Albertstofberg Mathieu Hermans Andre Jansen Casino Tottr

Hoe promoot je een casino?

Het zat er aan te komen; na de zeer succesvolle start van casino Zandvoort in 1976, Valkenburg in 1978 en Scheveningenin 1980 een tegenvallend succes na opening van casino Rotterdam in 1985.

Er was gekozen voor de balzaal van het Hilton, waar van oudsher ballroom dansavonden waren georganiseerd, en werd gebruikt bij deftige bruiloften en partijen. Holland Casino stelde Ron Goudsmit aan als directeur, met de specifieke opdracht om een alternatief te bieden voor het uitgebreide spelaanbod in Rotterdam, dat vele jaren op de rand van illegaliteit kon opereren.

André avatar geplaatst in Landbased casino door André Jansen
op 20 juni 2022
Albertstofberg Mathieu Hermans Andre Jansen Casino Tottr

In eerdere columns maakte ik gewag van de perikelen rondom de tegenvallende bezoekersaantallen, maar nu wil ik het hebben over de creativiteit die nodig was om een groot publiek naar het ‘enige legale’ casino te trekken.

Publicrelationsrotterdam1985
Public Relations Rotterdam 1985

Marketingtraining

Nadat mijn persoon werd gevraagd om een plan te maken, een strategie van aanpak te schrijven om zo snel mogelijk meer mensen naar het casino te lokken schreef ik een geoperationaliseerd plan, hetgeen weliswaar met verbazing, maar met respect voor m’n ideeën werd goedgekeurd.

Ik mocht m’n behoefte aangeven voor een specifieke training voor dit unieke marketing project. Ik koos voor ‘Marketing van diensten’,  een 3-daagse intensieve training voor marketingmanagers van grote Nederlandse bedrijven door Samsom bedrijfstrainingen. Dit kostte 25.000 gulden!

Aardig was dat ik als ‘doener’ tussen veelal theoretisch geschoolde topmanagers zat van onder andere Philips, Volvo, Unilever, Albert Heijn, KLM enz. Bij de sessies projectmatige strategieën kwam ik volgens de trainers met de beste ideeën...

Mijn presentatie van de strategie om een keten Japanse restaurants te vestigen werd als beste gekwalificeerd. Maar nu genoeg opgeschept: ‘Hoe promoot je een casino?’ was het uitgangspunt. Na deze cursus dus aan de slag!

Marketingplan

Eerst maar even het toentertijd bekende informatienummer 008 gebeld, en gevraagd naar het telefoonnummer van ‘het casino’ in Rotterdam. Gaven ze het nummer van het Golden Ten casino aan de Coolsingel! Meteen een brief, en na wat inspanning de test: Ja hoor; het nummer van ‘Holland Casino Rotterdam in het Hilton’ werd verstrekt.

Zo, stap 1 was geslaagd, nu verder met een veelheid van acties, te beginnen met de open vraag op het publicatiebord in de kantine van het casino: ”Ik mag het casino gaan promoten, hebben jullie ideeën?” Het was een plezier om te zien dat vele collega’s een visie hadden over methoden om een groter publiek te trekken. Er kwamen vele voorstellen mijn kant op, en ik maakte een selectie.

Zelf liep ik stap voor stap mijn marketingplan door, werd als vertegenwoordiger van ‘het casino’ uitgenodigd bij vele bijeenkomsten binnen het Rotterdamse zakenleven, evenementen, manifestaties, gemeentelijke activiteiten, en zelfs bij de opening van het nieuwe ‘World Trade Center’ waar ik een handje mocht geven aan Koningin Beatrix.

Adformatie2
André Jansen in Adformatie

Constante informatie naar de toenmalige media waren essentieel om het publiek te informeren over het casino, denk aan de ‘kastanje jackpots’ en de wekelijks column op de frontpage van ‘de Havenloods’.

Radio Rijnmond en later TV Rijnmond vonden de berichtgeving altijd aardig om uit te zenden, en bekende Rotterdamse journalisten als Jaap Deijbel, Jim Postma en Patrick Schuiten waren graag bereid om de casino-info met hun achterban te delen.

Oud collega Joris Boddaert was niet zelden een welwillend adviseur en stond volledig achter m’n constante creatieve acties, overigens net als z’n echtgenote, Catrien Ketting; toen secretaresse van de Burgemeester.

Evenementen

Uiteraard word je als vertegenwoordiger van ‘het casino’ vaak benaderd door organisatoren van evenementen in de regio, maar door het eigenlijk volledig ontbreken van een budget moest ik helaas bijna altijd ‘nee’ verkopen.

Mario Cadix organiseerde de marathon van Rotterdam en dacht aan ons een solide sponsor te hebben. We hebben volstaan met een groot doek aan het Hilton, hetgeen ik met tussenkomst van een (bevriende) TV regisseur nog in beeld wist te krijgen ook!

Wel lukte het om wat budget los te weken voor ‘de Ronde van de Coolsingel’, een wielerkoers voor profs, georganiseerd door Peter Bonthuis. Twee Rolls Royces van het toenmalige Zuiderparkhotel van m’n vriend Aadjan Valster met stickers van het casino schetsten het beeld van ‘succes in het casino’...

Feyenoord1986
Feyenoord 1986

Een flinke boost gaf de promotie die ik organiseerde bij de jaarlijkse ‘Feyenoord-Ajax’ in de Kuip. Met stadion administrateur Dhr. Van Kalken regelde ik de toestemming om rondom de Kuip casinovlaggen te plaatsen, toestemming om met parachutisten voor de match op de stip te landen, casinodames met de banner ‘Welkom in casino Rotterdam IN HET HILTON’ het veld rond te laten paraderen, terwijl bovenaan  de tribunes enorme groene ballonnen werden ‘losgelaten’ op het publiek dat deze ‘droeg’ naar beneden.

Tegelijk kwam Jan Rietman met microfoon, onder leiding van collega Jan Leupe de wedstrijd en uiteraard Lee Towers aankondigen.

Een samenvatting van het ‘Kuip-verhaal’: ’s avonds hadden we een ‘volle bak’... Gevolgd door regelmatige bezoeken van Feyenoorders als Coen Moulijn, John de Wolf en vele anderen.

Hilton3
Gerard Cox & Joke Bruijs

Frapper Toujours

M’n broer (Harrie) was in die tijd radioverslaggever voor de NOS, vooral voor het wielrennen. Hij had toen naast ‘radio Tour de France’ ook een rubriek: ‘Raad waar ik sta’.

Op een dag stond hij in een grote stad, bij een fontein aan een tafel waar je niet van mag eten.. Ruim beluisterd, en een niet onbelangrijk onderdeel van het marketing principe ‘frapper toujours’.

Ik nodigde vele ‘bekende Nederlanders’ uit naar het casino, o.a. Gerard Cox, Willibrord Frequin, Joke Bruijs, Peter Post, Roy Schuiten, Mathieu Hermans, de PDM ploeg en vele anderen.

Aardig om ook de posters te noemen; Marianne Breeuwer van voorlichting hoofdkantoor belde me: “André, ik heb nog 10.000 posters over, een casino cartoon, kun je hier iets mee?”

Nou, er was geen WC meer te vinden zónder zo’n poster op zithoogte!

on air