Spring naar bijdragen

[ETF's] Vragen over kosten, beheerders en selectie


Maurice

Aanbevolen berichten

Mijn Binck rekening is geopend en ik ga met een bescheiden 'leer-budget' officieel mijn eerste stappen in de wereld van beleggen zetten. Daarnaast wil ik ook wat geld stoppen in ETF's en dat uitbesteden.

Zoals ook in andere topics te vinden is, neig ik naar Brand New Day. Maar ik probeer ook wat te leren over de kosten die hierbij komen kijken en heb Brand New Day vergeleken met de bank Knab waar ik zakelijke klant ben. Op basis van de informatie op de website leken de kosten nagenoeg hetzelfde. Zou iemand dit kunnen bevestigen op basis van onderstaande links?

Knab: https://knab.nl/beleggen/automatisch-beleggen

Brand New Day: https://brandnewday.nl/Beleggen.html#LeesMeer-Kosten

Brand New Day kiest voor ETF's van Vanguard, terwijl Knab de keuze heeft gemaakt voor iShares, PowerShares en SPDR Barclays. Hoe kan ik hier iets zinnigs uit afleiden als beginner?

Thanks, appreciated!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 6 maanden later...

Goede vraag. Je kunt enorm in detail gaan, maar de onderliggende producten zijn prima. In de basis zijn Vanguard producten vaak goedkoper (omdat Vanguard een cooperatie is en geen winst als doel heeft, winst wordt teruggegeven aan de aandeelhouders en dus beleggers). Powershares ben ik niet zo'n fan van omdat dit vaak toch wat meer 'risico' ETF's zijn.

In the end zijn al deze producten prima, en neig ik meer naar Brand New Day (omdat ik zelf mijn pensioen daar ook beleg) en vind ik Knab nog een beetje te nieuw in de branche.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor de antwoorden en opheldering.

@JackPot Grappig dat je zegt dat PowerShares in jouw ogen toch meer 'risico' ETF's zijn, terwijl Knab ze alleen in de portefeuilles 'Zeer Defensief' en 'Defensief' inzet. Waarop baseer jij jouw mening? Overigens was Brand New Day ook absoluut mijn voorkeur omdat ik erg prettig contact heb gehad met (de medewerkers van) de organisatie via @Cashcow.

@LasVegasNic

Uiteindelijk wil ik vooral ook wat proberen te leren via het automatisch beleggen in ETF's bij Brand New Day, om in de toekomst wellicht ooit zelf in Binck een eigen ETF portefeuille aan te leggen en bij te houden. In basis hoeft het van mij allemaal op dit moment niet te defensief te zijn, dus zal richting een offensieve verdeling gaan zitten.

Het spelen met aandelen bij Binck zal beginnen bij bedrijven die producten/diensten aanbieden waarin ik geloof en verwacht dat ze de komende 3-5 jaar bestaansrecht zullen houden/uitbreiden. In eerste instantie is dat Nintendo, Netflix, Amazon en Tesla. Hoewel ik nog even wil aankijken hoe Volkswagen mogelijk van de Dieselgate gaat herstellen en Tesla plat gaat walsen met een enorm R&D budget.

Omdat ik overal lees dat spreiding de sleutel naar succes is, is mijn volgende stap om vanaf daar te gaan kijken hoe ik dit voorzichtig kan gaan aanpakken op basis van geografie, sector en type aandeel.

@JackPot Ik twijfel over de keuze tussen pensioenbeleggen en regulier beleggen. Ondanks dat pensioenbeleggen fiscaal voordeel heeft, lijkt dit (vanuit mijn perspectief als ondernemer/zelfstandige) meer nadelen op te leveren dan voordelen. Weet jij hier iets van of mis ik iets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weken later...

@maurice

Mate van risico beleggingsfondsen/etf's

Het klopt dat de Powershares die Knab aanbiedt heel erg defensief zijn. Zij bieden namelijk maar een etf aan die belegt in 3 maands deposito's waarbij dit natuurlijk zeer beperkt risico heeft om in deposito's te beleggen. Maar ik had het vooral over het aanbod van Powershares in het algemeen.

Powershares worden aangeboden door de vermogensbeheerder Invesco, wat een prima en zeer betrouwbare partij is.

Risicovol bedoelde ik meer dat Powershares ook Ultra ETF's aanbiedt waarmee je een dubbele exposure krijgt naar de gekozen onderliggende waarde en dus indirect met geleend geld aan het beleggen bent.

Qua aanbieders zijn je genoemde aanbieders allemaal prima en betrouwbaar.

Ja pensioenbeleggen of gewoon privé beleggen. Dat is een keuze die je zelf moet maken. Volledig afhankelijk van je situatie waarbij pensioenbeleggen ook echt voor je pensioen is en dus tussentijds niet opneembaar. Wel is het ingelegde bedrag dan nu aftrekbaar maar als je 65 (of 67) bent moet je voor dit bedrag een pensioen aankopen waarbij je afhankelijk bent van de dan geldende rente hoeveel je dit gaat opleveren. Als je het privé doet heb je verder alle mogelijkheden met betrekking tot opname, maar betaal je boven de 20k wel vermogensrendementsheffing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@lasvegasnic

Je kunt ook een rekening openen bij Vanguard en dan beleg je dus via hen en bij hen. Dit scheelt je transactiekosten en volgens mij ook bewaarloon. Wel weer een papierwinkeltje en een beetje afhankelijk van hoeveel je er in belegt of dit interessant genoeg is. Voor bedragen onder de 50-100k zou ik alles bij 1 bank houden en niet overal verspreid beleggen. Maar dat is just me

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bij ETF's vind ik het zelf ook belangrijk om te kijken of ze synthetisch zijn of fysiek. Waarbij fysieke ETF's vaak iets duurder zijn maar synthetische ETF's hebben een wat hoger risico.

ETF's volgen een index. Dat kunnen ze doen door simpelweg alle aandelen in zo'n index te kopen en die te bewaren (fysiek) of door een index 'na te bootsen' met behulp van derivaten (synthetisch).

De ETF's (iShares, Vanguard, Think, etc.) kun je ook gewoon zelf kopen bij je broker (Binck, DeGiro, Etc.) en hiervoor hoef je geen aparte rekening te openen bij bijvoorbeeld een Knab of BND. Alleen als je kiest voor fiscaal voordeel zou ik kiezen voor BND. Mocht je zeker weten dat je het geld niet nodig hebt tot aan pensioen, dan zou ik altijd kiezen voor pensioenbeleggen, omdat:

1. Telt niet mee bij vermogensrendement

2. Krijgt tot aan je jaarruimte (kan tot 7 jaar terug) veel geld terug van de belasting en met rente op rente loopt dit voor een langere periode in de duizenden euro's...

Interessant links:

http://www.iexgeld.nl/Artikel/166328/Zo-bepaal-je-welke-beleggingsproducten-voor-jou-geschikt-zijn.aspx

http://www.iexgeld.nl/Checklist/117430/Zeven-geboden-voor-zelfbeleggers.aspx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooie post @giofaralley. Ik ben zelf ook enorm thuis in ETF's en indexfondsen (workwise) en heb o.a. afgelopen week nog mooie discussies gehad over het verschil in risico tussen synthetisch en fysiek. Het is in Nederland inderdaad zo (en zo ben ik ook) dat de voorkeur uitgaat naar fysieke replicatie en je ziet alle aanbieders ook snel switchen naar fysieke replicatie, denk aan Deutsche Bank en Lyxor bijvoorbeeld. Het verschil in risico tussen synthetisch en fysiek is overigens maar beperkt, en zeker als er bij fysieke replicatie ook sprake is van securities lending want dan heb je precies hetzelfde tegenpartij risico, met als voordeel dat je ervoor beloond wordt gedeeltelijk door de inkomsten uit securities lending. Desalniettemin heb ik nog steeds voorkeur voor fysieke replicatie bij ETF's

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De ETF's (iShares, Vanguard, Think, etc.) kun je ook gewoon zelf kopen bij je broker (Binck, DeGiro, Etc.) en hiervoor hoef je geen aparte rekening te openen bij bijvoorbeeld een Knab of BND. Alleen als je kiest voor fiscaal voordeel zou ik kiezen voor BND. Mocht je zeker weten dat je het geld niet nodig hebt tot aan pensioen, dan zou ik altijd kiezen voor pensioenbeleggen, omdat:

1. Telt niet mee bij vermogensrendement

2. Krijgt tot aan je jaarruimte (kan tot 7 jaar terug) veel geld terug van de belasting en met rente op rente loopt dit voor een langere periode in de duizenden euro's...

Het probleem bij pensioenbeleggen is alleen dat ik afgelopen 5 jaar ondernemer ben geweest met als rechtsvorm een Eenmanszaak/VOF. Dat betekent dat ik al die jaren heb mogen genieten van de MKB-Winstvrijstelling van 13%-14% om mijn belastbare winst te drukken. Echter, zou mijn jaarruimte (wat voor ondernemers de FOR - Fiscale Oudedagsreserve is) in mindering worden gebracht van mijn bedrijfsresultaat VOORDAT de MKB-Winstvrijstelling wordt toegepast.

Om deze reden kan ik niet anders concluderen dat je standaard al begint met een achterstand, welke je goed moet gaan maken. Uiteraard zit er ook ergens wat voordeel in het feit dat je nu minder belasting betaalt (42%-52%) en je op je pensioenleeftijd waarschijnlijk in een lager tarief valt. Maar die MKB-Winstvrijstelling doet dit nagenoeg teniet.

Onder aan de streep komt het er dus op neer dat je geld al die tijd vaststaat en je alleen bespaart op vermogensrendement-heffing. Als dat alles is, dan zijn er vast alternatieven die meer opleveren.

Maar waar zit dan de toegevoegde waarde van pensioenbeleggen en wat zie ik over het hoofd?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar de aftrekbaarheid van de inleg wordt toch teniet gedaan doordat je uiteindelijk een inkomen moet aankomen van het totale bedrag en je daarover wel weer gewoon belasting afdraagt. En je hebt dus die MKB-Winstvrijstelling gemist.

In mijn hoofd klopt het nog niet helemaal, maar er vanuit gaande dat jullie gelijk hebben, zal mijn Excel sheet inderdaad gaan aantonen dat die vermogensrendementsheffing inclusief rente-op-rente uiteindelijk het verschil gaan maken.

Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heb een financiële achtergrond, maar geen directe kennis over fiscaal beleggen voor pensioen. Waarom niet 2 portefeuilles? Eentje pensioen, andere voor alledag en altijd direct aanspreekbaar.

Voor pensioen beleggen;

- 1,2% rendement per jaar mislopen door tax. Stel 30 / 40 jaar nog te gaan. Dan tikt dat hard aan qua eindbedrag als dat in box 3 zit.

Een goed advies bij een financieel persoon heb je zo teug verdiend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wil inderdaad gebruik maken van verschillende portefeuilles, waarvan er eentje voor mijn pensioen is.

Heeft iemand toevallig een Excel-sheet klaarliggen waarmee ik een en ander door kan rekenen (zoals de lange termijn berekening van een ETF portefeuille)?

De ETF's (iShares, Vanguard, Think, etc.) kun je ook gewoon zelf kopen bij je broker (Binck, DeGiro, Etc.) en hiervoor hoef je geen aparte rekening te openen bij bijvoorbeeld een Knab of BND. Alleen als je kiest voor fiscaal voordeel zou ik kiezen voor BND.

De reden dat ik mogelijk kies voor BND is ook omdat ik mijzelf nog niet voldoende in staat acht een weloverwogen selectie van ETF's te maken.

Een goed advies bij een financieel persoon heb je zo teug verdiend.

Ik heb al vaker een financieel adviseur overwogen, maar heb een heel naar gevoel bij deze beroepsgroep wanneer ik naar een dergelijk persoon op zoek ga. Alle websites en bedrijven komen stoffig en ouderwets over en de teksten overtuigen mij niet bepaald om met zo'n bedrijf in zee te gaan.

Mocht je een goede referentie of richting kunnen geven, dan wil ik graag die kant op kijken though :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fiscaal technisch weet ik niet van de hoed en de rand, beleggings technisch dan weer wel.

Keuze voor ETF hoeft niet moeilijker te zijn dan nodig. Met name je asset allocatie is het enige dat geldt, en is puur afhankelijk van je beleggingshorizon en je risicobereidheid.

Qua ETF's zijn er maar 2,3,4 nodig:

* 1 aandelen gericht op MSCI World

* 1 aandelen gericht op MSCI Emerging Markets

* 1 obligaties gericht op de Barclays Global Agg

Wat mij betreft heb je niet meer nodig als 'particuliere' belegger die voor de lange termijn wil beleggen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fiscaal technisch weet ik niet van de hoed en de rand, beleggings technisch dan weer wel.

Keuze voor ETF hoeft niet moeilijker te zijn dan nodig. Met name je asset allocatie is het enige dat geldt, en is puur afhankelijk van je beleggingshorizon en je risicobereidheid.

Qua ETF's zijn er maar 2,3,4 nodig:

* 1 aandelen gericht op MSCI World

* 1 aandelen gericht op MSCI Emerging Markets

* 1 obligaties gericht op de Barclays Global Agg

Wat mij betreft heb je niet meer nodig als 'particuliere' belegger die voor de lange termijn wil beleggen

Bedankt voor deze tips!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe mee aan het gesprek

Je kunt nu posten en later registreren. Als je een account hebt, Meld je nu aan om te posten met je account.

Gast
Reageer op deze discussie...

×   Je hebt opgemaakte inhoud geplakt.   Opmaak verwijderen

  Only 75 emoji are allowed.

×   Je link is automatisch geïntegreerd.   In plaats daarvan als link tonen

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

Door het Onetime Forum te bezoeken, ga je akkoord met onze Gebruiksvoorwaarden, Privacybeleid en We hebben cookies op uw apparaat geplaatst om deze website te verbeteren. U kunt uw cookie-instellingen aanpassen, anders gaan we ervan uit dat u akkoord gaat om door te gaan.