Car 3117778 1280

Is een elektrische auto wel zo goedkoop?

Het is je vast opgevallen dat er sinds de laatste jaren heel wat (semi) elektrische auto's rondrijden. Tot ruim een jaar geleden was het namelijk erg aantrekkelijk om een hybride of volledig elektrische auto te leasen, en ook voor persoonlijke aanschaf zaten er vaak voordelen aan ten opzichte van benzine- en dieselwagens. Inmiddels is er belastingtechnisch wel wat veranderd. Dus wij zochten voor je uit wat het nu echt kost om zo'n auto te rijden.

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 10 mei 2022
Car 3117778 1280
Hybrid 428183 1280
Afgelopen jaren was er een flinke run op hybride (lease) auto's

Auto geleased voor 1 januari 2017?

Vooral in 2016 waren de hybride auto's niet aan te slepen. Kijk maar eens hoeveel Mitsubishi Outlanders PHEV je ziet rijden van een jaartje of 2 oud. Dat PHEV staat voor Plug-in Hybrid Electric Vehicle, oftewel een auto met een stekker die daarnaast ook op traditionele brandstof kan rijden.

Koos je voor 1 januari 2017 voor zo'n hybride auto (mocht natuurlijk ook een andere zijn) dan leverde je dat aanzienlijk belastingvoordeel op. Waar een auto op reguliere brandstof (diesel of benzine) 21% of 25% bijtelling opleverde, was dit voor ‘schone' auto's een stuk lager.

Gratis Geld Bij Game Palace
Bijtelling

Wat is bijtelling?

Je hebt vast wel eens van de term bijtelling gehoord, en weet ook wel dat dit geldt voor lease-auto's die je ook privé gebruikt. Maar als je zelf geen lease-auto rijdt, is het misschien toch een abstract begrip.

Als je een auto van de zaak hebt, een lease-auto dus, heb je de keuze om deze ook volledig privé te gebruiken, of enkel zakelijk. Kies je voor het laatste, dan ben je verplicht om een kilometerregistratie bij te houden, en mag je naast de zakelijke kilometers maximaal 500 kilometer voor privégebruik maken. Kun je niet aantonen dat je hieraan voldoet (door je registratie) dan kan het zijn dat je alsnog bijtelling moet betalen.

Gebruik je je lease-auto ook volledig privé, is een kilometerregistratie (voor de belastingdienst in ieder geval) niet verplicht. Bijtelling is een percentage van de cataloguswaarde van de auto (inclusief eventuele accessoires van fabriek af) die je bij je jaarlijkse inkomen op moet tellen. Over dit bedrag betaal je dan dus inkomensbelasting. Over het algemeen reken je dit bedrag al netto af via je loonstrook. Wel moet je de exacte waarden nog invullen bij je aangifte inkomstenbelasting zodat er gekeken kan worden of je wel genoeg (of teveel) hebt betaald.

Electric Car 1458836 1280 1
Iedereen aan de stekker!

Bijtellingspercentages

Een aantal jaar geleden was de Nederlandse overheid ervan overtuigd dat elektrische auto's én hybride auto's bij zouden dragen aan een beter milieu. Om mensen te stimuleren zo'n ‘schone' auto aan te schaffen, werden er lagere bijtellingspercentages ingevoerd. Ook ging de BPM en wegenbelasting op dit soort auto's naar beneden om ook particulieren te motiveren zo'n wagen te kopen.

Het bijtellingspercentage is gebaseerd op de CO2 uitstoot. In de afgelopen jaren zijn die percentages dus wel al omhoog gegaan. In 2013 werd er nog verschil gemaakt tussen diesel en andere brandstoffen en was er voor schone auto's (hybride, elektrisch maar ook kleine benzinewagentjes) een bijtelling van 0% van toepassing. Vanaf 2014 is het minimum percentage verhoogd naar 4% en vanaf 2015 is er geen onderscheid meer tussen brandstoftype:

CO2 Uitstoot per km 2015 2016 2017/2018
0 gram 4% 4% 4%
0 >< 50 gram 7% 15% 22%
50 >< 82 gram 14% 21% 22%
82 >< 110 gram 20% 21% (tot 106 gram) 22%
> 110 gram 25% 25% (vanaf 106 gram) 22%

De meeste hybride auto's zaten in de tweede categorie (onder 50 gram) en kwamen daarmee dus in het gunstige tarief. Schafte je deze aut in 2015 of eerder aan dan kwam je op 7%, in 2016 op 15%. Vanaf 1 januari 2017 werd dat, net als het gros van alle auto's, gewoon 22%.

Geldigheid bijtellingstarief

Een bijtellingstarief geldt 60 maanden nadat de auto in gebruik is genomen, oftewel op kenteken is gezet. Indien de auto is geïmporteerd geldt de datum van het eerste ingebruikname, niet de importdatum. In die 5 jaar wijzigt het percentage dus niet, een stijging wordt dus niet doorgerekend maar een daling ook niet. Logisch dus dat er afgelopen jaren, voor 2017, een run was op ‘schone' auto's.

Vanaf 2019 verandert er weinig aan genoemde tarieven. Wel verandert er 1 ding: de 4% bijtelling is dan enkel nog geldig op auto's met een cataloguswaarde van €50.000. Is de auto duurder dan geldt over alles wat die boven de 50k uitkomt het hogere tarief van 22%. Stel dat je een elektrische auto van €80.000 kiest vanaf volgend jaar, dan betaal je over 50k 4% en over de overige 30k 22%.

Toyota C Hr 2931733 1280
Toyota is bekend om zijn diverse hybride auto's

Berekening bijtelling

Nu we weten wat bijtelling is en hoe dit berekend wordt, kunnen we ook uitrekenen wat de bijtelling voor een auto is. Nemen we wederom die Outlander, in de Premium uitvoering, dan kost deze een kleine 42k.

Zou je die in 2015 uitgekozen hebben als lease-auto, dan moet je, zolang je deze rijdt (max 5 jaar), 7% van de cataloguswaarde bij je brutojaarinkomen optellen. Dat is net geen €3000 per jaar, €250 bruto per maand. Afhankelijk van in welke belastingschijf je valt, betaal je netto rond de €120 per maand.

Is dezelfde auto in 2016 op kenteken gezet, dan ziet de berekening er al anders uit. Dan moet je namelijk 15% bijtellen, oftewel €6300 per jaar. Bruto is dit per maand €525, netto ongeveer €250. Dat scheelt al fors natuurlijk!

In 2017 was het voordeel van een hybride auto al nihil ten opzichte van andere wagens. Dit komt mede omdat is gebleken dat die hybride auto's helemaal niet zo schoon zijn, de opgegeven CO2 uitstoot is bij zogenoemd gecombineerd gebruik. Oftewel, deels op de elektrische motor en deels op benzine, in diverse omstandigheden. Dat is een ideale situatie, en veel hybride rijders leggen hun auto nauwelijks aan de oplader en rijden dus veelal geheel op brandstof. En dan is het ineens niet zo'n schone auto!

Plug In 2783575 1280 1
De Open Ampera is een volledig elektrische auto.

Volledig elektrische auto

Er zijn natuurlijk ook volledig elektrische auto's op de markt. De meest voor de hand liggende om het over te hebben is natuurlijk de Tesla, maar er zijn ook nog andere verkrijgbaar. Vrijwel alle bekende merken hebben wel 1 of meerdere types waar je uit kunt kiezen (onderstaande lijstje is niet compleet):

Merk Model
Audi e-tron
BMW i3
Citroën C-Zero
Ford Ford Focus Electric, C-Max Energi
Hyundai IONIQ
KIA Soul EV
Mercedes Mercedes-Benz B250e
Mitsubishi i-MiEV
Nissan Leaf, e-NV200 Evalia
Opel Ampera-e
Peugeot iOn, Peugeot Partner Electric
Renault Zoé, Twizy, Kangoo ZE
Smart Smart ForTwo Electric Drive
Tesla Model S, Model X
Volkswagen e-Golf, e-Up!

Als je in 2013 of eerder een 100% elektrische auto aanschafte (al was er toen een stuk minder keuze) dan betaalde je dus gewoon geen bijtelling! Dat was nog eens leuk :-)

Vanaf 2014 is de bijtelling voor auto's zonder CO2 uitstoot (dus volledig elektrisch) verhoogd naar 4% en dat is het tot op heden nog steeds. Dit betekent dat je voor een Tesla Model S 100d met 422pk van een kleine €110.000 slechts €4.400 per jaar aan bijtelling kwijt bent. Dat is netto ongeveer €175 per maand, en dat is dus een stuk goedkoper dan de Outlander!

Uiteraard moet je je werkgever dan wel zover krijgen dat hij een auto van ruim een ton voor je gaat kopen of leasen. Maar als baas van een eigen onderneming snap ik wel dat je die gaat leasen ;-)

Geld In Lift Knokke
Geld besparen, wie wil dat nou niet?

Privé aanschaf

Wat als je privé een hybride of elektrische auto aanschaft? Heb je dan ook voordeel net als de leaserijders?

Toen ik in 2013 mijn Peugeot 107 kocht, betaalde ik het eerste jaar geen wegenbelasting. En dat was dus geen elektrische of hybride auto. In 2013 was er een regeling dat je geen motorrijtuigenbelasting (ook wel wegenbelasting genoemd) betaalde voor auto's die minder dan 110 gram CO2 per km uitstoot. Voor dieselauto's lag de grens op 95 gram per km.

In 2014 was de ondergrens om geen wegenbelasting te hoeven betalen 50 gram CO2 per km. Hier kwamen dus enkel nog hybride auto's voor in aanmerking. Maar dan betaalde je dus geen wegenbelasting, op een auto als de Outlander scheelde dit honderden Euro's per jaar!

Tel daarbij op dat de BPM een aantal jaren geleden op elektrische auto's en hybrides flink verlaagd waren of soms zelfs helemaal niets bedroegen en je snapt waarom ook particulieren zich lieten verleiden tot zo'n auto.

Op dit moment loont het voor particulieren nog steeds om een elektrische auto te kopen, en zelfs in mindere mate om een hybride te kopen.

Kosten voor een elektrische auto

Een elektrische auto is nog steeds duurder in aanschaf dan een vergelijkbaar model met een reguliere brandstof. Anderzijds betaal je niets voor de brandstof. Bij een gemiddeld kilometrage van 13.000 per jaar scheelt dit zo'n €450 ten opzichte van een diesel en ongeveer €1100 ten opzichte van benzine. Dat steek je toch mooi in je zak.

Daarnaast geldt er op dit moment nog steeds dat je voor een elektrische auto geen BPM hoeft te betalen, en de motorrijtuigenbelasting is ook 0. Dit scheelt dus al fors bij aanschaf (ook al blijven de auto's relatief duur). Geen wegenbelasting betekent ook honderden Euro's besparing per jaar. Deze regeling blijft in ieder geval tot en met 2020.

Onderhoud aan een elektrische auto is vaak ook minder kostbaar. Er zitten veel minder onderdelen in, die dus ook minder kapot gaan. Je hoeft geen bougies, ditributieriem of v-snaar meer te (laten) vervangen.

Electric Charge 2301604 640
Openbaar laden is over het algemeen duur

Kosten voor het laden

Anderzijds betaal je bij een elektrische auto natuurlijk wel voor de laadkosten. Opladen bij openbare laadpunten is kostbaar en is de afgelopen jaren duurder geworden. Als je enkel die laadpunten zou gebruiken ben je net zo duur uit als met een ‘gewone' auto, zo heeft de ANWB berekend. Maar als je vooral thuis en eventueel bij het bedrijf zou laden, dan ben je ongeveer de helft goedkoper uit ten opzichte van een reguliere auto.

De kosten voor het laden aan een openbare laadpaal liggen gemiddeld op 35 cent per kWh. Sommigen zijn fors goedkoper, andere (snel)laders zitten daar flink boven. Het loont dus om eens te kijken naar welke je zou kunnen gebruiken.

Mocht je al zelf energie opwekken met bijvoorbeeld zonnepanelen, dan heb je voor het laden thuis dus geen energiekosten meer. Tenminste, als je voldoende panelen hebt. De kosten voor deze panelen zijn ook behoorlijk, maar op de lange termijn is dit hoe dan ook voordeliger, ook zonder elektrische auto voor de deur.

Hybrid Car 2503566 640
Een hybride motor is niet zoveel anders dan een reguliere

Voordelen particuliere hybride auto

Als particulier kan het nog steeds interessant zijn om een hybride auto aan te schaffen. Waar het voordeel bij leaseauto's inmiddels al is ingetrokken is dit voor particulieren nog steeds deels van toepassing.

Indien je veel elektrisch rijdt, bespaar je uiteraard brandstofkosten. Voor het laden gaat uiteraard hetzelfde op als voor de elektrische auto, dit is alleen interessant als je dit thuis of op het werk doet. Openbaar laden is ook voor een hybride duur. Zonnepanelen zorgen voor nog lagere kosten.

Qua afschrijving gaat de vlieger niet op die wel voor elektrisch opging. Omdat er een verbrandingsmotor aanwezig is, heb je hetzelfde onderhoud als bij een reguliere auto.

Wat het nog wel interessant maakt, is dat de BPM en wegenbelasting vooralsnog gereduceerd is. De BPM wordt bepaald aan de hand van de CO2 uitstoot. Op papier is die van een hybride lager dan die van een reguliere auto, wat dus een lagere BPM betekent. De wegenbelasting voor een hybride auto is tot en met 2020 de helft van een reguliere auto.

Conclusie

Voor leaserijders die voor 2017 een hybride hebben gekozen, loont het qua kosten om die de volledige 5 jaar te rijden, omdat ze nog in een gunstig tarief vallen. Nu een hybride lease-auto kiezen levert geen voordeel meer op.

Een elektrische auto in de lease is nog wel interessant. Wil je een dure auto uitkiezen (een mooie Tesla bijvoorbeeld) doe dat dan dit jaar, omdat de regels per volgend jaar minder gunstig worden.

Voor particulieren zitten er aan de aanschaf van zowel een hybride als volledig elektrische auto, nog voordelen. Deze zijn in ieder geval nog 2 jaar te gebruiken. Voor hybride auto's geldt wel dat het voordeel het grootst is als je zoveel mogelijk elektrisch rijdt. Voor zowel hybride als elektrisch geldt dat het voordeel vergooit wordt als je veel buiten de deur laadt.

Voor zowel lease- als particuliere rijders geldt dat de auto's over het algemeen wel duurder in aanschaf zijn. Als leaserijder betekent dit een hogere cataloguswaarde. Veel bedrijven geven geen onbeperkte keuze in auto's, en een elektrische auto kan dus al snel boven je budget zijn.

on air