Spring naar bijdragen

Hoeveel geld geef je uit aan 'gratis' games?


KaleGozer

Aanbevolen berichten

Hallo!

Voor mijn volgende artikel op OneTime ga ik wat over freemiums schrijven. Je kent ze wel, die 'gratis' spellen met allemaal microtransacties in-game, zoals Candy Crush Saga of Clash of Clans. Voor het artikel zou ik het heel leuk vinden om wat input van de community hier te krijgen. Ik ben vooral op zoek naar antwoorden op vragen als:

- Heb je wel eens geld uitgegeven aan 'gratis' (free-to-play) games? Zo ja, aan welke en om wat voor bedragen gaat het?

- Vind je deze uitgaven verantwoord?

- Schaam je je om hier geld aan uit te geven?

- Wat vind je van de tendens dat steeds meer app-bouwers een freemium verdienmodel aanhangen? Mis je de tijd dat je gewoon een spel kon kopen en gelijk alles had? Of vind je het juist prettig dat je je eigen bijdrage kan bepalen, al naar gelang de hoeveelheid tijd die je eraan wil besteden?

Om zelf het spits af te bijten: ik speel veel Hearthstone, een cardgame van Blizzard die veel overeenkomsten met Magic en poker vertoond, en heb daar al zeker honderden euro's in gezonken. Ook herinnerde Armijn me onlangs fijntjes aan de zwarte Travian-dagen van Pokerinfo, waar ik veels teveel knaken in een stomme browsergame heb gestopt :D

Hearthstone vind ik voor mezelf gerechtvaardigd, omdat ik er al jaren plezier aan beleef. Travian schaam ik me daarentegen echt voor :\"> Ik heb over het algemeen een grote schurfthekel aan free-to-play modellen, aangezien de meeste spellen niet meer om het spelplezier zelf, maar als pure moneygrabs opgebouwd worden.

Ik zou het heel tof vinden als jullie je verhalen willen delen. Zit er wellicht een echte 'whale' op dit forum? :)

Alvast bedankt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Haha, mooi topic @KaleGozer!

Ik heb vroeger, een hele lange tijd terug, wel eens Habbohotel gespeeld. Een stand-alone platform en dus niet via Facebook of iets dergelijks. Je kon daar een poppetje maken en je eigen kamers inrichten door credits kopen voor meubels. Ook had je een Habbo Club-lidmaatschap en als je lid was kon je bijzondere kleding dragen, ik heb daar ook honderden euro's aan uitgegeven en stiekem schaam ik me daar ook wel een beetje voor.

Op dit moment ben ik gelukkig niet meer zo vatbaar voor freemium spellen en ben ik blij dat ik me nog nooit heb gewaagd aan Candy Crush en Clash of Titans, ook al is het in beginsel gratis, het doel van dat soort spellen is gewoon om zoveel mogelijk geld te verdienen, dat staat mij niet aan. Ik speel nu nog wel eens de shooter CS: GO en echt ongelofelijk veel mensen betalen ontzettend veel geld om een wapen te krijgen met een speciale kleur of stijl, terwijl iedereen hetzelfde wapen kan gebruiken (alleen dan wel in een standaard kleur). Mij boeit het gelukkig helemaal niks, maar voor velen is het een vorm van status.

Hetzelfde geldt voor de zoegenoemde 'Maffia-games' wat zo'n tien jaar geleden booming was. @V_Koning heeft zelf zo'n site gehad en mensen betaalden hem gewoon epic veel geld om meer speelgeld te krijgen of speciale guns of gebouwen of iets dergelijks. Zo bizar!

Ik vind het freemium-model zelf niet zo fijn, het enige doel is om spelers te verleiden met steeds maar weer nieuwe items die ook nog eens op de lange termijn veel geld kosten. En wat heb je er uiteindelijk nou aan? Geef mij maar gewoon een spel van 50 euro.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik speel regelmatig van die FB spelletjes zoals Trivia Crack, Angry Birds, Candy Crush, My Vegas en wat ik maar als tip krijg van mijn dochter (13). Het verdien model is dat je ze inderdaad gratis kan spelen en dat bijvoorbeeld de reclame kan afkopen of dat je meer credits krijgt waar je via een paar drukken op een knop dit kan ook regelen en pas later op je creditcard afschrift ziet wat je nu gedaan hebt. Ik probeer en dit lukt ook goed om niks te kopen. Als ik een spelletje echt leuk vind zoals bijvoorbeeld "Wordfeud" Dan koop ik wel voor een relatief laag bedrag 1.99€ ofzo de reclame af. Als dank voor de makers maar ook omdat het zo irritant is om te spelen als het veel langzamer gaat. En vooral dat laatste zijn ze erg goed in en snap ik natuurlijk ook wel. Als je meteen 2€ voor een spelletje vraagt zal dat veel minder gebeuren maar door een kijkje te nemen en uit te proberen ben je sneller geneigd om wel tot een aankoop over te gaan. Zelf speel ik ook op de PS4 en daar moet je tegen woordig ook gewoon een Plus paspoort hebben (tientje in de maand) om met elkaar te gamen met bijvoorbeeld het spel Destiny. Dit doe ik dan vaak voor 3 maanden en dan ben ik er ook wel even weer klaar mee. Een upgrade kopen voor een spel doe ik wel als ik het echt een super spel vindt zoals Red Dead Redemption. Ook ik heb mij in het verleden laten verleiden door grote aankopen bij Travian maar ze later mooi terug gepakt om niks meer te kopen en slim te ruilen om de veiligen. Zal ze leren ;-)

Mijn dochter leer ik het ook om niks te komen en als je echt iets wilt er over na te denken en zelf betalen (van zakgeld) en dan wordt dat eigenlijk niet gedaan. In een speelhal laten we ons wel weer gaan met spelletjes die je weer tegenkomt en gespeeld hebt in de apps, zoals Jungle man of fruit ninja. Ik vind het een prachtige wereld en blijf er graag op de hoogte van. Wat mij opvalt is dat veel spelletjes een hele korte doorloop tijd hebben en erg populair zijn en dan mensen toch weer snel erop uitgekeken zijn en iets anders zoeken (zoals die tekeningetjes maken en raden wat het is)

Ik vind het prettig om zelf de keuze te hebben om er meer aan uit te geven of niet en schaam mij zeker niet om er geld aan uit te geven maar probeer het wel op de OneTime manier.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier wel een betaalde speler van free to play games,

Ben opgegroeit in het computer tijdperk, met spellen als runescape (online spel waar je opdracht moet voltooien en ander verslaan, had je een f2p (free to play) wereld en p2p wereld (pay 2 play), daar betaalde ik dan elke maand €6 voor, denk dat ik ongeveer van af mn 14-17e betaald lid ben geweest met zeg maar 6 maanden overgeslagen.

Verder hier ook travian betaald gespeeld, 3x 6k goud gekocht voor 20e volgens mij, en dan een top acc bouwen, ging zelfs zo ver dat we een tijd schema hadden wie er op dat moment op het acc zat. Wel keurig 2e geworden die ronde.

En ben dan nu al een tijdje bezig met cs:go, waar ik uit eindelijk het spel gekocht heb (25e) en volgens mij 10e aan wapen/skins heb uit gegeven, omdat ik verslaafd was aan de jackpot (bepaalde site's kan je je items inleggen tegen andere items)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In app uitgaven doe ik eigenlijk nooit. Heb alleen net als Valsspeler geprobeerd bij MyVegas de 4e reward te halen door chips te kopen. Verbaas me ook altijd weer over de prijs van de in-app aankopen en hoe weinig je er voor terug krijgt.

Heb mezelf wel aangewend dat als ik een spel erg leuk vind (bijv. point and click spellen) ik deze wel koop, aangezien het toch een stukje reward is naar de makers van de game. En ik mezelf spelplezier ontzeg als ik dat niet doe. (Op windows mobile kan je veel spellen proberen tijdens een gratis trial-periode. Als je verder wilt spelen moet je deze aanschaffen. Is dus wel een in-app aanbod, maar ga er vanuit dat je dat niet bedoelt, aangezien op IOS en Android je deze spellen bij aanvang vaak al moet kopen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op dit moment is in cs:go, een vrij grote handel bezig van mensen die graag skinz willen hebben.

Bijvoorbeeld, 22-24 augustus is esl cologne, (8 top teams tegen elkaar voor 250,000 prijzenpot)

Op dat moment willen heel veel mensen bepaalde skins hebben voor dat toernooi, (bijvoorbeeld op site a kan je alleen maar <50 inzetten op een wedstrijd meer is niet mogelijk, dus wat doen mensen dan die verkopen hun dure spullen van $200-500 waarde, en kopen hier heel voor wed spullen voor trug.

Verder is het zo dat je tijdens dit zoort events ook een drop kan krijgen, als je mee kijkt een zogenoemde case, en in die case zitten dan speciale items waar er op dat moment <5k items vekrijgbaar zijn.

Zn case openen kost bijvoorbeeld €1,89-2,45 dus het is zoort van gok als jij een case hebt moet je betalen om hem te open maar je hebt een 2% kans dat je een item pakt van 50-500e. 5% kans op €5-25e. en voor de rest krijg je alleen maar kut wapens waar je eigenlijk verlies op maakt, maar omdat wij keys kopen om de cases te open kan zn esl cologone gehouden worden.

Verder op dit moment, is het duurtste wapen €2300 waard, en word dat op steam zo heel af en toe geboden door mensen, verruit, omdat mensen het gaaf vinden op met een ''special'' wapen te spelen omdat iedereen dan vraagt hoe kom je er aan etc. Verder is de reactie tijd van bijvoorbeeld, een special knive (0.3sec) terwijl dat van een normale knive (0.35) sec is (dit wordt nog uit gezocht want volgens cs:go mag dit niet kunnen).

Het is een soort van rang status als jij dure items hebt, waar mensen graag tegen op kijken.

Als je nog een andere vraag hebt, vraag maar kale gozer :).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1. Het verschilt zit hem zoals ik hier boven al aangaf in status / rang, veel mensen vind het cool om andere wapens te hebben terwijl het eigenlijk geen verschil in zit met het wapen in de ''normale kleuren''.

2. Je kan een wapen op de markt brengen maar gaat een heel proces aan voorraf, je moet hem maken in een zoort van workshop progamma die je op de site krijgt. En die workshop moet dan 100:5/10 postief worden bevonden, 100 + stemmen tegen maximaal 10 negative stemmen, en dit gaat dan over duizenden mensen die mee stemmen iedereen kan namelijk mee stemmen.

3. Op dit moment is in de esport (electronic sport games) een zoort van rage bezig om jou team te volgen, wij kijken bijvoorbeeld met 5miljoen mensen 1 wedstrijd uit bijvoorbeeld esl cologone, en als jou favorite team bijvoorbeeld een skin draagt wil jij die ook en daar zijn vrij veel mensen verslaafd aan geworden om steeds dure items te kopen.

4. Verder kan je case kopen voor <0,10c en een key voor 2-2,50, dus je betaatl 2,60 voor een gok om een hoog wapen te krijgen en daar zit ook de verleiding in om steeds te investeren dat je maar die case krijgt.

bijvoorbeeld hier kan je zien hoe zo loterij wordt gedaan.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hetzelfde geldt voor de zoegenoemde 'Maffia-games' wat zo'n tien jaar geleden booming was. @V_Koning heeft zelf zo'n site gehad en mensen betaalden hem gewoon epic veel geld om meer speelgeld te krijgen of speciale guns of gebouwen of iets dergelijks. Zo bizar!

:D jep goeie oude tijd.

Tja het is een stukje tijdverdrijf en vooral in de maffia spelletjes was je best afhankelijk van credits om bijv. in leven te blijven. en als je het spel serieus wilt spelen en dus wil overleven in het spel had je credits nodig en die kosten dus idd geld.

Heb zelf voordat ik eigenaar was van zo n site ook fanatiek gespeeld en ook geld geïnvesteerd en uiteindelijk de speel ronde (die 4 maanden duurde) gewonnen. en daar kreeg je dan een prijzengeld voor. Dus uiteindelijk heb ik er ook als speler zijnde meer aan over gehouden dan dat ik erin heb gestopt. Alleen wat je niet terug krijgt is de tijd haha want er gaat ongelofelijk veel tijd inzitten.

Dus ben er uiteindelijk mee gestopt en ben zelf zo'n website begonnen en dat liep goed verdiende in een goeie maand 1k. en dan moet je nagaan dat ik maar 40% kreeg. de andere 60% ging naar de ontwikkelaars van het script.

Dus er werd ongelofelijk veel geld in die spellen gepompt door spelers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb nog nooit een cent uitgegeven aan een app of andere gratis games op facebook of dergelijke. Ik speel myvegas en al jaren candy crush saga. Er gaat wel veel tijd in zitten, maar ik ga niet betalen voor extra punten of andere dingen.

Bij Candy crush heb je het booster wheel dat je elke dag een keer kunt draaien voor een bonus. Dat wheel is echt rigged. Er zitten 10 vakjes op of zo, en 1 daarvan is jackpot. Wat er in die jackpot zit weet ik niet, want ik heb die nog nooit gehit, terwijl ik toch al zeker 500 keer aan dat wiel gedraaid heb. Ik denk dat die jackpot alleen komt als je ooit een aankoop gedaan hebt.

Ik heb ook wel eens spelletjes gespeeld, waarbij de deelnemers die wel betaalden heel erg in het voordeel waren. Die spellen houd ik dan vlug mee op, omdat het gewoon niet leuk is om tegen die deelnemers te spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weken later...

Ik heb zelf voor clash of clans 2 itunes kaartjes van 15 ps gekocht zodat ik het maximaal aantal builders kon kopen. Dan kun je op 100% draaien ipv 40%. Geen spijt van omdat ik er nu al een jaar plezier van heb. Ik heb wel vrienden die wel regelmatiger wat geld spenderen eraan. Omdat ze geen zin hebben om een week te wachten tot een dergelijke upgrade voltooid is. Ik vind mijn uitgave verantwoord. Omdat ik er wel plezier van heb. Hier schaam ik mij niet voor.

Welk verdien model er aan hangt maakt mij niet zoveel uit. Als iets gratis is, maar toch erg leuk ! Dan koop je vanzelf wel een keer wat merchandise ervan oid.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.