Op maandag 7 december 2020 riep Onetime De Holland Casino vestiging in Amsterdam West Sloterdijk uit tot het Beste Casino van Nederland 2020. Nadat het casino in 2019 ook al een gooi deed naar de titel maar toen werd de vestiging tweede na The Jagger Spijkenisse.
Waar het casino een jaar eerder vierde werd bij de vakjury maar het publiek massaal op Holland Casino Amsterdam West stemde, was het dit jaar de vakjury die ze met stip op de eerste plek zette. Na een spannende strijd om de publiekstemmen die werd gewonnen door Cashino in Apeldoorn en waarbij dit HC tweede werd, was de uitslag duidelijk: in Amsterdam West staat het Beste Casino van Nederland 2020.
Zondagmiddag 6 december werd al duidelijk dat het Holland Casino niet meer in te halen was en dat zij dus dé winnaar van de felbegeerde bokaal zouden zijn. Ik reisde samen met TheGreatOne en TheGallant af naar Amsterdam om de volgende dag de prijs uit te gaan reiken. Het gaf ons ook de kans om even de magie van het casino mee te maken.
Want magie, die is er. Ook spraken we casinomanager Robin Hanzon na de uitreiking en hij vertelt ons wat volgens hem deze vestiging zo bijzonder maakt.
De perfecte combinatie van coronamaatregelen en gastvrijheid
In het rapport van de vakjury staat te lezen dat Holland Casino Amsterdam West de coronamaatregelen op een perfecte manier weet neer te zetten. Je voelt je hier als speler veilig zonder dat het ergens onprettig aanvoelt.
Daarnaast boet de vestiging nergens in op gastvrijheid, het personeel doet onder deze moeilijke omstandigheden onwijs zijn best om het de gasten alsnog naar de zin te maken.
Nu hebben wij ook in coronatijd verschillende casino's bezocht, en we kunnen uit ervaring zeggen dat dit zeker niet overal het geval is. Of de maatregelen laten, in onze ogen, te wensen over. Of het personeel heeft er weinig zin meer in. En we komen ook nog eens een combinatie van beiden tegen, wat echt funest is voor de beleving.
Dat het dus niet meevalt om dat op deze manier voor elkaar te krijgen, dat durven we wel te zeggen. Des te knapper dus dat het in Amsterdam West zo natuurlijk aanvoelt. Alsof het ze geen moeite kost. En dat voor een vestiging die pas tweeëneenhalf jaar open is. Vaak zie je dat zoiets tijd nodig heeft om te groeien, maar in Amsterdam West ervaren wij al vanaf het begin al een fijne sfeer.
De magie van HC Amsterdam West? Het personeel!
Vooral in deze bijzondere tijd merk je dat het personeel een casino-ervaring kan maken of breken. Er is weinig meer waarop je je als casino kunt onderscheiden, iedereen zit in deze moeilijke situatie waarbij het aanbieden van een hapje of drankje niet is toegestaan.
Waarbij een mondkapje verplicht is, waarbij spelersplaatsen uit elkaar staan, gescheiden zijn door schermen of op een andere manier veilig gemaakt zijn. Die scheiding tussen spelersplaatsen doet veel voor de beleving, je kunt je al snel alleen en ongezellig voelen zo.
Personeel dat dan routinematig zijn werk doet, draagt niet bij aan de sfeer. En hoewel de schermen en mondkapjes een praatje maken wellicht niet gemakkelijker maken, is het juist wel datgene waar veel spelers behoefte aan lijken te hebben.
Wij merkten zondagavond hoe het personeel in Holland Casino Amsterdam West het verschil maakte.
Dat begon al bij binnenkomst: een vriendelijke gastheer achter de balie die er duidelijk zin in had om ons te verwelkomen. Bij alle ingangen van de speelzones zit minimaal één vriendelijk personeelslid dat je welkom heet in de zone, je veel plezier wenst en je ook bij het vertrek nog een prettige avond wenst.
Het klinkt zo normaal, maar toch zien we het lang niet altijd en overal gebeuren. Ook personeel dat je ‘in het wild' in de zalen tegenkomt, knikt en begroet je, kijkt je aan. Waar we op veel plekken zien dat ze juist naar beneden kijken en je zo snel mogelijk zonder aankijken voorbij lopen.
Croupiers die er ondanks alles een feestje van proberen te maken. Wanneer TGO een hand hit en vraagt of ie een dansje mag doen, wordt dat juist aangemoedigd. Natuurlijk, alles binnen de perken maar die avond dachten ze met ons mee.
Het gaat om het gebaar
Als we rond middernacht naar het hotel gaan, gaan TGO en TheGallant net iets eerder dan ik. Bij ons vertrek wordt ons meerdere malen een fijne nachtrust gewenst. Eenmaal in het hotel worden we vrij snel gebeld door de receptie, er is iemand voor ons. Wie komt ons nu na middernacht in het hotel opzoeken?
Nou, een medewerker van het Holland Casino. Ze hadden nog een goodiebag voor ons samengesteld, die ze mij nog hadden willen geven nadat de mannen vertrokken. Alleen was ik ook iets te snel weg. Dus hij gokte dat we hier sliepen en kwam het tasje vol presentjes nog langsbrengen. Het gaat niet om de inhoud van de tas, het gaat om het gebaar én het stapje extra om te zorgen dat we dit alsnog krijgen!
De prijsuitreiking
Ondanks dat het kort dag was, was de prijsuitreiking goed geregeld. We waren welkom, we werden perfect opgevangen en iedereen hield zich aan alle protocollen. Dat betekent dat we binnen overal en allemaal een mondkapje op hadden, ook voor de foto's. En dat we afstand hielden!
Ook maakten we buiten enkele foto's, zonder mondkapje ditmaal maar wel met de afstand in acht nemend, in de stromende regen. Gelukkig mochten we de auto ditmaal pontificaal midden voor de deur zetten, zodat we zonder problemen en zonder al te nat te regenen, toch een paar mooie foto's wisten te maken.
Voor de foto werd een deel van het personeel even vrijgesteld van de werkzaamheden en ook de geldtellers werd gevraagd aan te sluiten voor de foto. Je merkt dat het personeel één team vormt en dat Robin het belangrijk vindt dat iedereen de waardering krijgt voor deze prestatie. Dat is ontzettend mooi om te zien. Ook zien we dat het personeel oprecht blij is met en trots is op deze waardering die ze vanuit ons krijgen.
Net voor de uitreiking krijgt Robin nog een telefoontje wat hij niet kan negeren: het is CEO Erwin van Lambaart om hem en zijn team te feliciteren en complimenteren met de winst. Ondanks dat Holland Casino dus een grote organisatie is, vinden ze dit dus nog steeds een mooie prestatie.
Wat maakt volgens Robin Hanzon de magie van HC Amsterdam West?
We praten achter de schermen nog na met Robin Hanzon, casinomanager, en Tessa de Bree, manager marketing en sales, over hoe zij die magie in het casino hebben weten neer te zetten. En vooral ook hoe ze dit in deze bijzondere tijd weten vast te houden.
Tessa ligt een tipje van de sluier op over de sfeer die er momenteel hangt. De feestdagen staan voor de deur en het casino is werkelijk waar prachtig versierd. Dit jaar extra, vertelt ze, met extra veel lichtjes, die ook nog eens warm geel van kleur zijn. Zo krijg je met aankleding wat meer sfeer, vooral nu het aantal bezoekers beperkt is.
Ook werkt het Holland Casino met geurmanagement, wat in deze vestiging zorgt voor een subtiele, maar toch kenmerkende geur die uitnodigt om hier lekker een avond uit te gaan.
En toch, erkent ook Robin, is aankleding maar een klein deel van wat mensen belangrijk vinden als het gaat om sfeer. Er zijn twee zaken die wat dat betreft ook aandacht verdienen: personeel én andere gasten.
Personeel en gasten als key voor sfeer
Beginnende met die laatste, zegt hij hierover dat andere gasten heel bepalend zijn voor de sfeer. En dat zij dus al vanaf de opening getracht hebben om een mooie mix aan gasten binnen te krijgen, waarbij iedereen zich prettig voelt. En het lijkt erop dat dit aardig gelukt is, als we dat mogen zeggen.
Dan het personeel. Robin heeft een achtergrond in de (luxe) hotellerie en heeft hospitality hoog in het vaandel staan. En dat verwacht hij dan ook van zijn medewerkers. Sterker nog, daar zijn ze op geselecteerd. Holland Casino Amsterdam West is gestart met vrijwel alleen maar nieuwe medewerkers, er zijn maar enkele oudgedienden vanuit een andere vestiging meegegaan.
Er waren veel aanmeldingen en ze hadden dus de keuze. Daarbij hebben ze veel meer op gevoel en soft skills geselecteerd dan op de harde criteria. Waarbij het neerkomt op dat je de meeste mensen wel een trucje kunt leren, in een training van 6 weken kunnen veel mensen, zonder al te veel voorkennis, croupier worden. Maar hospitality, dat moet in je zitten.
‘Toen ik in het Holland Casino Amsterdam West kwam werken, ging ik elke dag naar het werk met het idee “ik mag hier werken”. Het voelde als een voorrecht en ik verwacht van elke medewerker dit gevoel. Dat die elke dag komt werken met veel plezier en niet omdat het moet.'
Robin Hanzon – Casinomanager Holland Casino Amsterdam West
Wij kunnen alleen maar erkennen dat het Robin en zijn team gelukt is om dit neer te zetten: elke keer als we in dit casino komen, voelen we de passie en het plezier bij elke medewerker.
Holland Casino Amsterdam West is voor altijd het Beste Casino van Nederland 2020
Dat Robin altijd voor het beste gaat, blijkt wel uit de vraag wat hij moet doen om de titel nog een keer te winnen. Sorry Robin, maar deze titel kan maar eenmaal per casino gewonnen worden. Holland Casino Amsterdam West blijft voor altijd bekend staan als Beste Casino van Nederland 2020.
Later komt hij er nog even op terug: wat als ze nu de naam wijzigen, mogen ze dan weer meedoen? We horen een oprechtheid in de vraag: hij wil niet zozeer de eer maar wel de waardering voor wat ze doen, en dat doen ze natuurlijk allemaal voor de gasten.
Wel komt er ooit, als het weer kan, nog een feest ter ere van deze mooie overwinning, die extra zoet is door de bijzondere tijd waarin we leven. Een feest waarbij we als vanouds met een groep Onetimers het casino op zijn kop gaan zetten. Dat beloven Robin en Tessa ons, en dat beloven wij onze community! Want iedereen moet minimaal een keer in dit fantastische casino zijn geweest!