Spel van de toekomst?
Uit onderzoek is gebleken dat de generatie jongeren, geboren tussen 1980-2000, oftewel millennials, uitgekeken zijn op het huidige aanbod videoslots.
Er blijkt een afname te zijn van het gebruik van videoslots.
Doodzonde, maar zo werkt het nu eenmaal!
Er moet iets veranderen aangezien deze generatie voor een groot deel de bezoekersaantallen vertegenwoordigen van het casino.
De millennials zijn opgegroeid met de nieuwste technologie en zijn laaiend enthousiast als het gaat om arcadespellen. Spellen waar een stuk behendigheid de boventoon voert (en waarmee de speler iets kan winnen).
Het gat moet daarom worden gedicht tussen de huidige videoslots en deze arcade spellen. Het spel van de toekomst zal meer in de richting van een behendigheidsspel/arcade spel moeten komen volgens experts.
Deze spellen noemt men ook wel skill-based gaming (op zijn Engels).
Hoe werkt een videoslot?
De huidige online videoslots werken allemaal volgens hetzelfde principe. De videoslots zijn uitgerust met een zogenaamde random number generator. Deze generator zorgt voor een reeks uitkomsten waardoor de stand van de rollen willekeurig wordt bepaald. De uitkomst kun je vergelijken met het schudden van kaarten. De uitkomst valt dus niet te voorspellen. Uiteindelijk zorgen deze uitkomsten voor bepaalde combinaties met ‘random' symbolen.
Lees ook: Hoe test je op randomness
Als speler kun je hier geen invloed op uitoefenen. De uitkomsten bepalen het percentage dat een videoslot uitbetaald. Dit percentage wordt gemeten over een x-aantal speeluren (meestal 100 uur).
In een speelhal moeten deze videoslots wettelijk gezien minimaal 60% uitkeren. Van iedere euro die jij spendeert vloeit er gemiddeld genomen 60 cent terug naar de speler. In de praktijk ligt dit percentage een stuk hoger.
Skill based gaming
Uiteindelijk heeft men de stoute schoenen aangetrokken en hebben meerdere partijen verschillende videoslots gelanceerd met een behendigheidsfactor. Men heeft gekeken naar wat millenials heden ten dage graag spelen en kwamen uit op Candy Crush -achtige spellen. Spellen waarbij je d.m.v. behendigheid iets kunt winnen.
Als we dit aspect vertalen naar de nieuwe generatie videoslots (skill based) die men heeft ontwikkeld, kun je denken aan spellen waarbij je in een gewonnen bonusgame een voordeel kunt behalen.
Denk daarbij aan het schieten op symbolen: hoe beter de speler zijn richtingsgevoel, hoe meer de speler kan winnen. Het uitbetalingspercentage ligt dus in handen van de speler.
Uiteraard zijn de spelen zo gemaakt dat het casino de uiteindelijke winnaar is.
Gelanceerd: Hoera!
De eerste spellen werden uiteindelijk gelanceerd in Amerika in samenwerking met Caesars entertainment. Daar ging een hele tijd aan vooraf, omdat de wetgeving hier niet op aangepast was.
De wetgeving gaf aan dat iedere speler, gelijke kansen moest hebben. Met de komst van skill based spellen zou dit niet haalbaar zijn. Er moest dus een update komen in de richtlijnen.
Daarin werd beschreven dat de uiteindelijke ‘hold (huisvoordeel van het casino)' niet gehaald hoefde te worden. Na deze update kon men aan de slag.
Caesars entertainment kwam met de introductie van de eerste skill based spellen. Nu was het afwachten op de eerste resultaten.
Hot or not!
Begin 2016 werden de eerste skill based gaming automaten geplaatst en de verwachtingen waren hoog. Men koos voor een spel met schietelementen, altijd goed! Ondertussen gonsde het woord ‘skill based gaming' door de branche. Er werd door de branche meegekeken of dit project zou slagen.
Een half jaar na het plaatsen van deze automaten werden de eerste resultaten bekeken en…
Deze vielen zwaar tegen aldus Caesars entertainment….
Het zou te wijden zijn aan de plaatsing van de automaten. Deze vielen niet op tussen het grote assortiment andere slots.
De stekker ging eruit.
Toch blijft Ceasers ondanks de matige resultaten positief en blijven ze geloven in dit soort spellen. Er wordt gekeken of het op andere plekken wel slaagt.
Voor Nederland is het een ver-van-onze bed-show verhaal. De regelgeving is er niet op aangepast en mocht het doorgaan zijn we zo weer uhh…tien? jaar verder.