Fooien Medewerker

10 tips om meer fooi te krijgen als casinomedewerker

merendeel van de medewerkers geen riant salaris heeft. Uiteraard verschilt dit per organisatie, maar over het algemeen, is het geen vetpot. Casino-organisaties zijn nog blijven hangen in de tijd dat het niet zo goed ging en moesten bezuinigen. Mochten we ooit ons eigen Onetime casino beginnen, zal dit zeker anders zijn ;)

Transpareng BG TG geplaatst in Landbased casino door Frank Kruit
op 12 april 2022
Fooien Medewerker

Hoe wordt de fooienpot verdeeld?

Gelukkig kan het merendeel van de medewerkers nog een beetje bijverdienen. Het merendeel ja, want er zijn casino's waarbij het personeel geen fooien in ontvangst mag nemen. Dit verschilt per casino.

Goed! Bij veel organisaties mag het casinopersoneel wel hun eigen fooi houden en dat kan best lucratief zijn. Misschien niet zo lucratief als in de top casino's in Vegas, maar toch! Ook kan het verschillen hoe de taart verdeeld zal worden. Zo zijn er casino's die alle fooien van de gehele maand opsparen en vervolgens verdelen aan de hand van het aantal gewerkte uren. Voordeel is dat iedereen gelijk beloond wordt, maar dat ook die ene chagrijnige medewerker meeprofiteert.

Andere casino's kiezen voor een systeem waarbij dagelijks de fooien verdeeld worden. Voordeel is dat medewerkers echt voor hun eigen fooi werken. Ieder systeem heeft zo zijn voor - en nadelen.

Belangrijker is hoe je als individu of als team nog meer fooien binnen kunt binnen harken! Want waarom haalt die ene medewerker veel meer fooien binnen dan de ander?

Factoren die de hoogte van fooi beïnvloeden

Er zijn wat onderzoeken gedaan naar factoren die de hoogte van fooien beïnvloeden. Uit deze onderzoeken is gebleken dat men eerder een fooi krijgt als de medewerker veel lacht en complimenten geeft over de keuzes die gasten maken. Maar ook een persoonlijke touch heeft invloed op de hoogte van de fooi. Een fooi bevorderende methode is door jezelf voor te stellen aan de gast. Een kanttekening hierbij is dat je het niet te amicaal moet maken. En ga nu niet jezelf voorstellen aan iedere gast, want jouw vaste gasten zullen je raar aankijken.

Ook is uit onderzoeken naar voren gekomen waarom mensen fooi geven. Dit is veelal omdat wij mensen door anderen aardig willen worden gevonden.

Voordat we je een aantal tips geven: beloof ons dat je al jouw fooien netjes opgeeft bij de belastingdienst he ;) En nog iets…..je spreekt voortaan enkel over gasten, niet over klanten…brrr.

Discussiëren over de medewerkers in het casino?

Stel jezelf voor, maar blijf professioneel

Begin al eens met het groeten van iedere gast die binnenkomt. Het is zo eenvoudig en kost je nagenoeg geen energie. Het eerste contact is het allerbelangrijkste contact, maar wordt nogal eens vergeten, weten we uit ervaring. In sommige gevallen komt dit doordat men te druk is met een andere collega. Die andere medewerker op dienst zie je nog wel vaker, die ene gast misschien niet. En zeker niet als het welkom achterwege blijft.

Voor zoverre de eenvoudige versie, wil je nog meer indruk maken dan stel je jezelf voor: ''goedemorgen, middag, avond, ik ben ....en ik ben de gastheer/gastvrouw in dit casino. Mocht u vragen hebben, zin hebben in...''. Een correcte en professionele houding is hierbij gewenst. In een later stadium kun je kijken wat je wel en niet kunt zeggen, zonder dat het te amicaal zal zijn.

Toon interesse in je gast

Jouw gast staat centraal. Het is die ene gast die uiteindelijk jouw salaris betaald, jaja daar heb je de uitspraak weer. Toon oprecht interesse in jouw gast, vraag waarom hij hier is en wat hij graag speelt. En speel daar op in. Luister niet alleen, maar vraag ook door en zorg dat je je allerbeste glimlach op zet. Het is heel belangrijk om ook details van het gesprek te onthouden. Daar kun je eventueel later op terug komen. Het is overigens goed te weten dat niet iedere gast staat te wachten op een praatje. Dit is even aftasten en daarvoor kun je je voelsprieten aan het werk zetten.

Leer namen uit je hoofd

Heb je jezelf voorgesteld, de eerste stap is gemaakt. En de volgende stap is, het onthouden van de naam van jouw nieuwe gast. We weten allemaal dat dit niet altijd makkelijk is, maar als je je daar heel bewust mee bezighoudt, zal het een tweede natuur worden. De meeste gasten waarderen het enorm als je ze kunt aanspreken bij naam. Ook hier is het goed om af te tasten of de bewuste gast dit wel kan waarderen. Bij twijfel, niet doen! Daarnaast is het goed om ook van jouw vaste gasten de naam te weten. En hoe cool is het als je nog namen weet van gasten die al drie maanden niet zijn geweest? Het is een kwestie van trainen. Maak er een sport van!

Niets is te gek, check!

Jouw gast vraagt om een broodje kaas met tomaat en ei? En nu blijkt er geen ei te zijn? Verkoop niet direct een 'nee', maar kom met een alternatief. Zorg dat je jouw gast het gevoel geeft, alles te hebben gedaan voor hem of haar. Heeft jouw gast graag slagroom op de koffie, maar wel in een ander formaat kopje? Geen twijfel, doen! Jij als medewerker zorgt dat het je gasten aan niets ontbreekt. Je loopt tot het einde van je dienst de benen onder je lijf vandaan, niets is te gek. Ook is het raadzaam om door te vragen bij een bestelling, door bijvoorbeeld te vragen of er ook een citroentje in de cola gewenst is. Kortom: verwennerij waarbij je iedere keer weer jouw gast weet te verrassen.

Zorg dat je weet wat er speelt in het casino

Het is aan jouw om ervoor te zorgen dat je precies weet wat er speelt in het casino. Welke gasten heb je binnen en welke speelautomaten spelen ze? Zorg dat je dit goed voor ogen hebt, om ook risico's te kunnen inschatten. Hierdoor kun je eventuele ongeregeldheden voorkomen en zorgen dat iedere gast zich veilig voelt in jouw casino. En als je alles goed voor ogen hebt, kun je bepaalde nieuwe gasten ook een beetje sturen, door ze bijvoorbeeld in een wat rustiger hoekje te plaatsen.

De juiste medewerker bij die ene gast

Het is naïef om te denken dat iedere medewerker met iedere gast overweg kan. Het is dan ook prima om bepaalde medewerkers naar voren te schuiven om die ene gast te helpen. Dit kunnen werkzaamheden zijn als het serveren van een drankje, het bijvullen van een machine, maar ook het doen van een handmatige uitbetaling. Die ene medewerker krijgt het misschien wel altijd voor elkaar een fooi te krijgen bij die ene gast, dus waarom zou je moeilijk doen? Uiteraard is het zo dat niet iedereen altijd aan het werk is, dus probeer het dan zo goed als kan te doen, wanneer die ene medewerker niet op dienst staat.

500 Euro (1)
Briefjes van €500 geven indien gewenst

Extra services

Met enige regelmaat zul je de vraag krijgen waar er sigaretten kunnen worden gehaald. Nu kun je deze gast de juiste richting opsturen, maar je kunt ook opperen sigaretten te halen voor de desbetreffende gast. En het resultaat? Het kan zijn dat je het wisselgeld mag houden! Daarnaast komt het voor dat je grote uitbetalingen mag doen aan een gast. Sommige gasten stellen het op prijs om het bedrag in grote coupures te krijgen, zodat ze niet met pakken geld lopen te sjouwen. Voordat je het geld uit de kassa trekt, kun je vragen of het gewenst is. Naar eigen inzicht zou je de laatste briefjes iets kleiner kunnen maken, zodat er een eventuele fooi vanaf kan. Ben hier wel voorzichtig mee.

Non-verbale communicatie

Gasten letten op wat je doet, zonder dat je dit misschien in de gaten hebt. Je dient daar dus altijd scherp op te zijn. Die glimlach die je hebt, kan niet ineens weg zijn als je even uit het zicht denk te zijn. Het is super belangrijk om de hele dienst een juiste houding te hebben, niet te hangen, lachen en plezier uitstralen. Gasten hebben je snel door!

Bovenstaande punten kunnen voor meer fooi zorgen. Zorg dat je gasten fan van je worden en iedere keer weer terugkomen. Het is een langdurige relatie die je met ze aangaat, waarbij je beetje bij beetje meer vertrouwen krijgt van jouw gasten. Ga hiervoor en niet alleen jij, maar samen met jouw team!

on air