OK Altijd Alles Mee

Wat is de nieuwe betaalapp OK?

Ik sta vandaag bij de Praxis (nadat ik dacht het doucheputje gesloopt te hebben maar dat is opgelost) en ik zie dat ik daar kan betalen met OK. Met wat? Met OK. Uhm… is het heel vreemd dat ik daar nog niet van gehoord heb? Maar ik kan er bij onze lokale bouwmarkt in ieder geval niet meer omheen. Een behoorlijke staande banner bij binnenkomst en stickers bij de kassa's trekken de aandacht. Ik heb het gevoel dat de laatste tijd iedereen een graantje wil meepikken van mobiel betalen, tijd om deze app eens aan een onderzoekje te onderwerpen.

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 20 mei 2022
OK Altijd Alles Mee

Wat is OK?

OK bestaat op het moment van schrijven ongeveer een jaar, het is vanaf april 2018 in gebruik genomen. Op dat moment zou betalen in 5000 winkels mogelijk moeten zijn, de ambitie was destijds om voor het einde van 2018 15.000 betaalpunten te hebben. Als je nu op de website kijkt, zie je dat dit wel enigszins is bijgesteld, er staat nu (april 2019) dat er binnenkort 10.000 betaalpunten zijn. De groei is dus minder groot dan verwacht.

OK maakt van jouw mobiel een slimme portemonnee. Zeggen ze zelf hè? Eigenlijk is het geen heel nieuw concept: de app maakt betalen met je mobiele telefoon mogelijk. Klinkt bekend, toch? Dat klopt, ook Payconiq, Apple Pay en anderen werken met dit concept. Het gaat erom dat je je bankpas niet meer mee hoeft te nemen, maar dat je wel altijd en overal kunt betalen.

Checkout 1654471 1280
We komen van ver als het gaat om betalen in winkels. Velen van ons kennen zo'n ouderwetse kassa niet eens meer!

Waar kun je betalen met OK?

Zo ver is het natuurlijk nog niet. Zolang ik bij de Albert Heijn nog niet kan betalen met één van de apps, zie ik het nog niet als volwaardig betaalmiddel. Maar dat ben ik. Misschien vind jij het wel reuze handig. Want met OK kun je betalen bij onder andere SPAR, Dekamarkt en Dirk. Dus als dat je favoriete lokale supermarkt is, kun jij hier voortaan betalen zonder je portemonnee of bankpas mee te hoeven nemen.

Daarnaast kun je met OK betalen in een aantal webwinkels al zitten daar geen grote namen bij. Ook op festivals en evenementen is het de bedoeling dat OK dé manier wordt om te betalen. En dat als je een ticket koopt, je deze ook meteen in de app kunt bewaren. Ik zie namen als de Vliegende Vrienden van Amstel en The Flying Dutch voorbij komen.

Wat maakt OK uniek?

Er zijn dus al alternatieven als Payconiq. Apple Pay werkt nog steeds niet in Nederland, net als Alipay. Het idee van betalen met je mobiel is dus niet nieuw en naar mijn idee gaat het pas vliegen als grote winkels, waar je dagelijks komt, mee gaan doen.

En als je je onderscheidt van je concurrent. Wat OK 'uniek' maakt is dat je kassabonnen, tickets, spaarkaarten en klantenpassen kunt bewaren in de app. Dit is dan wel weer iets waarvan ik zeg: dat is handig. Alles op één plek. Niet meer een portemonnee vol passen en zoeken in een mailbox naar concertkaartjes die je bijna een jaar geleden al hebt gekocht. Maar ook dit werkt natuurlijk pas als iedereen meedoet... Wat weer niet kan, en wat met andere apps wel, is bijvoorbeeld betalen onderling door betaalverzoeken.

Ok, tijd om OK eens kort aan een test te onderwerpen. Ik had verwacht dat het misschien wat lastig zou zijn om de app te vinden (OK is nu niet direct een heel originele naam om op te zoeken) maar hij komt in de App Store van Apple meteen naar boven. Er staat al veel uitleg wat je er mee kunt, en waar je onder andere kunt betalen.

IMG 5839
De OK app in de App Store biedt al veel informatie

OK in gebruik nemen

Na downloaden en openen van de app moet je allereerst akkoord gaan met de voorwaarden. Zonder te lezen doe ik dat,  net als denk ik 99% van de bevolking. Ik denk wel steeds bij mezelf, ik zou die voorwaarden misschien wel eens moeten lezen, maar doe het toch steeds niet. Misschien als ik écht gebruik ga maken van OK, ik nog een keer ga kijken. Je kunt trouwens ook meteen kijken hoe het werkt, waarbij je in een paar korte bulletpoints minder info krijgt dan er in de App Store staat.

Vervolgens wordt om je mobiele nummer gevraagd en ontvang je een verifcatie sms. Die code vul je weer in in de app en je kunt verder. De volgende stap is je e-mailadres registreren. Deze hoef je niet te bevestigen (tenminste niet meteen, later ontvang je alsnog een mail met de vraag het adres te bevestigen). Dan moet je een vijf-cijferige code bedenken en invoeren, jouw eigen OK-code. Deze voer je twee keer in, om typefouten te voorkomen. Vervolgens kun je aangeven of de app jou berichten mag sturen en je locatie mag gebruiken. Ik wil beide niet.

IMG 5840
Het registreren in de OK app gaat soepel en snel

De OK app

Na deze vrij eenvoudige registratie kom je in de app, waar je verschillende mogelijkheden hebt. Je kunt pasjes (klantenpassen etc) toevoegen, je betaalrekeningen, kortingscodes, spaarkaarten (en loten) en tickets toevoegen. Bij vrijwel alles geldt: als je het hebt toegevoegd, wordt het automatisch geregeld via de app. Doe je dus mee met een spaaractie, heb je die toegevoegd en betaal je in de winkel met OK, dan krijg je automatisch je spaarpunten. Dat is op zich wel handig.

Onderin kun je naar de camera om een QR code te scannen (waarmee je bijvoorbeeld een betaling kunt doen) en naar je transactie-overzicht. Rechtsonder staan de instellingen, waar je je persoonlijke gegevens kunt ingeven, je OK-code kunt veranderen, aan kunt geven welke betalingen zonder OK-code gedaan kunnen worden en nog wat andere instellingen kunt veranderen. Ook kun je de algemene voorwaarden en licentiegegevens hier teruglezen, of support oproepen. Dit doe je middels een formulier dat het midden lijkt te houden tussen een chat en e-mail (er staat dat er meestal binnen een uur gereageerd wordt) of de FAQ te raadplegen.

Support

Via de app vind je dus geen gegevens voor support, anders dan de FAQ en de chatmogelijkheid. Ik kijk even op de website en zie daar dat support op werkdagen van 8.00 tot 18.00u op te vragen is. Hoe? Via de FAQ en de chat. Er staat wel een vestigingsadres bij, maar geen mailadres of telefoonnummer. Wel kun je via de website je account bevriezen mocht je telefoon kwijt of gestolen zijn.

Ik vind het een minpunt dat de supporturen beperkt zijn, en dat je alleen via de chat contact kunt krijgen met een medewerker. Ik vind dat vaal prima hoor, maar als het om mijn geld gaat, vind ik het fijn als er ruimere tijden zijn, en dat ik iemand kan spreken als ik dat wil. Die optie wordt niet geboden en zou voor mij een reden kunnen zijn om niet OK maar een alternatief te gaan gebruiken.

Ook mis ik uitleg over hoe ze gebruik maken van je rekening. Dit zal via PSD2 gaan, maar waar concurrent Payconiq hier open en eerlijk over is, zie ik het bij OK niet terugkomen. Niet dat ik heel hard gezocht heb, maar dit is iets wat in mijn ogen vrij duidelijk gecommuniceerd mag worden.

OK Waar Betalen
Woon je net als ik in Brabant dan kun je nog niet op veel plekken betalen met OK

Ga ik OK gebruiken?

Eerlijk? Ik denk het niet. Tenminste, niet zoals het er nu staat. Datzelfde geldt trouwens voor andere betaalapps tot nu toe. Ik vind iDeal prima werken, helemaal op mijn iPhone in combinatie met de Internet Bankieren app. Veel meer dan Face-ID heb ik niet nodig om een internetbestelling te betalen. Hoeveel makkelijker moet het worden? Onderling betalen zit (nog) niet in OK maar zou voor mij ook geen toegevoegde waarde hebben ten opzichte van het betaalverzoek van mijn Mobiel Bankieren. Dit is al uitgebreid genoeg en Mobiel Bankieren heb je hoe dan ook nodig, hoe meer daarmee kan, hoe beter.

Het toevoegen van klantenpassen, spaarkaarten en andere zaken zie ik wél als een mooie mogelijkheid. Alleen, dat wordt het voor mij pas echt als veel winkels hieraan meedoen. En daar zit nu de hele crux: een project als OK en Payconiq gaat pas vliegen als mensen het in hun dagelijks leven écht kunnen gebruiken. Dus bij de Appie, Jumbo, Kruidvat en andere winkels waar je veel komt. En waar je dus naast klantenpasjes ook altijd je bankpas nodig hebt. Ik zie vooral het voordeel in het feit dat je, ook als je spontaan even iets wil kopen en alleen je mobiel bij de hand hebt, kunt betalen zonder bankpas.

 

Betaalapps algemeen

Ik heb het gevoel dat nu PSD2 het mogelijk maakt om namens jouw bankzaken te regelen, iedereen daarop inspringt. Het lijkt wel of de ene na de andere app op het punt staat van lanceren. En ik word er niet direct gelukkig van. Want waarmee kun je dadelijk betalen, en waar? Sta je bij de Appie heb je de ene app nodig, bij de Kruidvat weer een andere, en dan ben je net zover als dat je al die pasjes en bankpassen mee moeten nemen.

Ik hoop dat er dadelijk één app overblijft waar ook grote winkels zich bij aansluiten. En dan zal ik het vermoedelijk wel gaan gebruiken. Maar voor nu zie ik het voordeel nog niet en laat ik het dus maar lekker aan me voorbij gaan. Maar we houden jullie natuurlijk wel op de hoogte van nieuwe mogelijkheden en veranderingen!

on air