Spring naar bijdragen

Ik ben ruim 3,3 miljoen Euro waard en jij?


Aanbevolen berichten

27 minuten geleden zei TheGallant:

Ik ben over het algemeen ook geen fan van sportscholen. Maar heb er nu ene gevonden waar ik me heel goed bij voel. Anders dan andere sportscholen. Ga er met enorm veel plezier naartoe. Beweging heb ik nodig, daar ik veel achter de laptop zit.

Achter de laptop kan je ook bewegen, buikspieroefeningen, je benen bewegen en je billen samenknijpen. 😉

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...
  • 2 weken later...

Onze afval app groep bulkt uit 🙂 .Zitten ook Onetimers in die het erg goed doen. Zelf ben ik sinds 10 dagen begonnen met intermittent fasting nav een tip van vriend en televisie en een dame die er verstand van heeft 🙂

Het principe is simpel, je eet 16 uur niet (wel water,thee, koffie maar zonder melk en suiker) en je eet 8 uur wel (in mijn geval tussen 12 - 20 uur) en mag je in principe alles eten. Op NPO1 is op 8 oktober 2019 een aflevering hierover gegaan bij Dokters van Morgen (must see als je hier meer over wilt weten)

 

De kern is dit: door een tijdje niet te eten, word je lichaam mogelijk sterker.

  • Je lichaam wordt mogelijk gevoeliger voor insuline (dat is goed).
  • Je lijf verbrandt hierdoor mogelijk makkelijker vet.
  • Je weerstand krijgt mogelijk een tijdelijke boost.
  • Je verkleint mogelijk de kans op diverse nare aandoeningen.
  • Je krijgt waarschijnlijk trek in gezondere voeding.
  • Je verkleint mogelijk risico op aandoeningen in de hersenen.
  • Je krijgt de gelegenheid om emotie-eten te observeren en verslaan.
  • Je breekt met je suikerverslaving.
  • Je leert je lichaam beter kennen.
  • Je wordt vrijer, omdat je beseft dat het helemaal niet zo erg is om een beetje honger te hebben.

Wat is intermittent fasting?

De voordelen van vasten beginnen nadat je ongeveer 12 uur geen calorieën binnen hebt gekregen (zowel eten als drinken). Elk uur na die 12 uur brengt mogelijk extra vetverbranding en extra gezondheidsvoordelen met zich mee (met een limiet natuurlijk, op een gegeven moment houdt het op).

Een hele dag vasten mag dan gezond zijn, erg praktisch en leuk is het niet.

En daar komt intermittent fasting om te hoek kijken. Deze methode optimaliseert de voordelen en minimaliseert de nadelen. Je vast regelmatig voor kortere duur, waardoor je regelmatig wat voordelen meepakt zonder de enorme nadelen te ervaren.

Intermittent fasting kent veel variaties. De meest populaire variatie – en de variatie die ik aanraad om mee te beginnen – is de 16:8 methode.

Wat houdt dit in? Het houdt in dat je 16 uur vast, en gedurende 8 uur niet vast.

 

Intermittent fasting eetschema voorbeeld

Bijvoorbeeld: Ik ben om 20:00 klaar met mijn diner. Vanaf nu begint mijn vast. Ik eet de hele avond niets, en drink alleen water, thee (zonder suiker) en zwarte koffie (opnieuw, zonder suiker).

Ik sta op en hoef niet te ontbijten dus ik ben lekker snel klaar. Ik eet niets tot een uur of 12:00 en drink ondertussen veel water. Dan ga ik lunchen. Mijn vast is nu gebroken. De rest van de dag eet ik gewoon normaal. Dit doe ik meerdere dagen per week.

Natuurlijk doe ik mijn best om tegelijkertijd gezond te eten. Veel groente en fruit, zodat ik wel alle benodigde voedingsmiddelen binnenkrijg.

Een mogelijke reden dat vasten zo goed werkt bij afvallen is omdat veel mensen de calorieën van hun overgeslagen maaltijd niet inhalen. En voor veel mensen is niets eten makkelijker dan weinig eten. Om goede resultaten te bereiken is het dus belangrijk dat je de rest van de tijd gezond eet, en niet overschakelt op ongezonde bewerkte voeding.

Je kunt – om te beginnen – deze manier van intermittent fasting 1-3 dagen per week doen. Laat je lichaam eraan wennen en kijk wat er gebeurt. Als het bevalt kun je het 1-7 keer per week doen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei TheGreatOne:

Onze afval app groep bulkt uit 🙂 .Zitten ook Onetimers in die het erg goed doen. Zelf ben ik sinds 10 dagen begonnen met intermittent fasting nav een tip van vriend en televisie en een dame die er verstand van heeft 🙂

Het principe is simpel, je eet 16 uur niet (wel water,thee, koffie maar zonder melk en suiker) en je eet 8 uur wel (in mijn geval tussen 12 - 20 uur) en mag je in principe alles eten. Op NPO1 is op 8 oktober 2019 een aflevering hierover gegaan bij Dokters van Morgen (must see als je hier meer over wilt weten)

 

De kern is dit: door een tijdje niet te eten, word je lichaam mogelijk sterker.

  • Je lichaam wordt mogelijk gevoeliger voor insuline (dat is goed).
  • Je lijf verbrandt hierdoor mogelijk makkelijker vet.
  • Je weerstand krijgt mogelijk een tijdelijke boost.
  • Je verkleint mogelijk de kans op diverse nare aandoeningen.
  • Je krijgt waarschijnlijk trek in gezondere voeding.
  • Je verkleint mogelijk risico op aandoeningen in de hersenen.
  • Je krijgt de gelegenheid om emotie-eten te observeren en verslaan.
  • Je breekt met je suikerverslaving.
  • Je leert je lichaam beter kennen.
  • Je wordt vrijer, omdat je beseft dat het helemaal niet zo erg is om een beetje honger te hebben.

Wat is intermittent fasting?

De voordelen van vasten beginnen nadat je ongeveer 12 uur geen calorieën binnen hebt gekregen (zowel eten als drinken). Elk uur na die 12 uur brengt mogelijk extra vetverbranding en extra gezondheidsvoordelen met zich mee (met een limiet natuurlijk, op een gegeven moment houdt het op).

Een hele dag vasten mag dan gezond zijn, erg praktisch en leuk is het niet.

En daar komt intermittent fasting om te hoek kijken. Deze methode optimaliseert de voordelen en minimaliseert de nadelen. Je vast regelmatig voor kortere duur, waardoor je regelmatig wat voordelen meepakt zonder de enorme nadelen te ervaren.

Intermittent fasting kent veel variaties. De meest populaire variatie – en de variatie die ik aanraad om mee te beginnen – is de 16:8 methode.

Wat houdt dit in? Het houdt in dat je 16 uur vast, en gedurende 8 uur niet vast.

 

Intermittent fasting eetschema voorbeeld

Bijvoorbeeld: Ik ben om 20:00 klaar met mijn diner. Vanaf nu begint mijn vast. Ik eet de hele avond niets, en drink alleen water, thee (zonder suiker) en zwarte koffie (opnieuw, zonder suiker).

Ik sta op en hoef niet te ontbijten dus ik ben lekker snel klaar. Ik eet niets tot een uur of 12:00 en drink ondertussen veel water. Dan ga ik lunchen. Mijn vast is nu gebroken. De rest van de dag eet ik gewoon normaal. Dit doe ik meerdere dagen per week.

Natuurlijk doe ik mijn best om tegelijkertijd gezond te eten. Veel groente en fruit, zodat ik wel alle benodigde voedingsmiddelen binnenkrijg.

Een mogelijke reden dat vasten zo goed werkt bij afvallen is omdat veel mensen de calorieën van hun overgeslagen maaltijd niet inhalen. En voor veel mensen is niets eten makkelijker dan weinig eten. Om goede resultaten te bereiken is het dus belangrijk dat je de rest van de tijd gezond eet, en niet overschakelt op ongezonde bewerkte voeding.

Je kunt – om te beginnen – deze manier van intermittent fasting 1-3 dagen per week doen. Laat je lichaam eraan wennen en kijk wat er gebeurt. Als het bevalt kun je het 1-7 keer per week doen.

 

Het is dus de omgekeerde ramadan (overdag ipv snachts), en je mag wel vocht nemen. Hoelang is je intentie dit vol te gaan houden @TheGreatOne? Over de lange termijn effecten van IF is nog zeer weinig bekend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Solidagio:

Ik vermoed dat het een beetje gebaseerd is op de oermens/tijd. Helaas leven we in 2020 en ij ook dit "dieet" gedoemd te mislukken.

Dat ligt eraan wat je verstaat onder mislukken. Elk dieet werkt (korte termijn val je af). En elk dieet werkt niet. (lange termijn valt men terug in gewoonten). Het gaat dus om de periode na het afvaltraject, het volhouden. Er is zelfs onderzocht dat mensen die een dieet volgen op lange termijn steeds zwaarder worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

58 minuten geleden zei Solidagio:

Ik vermoed dat het een beetje gebaseerd is op de oermens/tijd. Helaas leven we in 2020 en ij ook dit "dieet" gedoemd te mislukken.

Het mooie hiervan is dat je het niet continue hoeft te doen. Je kan het 3 dagen doen en dan weer normaal of een week niet of 2 weken wel. Daarnaast merk ik nu in de periode dat ik eet (tussen 12:00 - 20:00u) je ook bewuster bent met eten. Wat eet ik en waarom, daarnaast kost het minder tijd, je eet tenslotte minder vaak en die tijd kan je mooi weer gebruiken om bijvoorbeeld met de hond te lopen of te Netflixen :--) . @K. Ronos Als je het programma gezien hebt (Dokters van morgen) https://zorgnu.avrotros.nl/uitzendingen/uitzending/item/vasten-dokters-van-morgen-08-10-2019/ daar komt o.a. Duitsland naar voren en hebben ze zeer positieve ervaringen mee (met reuma en kanker). Ook wordt in Nederland dit langzaam uitgerold (onderzoek naar gedaan).

 

Persoonlijk heb en had ik nooit moeite om het ontbijt over te slaan en zat ik vaak klem tussen 21:00 - 00:00, de snaai periode en het interessante is dat als je niks mag (behalve drinken) je er ook minder behoefte aan heb.  Als je een beetje mag, ga ik toch los 🙂 Het is natuurlijk allemaal zeer persoonlijk maar moet zeggen, feeling good en heb er lol inl. Onze @TheGallant is hier nu een maand mee bezig en pakt het nog serieuzer aan. Misschien wil hij hier wat meer over zeggen (en is ook meteen mijn coach hierin)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei K. Ronos:

Dat ligt eraan wat je verstaat onder mislukken. Elk dieet werkt (korte termijn val je af). En elk dieet werkt niet. (lange termijn valt men terug in gewoonten). Het gaat dus om de periode na het afvaltraject, het volhouden. Er is zelfs onderzocht dat mensen die een dieet volgen op lange termijn steeds zwaarder worden.

Het is voor mij ook niet een zwaar programma om te diëten maar zou mooi zijn als er een kilo of 8 af mocht gaat tot de zomer. Het is ook meer een zoektocht naar minder vlees eten (god wat is het toch lekker maar milieu technisch en diervriendelijk allemaal een stuk minder), minder suikers (ben er gewoon verslaafd aan gemaakt door de boefjes industrie (ogen geopend door Netflix docu: That Sugar Film:.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei K. Ronos:

Dat ligt eraan wat je verstaat onder mislukken. Elk dieet werkt (korte termijn val je af). En elk dieet werkt niet. (lange termijn valt men terug in gewoonten). Het gaat dus om de periode na het afvaltraject, het volhouden. Er is zelfs onderzocht dat mensen die een dieet volgen op lange termijn steeds zwaarder worden.

Ik ben in het bezit van de diploma's voedingsleer en gewichtsconsulente. Met dieten zet je je lichaam op "oorlogsstand", de stofwisseling gaat langzamer. Gaan mensen daarna weer normaal eten, past de stofwisseling zich niet aan. En men wordt dikker/zwaarder.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Solidagio:

Ik ben in het bezit van de diploma's voedingsleer en gewichtsconsulente. Met dieten zet je je lichaam op "oorlogsstand", de stofwisseling gaat langzamer. Gaan mensen daarna weer normaal eten, past de stofwisseling zich niet aan. En men wordt dikker/zwaarder.....

Dit is denk ik het bekende JoJo effect he (heeft Renate altijd wel last van gehad) die zit nu al maanden op een koolhydraat dieet maar past het heel rustig toe in haar leven (1 kg per maand eraf) en echt in haar leven ingebracht. Zodat eten geen straf is en je gewoon nog de dingen kan doen die je altijd al deed maar dan net even wat slimmer.

 

Stel het IF werkt voor mij persoonlijk en kan het combineren en dat je daarin een balans in vind is denk ik de truc van het leven. Weet je ik ben gek op Coca Cola en nog wel meer dingen die niet echt handig zijn. Wil ik dit opgeven, nou eigenlijk niet! Maar ik wil ook niet de laatste 20 jaar van mijn leven allemaal kwaaltjes krijgen die hiermee (in)direct mee te maken krijgen. Dus het is net zoals met je pensioen, het interesseert mij geen ene reet maar ja als het zover is dat is het in eens wel mega belangrijk. Mijn dochter zei een paar weken geleden, hoe voel je je, ik zeg ik geef het leven (gezondheid) een 9 - nog nooit zo hoog. Je kan je niet voorstellen dat het nog hoger kan en hoeft. Ze zei dit is nu je bench mark (gemiddelde) en dat was ook een van de zetjes die ik ook nodig had. Ik voel me nu goed (mede omdat ik ook ren (sport) en dat wil ik graag zo houden, terwijl ik rennen vervloek, maar zie het maar als een mooi pensioen 🙂

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei Solidagio:

Ik ben in het bezit van de diploma's voedingsleer en gewichtsconsulente. Met dieten zet je je lichaam op "oorlogsstand", de stofwisseling gaat langzamer. Gaan mensen daarna weer normaal eten, past de stofwisseling zich niet aan. En men wordt dikker/zwaarder.....

Precies @Solidagio. Ik zie wel wat in de kaasschaafmethode. Eet zoals je altijd at, maar dan net wat minder. Geen grote aanpassingen. Ga bewegen en stress verminderen, of vind een andere vorm van coping.

@TheGreatOne interessant allemaal, ik hoop van harte dat je je lichaam en geest hierdoor beter leert kennen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 minuten geleden zei TheGreatOne:

Dit is denk ik het bekende JoJo effect he (heeft Renate altijd wel last van gehad) die zit nu al maanden op een koolhydraat dieet maar past het heel rustig toe in haar leven (1 kg per maand eraf) en echt in haar leven ingebracht. Zodat eten geen straf is en je gewoon nog de dingen kan doen die je altijd al deed maar dan net even wat slimmer.

 

Stel het IF werkt voor mij persoonlijk en kan het combineren en dat je daarin een balans in vind is denk ik de truc van het leven. Weet je ik ben gek op Coca Cola en nog wel meer dingen die niet echt handig zijn. Wil ik dit opgeven, nou eigenlijk niet! Maar ik wil ook niet de laatste 20 jaar van mijn leven allemaal kwaaltjes krijgen die hiermee (in)direct mee te maken krijgen. Dus het is net zoals met je pensioen, het interesseert mij geen ene reet maar ja als het zover is dat is het in eens wel mega belangrijk. Mijn dochter zei een paar weken geleden, hoe voel je je, ik zeg ik geef het leven (gezondheid) een 9 - nog nooit zo hoog. Je kan je niet voorstellen dat het nog hoger kan en hoeft. Ze zei dit is nu je bench mark (gemiddelde) en dat was ook een van de zetjes die ik ook nodig had. Ik voel me nu goed (mede omdat ik ook ren (sport) en dat wil ik graag zo houden, terwijl ik rennen vervloek, maar zie het maar als een mooi pensioen 🙂

Een kilo per maand afvallen is prima, zo ben ik verleden jaar ook 10 kilo kwijtgeraakt. Kwestie van eetgewoonten veranderen, hoeft niet heel rigoreus. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen is netjes bezig! Nu de stress op werk voorbij is let ik ook weer stukken beter op mijn voeding.

In de ochtend eet ik kwark+havermout, in de middag een salade, rond 15/16 nog kwark+appel en normaal avondeten. Opletten voornamelijk met snacks e.d. Enkel water/thee drinken heb ik dan weer geen probleem mee. Drink ook wel vaak crystal clear maar dat is ook gewoon spa rood met een smaakje.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het is januari. Het moment om op je gewicht te gaan letten. Ik draag nu bijna een jaar een smartwatch met calorie-meting, hartslagmeting en activiteitenmeting. Sinds die tijd besef ik nog beter hoeveel invloed je activiteiten-niveau heeft op je energiegebruik. Op dagen dat ik intensieve roeitrainingen af werk kan mijn caloriegebruik oplopen tot 4000 Kcal per dag. Op wedstrijddagen met roeimarathons heb ik waarden gemeten boven de 7000 Kcal! Op "rustdagen" (dagen dat ik alleen mijn zittende werk maar doe) gebruik ik ongeveer 1850 Kcal per etmaal. Dat is dus nogal een verschil! Dat verschilt heel wat bitterballen, kipkluiven, glazen cola, pizza's en borden patat.

Afvallen is een combinatie van calorie-inname en activiteiten-niveau. Die twee moeten gewoon in balans zijn. Het probleem van weinig eten, of je dat nu "vasten" noemt of het beperken van de energetische waarde van elke maaltijd op zich, is dat je je lichaam in een "spaarstand" zet, waardoor je lijf elke calorie maximaal gaat bewaren en zo efficiënt mogelijk gaat gebruiken. Afvallen wordt daardoor steeds moeilijker. Bovendien krijg je het koud van hongeren (immers, te weinig brandstof) en word je flauw. Ook breek je je eigen spieren af. Voor elke drie kilo die je af valt verlies je 1 kilo aan spiermassa.

Ik geloof dat afvallen veel "gezonder" verloopt als je in plaats van "hongeren" inzet op verhoging van het energiegebruik. Meer bewegen dus. Gewoon meer doen op een dag. En dat hoeft helemaal niet sporten te zijn, maar kunnen ook dagelijkse activiteiten zijn, zoals fietsen, wandelen en huishoudelijk werk. Maar maak niet de vergissing om te denken dat je van een wandelingetje of werkje in het huishouden honderden calorieën gaat verbruiken. Ook dat valt tegen. Activiteiten met een hartslag boven de 70% van je vermogen zetten echt zoden aan de dijk. (De zogenaamde intensieve training) Dat moet je opbouwen door training. Heb je weinig "sportgeschiedenis dan lukt je dat niet omdat je een hartslag van 70% van je vermogen niet gedurende langere tijd volhoudt. Dat maakt dat het lastig is om af te vallen door te sporten als je weinig ervaring met sport hebt, of gewoon, niet zo'n goede conditie.

Er is veel discussie gaande over de effectiviteit en de gezondheidsclaims van het zogenaamde "intermitting fasting" Deskundigen tuimelen hierin over elkaar heen. Zelf merk ik, nu ik ouder word ik gevoeliger word voor aankomen. Mijn strategie is dan ook om het zover niet te laten komen. Regelmatig op de weegschaal, en als er wat bij gekomen is gewoon lekker intensief op de roeimachine of in de roeiboot. Goed voor 750 Kcal per uur. En omdat ik getraind ben houd ik dat makkelijk twee uur vol. En dan is dat kilootje er zo weer af, zonder dat ik daarvoor honger hoef te hebben.

Overigens is er nog iets dat je kan helpen om af te vallen; stook je huis niet te warm. Als je in een omgeving bent die een tikkeltje fris is (19 graden) heeft je lichaam veel meer energie nodig om jezelf warm te houden. Van roeien in koud weer val ik heel makkelijk af als ik dat wil. Behalve als ik besluit om na de roeitraining gebakken eieren met spek naar binnen te schuiven. Dan blijf ik keurig op gewicht 😜

bewerkt door Gokholtante (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weken later...

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...