Amsterdam, het casino en de promotie door Ed Blansjaar
Ed Blansjaar kijkt terug naar de jaren dat het allemaal nog nieuw was in Amsterdam, net als in Rotterdam was er een jarenlang gedoogbeleid vooraf gegaan aan de opening van een echt legaal casino. Nadat de wetgeving was bijgesteld diende er dus ook te worden gehandhaafd aan de zijde van de wetgever, en tegelijkertijd een solide beeld te worden gecreëerd bij het grote publiek, vandaar:
Public Relations activiteiten Holland Casino Amsterdam LIDO
“Toen in 1991 het Hilton Casino plaats maakte voor het LIDO casino Leidseplein werden de Promotionele activiteiten vanzelfsprekend voortgezet en verder uitgebreid. De verwachting was om het bezoekersaantal fors uit te breiden ten opzichte van de Hilton-situatie en dat betekende o.a. verdere vergroting van de naamsbekendheid.
De PR-activiteiten werden daarom verder geïntensiveerd zowel qua tijd alsook qua volume. Dat betekende een verdere uitbreiding van het promotieteam vanuit het eigen personeelsbestand alsmede gebruik maken van ingehuurde promotieactiviteiten.
Voorbeelden daarvan waren de Haarlemse bloemenmeisjes alsmede leerlingen van een Amsterdamse school waar promotiemedewerkers werden opgeleid, uiteraard onder mijn regie. Zodoende waren we in staat om gelijktijdig op verschillende plaatsen PR acties te doen plaatsvinden.
Ons promotieteam in de geelgroene outfit was bijvoorbeeld aanwezig bij sportactiviteiten (NOC/NSF), Jazz evenementen in Amsterdam of promoties in het centrum van de stad terwijl de bloemenmeisjes, voorzien van duidelijke instructies en Holland Casino logo elders promootten.
Een groot voordeel van het LIDO was de voortdurende aanwezigheid van veel mensen, waaronder natuurlijk ook veel toeristen rond het Leidseplein. Zelf had ik ooit de eer om vermomd als de goedheiligman de opening te mogen verrichten van een heus IJshockeytoernooi op het (ondergespoten) Leidseplein, samen met ons promotieteam en andere teams uit Amsterdam.
Evenals in het Hilton werd de samenwerking met de diverse incoming touroperators verder geïntensiveerd. Omdat met name het aantal Italiaanse bezoekers aan het casino gestadig toenam werd besloten dat ik aanwezig zou zijn bij het BIT in Italië.
Het BIT is een jaarlijks terugkerende toeristenbeurs in Milaan; samen met die in Berlijn zijn dit de twee grootste toeristenbeurzen ter wereld.
Deelnemende landen hebben geen ‘stand’ maar een heel paviljoen! Casino Amsterdam was samen met casino Zandvoort aanwezig met een speeltafel Franse Roulette, een Italiaans sprekende medewerker en de nodige give-aways en relatiegeschenken.
Bovendien had ik een vliegtuiglading tulpen laten overkomen, voorzien van een Holland Casino gratis toegang. Voor mezelf ging hier een cursus Italiaans bij de nonnen in Vught aan vooraf!
In ons paviljoen waren voornamelijk diverse VVV’s van grote steden aanwezig, het Nederlands nationaal bureau voor Toerisme, touroperators, 5-sterrenhotels en evenementenorganisaties.
Een latere evaluatie van bezoekersaantallen wees uit dat onze deelname zoals verwacht aanwijsbare resultaten had opgeleverd.
Tenslotte lijkt het me vermeldenswaardig voor wat betreft de Holland Casino promotie was de samenwerking met diamantairs, activiteiten samen met Rotary en Lions en vele luxe winkels inde PC Hooftstraat.” Ed Blansjaar