Jump to content

Recommended Posts

15 minuten geleden zei Ellen:

Wat ik me afvraag is of elk bezoek geregistreerd wordt en dus ook bijgehouden wordt. Ik kan dit niet terugvinden. Er staat wel dat er gemonitord wordt hoe vaak een bezoeker komt, dit betekent dan toch dat je bezoek in een database wordt opgeslagen?

Ja, een casino moet een bezoekersregistratie bijhouden. Op die manier is voor een casino inzichtelijk hoevaak iemand naar het casino gaat en kan het casino iemand aanspreken in het kader van verslavingszorg. Hieronder de reactie van minister Dekker op dit onderwerp. 

Bezoekersregistratie verplicht

De minister gaat ook in op de motie Verhoeven die opriep om de verplichte bezoekersregistratie te heroverwegen voor speelautomatenhallen.

De minister heeft de Raad van State gevraagd in haar advies specifiek in te gaan op dit vraagstuk. Ook heeft de minister overleg gevoerd met branchevereniging VAN Kansspelen.

Minister Dekker geeft in zijn antwoord aan de kamer aan dat hij het registreren van de de bezoekfrequentie als een belangrijke indicator ziet voor (ontluikend) problematisch speelgedrag. Ook geeft de minister aan dat Cruks alleen goed geïmplementeerd kan worden als er bezoekersregistratie plaatsvindt. In dat laatste punt voelt de minister zich gesterkt door de Autoriteit Persoonsgegevens die buiten twijfel stelde dat registratie van bezoekers nodig is om verslaving te detecteren.

De minister kan zich niet vinden in de gedachte dat implementatie van bezoekersregistratie een te hoge (financiële) last legt op speelautomatenhallen. De minister heeft dan ook om besloten om registratie van de bezoekfrequentie voor landgebonden aanbieders te handhaven.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

13 hours ago, Ellen said:

Wat ik me afvraag is of elk bezoek geregistreerd wordt en dus ook bijgehouden wordt. Ik kan dit niet terugvinden. Er staat wel dat er gemonitord wordt hoe vaak een bezoeker komt, dit betekent dan toch dat je bezoek in een database wordt opgeslagen?

Ik kreeg van Jack's Casino Casino, waar ik af en toe kom een bericht dat men voortaan gaat werken met een pasjessysteem a la Holland Casino. Wil je geen pasje, dan moet je inderdaad iedere keer jezelf laten registreren. De stap om al die registraties, met of zonder pasjes te bewaren, zoals dat bij Holland Casino ook al gebeurt is inderdaad wel heel klein. 

Ik kan me niet voorstellen dat het niet geregistreerd wordt.....

Link to comment
Share on other sites

Ik heb deze ontwikkelingen allemaal op de voet gevolgd, en met name de Cruks regeling. En mij hierin ook goed verdiept, ik kijk hier al letterlijk weken naar uit. Wat een uitkomst, en wat fijn voor veel mensen!

Ik ga mij morgen direct uitschrijven voor de volle mogelijkheid (99 jaar). Een bewuste keuze, wat ik echter wel opvallend vind is dat je echter na een half jaar je beslissing kunt heroverwegen. Wat heeft 99 jaar dan voor zin? Het is inderdaad meer een formaliteit. Een gevoel. 

Ik ben ook erg benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat uitvallen, ik zit al langere tijd op de goede weg. Maar dit is voor mij een gevoel van veiligheid, nu heb ik ECHT de sluizen dicht gegooid en is er voor mij geen mogelijkheid meer. Ik heb een goede vriend die ook in hetzelfde proces zit, wij trekken ons aan elkaar op. Echter neemt hij de beslissing zichzelf niet in te schrijven bij Cruks. Ik vraag mij dan af, wil je wel echt stoppen?

Zijn er meer probleemspelers die erover twijfelen? En die eerlijk hun gevoel hierover zouden willen delen?

  • Like 10
Link to comment
Share on other sites

Persoonlijk leef ik hier al maanden naartoe, een geweldige stok achter de deur. Gewoon “nooit meer heen kunnen” iets wat voor mij persoonlijk gewoon goed is. Er komt best veel emotie bij kijken, en dan leef je naar dat moment toe.

Dit voelt als een behoorlijke teleurstelling vanuit de KSA zorg dat je die rommel voor elkaar hebt! 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Op 30-9-2021 om 17:57 zei foxy:

Ik heb deze ontwikkelingen allemaal op de voet gevolgd, en met name de Cruks regeling. En mij hierin ook goed verdiept, ik kijk hier al letterlijk weken naar uit. Wat een uitkomst, en wat fijn voor veel mensen!

Ik ga mij morgen direct uitschrijven voor de volle mogelijkheid (99 jaar). Een bewuste keuze, wat ik echter wel opvallend vind is dat je echter na een half jaar je beslissing kunt heroverwegen. Wat heeft 99 jaar dan voor zin? Het is inderdaad meer een formaliteit. Een gevoel. 

Ik ben ook erg benieuwd hoe het straks in de praktijk gaat uitvallen, ik zit al langere tijd op de goede weg. Maar dit is voor mij een gevoel van veiligheid, nu heb ik ECHT de sluizen dicht gegooid en is er voor mij geen mogelijkheid meer. Ik heb een goede vriend die ook in hetzelfde proces zit, wij trekken ons aan elkaar op. Echter neemt hij de beslissing zichzelf niet in te schrijven bij Cruks. Ik vraag mij dan af, wil je wel echt stoppen?

Zijn er meer probleemspelers die erover twijfelen? En die eerlijk hun gevoel hierover zouden willen delen?

Ikzelf zit hier ook erg over te twijfelen. Op dit moment neig ik er naar om mij ook voor de eerstkomende zes maanden uit te schrijven via dat Cruks. 
Ikzelf heb ik het verleden 3 maal uit eigen beweging een preventief bezoekverbod voor telkens zes maanden aangevraagd bij Holland Casino. De laatste keer dat mijn preventief bezoekverbod afliep, was rond 15 juni 2020. 
Ik speel zelf bijzonder vaak blackjack. Online spreekt dat ‘Power Blackjack’, ‘Free Bet Blackjack’ of ‘Infinite Blackjack’.  Het enige nadeel van die vormen van blackjack is, vind ik, dat er haast altijd verschrikkelijke andere spelers zijn die tienen splitsen en/of die een kaart kopen op 19.  Van dat soort zaken gebeuren daar heel de tijd, dat voelt toch al spelbederf!! 
 

Maar goed..   Ik denk er nog even over na, misschien ga ik mij uitschrijven in Cruks. 

Edited by GegoktEnVerloren (see edit history)
  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

5 uur geleden zei GegoktEnVerloren:

Ikzelf zit hier ook erg over te twijfelen. Op dit moment neig ik er naar om mij ook voor de eerstkomende zes maanden uit te schrijven via dat Cruks. 
Ikzelf heb ik het verleden 3 maal uit eigen beweging een preventief bezoekverbod voor telkens zes maanden aangevraagd bij Holland Casino. De laatste keer dat mijn preventief bezoekverbod afliep, was rond 15 juni 2020. 
Ik speel zelf bijzonder vaak blackjack. Online spreekt dat ‘Power blackjack’, ‘Free Bet blackjack’ of ‘Infinite blackjack’.  Het enige nadeel van die vormen van blackjack is, vind ik, dat er haast altijd verschrikkelijke andere spelers zijn die tienen splitsen en/of die een kaart kopen op 19.  Van dat soort zaken gebeuren daar heel de tijd, dat voelt toch al spelbederf!! 
 

Maar goed..   Ik denk er nog even over na, misschien ga ik mij uitschrijven in Cruks. 

Ik kan natuurlijk voor helemaal niemand deze beslissing nemen, en dit moet je op je eigen gevoel ook doen. 

Ik heb mij zojuist ingeschreven voor het Cruks register. En ik moet eerlijk zeggen, het was best wel een emotioneel moment voor mij. Het voelt als een bevrijding en echt een opluchting! En ben heel erg blij dat ik deze stap genomen heb. Je kunt het op eigen kracht proberen, maar een beetje hulp is nooit verkeerd.

Nu weet je 100% zeker dat je geen terugval kunt krijgen. 

  • Like 7
Link to comment
Share on other sites

8 uur geleden zei foxy:

Persoonlijk leef ik hier al maanden naartoe, een geweldige stok achter de deur. Gewoon “nooit meer heen kunnen” iets wat voor mij persoonlijk gewoon goed is. Er komt best veel emotie bij kijken, en dan leef je naar dat moment toe.

Dit voelt als een behoorlijke teleurstelling vanuit de KSA zorg dat je die rommel voor elkaar hebt! 

Herkenbaar.. Eerst was er al de teleurstelling dat de invoering van CRUKS met maanden werd uitgesteld. Dit heeft mij helaas erg veel geld gekost. 1 oktober zou voor mij de dag zijn dat definitief met het gokken af zou rekenen. In plaats daarvan tot en met gisteravond flink (legaal) online lopen gokken.

Ook vandaag weer de hele dag de pagina van CRUKS lopen refreshen en 16:24 uur kon ik mezelf eindelijk registreren. Ik heb gekozen voor een uitsluiting van 5 jaar. In CRUKS word nu aangegeven dat ik uitgesloten ben tot 3n met 4 oktober 2026. Echter wanneer ik de bevestiging download staat daar doodleuk in dat ik ben uitgesloten tot met vandaag. Ook klopt de tijd van mijn aanvraag niet. Die staat op 4 oktober 2021 om 2:00 uur. Wanneer je vervolgens de CRUKS helpdesk belt krijg je een nauwelijks verstaanbare mevrouw aan de telefoon die zegt dat je de kansspelautoriteit daar maar over moet bellen. Bel je die krijg je een bandje dat ze op werkdagen tot 13:00 uur bereikbaar zijn.

Maar het allerergste is dat ik ondanks mijn uitschrijving voor kansspelen vanavond nog gewoon op Betcity mijn geld kan vergokken. Dat hele CRUKS werkt dus gewoon nog steeds niet.






 

Edited by Fantasma Genial (see edit history)
  • Like 1
  • Confused 1
  • Sad 2
Link to comment
Share on other sites

Ik heb hier hetzelfde probleem, ook inschrijving tot 5 Oktober 2021. 

Omdat je hier boven aangegeven hebt dat je gewoon kon spelen heb ik een account geprobeerd aan te maken op Betcity.nl en ben hier zonder problemen doorheen gekomen. Ik heb (gelukkig) geen geld gestort maar kan gewoon de live games en dergelijke openen. Echt een nog dikkere FAIL inderdaad! Want dit moet absoluut niet kunnen ... Shame shame

Heb gebeld, inderdaad een buitenlandse dame aan de telefoon en doorverwezen om mijn verhaal per mail te doen. Er was nog een geval gemeld. Ik denk jou geval. Echt ik vind dit zo *** slecht geregeld allemaal.

  • Like 2
  • Confused 1
Link to comment
Share on other sites

 https://kansspelautoriteit.nl/nieuws/2021/oktober/ingeschreven-cruks-werkt/

Ingeschreven in Cruks en het werkt niet?

 
Gepubliceerd op 6 oktober 2021
 

Heeft u zich onlangs ingeschreven in het Cruksregister? En krijgt een u een foutmelding? Of merkt u dat u toch (online) kunt gokken? Waarschijnlijk is er dan iets misgegaan bij het inschrijven.

 

Meestal gaat het om een (type)fout bij het invullen van gegevens. Wij kunnen u helpen om de inschrijving wél te laten werken.

Neem contact op met de Kansspelautoriteit

Link to comment
Share on other sites

18 minuten geleden zei TheGreatOne:

 https://kansspelautoriteit.nl/nieuws/2021/oktober/ingeschreven-cruks-werkt/

Ingeschreven in Cruks en het werkt niet?

 
Gepubliceerd op 6 oktober 2021
 

Heeft u zich onlangs ingeschreven in het Cruksregister? En krijgt een u een foutmelding? Of merkt u dat u toch (online) kunt gokken? Waarschijnlijk is er dan iets misgegaan bij het inschrijven.

 

Meestal gaat het om een (type)fout bij het invullen van gegevens. Wij kunnen u helpen om de inschrijving wél te laten werken.

Neem contact op met de Kansspelautoriteit

Dat is wel vreemd. Met andere woorden degene die zich wil inschrijven heeft een fout gemaakt. Je moet inloggen met DigiD, hoe kan er sprake zijn van een typefout. Moet je na het inloggen opnieuw alle gegevens invullen? Of zou het heel misschien liggen aan een systeem dat nog niet helemaal in orde is...

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

Ja dit is een 'kinderziekte' van het systeem, al begrijp ik dat in individuele gevallen de impact van het niet direct naar behoren werken van CRUKS behoorlijk ingrijpend kan zijn.

Als ik CRUKS vergelijk met de Engelse tegenhanger Gamstop, dan belooft CRUKS veel effectiever te worden.
Activatie van Gamstop is alleen op vrijwillige basis en opgave van gegevens van de speler zelf, en op allerlei manieren te omzeilen. Activatie van CRUKS kan ook door derde partijen en belooft op termijn een nagenoeg sluitend systeem te worden dankzij het gebruik van DigiD + BSN. 

Al zullen er vast wel andere tekortkomingen later nog aan het licht komen. 

  • Like 3
Link to comment
Share on other sites

De tekortkomingen zijn er op dit moment zeker! Ik kan mij overal registreren op de nieuwe casino's. Ook het Holland Casino inloggen en activeren is gewoon gelukt.

Ik heb bij Betcity de proef op de som genomen en 5 hele euro's gestort. En gewoon kunnen spelen, dit heb ik samen met mijn vrouw getest om toch een terugval uit te sluiten. Ik wilde toch een goede mail kunnen schrijven richting de KSA om mijn bevindingen toe te lichten. 

Er zitten inderdaad hier en daar kinderziektes in, voor de landbase casino's werkt het overigens wel. Voor mijn werk ben ik dagelijks in Delfzijl en moest ik het centrum even in vanmiddag. Laat ik even proberen of ik naar binnen kan lopen, helaas! Geen toegang. Dit is dus WEL goed geregeld. Ik heb vanavond mijn mail verzonden en ben erg benieuwd naar hun reactie en of ze er ook iets aan hebben. Word dus uiteraard vervolgd.

Ook een gesprek hierover gehad met een vriend, die geeft ook aan waarom zoek je het op? Nou ik zoek het niet op maar ik vind wel dat het systeem ook waterdicht moet zijn. Niet als ik de kolder in de kop krijg zoals wij het in het Noorden altijd zeggen en toch nog een gokje kan wagen. Ik wil alle kanalen sluiten! En dit zijn fantastische handvaten "Als ze werken".

  • Like 3
  • Sad 1
Link to comment
Share on other sites

Na wat heen en weer bellen met de kansspelautoriteit heb ik vanmorgen de onderstaande mail's verstuurd:

Citaat

Aan: cruks@kansspelautoriteit.nl

Goedemorgen,

Toen inschrijven in CRUKS  afgelopen maandag mogelijk was heb ik mij direct ingeschreven voor een periode van 5 jaar.

Hierbij ontdekte ik een fout in de te downloaden inschrijving. Bij 1. Klopt de tijd van inschrijving niet. Ook de datum weergegeven bij 'inschrijving tot en met:' klopt niet. Hier word de datum vandaag weergeven inplaats van de einddatum inschrijving. Deze zelfde foute datum word ook weergegeven bij 3. in de inschrijving.

Een dag later mijn inschrijving met 3 maanden verlengt om te kijken of deze fouten daarmee werden rechtgezet. Dit bleek helaas niet het geval. Na telefonisch contact met kansspelautoriteit hierover werd mij verzocht het probleem via dit mailadres te melden.

Mijn gegevens in CRUKS:

Inschrijfdatum: 4 oktober 2021
Ingeschreven tot en met: 4 januari 2027

BSN: *********

Achternaam: Fantasma Genial
(Dit klopt ook niet zie ik nu. Mijn voornaam is: Fantasma en mijn achternaam: Genial)

Geboortedatum: ** ******* ****

Met vriendelijke groet,

Telefonisch heb ik aangegeven dat ik mij overal gewoon kan aanmelden en spelen. Daarnaast heb ik Betcity.nl en Toto.nl (waar ik vanmorgen na aanmelding op zaterdag ineens geaccepteerd werd) per mail laten weten dat ik in CRUKS ingeschreven sta...

Link to comment
Share on other sites

9 minuten geleden zei foxy:

Ook een gesprek hierover gehad met een vriend, die geeft ook aan waarom zoek je het op? Nou ik zoek het niet op maar ik vind wel dat het systeem ook waterdicht moet zijn. Niet als ik de kolder in de kop krijg zoals wij het in het Noorden altijd zeggen en toch nog een gokje kan wagen. Ik wil alle kanalen sluiten! En dit zijn fantastische handvaten "Als ze werken".

Goed bezig.. Niet alleen voor jezelf maar ook voor heel veel anderen die ook met gokproblemen kampen.

Link to comment
Share on other sites

4 minuten geleden zei Fantasma Genial:

Na wat heen en weer bellen met de kansspelautoriteit heb ik vanmorgen de onderstaande mail's verstuurd:

Telefonisch heb ik aangegeven dat ik mij overal gewoon kan aanmelden en spelen. Daarnaast heb ik betcity.nl en Toto.nl (waar ik vanmorgen na aanmelding op zaterdag ineens geaccepteerd werd) per mail laten weten dat ik in CRUKS ingeschreven sta...

En wat hebben ze daar voor reactie op gegeven? Ik werd per telefoon doorgeleid om een E-mail op te stellen. Zeker nu er reclame gemaakt word en de stap heel klein is om even geld te storten wil ik dat zo enorm graag uitsluiten.

Daarom deel ik dit ook met mensen die met eventueel hetzelfde probleem kampen, ik leef er zo naar uit dat het systeem gewoon 100% in orde is. Na 17 jaar spelen heb ik het vertrouwen niet in mezelf dat ik het zonder dit systeem volhoud. Dit is echt nodig.

  • Like 2
Link to comment
Share on other sites

Dat dit echt niet de bedoeling is en dat men hard aan het werk is dit op te lossen. Als je belt altijd bellen met 070-3021300 (dit kan op werkdagen tot 13:00 uur) Dat 24/7 nummer dat in CRUKS staat heb je geen niets aan.

Je zou ook een mailtje kunnen sturen aan tweede kamerleden Mirjam Bikker (ChristenUnie) en Michiel van Nispen (SP). Die hebben kamervragen ingediend naar aanleiding van het opengaan van de gokmarkt, zonder Cruks. Ik twijfel er niet aan dat die zij wel aan de gang gaan over het feit dat in CRUKS ingeschrevenen personen gewoon online kunnen spelen.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Op 4-10-2021 om 18:15 zei foxy:

Ik kan natuurlijk voor helemaal niemand deze beslissing nemen, en dit moet je op je eigen gevoel ook doen. 

Ik heb mij zojuist ingeschreven voor het Cruks register. En ik moet eerlijk zeggen, het was best wel een emotioneel moment voor mij. Het voelt als een bevrijding en echt een opluchting! En ben heel erg blij dat ik deze stap genomen heb. Je kunt het op eigen kracht proberen, maar een beetje hulp is nooit verkeerd.

Nu weet je 100% zeker dat je geen terugval kunt krijgen. 

Een goede stap voor jou @foxy! Goed om te lezen dat je dit met je vrouw kunt delen en dat je er zo open over bent. Hopelijk krijgt het KSA alles goed op orde zodat er geen achterdeurtjes meer zijn om toch te gaan gokken.

Al is er natuurlijk wel altijd de mogelijkheid om bij een winkel staatsloten en krasloten te kopen. 

Link to comment
Share on other sites

Een goede stap voor jou [mention=1541]foxy[/mention]! Goed om te lezen dat je dit met je vrouw kunt delen en dat je er zo open over bent. Hopelijk krijgt het KSA alles goed op orde zodat er geen achterdeurtjes meer zijn om toch te gaan gokken.
Al is er natuurlijk wel altijd de mogelijkheid om bij een winkel staatsloten en krasloten te kopen. 
Ik vind het ook super dat Foxy het zo oppakt alles uitsluiten en dan proberen de draad van het leven op tepakken zonder gokken
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...