Spring naar bijdragen

Sportwed-dagboek


Brunsie

Aanbevolen berichten

Zaterdag 1 mei

Deze maand ga ik, Brunsie, op OneTime een sportwed-dagboek bijhouden. Elke dag ga ik minimaal één weddenschap op een sportwedstrijd plaatsen bij de TOTO. Ik begin vandaag, zaterdag 1 mei, met € 10,- op mijn account en ga uiteraard proberen om hier op 31 mei meer saldo te hebben staan. Winst maken is immers wel een doel van dit experiment. Het is echter nog meer mijn doel om de verschillende wed-mogelijkheden van sporten die we wat minder goed kennen eens te verkennen. Daarom heb ik met mezelf afgesproken dat ik elke op een andere sport ga wedden. 

Dat is op zich best spannend. Ik heb best wel wat verstand van voetbal, Formule 1 en wielrennen. Tennis moet ook nog wel lukken, maar sporten als darten, hockey, cricket en boksen zijn mij vreemd. Ik zie wel eens wat op Studio Sport voorbijkomen, maar daar houdt het dan ook goeddeels bij op. De Nederlandse hockeycompetitie lukt me nog wel, maar ik heb geen idee van de sterkte van de tegenstanders van Nederlandse ploegen in de EHL. Dat Michael van Gerwen de meeste van de wedstrijden die hij speelt zal winnen weet ik ook wel, maar hoe de verdere verhoudingen in het darten liggen is me niet bekend. Ik ben daarom op zoek naar tips. Tips over interessante odds, maar ook tips over sporten of competities waar we deze maand echt eens naar moeten kijken. Laten we hier een community effort van maken. Ik zie in de OneTime sportsbetting app weleens weddenschappen op Spaans basketbal voorbij komen. Tip me! 

De eerste weddenschap
Ik heb me voorbereid op deze maand. Zo heb ik een beetje naar de sportkalender gekeken. Ik weet welke wedstrijden in welke sporten deze maand op het programma staan. Zo staat de ontknoping van de Eredivisie op het programma, wordt de Giro d’Italia verreden, staat Roland Garros aan het eind van de maand op de rol en worden er drie Formule 1 Grand Prix verreden, te weten in Portugal, Spanje en Monaco. Verder wordt er op de BMX gefietst in Italië, schoon gesprongen in Tokyo, gejudood in Frankrijk en Schotland staat het WK Curling op de agenda. Er is genoeg om op te wedden. 

Maar waar begin je?
Begin je voorzichtig, met een kleine inzet op een sport die je kent of zet je juist direct risicovol in om een vliegende start te maken? Het is een vraag die me de afgelopen dagen best bezig gehouden heeft. 

Ik heb besloten een gokje te wagen op een outsider in een sport waar ik goed bekend mee ben; de Formule 1. Ik heb €2,- ingezet op de kwalificatietraining van vanmiddag en voorspel dat Mercedes-coureur Valtteri Bottas de pole position behaald. 

Waarom? Het ultieme duel in de Formule 1 is dat tussen Lewis Hamilton en Max Verstappen. Deze twee kemphanen kijken erg naar elkaar en zaten beide tijdens de eerste en tweede vrije training van de vrijdag niet geweldig lekker in hun auto. Bottas kan de derde hond zijn die er met het bot, de pole position, vandoor gaat. Bottas is over het algemeen een snelle coureur op zaterdag. Hij scoorde voor Mercedes al zestien pole positions en hoewel hij het in de races vaak tegen Verstappen en Hamilton aflegt, kan Bottas in de kwalificatie best een geduchte tegenstander zijn. 

Een tweede reden voor deze inzet is dat Bottas tijdens de vorige Grand Prix, die van Emilia-Romagna, compleet door de mand viel. Met een achtste plaats in de kwalificatie, een slechte race in het middenveld en een flinke crash met Williams-coureur George Russell, verliep het hele weekend in mineur. Bottas zal zich willen revancheren en hoe kun je dat beter doen door een pole position te scoren?

Mijn inzet van €2,- op een pole position voor Valtteri Bottas levert me met odds van 1:6,40 €12,80 op. Ik realiseer me echter dat de kans ook best aanwezig is dat ik aan het begin van de avond al twee van mijn tien euro kwijt ben. Ook vind ik het ergens jammer om mijn Formule 1-troef voor de rest van de maand al kwijt te zijn, maar ik wil ook een beetje gedurft aan dit avontuur beginnen. Maar om met met de woorden van politiekonijn Judy Hobbs uit de Disney film Zootropolis, de favoriete film van mijn oudste dochter, te spreken: ‘Dat is het spelletje, schatje.’

Strategie
Naast dat ik voor OneTime dit dagboek bijhoud, artikelen schrijf over wedden op sport en sportmarketing, inzicht probeer te geven in wat bepaalde wed-opties en systemen nu precies inhouden, ben ik ook onderzoek aan het doen naar wed-strategieën die ik vervolgens in een serie artikelen samenvat. Een aantal van die strategieën zal ik gedurende deze maand eens in de praktijk testen of ze a) werken en b) bij mijn spel passen. Ik ben geen grote gokker. Ik bouw liever met een serie aan kleine winsten naar een grote winst toe dan dat het saldo in mijn account heen en weer pingpongt tussen veel en bijna niets. 

Ik houd er wel van om door middel van onderzoek mijn winstkansen te vergroten. Ik volg niet standaard de odds van de bookmaker bij het plaatsen van mijn inzet, maar ben wel op zoek naar kansen waar ik vermoed dat de bookmaker er naast zit met zijn quotering.

Let’s play.
 

  • Like 3
  • Thanks 1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zondag 2 mei

Yes! De eerste weddenschap was een schot in de roos. Mijn voorgevoel was juist. Valtteri Bottas heeft inderdaad de pole position voor de Formule 1 Grand Prix van Portugal behaald. Het verschil met teamgenoot Lewis Hamilton was minimaal. 0.007 seconde, maar pole is pole en de weddenschap is daarmee gewonnen. 

Met mijn weddenschap voor vandaag ben ik stiekem gisterenavond al begonnen. Het wedstrijdprogramma van speelronde 31 van de Eredivisie was erg uitnodigend. De wedstrijden bekijkend kreeg ik het gevoel dat ik ze allemaal wel redelijk zeker kan voorspellen. Natuurlijk, de eredivisie is een competitie die elke speelronde wel een onverwachte uitslag oplevert, maar als je dat incalculeert en met dubbele kansen sommige wedstrijden met meer zekerheid meeneemt in je systeem, dan kun je jezelf tegen al te veel verlies verzekeren. 

Wedden op de eredivisie
Ik heb dus gisteravond met de winst van de Formule 1-weddenschap ingezet op overwinningen van Heracles Almelo, AZ, FC Utrecht en Vitesse. FC Utrecht - Willem II was de enige wedstrijd waar ik niet honderd procent van mijn analyse overtuigd was. FC Utrecht speelt immers nergens meer voor. De Utrechters hebben het play-off ticket in de zak en freewheelen een beetje naar het eind van de competitie terwijl bij WIllem II de druk er nog vol op staat omdat het ontketende FC Emmen in aantocht is. De Tilburgers staan vijftiende en promotie/degradatie play-offs zijn slechts één puntje verwijderd. 

De ploeg die het gisteren echter spannend maakte was Vitesse. De Arnhemmers zijn met Feyenoord verwikkeld in een felle strijd om de vierde plaats op de ranglijst en kunnen zich met het Europa Conference League ticket in zicht geen puntverlies veroorloven. Tegenstander PEC Zwolle miste een elftal spelers aan coronabesmettingen, blessures en schorsingen en leek geen grote sta-in-de-weg te worden.

De Zwollenaren leken echter lang een puntje mee te nemen uit het Gelredome, wat een flinke domper voor mijn weddenschap zou betekenen. In de blessuretijd scoorde invalspits Traoré echter de 2-1 voor Vitesse en zodoende ligt mijn 7-Fold (36x) op nog schema. 

Met de wedstrijden van Ajax, PSV en Feyenoord vandaag op het programma, heb ik goede hoop tenminste 8 van de 9 wedstrijden goed voorspeld te hebben. In een Sevenfold betekent dat acht combinaties goed en dat zou mijn inleg van €7,20 meer dan veilig stellen. 

Als de traditionele top-3 tegen respectievelijk FC Emmen, SC Heerenveen en Feyenoord ‘gewoon’ presteert, hangt een volledig correcte voorspelling af van de wedstrijd tussen FC Groningen en Sparta Rotterdam. Deze wedstrijd ga ik vanmiddag dan ook met bovengemiddelde interesse volgen. Heb ik alle negen wedstrijden correct voorspeld, dan win ik €60,28 en dan kunnen we spreken van een succesvol begin van dit experiment. 

Saldo dag 1:
Startsaldo: €10,-
Weddenschap € 2,- op odds 1/6.4
Eindsaldo: €22,80

sportbet.png

bewerkt door Brunsie (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maandag 3 mei
Ik werd gisterenochtend met een positief gevoel wakker. Dat had niet alleen met mijn geplaatste bet te maken, maar ook zeker met het feit dat we thuis even kinderloos waren. De kinderen van mijn vriendin waren bij hun vader en mijn twee dochters waren bij hun moeder. Eens in de twee weken vindt een dergelijke perfect storm plaats en hebben we de hele zondag met z’n tweeën. 

's Ochtends lekker op de bank ontbijten met koffie en een boek. We besloten om op een terrasje te gaan lunchen. Gewoon omdat het kan. Op het terras was het wel wat frisjes nog en de wolken zagen er een beetje dreigend uit, maar waar ik me echt zorgen over begon te maken was mijn bet. 

Er kwam, al genietend van een salade, maisbrood en een kroketje, een google melding binnen over een voorsprong van ADO Den Haag tegen Feyenoord. Nondeju. Feyenoord was toch wel een van de zekerheidjes in mijn weddenschap. Ik wist dat aanvoerder Steven Berghuis zou ontbreken bij de Rotterdammers, maar gezien de felle strijd met Vitesse voor de vierde plaats en de noodzaak voor Feyenoord om Europees voetbal te halen, had ik toch wel ingeschat dat er van de nummer laatst, ADO, gewonnen zou worden.

Het was de voorbode van een slechte zondag. Omdat Feyenoord verloor van ADO, had ik mijn ingecalculeerde verlies beurt (er is altijd wel één onverwachte uitslag in de Eredivisie) al verbruikt. Met acht van de negen goed voorspelde resultaten zou ik 8 van de 36 combinaties alsnog winnen en met winst uit deze weddenschap komen. Over Ajax - FC Emmen maakte ik me weinig zorgen nadat Ajax al snel op 1-0 was gekomen, maar FC Groningen - Sparta Rotterdam baarde me zorgen. 

Terecht. Sparta ging er in het Noorden met de winst vandoor terwijl ik een dubbele kans had genomen op FC Groningen of een gelijkspel. Dat betekende 7 resultaten goed voorspeld, dan zou er nog één combinatie van de 36 uitkeren en zou ik in ieder geval nog iets terug krijgen op mijn inleg.  Helaas won PSV in de laatste wedstrijd van de zondagmiddag ook niet van SC Heerenveen en kon de geplaatste weddenschap helemaal worden afgeschreven. 

Wedden op Tennis
Voor deze maandag mag ik dus niet meer inzetten op voetbal. Dat is jammer want bij een aantal wedstrijden die op het programma staan kan ik me wel redelijk indenken welke clubs als winnaar van het veld gaan stappen. Maar goed, regels zijn regels en daar houd ik me dan ook aan. 

Maar wat dan wel? Inzetten op ijshockey misschien? Ik volgde als kind de Amerikaanse NHL, National Hockey League, op de voet, maar weet van de hedendaagse competitie te weinig af om zinvolle voorspellingen te doen. Sowieso zijn NHL wedstrijden lastig te voorspellen. Bovendien biedt de TOTO weddenschappen aan waar ik mezelf eerst eens goed in moet verdiepen om te bepalen hoe ik het meest effectief kan wedden op de NHL. 

Wielrennen is een inzet die ik voor later in de maand wil bewaren. Tennis dan? Ja, dat kan. In Madrid wordt door de dames en heren proftennis sterren een toernooi gespeeld. Tennis is ook een sport die ik vroeger op televisie wel een beetje probeerde te volgen. Met name de Grand Slam-toernooien op de NOS keek ik graag. Ik zag hoe Richard Krajicek in 1996 Wimbledon won. Hoe oud ben ik! 

De hedendaagse namen zeggen me op Nadal, Federer, Djokovic en nog enkele anderen weinig. Ik besluit mezelf te verdiepen in de ATP wereldranglijst en de uitslagen van recente toernooien. Er ontstaat een duidelijk beeld van de spelers die in Madrid hoge ogen kunnen gooien en ik besluit om op het vrouwentoernooi vier bets en op het mannentoernooi vijf bets te plaatsen. Ik wed op de vier hoogst geplaatste spelers die nog in het toernooi actief zijn. De negende combinatie is een outsider die ik selecteer om de gemiddelde odds wat op te krikken. In het totaal selecteer ik negen bets in een systeem weddenschap waar ik mezelf de ruimte geef om één resultaat fout te voorspellen en dan de dag alsnog met winst af te sluiten.

Net als bij de Eredivisie voorspelling van gisteren selecteer ik Accumulator (7) 36x. Mijn inleg is 20 cent per combinatie. De totale weddenschap kost me €7,20 met een totale opbrengst van €70,-. Ik vertienvoudig dus bijna mijn inzet als ik alle negen uitslagen correct heb. Duimen maar!

Saldo dag 2:
Startsaldo: €22,80,-
Weddenschap €7,60,- op Accumulator (7) x36 Eredivisie
Eindsaldo: € 15,20

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dinsdag 4 mei
Wedden op tennis blijkt best frustrerend te zijn. Doordat je niet precies weet hoe lang een tenniswedstrijd gaat duren, weet je ook niet of op een toernooi als het ATP en WTA toernooi in Madrid alle wedstrijden die voor een toernooidag op de agenda staan daadwerkelijk allemaal gespeeld kunnen worden. 

Daardoor weet je dus niet wanneer je weddenschap afgerond is en ik merk aan mezelf dat ik dat niet fijn vind. Een voetbalwedstrijd duurt 90 minuten, een Formule 1 race ook ongeveer en van een wielerwedstrijd weet je dat je rond een uur of half zes altijd de uitslag wel kunt checken. Met tennis is dat dus niet. 

Ongeldige weddenschap
Het was dus wachten tot vanochtend voordat ik de resultaten van mijn 7-fold kon bekijken. Ik heb de weddenschap grotendeels verloren. Dat komt omdat één speelsters waar ik op ingezet had en die volgens de odds de grote favoriet in haar wedstrijd was, al na vier games geblesseerd op moest geven. Daarmee werd die weddenschap ongeldig verklaart. 

Wanneer je singles speelt is dat niet zo problematisch, je krijgt simpelweg je inleg terug. Wanneer je een systeem speelt, zoals ik in deze bet gedaan heb, is het lastiger. Deze weddenschap krijgt namelijk een quotering van 1 en trekt dus alle combinaties waar deze weddenschap in opgenomen is naar beneden. 

Ik heb uiteindelijk twee uitslagen foutief voorspeld wat betekent dat ik 1 van de 36 combinaties gewonnen heb. Mijn verlies op deze weddenschap is derhalve €5,95. Tennis blijkt een lastige sport om op te wedden.

Met een saldo van €9,25 gaan we op zoek naar de vierde weddenschap van deze maand. Wanneer ik de lijst met sportwedstrijden die vandaag plaatsvinden ontdek ik een cricketwedstrijd uit de Indiase Premier League tussen de Mumbai Indians en de Sunrisers Hydrabad. Op basis van de odds zou je kunnen stellen dat Mumbai de grote favoriet is en even overweeg ik hier op in te zetten, maar ik bedenk me dat ik me door het verlies van gisteren eigenlijk weinig misperen meer kan veroorloven. Ik weet niet zoveel van de Indiase Cricketcompetitie en heb vandaag ook niet de tijd om me erin te verdiepen. Ik moet immers flink wat artikelen schrijven voor OneTime vandaag. Dat is immers waar ik mijn brood mee verdien. 

Wedden op basketbal
Ik besluit de Indiase cricketcompetitie te laten voor wat hij is en scroll verder naar beneden. Basketbal dan. Ja, dat is wellicht interessant. Ik zie twee wedstrijden uit de Euro League die me aanspreken. Anadolu Efes SK - Real Madrid en Bayern München tegen Olimpia Milano. Ik geef direct eerlijk toe dat mijn oog naar deze wedstrijden getrokken worden door de namen Real Madrid en Bayern München. Ik klik op de wedstrijden en zie dat de basketbal-tak van deze topvoetbalclubs door TOTO niet zo hoog ingeschaald worden als hun voetballende collega’s. Real Madrid heeft een quotering van 1/3,20  en Bayern München van 1/2,60. 

Ik besluit eens wat research te gaan doen naar de EuroLeague basketbal en kom tot de ontdekking dat dit beiden wedstrijden in kwartfinale zijn. Deze worden volgens het Amerikaanse play-off systeem gespeeld. De eerste ploeg die drie onderlinge wedstrijden wint, gaat door naar de halve finale. Ik zie tot mijn verrassing dat zowel Madrid als München de laatste wedstrijd gewonnen hebben. Madrid met 82-76 en München met 85-82. He, zit de bookmaker er hier naast met odds?
Ik besluit verder te kijken en zie dat in beide gevallen dit de vijfde en beslissende wedstrijd is. Het staat in beide kwartfinales 2-2. Waarom zit er dan zo’n groot verschil in odds?

Ik ga op zoek naar de eindstand van de reguliere competitie van de EuroLeague en ziet dat zowel Madrid als München lager op de ranglijst is geëindigd dan hun tegenstander, maar dat er vooral tussen München en Milano verwaarloosbare verschillen zitten. Deze teams zijn gelijkwaardig aan elkaar. Dat verklaart het grote verschil in odds nog niet. 

Ik besluit een klein onderzoekje te doen naar het belang van het thuisvoordeel in de EuroLeague. Ah, daar is het! Alle vier de wedstrijden tot dusver zijn gewonnen door de thuisspelende ploeg. Anadolu veegde zelfs in de eerste twee thuiswedstrijden de vloer aan met Madrid: 90-63 en 92-68. Dat zijn grote verschillen en dat verklaart direct de odds. 

In het geval van Milano - München zijn de verschillen kleiner, maar ook hier won de thuisspelende ploeg alle wedstrijden. 

Ik besluit een wedstrategie te volgen die me onlangs is uitgelegd door iemand die deel uitmaakt van de OneTime Sports Betting App. Deze strategie houdt in dat je odds spiegelt. Wanneer je een verdubbeling van je inleg wilt verdienen zet je dus in het geval van twee weddenschappen één keer in op de favoriet en één keer op de underdog. Per saldo verdubbel je dan je inleg.

In dit concrete geval vind ik het gezien de uitslagen van de wedstrijden die in Turkije gespeeld zijn onwaarschijnlijk dat Madrid daar vanavond wel gaat winnen. Ik kies er dus voor om in te zetten op Turken, maar de odds van 1,27 vind ik te weinig. Er hebben in de vorige twee thuiswedstrijden van Anadolou steeds meer dan twintig punten verschil tussen hen en Madrid gezeten. Ik durf hier dus wel een handicap weddenschap aan te gaan. Ik overdrijf het niet en speel voor een handicap van -7. Deze levert me odds op van 1,75. 

Dat betekent dat ik aan de andere kant inzet op de underdog. Dat doe ik echter niet outright. Ik denk namelijk niet als München recentelijk twee keer, weliswaar met klein verschil in Milaan verloren heeft, dat ze vandaag wel gaan winnen. Ik ga inzetten op dat kleine verschil. Op 20 april was het verschil slechts één punt aan het eind van de wedstrijd. Ik ga Bayern een handicap van +3 geven. Dat betekent dat als ze met minder dan 3 punten verschil verliezen, ik de weddenschap alsnog win ook al wint Bayern niet. Deze +3 handicap heeft odds van 2,17.

Ik zet op beide weddenschappen 3 euro in. Met een inleg van €6,- kan ik €11,76 verdienen en mijn inleg dus inderdaad bijna verdubbelen. Win ik alleen de weddenschap tussen Anadolou en Madrid, dan speel ik zo goed al quite en blijft de schade beperkt. 

Tot morgen!

Saldo dag 5:
Startsaldo: €15,20,-
Weddenschap €7,20,- op Accumulator (7) x36 ATP en WTA Madrid
Eindsaldo: € 9,25

bewerkt door Brunsie (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woensdag 5 mei
De basketball betjes van gisteren zijn precies andersom uitgepakt dan ik verwacht had. Door in te zetten op handicaps weddenschappen hoopte ik vanzelfsprekend om beide wedstrijden te winnen, maar stiekem rekende ik er al op dat mijn weddenschap +3 Bayern München niet uit zou betalen. Wat blijkt? Bayern München heeft met precies 3 punten verschil verloren van Olimipio Milano, wat betekent dat ik de weddenschap gewonnen heb!

Een dubbele zege is het niet geworden. Real Madrid verloor zoals voorspeld de wedstrijd in Turkije, maar het verschil bleef verrassend beperkt waardoor mijn handicap weddenschap van -7 op Anadolu nét niet uitbetaald heeft. Balen!

Aan de andere kant blijkt deze wedstrategie qua financieel resultaat wel te werken. Door voor tegenovergestelde weddenschappen te kiezen lijd je financieel minimale schade als je vijftig procent van de weddenschappen verliest. Dat is zeker een goede om te onthouden voor de komende dagen en weken. 

Deze bevrijdingsdag gaan we op zoek naar een weddenschap die we met enig vertrouwen kunnen zetten. Het wordt tijd om het saldo voor boven het startbedrag van tien euro te brengen. Ik had gisteren al gezien dan er vanavond gedart wordt in de Premier League. Ik weet dat Michael van Gerwen al lang niet meer zo dominant is als enkele jaren geleden, maar met odds van 2,14 vind ik de weddenschap interessant genoeg om op in te zetten. 

Wedden op darts
Voordat ik mijn inzet plaats wil ik me toch even verdiepen in de Premier League Darts. Dit is namelijk een competitie waarin een gelijkspel mogelijk is en dat is tamelijk uniek voor een dartwedstrijd. 

Ik lees dat we hier te maken met een topwedstrijd. De tegenstander van Van Gerwen, de Belg Dimitri van den Bergh staat namelijk hoger op de ranglijst van Mighty Mike. In zijn debuutjaar in de Premier League staat de Vlaming vooralsnog tweede op de ranglijst met 13 punten uit 9 wedstrijden. Van Gerwen staat derde met twee punten achterstand. 

In de eerste speelronde van deze editie van de Premier League stonden deze spelers ook al tegenover elkaar. Toen eindigde de wedstrijd in een 6-6 gelijkspel. Het wordt dus zeker geen walk-over voor The Green Machine, maar ik heb wel vertrouwen in een overwinning voor Van Gerwen. De Nederlander kende ontegenzeggelijk een moeilijke periode en verloor onverwacht belangrijke wedstrijden zoals in januari op de Masters. Gedurende de laatste maanden heeft Van Gerwen zijn vorm van weleer enigszins terug gevonden en wint hij zijn wedstrijden weer met een bepaald gemak. 

Wedden op 180’ers
Ik blijf bij mijn beslissing om op Van Gerwen in de zetten en bekijk tussen de wed-opties of ik de weddenschap nog iets interessanter kan maken. Ik ontdek dat ik bij de TOTO een correcte score voorspelling kan doen, maar dat vind ik te risicovol. Van den Bergh zal ongetwijfeld ook zijn legs gaan winnen. 

Ik zie dat ik ook kan inzetten op 180’ers, de maximale score die in een dartswedstrijd gegooid kan worden. Het is mogelijk om in te zetten op 180’ers gegooid in de wedstrijd door beide spelers, 180’ers gegooid door Van den Bergh en 180’ers gegooid door Van Gerwen. Het is zelfs mogelijk om tegen hogere odds handicaps op 180’ers in te zetten.

Ik ken Dimitri van den Bergh niet goed genoeg om te beoordelen hoe vaak hij 180’ers gooit in een gemiddelde Premier League wedstrijd. Ik weet dat Van Gerwen na twee triple 20’s gegooid te hebben vaak uitwijkt naar triple 19. Dat is ook terug te zien aan de odds op 180’ers. Van Gerwen is gequoteerd op 5,40 voor het gooien van de meeste 180’ers. 

Wanneer we er van uit gaan dat Van den Bergh zich niet naar de slachtbank laat leiden door Van Gerwen, en de statistieken laten nergens zien dat dat gaat gebeuren, dan kunnen we dus ook beredeneren dat de wedstrijd langer gaat duren. Hoe langer de wedstrijd duurt, hoe groter de kans op meer 180’ers. Ik durf het daarom wel aan om een under/over weddenschap op 180’ers aan te gaan. Ik zet in op Over +7.5. Deze weddenschap heeft odds van 1.74. 

De winst voor Van Gerwen wordt gequoteerd op 2.14. Ik heb dus dus wederom een weddenschap waarbij de gemiddelde quotering op plusminus 2 ligt. Ik borduur dus verder op de wed-strategie die ik gisteren toepaste. 

Het nieuwe dat ik vandaag toepas is dat ik niet de inzet maar de potentiële pay-out gelijk trek. Gisteren zette ik 3 euro op elke weddenschap. Vandaag zet ik €3 op een overwinning voor Michael van Gerwen en €3.75 op meer dan 7.5 180’ers. Deze eerste inzet levert me een pay-out van €6,42 op, de tweede €6,53. Win ik beide weddenschappen, dan verdubbel ik bijna mijn inzet, verlies ik er één, dan beperkt het verlies zich door deze strategie tot een paar centen. 

Tot morgen!

Saldo dag 5:
Startsaldo: €9,25,-
Weddenschap €6,- single bet op twee wedstrijden Euro League Basketball
Eindsaldo: € 9,76

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei SmartAce:

Ik had de handicaps iets conservatiever geplaatst, maar wel als double.

Ik heb zelf niet zo'n goed gevoel bij mvg maar hoop dat je gelijk hebt.

Ben wel uitermate benieuwd welke sporten we allemaal nog gaan tegenkomen.

Screenshot_20210505-111715.png

Super! Verstandig gedaan, die conservatieve handicap.

We gaan het sowieso nog over de NHL, wielrennen en handbal hebben 😊

bewerkt door Brunsie (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Donderdag 6 mei
Vandaag een korte bijdrage aan het dagboek. Ik ben met mijn kinderen, mijn vriendin én de kinderen van mijn vriendin een paar daagjes naar zee. Dat betekent veel tijd met de kinderen op het strand, lekker genieten van elkaar, gemakzucht met het eten en ‘s avonds moe maar voldaan naar bed. 

We beginnen met het goede nieuws. De dart weddenschappen zijn allebei gewonnen! Een mooie opsteker in deze eerste week. Michael van Gerwen had minder moeite met zijn Belgische tegenstander dan vooraf verwacht. Ook het aantal 180’ers ging al vrij snel in de wedstrijd over het gestelde aantal van 7.5 heen. Al met al een winstgevende avond waarbij we onze inzet bijna verdubbeld hebben. 

Omdat we vanmiddag willen profiteren van het waterige zonnetje dat zo nu en dan door de wolken heen komt, wil ik niet te veel tijd kwijt zijn met het maken van uitgebreide analyses. Ik ben dus op zoek naar een weddenschap in een sport waarbij ik op basis van de odds van de bookmaker al enigszins kan beoordelen of ik een winnende weddenschap kan maken. 

Wedden op honkbal
Omdat ik met voetbal en Formule 1 al mijn grootste troeven verbruikt heb, wordt het toch even kijken naar de mogelijke weddenschappen. Ik zie een wedstrijd uit de Major League Baseball op het programma staan. Mijn aandacht is getrokken. 

Ik heb iets met New York. Met de stad, met de series die erover spelen en met de sport teams die er spelen. Het is nog altijd een droom om eens naar New York te reizen en dan een wedstrijd van de ijshockeyers van de New York Rangers in Madison Square Garden, midden in Manhattan, te bezoeken. Dat lijkt me de ultieme sportbeleving. 

Een andere club uit New York is de honkbalclub New York Yankees. Eén van de meest iconische honkbalteams ter wereld. Reeds 27 keer won de club de World Series.

Vanavond spelen de Yankees tegen de Houson Astros. Omdat de MLB dit seizoen vanwege de Covid-19 beperkingen anders dan anders gespeeld worden spelen de teams in series van de drie wedstrijden tegen elkaar. De laatste paar wedstrijden speelden de Yankees al tegen de Astros. Er werd met 6-3 en 7-3 gewonnen. Ik heb geen twijfel dat de Yankees ook de derde wedstrijd gaan winnen. Ik durf dan ook een tientje op de Yankees te zetten. Dit levert me bij een winnende weddenschap €15,- op. Lijkt me een mooi resultaat voor een vakantie betje. 🙂

Tot morgen!

Saldo dag 6:
Startsaldo: €9,25,-
Weddenschap € 6,75 op single bets Darts
Eindsaldo: € 22,03

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijdag 7 mei
Na een weinig verkwikkende nachtrust (want met vier kinderen in een onbekende omgeving is het vragen om slaapproblemen ;-)) checkte ik na het ontbijt mijn Toto-app. Helaas waren de Yankees niet in staat om de overwinning tegen de Astros over de streep te trekken. Tot en met de zevende inning was er geen vuiltje aan de lucht voor mijn weddenschap, maar in de achtste inning ging het mis. De Astros brachten drie spelers over de thuisplaat en legden daarmee de basis voor de overwinning. 

Jammer, maar helaas. Vandaag een nieuwe ronde met nieuwe kansen. De keuze voor een nieuwe sport is wel enigszins beperkt. Aangezien we voetbal, tennis, honkbal en basketbal al gespeeld hebben blijft er voor vandaag maar een beperkte keuze over.

Mijn ijshockey bet wilde ik eigen bewaren voor een weddenschap op een toffe NHL weddenschap. Ik volgde in mijn tienerjaren de Noord-Amerikaanse ijshockeycompetitie op de voet. Ik ben fan geworden toen in 1990 de finale van de Stanley Cup Play-offs werd uitgezonden op Sportnet. De Boston Bruins tegen de Edmonton Oilers. 

Heel toevallig kwam ik in de tweede klas van de middelbare school in de klas bij een jongen die de NHL ook helemaal geweldig vond. Samen met hem was ik na schooltijd vaak te vinden in de Amerikaanse sportwinkel in Eindhoven, waar je merchandise van Amerikaanse sportteams kon kopen. Daar verkochten ze spelerskaarten, zoals de Panini plaatjes van voetballers. 

Ivo, de naam van de jongen, en ik verzamelden ze allemaal, ruilden dubbelen en slaagden er tegen het einde van het schooljaar in om onze collectie ongeveer compleet te krijgen. 

De laatste jaren in mijn interesse in de sport wat verwaterd. Ik probeer de uitslagen nog wel te volgen, maar laat op de avond of midden in de nacht eens lekker voor de televisie gaan zitten om een hele wedstrijd te kijken doe je niet zo snel meer als je om 08.30u twee kinderen bij de basisschool af moet leveren. 

Wedden op ijshockey
Vandaag valt mijn oog op een ijshockey wedstrijd uit Duitsland. Het gaat om het duel tussen de Eisbären Berlin en de Wolfsburg Grizzlys. Dit is het derde duel in de strijd in de finale play-off ronde om de Duitse landstitel. De odds leren me dat volgens de bookmaker de Eisbären favoriet zijn. 1.43 tegen 2.70. 

Ik besluit me aan de ontbijttafel terwijl de kinderen zich even in bad vermaken, even te verdiepen in de statistieken. Dit wordt een moeilijke weddenschap. Met een aantal klikken in mijn browser tover ik de eindstand van het reguliere seizoen van de DEL op mijn scherm. De Eisbären zijn daarin bovenaan geëindigd, Wolfsburg eindigde op plaats drie met achttien punten achterstand op Berlijn. 

Nu gebeurt er statistisch gezien iets grappigs. Om mijn kansen te bepalen vergelijk ik de voorgaande play-off wedstrijden. Wat blijkt: Berlijn verliest standaard de eerste thuiswedstrijd, waarna het de uitwedstrijd wint en in het derde duel thuis met een grotere marge van de tegenstander wint. Dit vind ik een goede statistiek om me op te baseren als ik wil wedden op een zege voor Berlijn. Echter, bij Wolfsburg gebeurt precies het omgekeerde. Zij verliezen de eerste uitwedstrijd, winnen de thuiswedstrijd en winnen in het beslissende duel weer op vreemde bodem. Dat is dus ook een goede indicatie over een overwinning van Wolfsburg in de derde wedstrijd. 

In de finale volgen de uitslagen echter het patroon van de Eisbären. Wolfsburg won de eerste wedstrijd in Berlijn, verloor vervolgens op eigen ijs en moet dus nu de derde wedstrijd spelen in Berlijn. Ik neig daarom om te wedden volgens het uitslagen patroon van de Eisbären. 

Voordat ik me committeer aan die weddenschap besluit ik nog een blik op de werpen op de meest recente seizoenen van de DEL. Zowel Berlijn als Wolfsburg is in recente jaren geen kampioen geworden. Voor beide ploegen is het bereiken van de finale al een mooie prestatie. Wolfsburg heeft dat drie keer eerder gepresteerd, maar is nog nooit kampioen geworden. Berlijn heeft de DEL-titel gewonnen in 2005, 2006, 2008, 2009, 2011, 2012 en 2013. Het maakt voor mij dat ik de TOTO gelijk moet geven in het stellen van de odds. 

Ik besluit in te zetten op Eisbären Berlin. Ik zet 2,5 in op een zege excl. overtime. Deze is gequoteerd op 1.72 en daarmee iets lucratiever dan een outright bet op een zege. In beide eerdere finalewedstrijden werd vijf keer gescoord. Ik besluit er op te wedden dat dit vanavond ook gaat gebeuren en zet dus in op +4.5 goals. Deze wed-optie is gequoteerd op 1.52. 

Ik zet €2,80 in op deze odd en €2,50 op de zege. Dat levert me potential pay-outs op van respectievelijk €4,26 en € 4,30. Daarmee volg ik de strategie om opnieuw in te zetten om op gelijkwaardige pay-outs aan te komen.

Go Eisbären! 

Saldo dag 7:
Startsaldo: €22,03,-
Weddenschap € 10, op single bet MLB
Eindsaldo: € 12,03

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag 8 mei
De wed-theorie die we eerder deze week hebben toegepast om twee weddenschappen met ongeveer eenzelfde pay-out te plaatsen heeft me wederom geen winst opgeleverd, maar ook het verlies goed beperkt. De Eisbären Berlin werden gisteravond daadwerkelijk kampioen (vinkje), maar scoorden te weinig om me allebei mijn weddenschappen te laten winnen (-). Overall hebben we dus een eurootje verloren. 

Wedden op wielrennen
Vandaag is het de dag waar ik al sinds het begin van dit wed-dagboekje naar uitgekeken heb. De Giro d’Italia begint immers vandaag en ik heb een aantal leuke weddenschappen bedacht om van deze editie van de Giro een extra spannende te maken. 

Ik ga wel risico nemen. Ik ga me niet bemoeien met head to head weddenschappen en etappezeges, maar ik ga me puur richten op drie eindwinnaars. Ik ga proberen de winnaars van het algemeen klassement, het puntenklassement en het jongerenklassement juist te voorspellen. Geen gemakkelijke opgave, maar gezien het ontbreken van één uitgesproken favoriet als eindwinnaar mogelijk wel een heel lucratieve. 

De afgelopen editie van de Giro stond slechts een half jaar geleden op het programma en werd gewonnen door de Brit Tao Geoghegan Hart, een renner die vanmiddag niet aan het vertrek van de openingstijdrit staat. 

Gezien het parcours wordt dit vooral een ronde voor klimmers en de renner met de beste papieren is de Brit Simon Yates. Hij liet dit seizoen onder andere in de Tirreno Adriatico en vooral in de Tour of the Alps die hij won al zien naar een goede vormpiek toe te werken. Yates was eerder kansrijk om de Giro te winnen, maar moest ronde vorig jaar na een positieve coronatest verlaten. Ik tip Yates als eindwinnaar. Niet alleen op basis van zijn recente resultaten, maar ook op de sterkte van zijn ploeg. Team BikeExchange is niet de sterkste ploeg van de ronde, maar herbergt wel een aantal ervaren renners die Yates een flink eind op weg kunnen helpen in de moeilijke etappes. Ik zie dat een inzet op Yates me 4.30 oplevert. Zet ik ook in op Team BikeExchange, want als Yates wint, wint zijn ploeg natuurlijk ook. Dit levert me verrassend genoeg 26.5 (!) op. 

Ik verwacht dat Egan Bernal van Team Inneos, het voormalige Team Sky, de grootste tegenstander wordt van Yates. Bernal kampt echter al een flinke poos met rugklachten die hem in de derde week nog wel eens parten kunnen gaan spelen. Bernal komt echter ook in aanmerking voor het jongerenklassement en ik zie zijn grootste concurrent daarin, de Belg Remco Evenepoel, niet voor Bernal eindigen. 

Tot slot tip ik de Slowaakse alleskunner op de fiets, Peter Sagan, als winnaar van het puntenklassement. Dat doet de TOTO echter ook, aangezien de quotering voor Sagan 1.63 bedraagt. Zijn grootste concurrent voor de puntentrui, Giacomo Nizzolo, wordt met odds van 7.65 al een flink stuk minder kansrijk ingeschat. 

Goed, ik heb nu vier weddenschappen geselecteerd. Nu moet ik nog bepalen welke inzet ik doe. Ik moet me er daarbij van bewust zijn, dat ik drie weken niet over dit geld kan beschikken. Ik kan dus niet alles inzetten. Ik had graag wat meer geld ter beschikking gehad om op de Giro in te zetten, maar bijvoorbeeld de weddenschap op de New York Yankees of de te hoge handicap op het basketbal hebben me speeltegoed gekost. Daarom moeten we het doen met wat we nu hebben. 

Van de € 11,03 besluit ik om €8,- op de Giro te zetten. Ik houd dan de komende dagen nog €3,03 over om op andere weddenschappen in te zetten. Ik verdeel deze €8,- in vergelijke inzetten van € 2,-. Mijn totale mogelijke winst bedraagt €75,96.
Ik besef me dat mijn eindresultaat van deze maand grotendeels van deze weddenschappen af gaat hangen. Het wordt spannend, de komende drie weken.

Tot morgen!

Saldo dag 8:
Startsaldo: € 12,03
Weddenschap: 5,30 op twee single bets DEL
Eindsaldo: € 11,03

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zondag 9 mei

De Giro is begonnen! De komende drie weken wordt het met grote interesse volgen van de Ronde van Italië één van mijn belangrijkste activiteiten als sportwedder. Van de eerste tijdrit hoefde ik met mijn voorspellingen weinig te volgen. Pas wanneer het peloton de bergen intrekt wordt het interessant om te zien of mijn voorspelling kan van slagen heeft. In de vlakke etappes wordt het vooral in de gaten houden dat iedereen heel blijft en dat Peter Sagan voldoende punten voor het puntenklassement gaan sprokkelen om die weddenschap alvast in de juiste plooi te laten vallen. 

Vandaag is het moederdag. Mijn eigen kinderen zijn bij hun moeder. Gisteren hebben we een heel pakket aan cadeautjes bij elkaar geshopt en heb ik de high tea waarmee zij hun moeder wilden verrassen voorbereid. Het is en blijft een nadeel van een co-ouderschap dat je sommige dingen moet missen. Het is bovendien mijn eerste moederloze moederdag. Mijn moeder is jongstleden december overleden en op de een of andere manier ben ik me er vandaag heel erg bewust van dat ze er niet meer is. 

Wedden op Rugby
Met het meeste van het speeltegoed geïnvesteerd in de Giro is het zaak om de komende dagen het restsaldo zo snel mogelijk te vermeerderen. Je kunt dit op twee manieren doen: Of inzetten op weddenschappen met hoge odds en een redelijke waarschijnlijkheidsfactor. Risico is dan natuurlijk wel dat er maar één weddenschap de mist in hoeft te gaan om de boot in te gaan. 

De tweede optie is de winst op zeer waarschijnlijke weddenschap te maximaliseren. Ik ben een type die eerder voor deze optie kiest. Idealiter zou ik dat doen op voetbalwedstrijden, maar die optie heb ik deze maand niet meer. Op het Totoformulier zie ik echter twee Britse Rugby wedstrijden staan die allebei één duidelijke favoriet aanwijzen. 

Wanneer ik me even inlees in de Britse Premier League Rugby zie ik dat de Harlequin FC terecht favoriet is tegen de Wasps RFC. In de Pro 14 Rainbow Cup, een bijzonder toernooi waarbij Europese Rugbyclubs het opnemen tegen teams uit Zuid-Afrika spelen de Welshe clubs Cardiff Blues en Dragons tegen elkaar. Omdat het toernooi pas enkele speelronden oud is, valt er weinig te zeggen over de krachtsverhoudingen.

Om mezelf enigszins te overtuigen van de odds van de TOTO check de odds op Ladbrokes, een typisch Brits sportwedkantoor dat meer verstand van Rugby heeft dan Max Verstappen van racen weet. Zij bevestigen de odds van TOTO. Cardiff is de grote favoriet.

Ik besluit beide weddenschappen te combineren tot een dubbel. Hiermee komt de quotering voor beide wedstrijden op €2,01. Ik heb geluk. Op het moment dat ik de bet wil plaatsen, veranderd de quotering in € 2,09. Mazzel. Ik besluit de volledige €3,03 in het account te spelen. De totale pay-out komt op € 6,36. Dat zou een lekkere opsteker voor deze zondag zijn.

Tot morgen!

Saldo dag 9:
Startsaldo: € 12,03
Weddenschap: 8,00 op vier weddenschappen Giro d’Italia
Eindsaldo: € 12,03 (€ 3,03 operationeel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maandag 10 mei

Yes! Allebei de weddenschappen op de rugby wedstrijden zijn gewonnen! Het scheelde niet veel, want de ene wedstrijd werd met twee punten verschil gewonnen en de andere zelfs met één punt verschil. Dat is in het rugby heel erg nipt. Maar goed, we tellen de euro’s en zien dat we voor de komende weddenschappen wat meer ruimte hebben om strategisch in te zetten. 

Toen ik vanmorgen in alle vroegte mijn boodschappen ging doen bij de plaatselijke supermarkt kwam ik er bij de karretjes achter dat ik mijn muntje niet bij me had. Gelukkig vond ik een karretje dat niet aan de ketting stond. Scheelde een boel gedoe. Toen ik na het afrekenen dat karretje netjes terug plaatste zag ik dat er een muntje van 50 cent in zat. Wat een geluk!

Wedden op Handbal
Dat geluk ga ik gebruiken voor de weddenschap van vandaag. Het wordt een weddenschap op handbal. Niet op Nederlands handbal of op Scandinavisch handbal. In Scandinavië is handbal enorm populair en goede handballers en handbalsters zoals Estevana Polman en Tess Wester spelen dan ook in de Deense competitie. 

Nee, ik kies voor de Roemeense competitie. Niet omdat ik nu een kenner van Roemeens handbal ben. Zeg maar helemaal niet, maar vanwege de odds. Het krachtsverschil in de Roemeense handbal competitie is klaarblijkelijk zo groot dat je op favorieten tegen underdogs slechts minimale winst kunt behalen. Een snelle blik op sofascore leert me inderdaad dat er sprake is van een top-8 en een bodem-8. 

Een ander leuk aspect vind ik dat deze wedstrijden op deze maandag gedurende de dag gespeeld worden. De eerste wedstrijd start om 9.30u, de tweede om 12.10u, et cetera. Zo kan ik tijdens het schrijven voor OneTime mijn weddenschap volgen. 

Ik heb er voor gekozen om deze weddenschap te spelen als 5-fold. Ik heb de vijf meest zekere overwinningen uitgezocht en daar €5,- op ingezet. Dit levert me net geen verdubbeling op. Nu maar hopen dat de wedstrijden gaan verlopen zoals ze volgens de stand op de ranglijst zouden moeten gaan verlopen.

Tot morgen!

Saldo dag 10:
Startsaldo: € 12,03
Weddenschap: 3,03 op vier weddenschappen Giro d’Italia
Eindsaldo: € 18,39(€ 6,36 operationeel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dinsdag 11 mei

BAM! € 9,06 in the pocket met dank aan het Roemeense handbal. Vijf gespeeld, vijf gewonnen. Het saldo waarmee ik  al 11 dagen aan het spelen ben staat weer boven de tien euro. € 10,42 om precies te zijn. Niet vergeten dat ik nog lopende weddenschappen ter waarde van acht euro uit heb staan op de Giro d’Italia. Ik heb in 11 dagen dus mijn startbedrag bijna verdubbeld.

Is dat goed of is dat slecht? Het had beter gekund. Dat tientje op de New York Yankees doet pijn. Verder is het natuurlijk zo dat ik weddenschappen heb gespeeld op sporten waar ik normaliter gespeeld zou hebben. Liever had ik gisteren een 5-fold op Duits en Deens voetbal geplaatst, maar dat zijn nu eenmaal de spelregels die ik mezelf opgelegd heb.

Wedden op Poolbiljart
Daarom ga ik vandaag opnieuw op zoek naar een sport waar ik nog nooit eerder op ingezet heb. Ik scroll in de Toto-app door het aanbod van vandaag en kom vooral sporten tegen waarop ik al eerder ingezet heb. Even denk ik dat er geen sport is vandaag waar ik iets mee kan totdat ik het woordje ‘pool’ zie staan.

Pool-biljarten, oftewel poolen. Ik heb het zelf uren en uren gedaan in mijn middelbare schooltijd. Na de lessen snel op de fiets en dan naar poolcentrum Keizersgracht in Eindhoven om te poolen. Ik heb ook wel eens geprobeerd om snooker te spelen en hoewel dat spel me qua uitdaging best trok, vond ik poolen om de een of andere manier leuker.

Ik zie dat de weddenschappen waar we op kunnen inzetten vandaag gaan over de World Cup of Pool. Het betreft het WK 9-ball. Het toernooi wordt gespeeld in het Britse Milton Keynes. Nederland doet ook mee en heeft zich gisteren al geplaatst voor de tweede ronde waarin het vanmiddag uitkomt tegen Finland. 

Het eerste team dat in de eerste en tweede ronde zeven punten scoort wint de wedstrijd en plaatst zich voor de volgende ronde. In de kwartfinale en de halve finale moeten er 9 punten gescoord worden om de wedstrijd te winnen. De finale win je als je als eerste 11 punten op het scorebord weet te noteren.

De landenploegen worden opgemaakt door twee spelers die om de beurt een spel spelen. Nederland wordt vertegenwoordigd door Niels Feijen en Marc Bijsterbosch. Wanneer ik hen google blijkt vooral Feijen een echte wereldtopper te zijn. Hij werd in 2008 als eerste Nederland wereldkampioen en is ook diverse malen Europees kampioen geworden. 

Het stomme is dat ik op dit moment niet op Nederland in kan zetten. Waarschijnlijk kijk te laat. Ik kan enkel nog inzetten op de wedstrijden die vanavond gespeeld worden. Ik besluit dat te doen. Ik kies voor de drie teams die door de bookmaker als favoriet zijn aangemerkt en besluit doubles (x3) te spelen. Op elke combinatie zet ik vijf euro. Met mijn inzet van 15 euro kan ik € 23,78 winnen. Nu maar hopen dat het balletje goed rolt. 

Tot morgen!

Saldo dag 10:
Startsaldo: € 6,36
Weddenschap: € 5,- op 5-fold Roemeens handbal
Eindsaldo: € 18,42 (10,42 operationeel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Woensdag 12 mei

Jaja mensen, ik begin op stoom te komen! Mijn weddenschappen op de World Cup of Pool hebben me meer dan €23,- opgeleverd. Voor het eerst deze maand zijn we over de €25,- aan speelsaldo heen!

Er zijn me de afgelopen dagen een aantal dingen duidelijk geworden. Ten eerste is dit een superleuk experiment, maar het is niet echt mijn manier van spelen. Ik verdiep me liever veel meer in een sport en een wedstrijd die ik al ken dan dat ik me moet gaan oriënteren op sporten waar ik niet zo inzit om tot een gewogen oordeel te kunnen komen.

Ten tweede is er met pre-match betting momenteel geen droog brood te verdienen. Zowel gisteren als eergisteren had ik ‘s middags voor mezelf een lijstje gemaakt met een aantal voetbalweddenschappen. Odds berekent, combinatie gemaakt, winst opgeteld. Maar betjes op topclubs als Fenerbahce, Besiktas, Paris Saint Germain en FC Barcelona zouden me alleen maar geld gekost hebben. 

Ik denk dat live wedden momenteel de enige manier is om nog een serieus rendement te maken op je inleg. Helaas is live wedden bij de TOTO momenteel nog niet mogelijk, dus ik moet me bezig houden met pre-match weddenschappen. Ook vandaag ga ik weer op zoek naar een nieuwe weddenschap.

Wedden op Volleybal
Ik scroll door de weddenschappen op TOTO.nl en passeer hockey. Even kijken. Nee, dat is niets voor mij. Wanneer het zou gaan om een wedstrijd uit de Nederlandse hoofdklasse had ik er wel serieus naar willen kijken. Ik ben wel een beetje bekend met hoe de krachtsverhoudingen op het hoogste hockeyniveau van Nederland liggen. Dit betreft echter een wedstrijd tussen Groot-Brittannië en Duitsland in FIH Hockey League, zeg maar een Nations League-toernooi voor hockeylanden. 

Ik scroll door. Volleybal dan misschien. Ja, dat lijkt me een leuke weddenschap voor vandaag. Ik keek vroeger best veel volleybal. Het was de tijd dat volleybal interlands nog op zaterdagmiddag en zondagmiddag bij Studio Sport rechtstreeks werden uitgezonden. Spelers als Ron Zwerver, Peter Blangé en Olof van der Meulen met zijn, toen nog spectaculaire sprongservice. Ik heb Nederland goud zien winnen op de Olympische Spelen van 1996 in Atlanta en overweeg daarna om zelf ook te gaan volleyballen. Qua lengte, ik meet 192 centimeter, had het gekund, maar de liefde voor het voetbal bleek groter. 

Vanavond staat er geen glorieuze interland in een uitzinnige sporthal op het programma, maar een wedstrijd in de Eredivisie die vanwege de corona maatregelen in een lege sporthal gespeeld gaat worden. De wedstrijd wordt gespeeld tussen Computerplan VCN en SSS Barneveld. Dat toont meteen aan dat Volleybal in Nederland niet meer de status heeft die het ooit had. 

Het zegt me niet zoveel, deze teamnamen. Een snelle zoektocht leert me dat het een wedstrijd in de degradatiepoule van de eredivisie is. Na het reguliere seizoen van achttien wedstrijden wordt de competitie opgesplitst in een kampioenspoule en een degradatiepoule. In deze degradatiepoule degradeert enkel de nummer laatst naar de Eerste Divisie. Deze wedstrijd blijkt een absolute degradatiekraker te zijn! Het gaat om de nummers 9 en 10 en een van deze twee teams degradeert aan het eind van de competitie. SSS Barneveld heeft 3 punten voorsprong op Computerplan VCN, dat vanavond strijdt voor de allerlaatste kans om degradatie te ontlopen. 

SSS Barneveld is volgens de TOTO favoriet, maar mijn wed-ervaring leert me dat katten in het nauw rare sprongen kunnen wagen. Ik zet daarom in deze 5 euro in op de underdog. Dit kan me €11,85 opleveren.

Tot morgen!

Saldo dag 12:
Startsaldo: € 18,42
Weddenschap: € 15,- op Doubles x3 Poolbiljard
Eindsaldo: € 27,20 (19,20 operationeel)

bewerkt door Brunsie (bekijk bewerkingshistorie)
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Donderdag 13  mei

Jammer, jammer, maar de volleybal weddenschap van gisteren heb ik nipt verloren. Het favoriete SSS Barneveld won na vijf spannende sets Computerplan VCN waardoor mijn inzet van 5 euro in rook op ging. 

Het is eens te meer een bevestiging voor me dat wedden op een sport waar je weinig tot geen actuele kennis van hebt, eigenlijk puur gokken is. Het doet me denken aan het stuk over nichemarkten dat ik enige tijd geleden op OneTime schreef. 

Wanneer je met weinig kennis inzet op een onpopulaire wed-sport, dan gok je eigenlijk net zoveel als de bookmaker doet. Ik kan me niet voorstellen dat de bookmaker zich heel erg verdiept heeft in de degradatiepoule van het Nederlandse volleybal. 

Het is dus een kwestie van wie het beste kan gokken en in dit geval won de bookmaker. Ik ben er wel van overtuigd dat je serieus geld kunt verdienen door een bepaalde competitie te bestuderen. De krachtsverhoudingen te leren kennen en dieper in de onderlinge wedstrijden en historische resultaten te duiken. Als je dat doet zie je direct waar de bookmaker mis zit in zijn odds. Lucratief, maar als het om volleybal gaat niet voor mij.

Wedden op Hockey
Op zoek naar een andere sport dus. Stiekem heb ik al een lijstje met resultaten gemaakt voor de voorlaatste speelronde in de Eredivisie die vanmiddag gespeeld wordt. Dit lijstje zal ik delen in het wekelijkse sportboekje dat je elders op het forum kunt vinden. Dat lijstje mag ik echter niet voor dit dagboekje gebruiken omdat ik voetbal al gehad heb. 

Gisteren vertelde ik al dat ik geen weddenschap wilde plaatsen op internationaal hockey, maar dat de hoofdklasse me wel aanspreekt. Vanmiddag staat er om 14.30u een wedstrijd op het programma en daar ga ik op inzetten. De wedstrijd in kwestie is Kampong - Bloemendaal. Het is de laatste wedstrijd voor beide ploegen in de reguliere competitie. Zowel Bloemendaal als Kampong is al een tijdje zeker van de play-offs om het landskampioenschap. Bloemendaal staat ver bovenaan met momenteel acht punten voorsprong op Kampong. Kampong staat op zijn beurt negen punten voor op nummer 3, Rotterdam. 

Beide ploegen weten dus dat ze op pole position aan de play-offs beginnen. Er staat wat dat betreft weinig meer op het spel. Deze wedstrijd kan dus twee kanten op. Het kan een heel gezapig potje worden of het wordt een duel waar de vonken vanaf vliegen.

Ik verwacht het laatste. Het is vooral in mentaal opzicht een interessante wedstrijden. Beide ploegen kunnen immers een mentale prik uitdelen aan de tegenstander. Bloemendaal zal Kampong willen laten voelen dat er dit seizoen echt niets te halen valt en dat Kampong zich in de play-offs geen illusies over het kampioenschap hoeft te maken. Kampong zal omgekeerd de boodschap willen sturen dat zij wel degelijk nog een bedreiging voor de titel zijn en dat Bloemendaal alles behalve op twee oren kan slapen in de play-offs.

Het wordt daardoor ook een wedstrijd die lastig te voorspellen is en dat zie je ook terug aan de odds van de bookmaker. Kampong is gequoteerd op 2.5 en Bloemendaal op 2.0. In beide gevallen is er dus een interessante return te pakken. Het meest interessant is misschien nog wel inzetten op een gelijkspel. Een puntendeling levert 4.15 op. 

In een mentale wedstrijd tussen een ploeg die dit seizoen twee keer gelijk speelde en twee keer verloor (Kampong) en een ploeg dit allemaal zelfs één keer minder deed (Bloemendaal) zou een puntendeling wel eens de meest logische uitkomst kunnen zijn. Toch verwacht ik dat niet. Ik besluit een slimmigheidje uit te halen. Ik zet op een zege voor zowel Kampong als Bloemendaal in. Ik plaats 5 euro op een overwinning voor Kampong. Dit levert me 12,50 op. Daarnaast zet ik 6 euro op een zege voor Bloemendaal in. Dit levert me 12 euro op. In beide gevallen is de return hoger dan de inleg. Had ik meer saldo gehad, dan had ik meer ingezet. De absolute winst is namelijk veel hoger bij 100 euro dan bij een tientje. Deze methode wordt arbitrage genoemd. Bookmakers zijn hier net blij omdat ze daarbij altijd uit moeten keren. Het gelijke spel is hier een escape voor de bookmaker dus het is fair. 

Wanneer je een dergelijke strategie toepast op bijvoorbeeld een tenniswedstrijd, verliest een bookmaker altijd. Daarom zijn zij behoorlijk fel op arbitrage weddenschappen.

Tot morgen!

Saldo dag 12:
Startsaldo: € 27,20
Weddenschap: € 5,- op Volleybal
Eindsaldo: € 22,20 (14,20 operationeel)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vrijdag 14  mei
Er bestaat dus wel degelijk zoiets als Karma. Daar ben ik persoonlijk al langer van overtuigd, maar gisterenmiddag werd ik wat dat betreft weer eens met mijn neus op de feiten gedrukt. Waar ik met mijn slimmigheidje mijn winstkansen van 33% naar 66% dacht te verhogen door op beide hockeyploegen te wedden zonder dat het me odds kostte, werd het vanzelfsprekend 2-2. Ouch. €10,- down the drain. Jammer, maar een goede les in nederigheid. Denk vooral niet dat je slimmer kunt zijn dan de bookmaker. 

Wedden op Australian Rules Football
Er valt vandaag niet zo veel te wedden bij de TOTO. Het merendeel van de beschikbare weddenschappen zijn sporten die ik al gehad heb. Ik begin me serieus af te vragen of er wel voldoende sportweddenschappen op verschillende sporten voorhanden zijn om het de hele maand mei vol te houden elke dag op een andere sport te wedden. 

Vandaag lukt het me wel om een sport te vinden waar ik nog niet eerder op gewed heb. Die sport is Australian Rules Football. Het is geen rugby, het is geen voetbal en het wordt gespeeld op een ovaal cricketveld. Zo kun je in een notendop Aussie Rules Football samenvatten. 

Het spel onderscheidt zich van voetbal door de hoge circulatie van de bal en het feit dat er bij een vangbal een vrije trap wordt toegekend. Het spel wordt gespeeld door twee teams van achttien spelers. 

Wanneer je door de wimpers van je ogen naar een grafische weergave van het speelveld kijkt, kun je er wel de contouren van een voetbalveld zoals wij dat kennen in herkennen. Aan beide kanten van het veld staan doelpalen. Geen doel zoals wij dat kennen, ook niet precies de doelpalen van het rugby spel, maar een soort van hybride variant daarvan. Er staan aan beide zijden van het veld vier doelpalen. De buitenste twee zijn voorzien van een witte markering. De binnenste twee zijn voorzien van een rode markering en staan op de uiterste hoeken van het goal square. 

Het uiteindelijke doel van het spel is om doelpunten te maken. Dit doe je door de bal, niet rond, maar elliptisch a la een rugbybal, tussen de doelpalen te schoppen. Wanneer je de bal tussen de rood gemarkeerde middelste palen schopt is dit een doelpunt. Dit doelpunt is zes punten waard. Schop je de bal tussen een rood gemarkeerde en een wit gemarkeerde paal, dan telt dit voor één punt. In de termen van de sport heet dit een behind

De wedstrijd die vandaag op het programma staat is een wedstrijd uit de Australische competitie, vanzelfsprekend de meest toonaangevende competitie in deze sport. Dat wil niet zeggen dat Aussie Rules Football nergens anders ter wereld wordt gespeeld. In landen als Nieuw Zeeland, het Verenigd Koninkrijk en Canada is de sport populair.

In Europa neemt de populariteit van de sport ook toe. Er werden al competities georganiseerd in Duitsland en Denemarken, maar nu zijn Nederland en België sinds enige jaren ook zo ver dat er Aussie Rules Football wedstrijden gespeeld worden en er een overkoepelende bond met een eigen competitie is opgericht. 

Voor wat betreft de weddenschap. De wedstrijd die op het programma staat St. Kilda Saint en de Geelong Cats zegt me echt helemaal niets. Ik google even wat informatie en ontdek dat de competitie acht speelronden onderweg is. Geelong staat vierde en is veel beter aan het seizoen begonnen dan St. Kilda. Dat is ook de enige informatie waar ik me op kan baseren. De nieuwsberichten op de website van de AFL, Australian Football League, doen me geloven dat Geelong inderdaad de beste papieren heeft. Ik besluit er in mee te gaan. Ik zet € 5,- in en dat levert me een potentieel winbedrag van € 6,40 op.

Ik teken ervoor. 

Tot morgen!

Saldo dag 12:
Startsaldo: € 22,20
Weddenschap: € 10,- op Hockey
Eindsaldo: € 12,20

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zaterdag 15  mei
De weddenschap op het Australian Rules Football is mijn kant op gevallen. Geen wereldwinst, maar elke winst is voor mij meegenomen. Ik speel niet om rijk te worden. Voor mij is het wedden op sport niets meer dan een leuke hobby die me sportwedstrijden met bovengemiddelde interesse laat volgen. Toegegeven, soms is het bijzonder frustrerend als de ontwikkelingen op het veld anders verlopen dan je van te voren grondig uitgedacht hebt, maar dat is meteen ook weer het mooie van sport. 

Ik ga het overigens wel proberen, dat professioneel sportwedden. In navolging van dit experiment heb ik met OneTime afgesproken dat we ergens in de nabije toekomst nog een experiment gaan doen. Een week lang leven als een professioneel sports better. Dus geen schrijfwerk voor OneTime meer, waar ik normaal gesproken mijn brood mee verdien, maar leven puur op basis van de winst van de weddenschappen. Dat vraagt om een heel andere benadering. Waar ik dit dagboekje bijhoudt op basis van één weddenschap per dag, moet ik dan weddenschap na weddenschap spelen. Het gewonnen bedrag herinvesteren en van ‘s morgensvroeg tot ‘s avonds laat alert zijn op buitenkansjes. 

Ik voorzie dat ik dit experiment ergens in zomer ga doen. Er is dan met het EK Voetbal, Wimbledon, de Olympische Spelen en de Tour de France genoeg om op te wedden waar ik enige affiniteit mee heb en waarvan ik zelf vind dat ik wel redelijk kijk heb op het ontwikkelingen in de wedstrijd. 

Wedden op Boksen
Zover is het echter nog niet. We zijn pas bijna op de helft van dit experiment. Met de winnende weddenschap op het Aussie Rules football in mijn zak, is het tijd om in de TOTO app op zoek te gaan naar een weddenschap voor vandaag. Ik zie een TOTO boost staan op de ruststanden van Keuken Kampioen Divisie-play-offs. Met odds van 22.5 is het heel verleidelijk om te voorspellen dat De Graafschap, NAC Breda en Almere City FC vanavond halverwege de wedstrijd voorstaan. 

Het mag echter niet, want volgens mijn zelf opgelegde regels wed ik deze maand maar één keer op elke sport in het kader van dit dagboek. Ik laat de Boost dus voor wat deze is en scroll verder naar beneden. 

Ik kom bij boksen. Boksen. Vechtsport. Wil ik daar op inzetten. Ik weet dat boksen, net als andere vechtsporten, best populair is als wedmarkt. Zelf heb ik er niets mee. Ik denk dat de essentie ervan me ontgaat. Ik kan me niet voorstellen dat het leuk is om jezelf helemaal te leplazarus trainen om vervolgens klappen te vangen in de ring. Ik zie ook niet wat er leuk is om er naar te kijken. Wellicht een manier om plaatsvervangend stoom af te blazen. Mijn sport is het niet en dat maakt het bij voorbaat al heel lastig om een goede weddenschap af te sluiten. Ik zie aan de odds dat er in alle vier de wedstrijden die aangeboden worden een uitgesproken favoriet en een underdog is. Ik besluit de odds van de TOTO te volgen en geen risico te nemen, hoe lucratief de odds me ook toelachen.

Ik selecteer in alle gevechten de bokser met de kleinste odds en dus de grootste winstkansen. Dit zijn Tommy McCarthy, Gamal Yafai, Lerrone Richards en Joshua Butsai. Ik besluit een 4-fold op deze voorspellingen te spelen en besluit om €10,- in te zetten. Dit levert me €12,50 op. Een kleine, maar zoals het er nu uitziet zekere winst. Hopelijk stellen de boksers me niet teleur. 

Tot morgen!

Saldo dag 15:
Startsaldo: € 12,20
Weddenschap: € 5,- op Aussie Rules Football
Eindsaldo: € 13,60

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...