Hoe het geld rolt in de Premier League
Er is tegenwoordig geen nationale competitie ter wereld die meer aandacht trekt dan de Engelse Premier League. Het geld vloeit er als water, iedereen die pretendeert iemand te zijn is eigenaar van een voetbalclub en er spelen enkele van de grootste sterren ter wereld. De Premier League is een waar voetbalwalhalla op het Britse eiland.
Niet in alleen in de organisatie van de Premier League en bij de clubs gaat ontzettend veel geld rond, ook rondom de strijd om de Britse landstitel probeert men langs alle kanten geld te verdienen. Dat begint al met het kijken naar de wedstrijden.
Premier League: massaal verdienen aan televisierechten
De uitzendrechten van de Premier League worden wereldwijd verkocht. Als je vanuit Nederland naar de Premier League wilt kijken dan heb je een abonnement bij ViaPlay nodig.
Deze streamingdienst heeft naast voor de Formule 1 rechten ook veel geld neergeteld om de uitzendrechten voor de Nederlandse markt van de Premier League te verwerven. Voor een ViaPlay-abonnement ben je op het moment van schrijven € 13,99 per maand kwijt.
De Premier League clubs verdienen massaal veel geld aan de verkoop van de televisierechten. Omdat er partijen zoals ViaPlay, BeIN Sports en Arena Sports zijn die nieuwe markten willen aanboren en heel veel geld voor de rechten betalen, verdient de Premier League dit seizoen meer aan de overzeese rechten dan aan de uitzendrechten die het verkocht heeft in eigen land.
In de UK zijn SkySports, de BBC en Amazon al jaren met elkaar in competitie om het merendeel van de uitzendrechten te bemachtigen.
Alle uitzendrechten, maar ook alle commerciële overeenkomsten die door de Premier League zijn afgesloten zoals met hoofdsponsor EA Sport, leveren de overkoepelende organisatie een slordige 3,5 miljard euro per seizoen op. Ongeveer 2 miljard daarvan wordt door de Premier gedistribueerd naar de clubs.
De verwachting is dat de revenuen vanuit de overkoepelende afspraken rondom sponsoring van de Premier League de komende jaren alleen nog maar toe zullen nemen door de opkomst van cryptomunten en NFT's.
Stadionbezoek
Wanneer je live een wedstrijd in de Premier League bij wilt wonen, kun je daar ook maar beter een spaarpotje voor aanleggen. Los van reis- en verblijfkosten ben je voor het wedstrijdkaartje tussen de €75 en € 250 kwijt.
De prijs van het kaartje is natuurlijk volledig afhankelijk van het stadion dat je bezoekt. Wanneer je kiest voor een bezoek aan Manchester City kun je je broekzakken binnenstebuiten keren. Het goedkoopste ticket in de Etihad Stadium kost €125. Daarmee zit je op de tweede of derde ring op de korte zijde achter het doel.
Wil je liever een beter zicht op het veld dan is een zitplaats aan de lange zijde aan te raden. Zit je aan de kant van een van beide doelen, dan ben je tussen de 140 euro en 150 euro kwijt. Zit je op de middellijn dan kost je kaartje €200.
Het kan echter nog duurder. Een VIP-ticket aan de lange zijde kost je €260.
Goedkoper naar de Premier League
Het kan echter ook goedkoper. Wanneer je kiest voor een wedstrijdbezoek aan Selhurst Park, de thuisbasis van Crystal Palace, kun je al een kaartje kopen voor €79. Toegegeven, je hebt niet de allerbeste plaatsen in het huis, maar je kunt redelijk goedkoop de sfeer van een echte Premier League wedstrijd opsnuiven.
Merchandising
Om echt goed uitgerust naar de wedstrijd te gaan kun je natuurlijk niet zonder shirt of sjaaltje naar het stadion gaan. Merchandising is ook een zeer grote bron van inkomsten voor Premier League clubs.
Een shirt van Ajax of PSV verkoopt in Nederland prima, maar daarbuiten eigenlijk nauwelijks. Voor Premier League clubs ligt dat anders. De topclubs hebben fans over de hele wereld. Wanneer een Engelse topclub een nieuwe sterspeler aantrekt, kan dat miljoenen aan extra omzet in verkochte wedstrijdshirts met de naam van die speler erop opleveren.
Klein voorbeeldje? Het wedstrijdshirt van Arsenal kost blanco €140. Wil je het shirt van je favoriete Arsenal-speler als Gabriel Jesus, Martin Odegaard of Thomas Partey, dan ben je een tientje duurder uit. Voor €150 heb je echter ook een Arsenal shirt met je eigen naam en rugnummer.
Bookmakers
Van de shirts is de stap naar bookmakers gemakkelijk gemaakt. Bookmakers hebben immers grote belangen bij de Premier League. Omdat de Premier League een van de populairste competities ter wereld is, gaat de waarde ervan voor bookmakers verder dan het aanbieden van weddenschappen op sport.
De Premier League is per definitie dé mogelijkheid om aan branding te doen. Het is geen toeval dat er maar liefst tien clubs spelen met het logo van een bookmaker op hun shirt.
Naast op shirts zijn bookmakers veelvuldig aanwezig op de reclameborden, LED-boarding en op stadions. Zo'n overdaad aan kansspel-exposure heeft ook in Engeland de nodige politieke vragen opgeroepen.
Momenteel wordt aan de overkant van de Noordzee bekeken of Engeland het voorbeeld van Nederland moet volgen om sportsponsoring door kansspelaanbieders te verbieden. In Nederland moeten ten laatste op 31 december 2024 sponsorcontracten met online casino's en bookmakers opgezegd worden.
Een verbod op sportsponsoring zou voor menig Premier League club een flinke streep door de financiële rekening betekenen. De budgetten van de Premier League clubs moeten immers jaarlijks verhoogd kunnen worden om bij de kunnen blijven in de meeste competitieve competitie van Europa.
Daar kunnen de sponsorbijdragen van pak ‘m beet telecomprovider 3 (Chelsea), Teamviewer (Manchester United) en verzekeraar AIA (Tottenham Hotspur) niet aan tippen.
Premier League 2022/23
Om de Premier League te kunnen winnen moet er immers flink geïnvesteerd worden. Transfersommen voor nieuwe spelers rijzen in Engeland al jaren de pan uit. En als één club diep in de buidel tast, moet de ander dat ook wel doen om niet achterop te raken.
Deze gedachtegang lijkt wellicht wat simplistisch, maar het is wel de realiteit. Clubs uit de Nederlandse Eredivisie, Belgische Eerste Klasse en Franse Ligue 1 kijken jaarlijks handenwrijvend naar het naderen van deadline day, de dag dat de transfermarkt op slot gaat. Er is immers altijd wel een club in paniek die idiote bedragen uitgeeft op voor spelers.
Paniek in Manchester
Deze zomer heet die club Manchester United. De nieuwe werkgever van trainer Erik ten Hag boekt al jaren geen sportieve successen meer – ondanks diverse miljoenen transfers – en trekt na een beroerde competitiestart sneller de portemonnee dat Lucky Luke op zijn schaduw kan schieten.
Naar Madrid werd 70 miljoen euro (inclusief ‘zekere' bonussen) overgemaakt voor middenvelder Casemiro. Ajax ontving €57 miljoen euro voor de gemankeerde verdediger (want te klein voor de Premier League, aldus diverse analisten) Lisandro Martinez.
Ten Hag was overigens nog niet klaar met winkelen bij zijn oud-werkgever, zo lijkt het. Ajax had een eerste bod van € 80 miljoen op vleugelaanvaller Antony afgewezen. Manchester United moest in de buurt van de 100 miljoen euro gaan bieden, uiteindelijk hebben de clubs overeenstemming bereikt over een bedrag van 95 miljoen.
PSV kreeg een bod van omstreeks datzelfde voor de diensten van Cody Gakpo, maar uiteindelijk bleef de aanvaller in Eindhoven. Deze biedingen maken de vijftien miljoen euro die Feyenoord ontving voor linkervleugelverdediger Tyrell Malacia een schijntje.
United is niet de enige club die met miljoenen heeft gesmeten deze zomer. Stadsgenoot Manchester City maakte ruim 60 miljoen over naar Borussia Dortmund voor de diensten van goalgetter Erling Braut Haaland en Leeds United ontving 48,5 miljoen voor Kalvin Phillips. Liverpool maakte €75 miljoen euro over naar Benfica voor spits Darwin Nunez.
Miljoeneninvesteringen
Ook Arsenal en Chelsea haalden voor vele miljoenen aan nieuwe spelers. Arsenal betaalde voor Manchester City-bankzitters Oleksander Zinchenko en Gabriel Jesus ruim 88 miljoen.
Chelsea betaalde niet alleen 65 miljoen voor linkervleugelverdediger Marc Cucurella, 38 miljoen voor verdediger Kalidou Koulibaly en €56 miljoen voor Raheem Sterling, het moest ook bijna 25 miljoen afschrijven op de verkoop van Timo Werner en kan voorlopig 92 miljoen afboeken op de transfer die Romelu Lukaku vorig jaar maakte van Internazionale naar Chelsea. De Belgische spits speelt inmiddels op huurbasis weer in Italië.
Het zijn overigens niet alleen de topclubs die met geld smijten. Het gepromoveerde Nottingham Forest kocht deze transferzomer voor €148 miljoen euro aan nieuwe spelers. Dat is meer dan de volledige Eredivisie uitgaf aan zomer aanwinsten en Ajax, PSV en Feyenoord hebben toch ook niet bepaald stilgezeten op de transfermarkt.
Het zegt genoeg over de gekte die regeert in de Premier League. Niet dat het belachelijk veel uitmaakt. Manchester City gaat gewoon voor de derde keer op rij kampioen worden.