Reclameverbod

Jaagt een reclameverbod potentiële aanbieders weg?

‘Vooral de staatsbedrijven hebben door overmatig te adverteren op een reclameverbod aangestuurd.’

Er is al heel veel gezegd en geschreven over het aantal gokreclames dat op ons afgevuurd wordt via radio, televisie en in het bushokje. ‘Het is teveel’, ‘het zet aan tot gokken’, ‘het leidt tot gokverslaving’, zijn allemaal veel gehoorde uitspraken van tegenstanders van de gokcommercials.

Cijfers tonen echter aan dat er sinds de legalisering van de markt 634.000 accounts zijn aangemaakt. Omdat er veel spelers meerdere accounts hebben is het aannemelijk dat er misschien maar 200.000 tot 300.000 Nederlanders actief spelen op de legale markt. 

Transparent Bg1@72X geplaatst in Online casino door Hans van Brunschot
op 4 mei 2022
Reclameverbod

De gokreclames vliegen je om de oren

Die hele stortvloed aan ‘OH! Bingo!’, ‘Geen 1tjes en 2tjes, maar kennis en weetjes’ en ‘Ja, ja Bata…ehm, Kansino’ reclames heeft dus om en nabij een kwart miljoen Nederlanders overgehaald om een casino-account te openen.

Kennelijk hebben wij Nederlanders bijzonder veel overtuiging nodig om (legaal) te gaan gokken. Anderzijds lijkt de stortvloed aan reclames (gelukkig) nog niet voor een stortvloed aan verslavingsproblematiek te zorgen. 

IMG 20220322 131809 Scaled

Een gedeeltelijk reclameverbod is aanstaande

Toch gaat dat reclameverbod er gedeeltelijk komen. Online casino’s en bookmakers stoppen met adverteren op de radio en met outdoor advertenties. Televisiereclames zijn enkel toegestaan na 22.00u ‘s avonds.

Als marketeer van huis uit, vind ik het gemak waarmee de aanbieders deze maatregelen accepteren interessant, zo niet een beetje verdacht. Zou het allemaal een vooropgezet spel zijn geweest? En wat gaat een gedeeltelijk reclameverbod betekenen voor nieuwe aanbieders die naar Nederland willen komen?

Op een vroege dinsdagochtend informeerde ik bij mijn gewaardeerde OneTime collega’s TheGreatOne, JackPot en TheGallant naar hun mening.

Consequenties voor nieuwe partijen

Ik vroeg me bij de digitale koffieautomaat af of een gedeeltelijk gokreclameverbod ervoor gaat zorgen dat partijen die naar de Nederlandse markt wilden komen afhaken omdat ze onvoldoende kansen zien om naamsbekendheid te verwerven. De meningen zijn verdeeld.

JackPot ziet ook voordelen voor, vooral kleinere, nieuwe partijen: ‘Ik denk niet dat er partijen afhaken. Ik zie het eerder als kans. Het scheelt een hoop geld.’

Ook The Great One denkt niet dat het nieuwe aanbieders af zal schrikken. ‘De aanbieders kijken puur naar de klantwaarde van de Nederlandse spelers en naar het percentage Nederlanders dat een account aanmaakt om te kunnen gokken. Een gedeeltelijk reclameverbod zorgt er wel voor dat partijen creatiever moeten gaan denken en meer vanuit eigen kracht de markt op moeten komen.’

The Gallant denkt dat de markt wel eens kan veranderen door een reclameverbod. ‘Het zorgt in mijn ogen voor eerlijkere concurrentie. Er zijn partijen met minder diepe zakken die nu een eerlijkere kans krijgen om een stuk marktaandeel te verwerven. Ik denk wel dat een reclameverbod in eerste instantie afschrikt omdat veel partijen er op hebben ingezet om deze manier van marketing te bedrijven, en nu niet direct weten wat ze moeten doen.‘

KVA
KVA keurmerk

Volgt er een explosie van affiliatiesites?

Wanneer grootschalige reclamecampagnes niet meer mogen, moeten online casino’s en bookmakers op zoek naar andere manieren om hun boodschap en aanbiedingen te communiceren. Eén van de manieren waarop ze dat kunnen doen is via casino-affiliates. OneTime is zo'n casino-affiliate. Kunnen we de champagne al koud zetten of krijgen we een enorme aan explosie van websites die allemaal leads proberen te genereren voor de vergunde casino’s zoals dat eerder ook het illegale aanbod gebeurde?

‘Ik denk het niet,' zegt The Great One. ‘Uiteraard zullen er wel pogingen gedaan worden. Dat zie je nu ook al. Er zijn veel sites, maar die trekken weinig bezoekers. Geen bezoekers betekent geen inkomsten. Dan moet je diepe zakken hebben en van sterke huize komen om door te beuken.’

Keurmerk Verantwoorde Affiliates

Ook JackPot voorziet geen explosie aan succesvolle affiliates sites. ‘Persoonlijk denk ik dat er slechts ruimte op de markt is voor 5 tot 10 rendabele affiliate-websites.’

Sinds de opening van de Nederlandse vergunde markt is er ook voor affiliates een keurmerk ontwikkeld waaraan een gedragscode gekoppeld is. The Gallant ziet meerwaarde in het KVA-keurmerk:

‘Er zal denk ik wel een groei aan affiliate-websites komen, maar de markt is naar mijn mening redelijk verzadigd. Er zullen dus ook al snel weer partijen af gaan vallen. Het Keurmerk Verantwoorde Affiliates kan een belangrijke rol gaan spelen op de markt omdat casino’s waarde toekennen aan het hebben van dit keurmerk, waardoor je als casino-affiliate een streepje voor hebt. Daardoor ben je als affiliate min of meer gedwongen om ofwel dat keurmerk aan te vragen ofwel een website te runnen die compliant is aan de regels van het KVA.’

The Gallant hoopt ook dat de KSA een actieve rol gaat spelen. ‘Als de KSA en het KVA gaan samenwerken en sites die het niet zo nauw nemen met de gedragscode voor casino-affiliates kunnen waarschuwen of zelfs beboeten, dan heeft dat alleen maar een positief effect op de markt. Ik hoop dat de markt verder professionaliseert en dat er hard wordt opgetreden tegen partijen die naar het illegale aanbod verwijzen.’ 

Is het gedeeltelijke gokverbod een bewuste actie van de huidige aanbieders?

De huidige situatie is ontzettend duaal. Doordat de eerste groep vergunde aanbieders zo excessief geadverteerd heeft, komt er een gedeeltelijk reclameverbod voor online casino’s en bookmakers. Dat betekent dus dat nieuwe aanbieders niet dezelfde mogelijkheden krijgen als de eerdere aanbieders op de markt.

Dat betekent dus ook dat de eerste aanbieders zichzelf een ongelooflijk concurrentievoordeel verschaft hebben omdat zij reeds 634.000 accounts binnen hebben. Dat moeten de nieuwe aanbieders zonder de inzet van massamediale communicatie nog maar zien te realiseren. Kan hier sprake zijn van een bewuste actie van deze aanbieders?

‘De kans dat dit een bewuste actie is geweest is groot’ ‘zegt JackPot. ’Het is “dubieus” dat de staatsbedrijven de grootste adverteerders zijn geweest terwijl juist zij hameren op hun verantwoord spelen beleid. Het zou me dan ook niet verbazen dat er een dubbele agenda heeft gespeeld.’

Ook TheGallant is overtuigd van voorbedachte rade. ‘Heel stiekem denk ik wel dat sommige partijen wisten dat dit, een verbod op ongerichte reclame, er mogelijk aan zat te komen’, aldus de galante OneTimer.

‘De aanbieders hebben natuurlijk ook naar andere landen gekeken, hoe het daar afgelopen is. Ze hebben natuurlijk wel een reclamecode opgesteld, waar ze zich deels wel deels niet aan gehouden hebben. Ik denk dat dat meer voor de bühne was. Het is natuurlijk een fijne manier om toekomstige concurrentie een nadeel te bezorgen.’

TheGreatOne ziet een interessante nieuwe situatie ontstaan: ‘Niemand weet hoe en waar we naar toe gaan. Zo onvolwassen is de markt nog. Er komen allerlei beperkingen nu. Ik ben heel benieuwd hoe de aanbieders daarmee om zullen gaan.’ Dat geldt voor ons allemaal, en natuurlijk houden wij de ontwikkelingen goed in de gaten.

on air