Header Sluikreclame 752X423

Showbizz, voor slimme promotie van je (online) casino

We zagen het allemaal aankomen en werden er toch door verrast: de reclame die online casino’s maakten voor hun product nadat ze een vergunning van de Kansspelautoriteit hadden ontvangen. Al snel werd de roep om maatregelen groot en werden commerciële uitingen aan banden gelegd.

Zo werd als eerste de tijd dat casino’s op televisie reclame mochten maken beperkt tot ‘s avonds laat. Toen moesten de abri’s en billboards uit het straatbeeld verdwijnen. Daarna mochten er geen BN’ers optreden als spreekbuis voor online kansspelaanbieders. En er komt nog meer aan.

Er is echter een manier om als online casino toch in beeld te komen: nieuws. Een nieuwswaardig feitje dat vol zogenaamde product placement zit, wordt en masse opgepikt door de (nieuws)redacties van, vooral, entertainmentprogramma’s. En daar blijft het niet bij.

Transparent Bg1@72X geplaatst in Online casino door Hans van Brunschot
op 16 januari 2023
Header Sluikreclame 752X423

De miljoenen van Drake

Zo won rapper Drake 12,2 miljoen dollar met roulette in het online casino van Stake, niet legaal te bezoeken vanuit Nederland, en dat nieuws werd inclusief videootje van het Twitch-kanaal van de Canadese rapper getoond op nu.nl, in RTL Boulevard en nog tal van andere Nederlandse media.

Iets dichterbij huis stond de hele showbizz pers de afgelopen weken meerdere malen stil bij de docusoap rondom André Hazes, die in première ging op streamingdienst Videoland. In de afleveringen van de serie is Hazes meerdere keren in het casino te vinden. Toeval? Mwah….

Sluikreclame

Door het inzetten van artiesten, sporters en andere beroemdheden in nieuwswaardige artikelen, lapt de casinobranche het verbod op rolmodellen feitelijk aan hun laars.

Natuurlijk is optreden in een televisiecommercial iets anders dan het winnen van een spelletje roulette, maar als het online casino waar de prijs gewonnen wordt, zoals in het geval van Drake, een samenwerking met de artiest heeft, dan neigt het al snel naar sluikreclame.

Dat is eigenlijk iets dat de al zwaar onder het vergroot liggende branche nou net niet moet doen. Net zoals je als branche je af kunt vragen of het slim is om het casino een rol te laten spelen in een documentaire van een zanger die, op zijn zachtst gezegd, getroubleerd is de afgelopen jaren. Voor het beeld dat heerst over casino's en gokken is dat niet bepaald een positief uithangbord.

on air