Sportsbetting Community

Een sportsbetting community starten is een fantastisch slecht idee

Sinds de opening van de vergunde markt zie je niet alleen heel veel nieuwe bookmakers op internet verschijnen, ook het aantal sports betting websites en community's schiet bijna wekelijks omhoog. Ook ik wilde graag in deze trend mee, maar kreeg van de OneTime opperhoofden al snel een reality check. Waarom precies? Dat vertel ik je graag!

Transparent Bg1@72X geplaatst in Sport door Hans van Brunschot
op 9 februari 2023
Sportsbetting Community

Kom maar op met dat sportsbetting-nieuws

Ik zag het helemaal zitten: een aan Onetime gelieerde website waar sport, sportnieuws, sportsbetting en sportsbettors samen zouden komen. Nieuws waarin niet per se het sportieve aspect het zwaarst weegt, maar waarbij de implicatie voor de odds centraal zouden staan.

Bijvoorbeeld een nieuwsbericht dat PSV’er Cody Gakpo niet kan spelen tegen SC Heerenveen. Dat nieuws zouden we brengen als ‘Bookmakers zien PSV zonder Gakpo minder gemakkelijk winnen van SC Heerenveen, odds naar 2.21’.

Tijdens voetbalwedstrijden zouden we live gaan bloggen over de wedstrijd, maar ook vooral over de live odds. Wanneer moet je instappen? Wanneer moet je uitstappen? Hoe interpreteer je statistieken en zijn er indicatoren op basis waarvan je kunt voorspellen dat een wedstrijd kan kantelen?

Succesvolle sportsbettors zouden geïnterviewd worden. Wat is hun geheim? Wat kunnen we leren van hun manier van odds lezen? We zouden het gaan hebben over wedstrategieën, wedden op sporten, wedden op sportclubs en zoveel meer. 

Reality check

Ik presenteerde een soort van businessplan. Mensen waren enthousiast over het idee, maar minder over het project. ‘Om het te maken zoals jij het voor je ziet gaat tienduizenden euro’s kosten,’ zei de grote baas. ‘Dat is op zich niet erg, maar ik denk dat je je verkijkt op de inkomsten.’

Dat zit zo: alle sportsbetting-communities en -websites draaien op affiliate marketing. Ze hebben allemaal deals met één of meerdere van de vergunde bookmakers. Door content te produceren over wedden op sport hopen ze lezers te overtuigen via hun website/community/blog een account aan te maken en in te zetten. Dat is totaal legitiem en een goede manier om op een leuke manier geld te verdienen.

Naast geld verdienen met sportsbetting ook geld verdienen met het geven van tips en schrijven over sportsbetting, ik doe het al meer dan een jaar bij OneTime en zag een puur op sportsbetting gerichte webcommunity dan ook heel erg zitten.

Screenshot 2022 03 29 14.27.25
Bij de zoekterm ‘Wedden op Saoedi-Arabië' scoort OneTime goed in Google. Dit is belangrijk voor de inkomsten.

De 80-20 regel

Het is echter zo, en daar hebben de mensen die het geld zouden moeten faciliteren absoluut gelijk in, dat voor het verdienen van geld met affiliate marketing de 80-20 regel opgaat. 80% van de inkomsten gaat naar 20% van de marktpartijen.

De grootste reden daarvan is de positie die men inneemt in Google. Wanneer je googelt op ‘Wedden op de Grand Prix van Saoedi-Arabië’ of ‘Wedden op de Ronde van Vlaanderen’ zie je dat er heel veel affiliate sites knokken om de eerste plaatsen in Google. Gelukkig hebben we bij OneTime onze Google-posities best aardig voor elkaar. Mensen scrollen niet verder dan pagina 1. 

Soms is dat best frustrerend. Als je een goed artikel geschreven hebt, dat zowel informatief als commercieel goed is, maar pas op pagina 2 rankt in Google, dan heb je er eigenlijk commercieel al niets meer aan. Als je niet bij de eerste vijf tot tien zoekresultaten staat, is de kans dat je artikel gelezen wordt klein. 

Het is dus enorm belangrijk om goed gevonden te worden in Google. Daarbij telt in eerste instantie de kwaliteit van het artikel. Is je informatie relevant voor de zoekopdracht? Evenzo belangrijk zijn echter de leesbaarheid van een artikel en de manier waarop een artikel geoptimaliseerd is voor zoekmachines.

Google crawlt met bots door ieder artikel heen. Hoe sneller Google begrijpt wat er in het artikel staat, hoe beter het artikel geclassificeerd kan worden, hoe vaker een artikel gevonden wordt. 

Naast de seo-kwaliteit van je artikel wordt er ook gemeten wat de seo-kwaliteit van je website is. Denk daarbij aan gerelateerde content, link-structuur en je autoriteit. De autoriteit wordt o.a. gemeten aan de hand van het aantal kwalitatieve links naar je content. 

De kracht van Onetime

OneTime bestaat al een aantal jaren en is de grootste community binnen de kansspelmarkt in Nederland. OneTime is een autoriteit. Dat komt doordat we naast artikelen zoals deze blog van mij ook heel veel artikelen hebben over wedden op voetbal, voetbalclubs en wielerwedstrijden.

We hebben artikelen over wedstrategie en artikelen over hoe weddenschappen in elkaar zitten en hoe je bepaalde weddenschappen met elkaar kunt combineren. OneTime heeft – als je als beginnend sportsbettor of kansspeler op zoek bent naar eerlijke reviews, informatie over casinospellen of de beste bookmaker bonussen – altijd wel een artikel waarmee je geïnformeerd wordt.

Daarnaast hebben we heel veel content over alles dat met online en landbased casino’s te maken heeft. Ieder artikel met voorbeschouwingen dat ik schrijf profiteert daarvan mee. 

Stel je voor dat je daar nu mee moet beginnen. Dat je nu op de vergunde markt al deze content nog moet schrijven en een bepaalde autoriteit op moet bouwen om in aanmerking te komen voor de top-5 posities in Google terwijl het voor de huidige sites al een flinke knokpartij is. 

Mezelf dit realiserend ben ik mijn OneTime-collega’s heel dankbaar voor hun eerlijke feedback. Er zitten absoluut dingen tussen mijn ideeën die we in de een of andere vorm terug gaan zien op OneTime. Het sportsbetting gedeelte van een community met een trackrecord en autoriteit van meer dan zeven jaar uitbreiden is veel verstandiger dan het wiel opnieuw willen uitvinden en er over tienduizend euro achter komen dat de inkomsten toch wel achterblijven bij de prognoses. 

To be continued dus….

on air