je privacy?

Hoe ver gaat het registratiesysteem, ook online gezien. Komen uitbetalingen daar bijv ook in, moet je aantonen waar jij je speelgeld vandaan hebt gehaald? Kan de belastingdienst meekijken ,als de ksa dat kan, kunnen meerdere instantie dat. Laatste is voor de online markt.

Hoe zouden automatenhallen reageren op de nieuwe wetgeving in de wetenschap dat 70 procent van de spelers een cruks potentie in zich hebben en daarvan de meeste spelers het Holland Casino vermijden omdat je je daar moet registreren en in gokhal niet?

 

 

Allereerst wil ik benadrukken dat ik nog niet 100% op de hoogte ben van alle ontwikkelingen rondom crux, maar wat ik wel weet is dat wij van Novomatic bezig zijn met het (opzetten van) tests om de toegangscontrole uit te voeren. Dit kan bijvoorbeeld door gezicht en of vingerprint scan met hier een toegang-poortje gekoppeld. Op deze manier kan de gast snel en eenvoudig de toegang worden toe- of ontzegd.

Bovendien heeft het extra voordelen omdat je in tegenstelling tot een ID-bewijs je vinger en gezicht niet thuis kan vergeten. Ook hoef je er in je tas niet meer naar te zoeken en kan je eenvoudig even naar buiten om een frisse neus te halen (roken) zonder dat dit voor al te veel opstopping zorgt bij de deur.

Hoe deze tests exact in elkaar steken en hoe dit in relatie staat met crux kan ik helaas niet zeggen. Ik kan slechts een aanname maken dat je als speler de eerste keer een "profiel" aanmaakt bij Novomatic en vanuit dit profiel de gegevens worden vergeleken met crux om te zien of je naar binnen mag. Maar zoals ik al zei: dit is mijn speculatie en kan straks in de praktijk anders uitpakken.

Om in te gaan op vaste gasten en boekhouders zoals Mr & Mv, verwacht ik niet dat er veel veranderd. Uitgaand van de hierboven beschreven situatie, zullen ze net als iedereen een profiel aanmaken en zolang ze zichzelf niet uitschrijven gewoon naar binnen mogen.

Dan is er nog de situatie van het "onvrijwillig uitschrijven", dit kan om twee verschillende redenen gebeuren:

- De speler vertoont gedrag dat absoluut niet wenselijk is zoals agressie, geweld, baldadigheid of simpelweg ander crimineel gedrag zoals stelen of dealen. Dit is een relatief eenvoudig te omschrijven scenario waardoor iemand in crux opgenomen kan worden en dus overal geweerd wordt uit de casino's.

- De speler moet worden beschermd tegen zichzelf: dit klinkt eenvoudig maar dat is het niet, wij moeten namelijk kunnen aantonen dat dit het "enige" alternatief is dat over blijft. Wij zijn niet zomaar gemachtigd om deze persoon overal in Nederland de toegang te laten ontzeggen. Zoals ik het nu begrepen heb, betekend dit dat we als het ware een dossier moeten overleggen aan de KSA welke zich ook zal buigen over de kwestie. Als iemand dus volledig bij verstand is en zelf niet wil moet er heel wat gebeuren dat je (net als met een soort rechtzaak) je gelijk kan behalen en de jury (KSA) te overtuigen dat deze speler niet meer in staat is om voor zichzelf te kunnen zorgen.

Hier gaan heel wat gesprekken vooraf en er moeten dus verschillende tekenen zijn dat het niet goed gaat met deze speler. Wat wel gemakkelijker word is het in beeld krijgen van de "springende" speler, iemand die van hal naar hal gaat waardoor een van de belangrijkste signalen (namelijk steeds vaker gokken) ook voor casino personeel niet opvalt.

Er kan bijvoorbeeld ook een situatie zijn van iemand die borderline of andersinds een (onzichtbare) verstandelijke beperking heeft waarbij men gedwongen in crux kan worden opgenomen nadat bijvoorbeeld zorg begeleiding dit in beeld brengt. Wederom weer ik hier niet exact de procedures wanneer wel, wanneer niet ect. Maar hiervoor bied een landelijk systeem als crux dus wel ook uitkomst. Het is dan ook met name een systeem bedoeld voor mensen die zichzelf willen beschermen als voor mensen die in de huidige situatie vaak onder de radar blijven of nog vervelender tussen wal en schip (het ene casino wel het andere niet, dus nog steeds geen oplossing).

Om terug te komen op Mv & Mr nee ik verwacht niet dat ze zichzelf zullen uitsluiten, en zoals ze zich nu gedragen zullen wij dit ook niet voor ze kunnen doen (zelfs al zouden we willen). Daarvoor moet er dus eerst wat gebeuren.

Wat betreft privacy ben ik hier best optimistisch in, casino's hebben er namelijk alle baat bij  hun gasten zo veel mogelijk te beschermen en deze gegevens zeer goed te beveiligen. Het laatste wat je wilt is dat dergelijke gegevens op straat komen, dit is namelijk een doodsteek voor je bedrijf. Het zou mij niks verbazen als hier een leger van ICT'ers permanent worden opgezet.

Wat ik mij ook in kan denken is dat fabrikanten van speelautomaten zelf aan de slag gaan voor de ontwikkeling van zo'n dergelijk systeem, deze hebben immers alle ervaring met het beveiligen van hun eigen apperatuur en zijn natuurlijk ook gebaat bij goed lopende casino's.

Qua privecy is het in Nederland eigenlijk heel scheef maar ondertussen ook weer zeer strak geregeld. Zo kan je bloedeigen moeder niet eens naar de appotheek om medicatie op te halen (zelfs niet met recept) zonder door jou gemachtigd te zijn. Zo kan het ook nog steeds zijn dat je honderden euro's aan boetes hebt open staan, maar de politie deze niet kan innen omdat je voor hen "onvindbaar" bent. Maar de belastingdienst weet je wel te vinden voor belastingschuld.

Ditgeeft maar aan hoe bureaucratisch Nederland is. Dat gezegd hebbende heb ik er alle vertrouwen in dat de casino-lobby het dergelijke instanties zo lastig mogelijk maakt om gegevens in te zien en hier per geval waarschijnlijk gerechtelijk bevel voor moet worden afgegeven.

Of winsten/inworp/verliezen worden bijgehouden in je account? Nee hier ga ik niet van uit, bij de cashless hallen heb je nu gewoon een anoniem pasje en ik zie geen reden waarom je hier van zou willen afwijken. Dit is slechts extra risico voor het geval er ondanks alle inspanningen toch een data-lek zou zijn.

Voor de digitale markt kan ik weinig zeggen. Hier heb ik mijzelf niet bewust in verdiept. Mij lijkt het dat je net als nu je gegevens invult, foto van je ID/paspoort upload en vervolgens wacht op goedkeuring van crux. (Of dat goedkeuring achteraf komt en bij afkeuring alle winsten of verliezen als "ongeldig" worden verklaard).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...