Hoe gaat de nieuwe gokwet werken? Voorwaarden Kansspelen Op Afstand (KOA)
De nieuwe online kansspelwet (KOA) ligt al bijna 2 jaar in de Eerste Kamer te wachten ter goedkeuring. Vanwege de lange formatie van het kabinet, andere prioriteiten en het maken van de lage regelgeving blijft de nieuwe wet maar uitgesteld worden.
Als consument ben je nu niet beschermd tijdens het spelen en kan je nergens terecht als je een klacht wilt melden. Officieel mag je als speler niet online gokken en mogen illegale aanbieders hun producten niet aanbieden aan Nederlanders. Alleen de Nederlandse Loterij met haar merken mag in Nederland online gokken aanbieden, dus bijvoorbeeld niet Unibet, Pokerstars of Kroon Casino! Dat er meer dan 1 miljoen Nederlanders wel eens illegaal online een gokje maken of hebben gewaagd is een feit.
Armijn Meijer – Mathijs Jonkers – Rolf Slotboom
Huidige stand van zaken: lagere wetgeving online kansspelen
Afgelopen 31 mei organiseerde het ministerie van Justitie en Veiligheid een informatieve bijeenkomst over de lagere regelgeving, waaraan nog steeds wordt gewerkt. Het beoogt het reguleren van online kansspelen in Nederland. Enkele doelstellingen worden daarbij in acht genomen, zoals:
- Voorkomen van kansspelverslaving
- Consumentenbescherming
- Voorkomen van kansspelgerelateerde criminaliteit, zoals fraude en witwassen
De kansspelautoriteit (KSA) ziet toe op de naleving van de verplichtingen die aan vergunninghouders worden gesteld.
De wetgeving wordt dusdanig beschreven, zodat het lange tijd mee kan gaan, ondanks de snelle technologische veranderingen in de branche.
Voorkomen van kansspelverslaving
Het voorkomen van kansspelverslaving is een van de vereisten voor (toekomstige) vergunninghouders. De speler moet in staat zijn het eigen speelgedrag in de hand te houden. Aan de andere kant kan de vergunninghouder tijdig ingrijpen, doordat het spelgedrag continu in de gaten wordt gehouden. Dit is overigens ook op landbased niveau een vereiste en in de praktijk merken we dat het hier ook nogal wat te wensen overlaat.
Er zijn voorafgaande aan het beschrijven van de wetgeving verschillende wetenschappelijke onderzoeken gedaan en er is gekeken hoe de maatregelen in het buitenland worden toegepast. Met al deze inzichten, zijn onderliggende wetten beschreven als het gaat om gokverslaving. Hierbij is rekening gehouden met wat de Europese wetgeving voorschrijft. De kansspelautoriteit is in het proces meegenomen.
Vergunninghouders moeten allereerst een preventiebeleid ontwikkelen. Dit moet niet enkel op papier staan, maar ook daadwerkelijk toegepast worden, getoetst worden en daar waar nodig bijgesteld worden. Dit beleid moet afgestemd worden met de Nederlandse zorg. De input van dit beleid wordt aangeleverd door deskundigen uit de verslavingszorg en gecoördineerd door de kansspelautoriteit.
Deurbeleid
Als vergunninghouder moet je straks een sluitend deurbeleid hebben. Het deurbeleid van een online casino verschilt van het deurbeleid van een landgebonden casino. Speelautomaten in de horeca worden in dit wetsvoorstel niet meegenomen.
Bij de landgebonden aanbieders zal er een face tot face identiteitscontrole plaatsvinden, waarna CRUKS (Centraal Register Uitsluiting KansSpelen) wordt geraadpleegd. Wanneer een speler in de database van CRUKS is opgenomen, komt de speler er niet in. De wetgeving laat het verder toe om pasjessystemen in te voeren. Als de speler maar kan worden gekoppeld aan zijn/haar gegevens.
Voor een online casino steekt het toegangsbeleid iets gecompliceerder in elkaar. Hier moeten de gegevens die door de spelers worden ingevoerd allereerst gecontroleerd worden. De naam van de speler moet bijvoorbeeld overeen komen met de bankgegevens. Vervolgens wordt ook CRUKS geraadpleegd en gekeken of een speler mag worden toegelaten.
Bovendien moet je als speler een spelersprofiel opstellen. Hierin geef je als speler aan hoe je wilt deelnemen aan het spel, zoals het opgeven van een (dagelijkse) stortingslimiet, of het aantal stortingen (per dag). Aan de hand van het profiel kan door de aanbieder worden bekeken of een speler risicovol speelgedrag vertoond. Alle gegevens die worden verwerkt zijn getoetst aan de hand van een privacy impact assessment, zodat het aan de huidige privacy normen voldoet. Indien een speler zijn of haar gegevens wil laten verwijderen, kan deze speler niet meer worden toegelaten tot een landgebonden casino, dan wel een online casino!
Stortingslimiet instellen
Reclame maken door vergunninghouders
Vergunninghouders moeten zorg dragen dat recreatieve spelers ook recreatief speelgedrag blijven vertonen en niet meer gaan spelen dan nodig is. In de wet wordt dan ook aangegeven dat deze spelers niet mogen worden overspoeld met allerhande reclame, die aanzetten tot gokken.
Daarnaast mag een vergunninghouder zich niet richten op kwetsbare doelgroepen, zoals:
- minderjarigen
- jongvolwassenen (18‐24 jaar)
- spelers waarbij risicovol gedrag is waargenomen
- spelers die niet de Nederlandse taal spreken
Dan is er nog het hoofdstuk bonussen. Dit is nog strenger geregeld. Dit mag niet gericht zijn op een individuele speler, maar moet een algemene bonus zijn. Spelers waarvan bekend is dat ze onder de groep risicospelers vallen, mogen geen bonussen krijgen.
Daarnaast mag er geen reclame worden gemaakt op de televisie tussen 6:00 – 19:00.
Lees ook: gokkreclame in België aan banden
Informatie over verantwoord spelen
Bij een online casino moet iedere speler worden geïnformeerd, voordat de speler is ingelogd. Hier moet informatie staan over verantwoord spelen, spelregels en speelwinst. Op het moment dat een speler is ingelogd, moet er altijd informatie worden gegeven over onder andere tijdsduur van spelen, winst en verlies.
Op het moment dat een speler de ingestelde limiet bereikt, moet de vergunninghouder informatie geven over de eventuele risico's die zich voor kunnen doen. Hoe risicovoller het gedrag, hoe persoonlijker de benadering vanuit de vergunninghouder (het online casino). Mocht blijken dat het speelgedrag dusdanige vormen aanneemt, kan er een onvrijwillig verbod worden opgelegd. Dit kan uiteraard pas nadat een speler een vrijwillige uitschrijving heeft geweigerd.
Toezicht
Online vergunninghouders moeten een eigen administratie hebben. Daarin moet van alles staan:
- betalingstransacties,
- speelgedragingen,
- spelersprofielen,
- registraties van de interventies die zijn gepleegd.
Een deel van de registratie moeten de vergunninghouders realtime kopiëren naar de controledatabank. De kansspelautoriteit en de belastingdienst hebben direct toegang tot deze controledatabank. Daarnaast moet de vergunninghouder rapportages indienen bij de kansspelautoriteit, in ieder geval jaarlijks. Daarin moet staan hoe het preventiebeleid wordt ingericht.
Consumentenbescherming en spelsoorten
In de deelsessie consumentenbescherming en spelsoorten werden vele onderwerpen behandeld en werden er vele vragen gesteld. Het is lastig om alles precies af te kaderen en dus deze wet te maken hebben met veel doelbepalingen met open normen. Als iets niet werkt kan daarin geschakeld worden.
Gereguleerde spelsoorten
- Casinospelen (o.a gokkasten, bingo, roulette, skill games)
- Sportweddenschappen
- Weddenschappen op uitslagen van paardenrennen en harddraverijen
- Geen loterijen
Verantwoord spelaanbod
- De vergunninghouder identificeert de speler en verifieert diens identiteit
- De vergunninghouder verleent geen krediet aan spelers
- Het spelaanbod moet helder zijn en gescheiden van andere diensten/producten van de vergunninghouder
- Een speler moet bewust aan een kansspel deelnemen
- Bij uitbesteding van diensten is de vergunninghouder volledig verantwoordelijk voor de naleving van de Nederlandse wet-en regelgeving
Informeer de speler
De vergunninghouder informeert de speler o.a. over:
- De speelrekening van de speler (mutaties)
- De voorwaarden van deelname aan een kansspel
- Kans op winst en verlies
- Mogelijke betaalinstrumenten
- Zichzelf (vergunning, contactgegevens)
Contact met de spelers:
- Klantendienst: 24 uur per dag bereikbaar
- In het Nederlands te woord staan
Een van onze vragen was of er ook een overkoepelende klachten commissie is voor de spelers en deze was er niet. Eventuele klachten kan de speler neerleggen bij de KSA. Uiteraard lijkt het me verstandig dat de spelers op het Onetime-forum haar klachten deponeren zodat deze snel opgelost zullen worden.
Chatten bij Klaver Casino
Betalingstransacties
- Een speler heeft één speelrekening bij de vergunninghouder
- Daaraan gekoppeld is een tegenrekening van de speler
- Uitkering van winsten verloopt via de tegenrekening van de speler
- Betalingstransacties alleen via betaalinstrumenten die herleidbaar zijn tot de speler (dus geen crypto valuta)
Reclame maken
- Reclame mag niet aanzetten tot onmatige deelname aan kansspelen
- Reclame is gericht op een publiek met interesse in kansspelen
- Reclame is niet gericht op kwetsbare groepen (minderjarigen, jongvolwassenen)
- Bonussen zijn niet gericht op de individuele speler of op kwetsbare groepen
Keuring van het spelsysteem
- Het spelsysteem moet worden gekeurd door een aangewezen keuringsinstelling
- Risico-analyse van kritische componenten
- Iedere wijziging van het spelsysteem moet worden gekeurd
- KSA kan aanwijzing geven dat het spelsysteem moet worden gekeurd.
Controledatabank
- Vergunninghouder plaatst de controledatabank in Nederland
- Relevante gegevens worden gepseudonimiseerd opgeslagen
- De KSA en de Belastingdienst hebben direct toegang tot de voor hen relevante data
Toezicht
- Periodieke rapportages
- Controles via de controledatabank
- Opvragen van extra informatie
- Toegang tot de administratie van de vergunninghouder
Handhaving illegale aanbieders en vergunninghouders
- Bindende aanwijzing
- Last onder dwangsom
- Bestuurlijke boete
- Schorsing van de vergunning
- Intrekken van de vergunning
Voorkomen kansspelgerelateerde criminaliteit
Een andere belangrijke doelstelling in het nieuwe Nederlandse kansspelbeleid is het voorkomen van fraude door vergunde partijen, maar ook misbruik door spelers. Hierbij kun je denken aan witwassen en matchfixing. Vergunninghouders moeten voldoen aan de strenge eisen van de wet ter voorkoming van witwassen en financiering van terrorisme.
Aanvraag vergunning
Voordat er een vergunning wordt verleend, doet de kansspelautoriteit onderzoek naar alle belanghebbenden en of er sprake is van relevante antecedenten. Ook moet de vergunninghouder kunnen aantonen dat medewerkers in bepaalde posities (bv. leidinggevenden) van onbesproken gedrag zijn. Indien dit (en andere zaken) allemaal op orde is, kan er een vergunning worden afgegeven.
Integriteitsbeleid
Het integriteitsbeleid vormt het kader waarin het vergunde bedrijf alles vermeld over:
- witwassen en financiering van terrorisme: de betaalpas of andere betaaloptie moet kunnen worden gekoppeld aan de speler. Het betaalinstrument dat hiervoor gebruikt wordt, moet zijn vergund volgens EU richtlijnen. Uitbetalingen moeten ook naar de gekoppelde rekening worden overgemaakt. Alle geldtransacties moeten worden geregistreerd. Indien er sprake is van verdachte transacties, is de vergunninghouder verplicht dit te melden.
- fraude en misbruik van vergunde kansspelen: spelers mogen geen misbruik maken van kansspelen, door bijvoorbeeld meerdere accounts te openen. Hiermee zouden spelers misbruik kunnen maken van eventuele bonussen. Ook moeten er in het beleid afspraken worden omschreven over samenspel tussen meerdere spelers (bijvoorbeeld tijdens een pokergame). Verder wordt het niet toegestaan voor medewerkers van het vergunde bedrijven om deel te nemen aan spellen.
- matchfixing: om matchfixing te voorkomen, kan er niet worden gewed op bijvoorbeeld jeugdwedstrijden en andere wedstrijden die er niet toe doen. Deze spelers zijn over het algemeen vatbaarder voor omkopingen. De lijst van uitgesloten competities wordt opgesteld door een samenwerking tussen sportbonden en vergunde partijen. Verder moet beschreven staan hoe een vergunde partij omgaat met opmerkelijke inzetpatronen. Deze verdachte inzetten moeten in ieder geval gemeld worden aan de kansspelautoriteit, maar ook aan de betreffende sportbond.
De wetgeving laat op zich wachten
In de bijeenkomst is verteld dat de lagere wetgeving bijna klaar is. Het is echter de vraag wanneer de kamer hierover beslist en of het noodzakelijk wordt bevonden dat bepaalde beschreven wetten, eerst terug moeten naar de tweede kamer. Vanuit Onetime hebben we gemerkt dat er nog veel onduidelijkheden zijn, rondom de vernieuwde wetgeving. Er moet nog een hoop gebeuren en tot die tijd is het afwachten. We blijven dit hoofdstuk nauwlettend in de gaten houden.