Spring naar bijdragen

Is meewind een goede investering?


JackPot

Aanbevolen berichten

Is meewind de volgende in de rij van "too good to be true" of is dit de eerste van de gouden bergen belovers die wel echt waar voor je geld geeft? Of zal er net zoals bij Palm Invest over een tijdje een mooi bericht komen dat het toch allemaal een luchtkasteel was in plaat van de wind mee?

Ik ben er nog niet heel erg ingedoken maar zie beloofde rendementen van 7-10 procent en heel veel reclame filmpjes. Vind dat altijd al verdacht.

Iemand hier reeds ervaring met Meewind?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 maanden later...

Het wordt nog spannender lees ik nu. Meewind belegt met geleend geld, uiteraard voor kosten en risico van de aandeelhouders. Bijzonder dat dit wordt weggezet als duurzame investeringen.

Financiering

De totale kosten van het Nobelwind-project zullen tussen de 600 en 700 miljoen euro bedragen; 30% eigen vermogen en 70% bancaire financiering.

Uitgaande van 30% eigen vermogen bij financial close betekent dit dat circa 200 miljoen euro eigen vermogen van de aandeelhoudende partijen noodzakelijk is. Om het belang in Belwind 1 te evenaren bij Nobelwind zal Meewind circa 40 miljoen euro eigen vermogen moeten leveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als ik kijk naar bijvoorbeeld de rendementen van beleggen in Meewind over de afgelopen jaren komen deze overigens in de buurt van de 7-10%. Ook valt te constateren dat er alleen maar positieve rendementen zijn behaald deze periode.

Jaargang Waardestijging in % Dividend in % Totaal Dividend

Jaar 2012 : 4.4% : 2.0% : 6.4% Herbeleggen Uitkeren

Jaar 2013 : 6.0% : 2.5% : 8.5% Herbeleggen Uitkeren

Jaar 2014 : 6.5% : 4.4% : 10.9% Herbeleggen Uitkeren

Jaar 2015 : 1.7% : 2.0% : 3.7% Herbeleggen Uitkeren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

Dat er niemand reageert op dit topic brengt bij me in ieder geval het gevoel dat er weinig interesse is in dit product. Mocht het ook fout gaan zou dit ook betekenen dat er weinig gedupeerden zouden zijn. Ik blijf zelf ook nog kritisch meewind volgen en we zien wel of legiolease (ook beleggen met geleend geld), palm invest, teak hout een opvolger gaat krijgen door beleggen in wind.

Uit mijn hoofd zijn er verschillende beleggingen in windmolenparken ook slecht afgelopen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt verschillende fondsen waarin je kunt deelnemen:

subfonds Zeewind Nieuwe Parken en subfonds Zeewind Oude Parken.

Ik stap er niet in maar de rendementen zien er niet verkeerd uit.Alleen vraag ik me af wat een fonds nog waard is als straks de windmolens zijn afgeschreven, niet meer doen. Misschien instappen voor 2 of 3 jaar en dan uitstappen. Het is nog geen gevalletje tegenwind =)) Kan het wellicht worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bijgaand weer een bedrijf dat failliet gaat aan duurzame energie. Daar wil je als investeerder niet bij zitten.

Solland Solar bezit een fabriek op het Heerlense industrieterrein Avantis, waar circa 90 mensen werken. Het personeel wacht echter al maanden op salaris. Ook zijn de verwarming en riolering afgesloten van het pand, omdat de rekeningen niet betaald zijn. Bron: Fd.nl

Ps. meewind belegt met geleend geld, kun je hierdoor ook meer verliezen dan je inleg zoals dit ook het geval was bij bijvoorbeeld Legio Lease?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is het je bekend, dat je bij een wind onder de 4 beaufort en boven 10 beaufort geen rendement hebt. Dus als ze alleen in die paar windkrachten kunnen draaien, is het geen goede investering. Daarbij komt nog je afschrijving, de windmolens kunnen maar een kleine 20jaar mee. ALS de subsidiekraan wordt dichtgedraaid, is er helemaal geen rendement meer te halen, sommigen hebben een visie, dat de rendementen uit de subsidiepot komt.

Google eens op VOOR- en NADELEN "windenergie".

Linkje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi. Ik ben zelf een actieve investeerder. Vooral op de beurs met opties. Ik ken de verschillende verhalen over mislukte beleggingen in bijzondere projecten, helaas ook uit eigen hand. Wat ik hier lees is dat t gaat met geleend geld bij Meewind. Dat zou voor mij al een enorme rode vlag betekenen en onverantwoord voor de particulier waar men zich op richt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

De producten die Meewind aanbiedt zijn echt bedoeld voor de belegger die een lange horizon heeft, minimaal 5 jaar, en ook het geld tussentijds niet nodig heeft. Het is niet beursgenoteerd dus je kunt je belegging niet zomaar even verkopen wat een belemmering kan zijn voor veel beleggers. Het voordeel van transparant en inzichtelijk beleggen is juist wat het beleggen zo prettig en leuk kan maken. Dit laat bijvoorbeeld ook Bux zien in het klein dat het continue kunnen handelen, en snel kunnen inspringen op marktbewegingen, juist de charme geeft aan beleggen. Desalniettemin zijn we allemaal een beetje gokkers op de beurs :P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 jaren later...
  • 2 jaren later...
  • 8 maanden later...

Ze ruiken naar hypocriete putjeslucht, de maandelijkse berichten van Meewind. Achteraf heb ik er spijt van hier in belegd te hebben. Alle fondsen plussen behalve het Energie Transitiefonds. Liever had ik belegd in die andere fondsen maar die zijn geblokkeerd. Alsof je in het beruchte Busje zit in de Tour, de verzameling van losers die te naïief waren en nu de schande moeten ondergaan.
Deels is mijn frustratie ook aan mijzelf te wijten; ik heb niet alle lettertjes gelezen. Ik wacht al maanden om mijn belegging terug te draaien maar ja, verkopen met verlies wil niemand, vermoed ik. 
Mijn advies: stap niet in Meewind. Het is enigszins obscuur hoe Meewind zich afficheert.

  • Like 1
  • Thanks 1
  • Haha 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet meer dan terecht als je geld wil verdienen aan de grootste scam van de afgelopen 100 jaar.

 

Of het nu Biomassa, zonnepanelen dan wel windmolens zijn, het is slechter voor het milieu dan wat we nu hebben.

 

Enige die er geld aan verdienen zijn de lobbiysten en de makers van die apparaten.

Kleine stap die je nu kan maken is je energie aanvragen bij de atoomalliantie .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...
Op 2-9-2020 om 06:45 zei Hotrunner:

Niet meer dan terecht als je geld wil verdienen aan de grootste scam van de afgelopen 100 jaar.

 

Of het nu Biomassa, zonnepanelen dan wel windmolens zijn, het is slechter voor het milieu dan wat we nu hebben.

 

Enige die er geld aan verdienen zijn de lobbiysten en de makers van die apparaten.

Kleine stap die je nu kan maken is je energie aanvragen bij de atoomalliantie .

Redelijk cynisch , deze conclusie van Hotrunner , maar ik neig het met hem eens te zijn . 

Een aantal van de "groene" activisten zijn tot inkeer gekomen en hebben geconcludeerd dat de meeste groene energie projecten eigenlijk meer fossiele energie kosten dan dat er wordt bespaard . Daar is een lange uitleg voor nodig maar het komt er op neer dat wind , zon niet betrouwbaar genoeg zijn voor een permanente basis energie opwekking. Om het gat in de energievoorziening op te vangen is toch weer gas of andere fossiele brandstof nodig . Bovendien kost het plaatsen en het onderhoud van alle windparken ook een grote hoeveelheid energie . Meestal uit fossiele bronnen. 

Van Biomassa is de energie dichtheid gewoon lang niet groot genoeg om onze  intensieve samenleving van energie te voorzien . 

Bovendien dienen we niet alleen CO2 neutraal te gaan leven , de gevolgen van  CO2 uitstoot van 150 jaar fossiele energie dienen te worden teruggedraaid . De CO2 dient weer terug uit te atmosfeer te worden gehaald , en in gebonden vorm onder het oppervlak de aarde te worden gebracht . Alleen op die manier kunnen we de klimaatverandering terugdringen . Dit gaat gigantische hoeveelheden energie kosten . Een alternatief is er niet . Anders dan wat politiek betoogd wordt ( proberen de opwarming te stoppen bij 2 graden ) zijn we op weg naar een desastreuze klimaatverandering  van 4 , 5 of wel 6 graden in 2021.  En deze tendens kan niet worden teruggedraaid met groene energie projecten. 

We hebben met zijn allen een grote fout gemaakt door kernenergie te verwerpen in de jaren '70 en '80 . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...