Viaplay

Brunsie blogt: de verwachtingen die ViaPlay wekt worden (nog) niet waargemaakt

Vanuit een sportief oogpunt was de dubbele uitvalbeurt bij Red Bull Racing tijdens de seizoensouverture in Bahrein natuurlijk het allerbelangrijkste nieuws. Mij als marketeer viel echter iets heel anders op bij de lancering van de Formule 1 nieuwe stijl

Niet alleen de auto’s en de sportieve reglementen zijn dit jaar nieuw, voor ons als Nederlandse Formule 1-fans is echter ook de aanbieder van de TV-beelden een andere. Nordic Entertainment Group legde een godsvermogen neer voor de Formule 1-rechten en kwam met de app ViaPlay naar de Nederlandse markt. 

Transparent Bg1@72X geplaatst in Sport door Hans van Brunschot
op 30 mei 2022
Viaplay

Stream on

Dat deden ze overtuigend. De slogan ‘ViaPlay: Stream On’ klinkt als een klok, de visuals zijn allemaal dik in orde en als het over de invulling van de poppetjes gaat, ging ViaPlay doortastend te werk. Ziggo Sport coryfeeën als Rob Kamphues, Jack Plooij en Olav Mol moesten uit de media vernemen dat er voor hen geen plekje was in het nieuwe format.

Persoonlijk vind ik dat niet erg want commentator Mol maakte elke race minstens drie fouten en pitreporter Plooij trok ik met zijn schijtlollige popie-jopie Engels al helemaal niet.

Voor veel Nederlandse fans is het afserveren van Mol echter een brug te ver. Mol hoort bij de Formule 1 zoals een kuiltje jus bij hutspot hoort. De slimme ondernemer Mol maakte hier dankbaar gebruik van en lanceerde een app waarbij je het commentaar van ViaPlay uit kunt zetten en zijn stem via de app de race kunt horen becommentariëren. 

Voor ViaPlay hoort Mol echter bij de oude Formule 1. Met Nelson Valkenburg en Melroy Heemskerk wordt er ingezet op een nieuw geluid. Een nieuw geluid dat met de aanstelling van de Eindhovense Stephane Kox en journaalpresentatrice Amber Brantsen een veel vrouwvriendelijker gezicht krijgt.

Met ex-Formule 1-coureurs Mika Hakkinen en David Coulthard als experts stunt ViaPlay met het binnenhalen van de top van Formule 1 van eind jaren ‘90 en begin jaren ‘00. 

Viaplay Laden
Viaplay laden

Dure streamingdienst

Kortom alle ingrediënten zijn aanwezig om er een succes van te maken. Het zijn echter ook investeringen en investeringen moeten nu eenmaal terugverdiend worden. Daarom wordt de abonnementsprijs voor ViaPlay stevig in de markt gezet: € 13,99 per maand.

Dat is best veel voor een streamingdienst die naast Formule 1 Bundesliga voetbal uitzendt en series heeft die ook op Canal Digital en Amazon Prime staan. Maar dat terzijde. Ik ging er dit weekend eens goed voor zitten om de genieten van de Formule 1 nieuwe stijl. 

En toen ging het mis….

Over het commentaar van het duo Valkenburg-Heemskerk ga ik geen oordeel vellen. Twitter is er over ontploft, maar dat is een kwestie van smaak, een kwestie van wennen of een combinatie van beide.

Nee, waar het mij om gaat is het zinnetje dat Amber Brantsen uitspreekt vlak voordat er naar de race geschakeld word: ‘Als het technisch even mis gaat, neem dan nog een nootje of een biertje, er wordt aan gewerkt.’

Helemaal niet klaar voor de eerste uitzending

Dat zinnetje betekent dat ViaPlay er technisch nog helemaal niet klaar voor was. Ze konden de eerste Grand Prix van het seizoen niet goed overbrengen. Dat bleek ook wel. De app haperde, bufferde en laadde dat het een lieve lust was. 

Op een gegeven moment werd ik het zo beu dat ik mijn chromecast uitzette. Ik zette de wifi ook uit. Via mobiele data op mijn telefoon 'streamde ik on'. Dat was niet beter. Het beeld haperde weliswaar niet meer, maar leek zich haast in vertraging af te spelen.

Dat we daar € 13,99 per maand voor moeten betalen is eigenlijk best een schande anno 2022. ViaPlay had kunnen weten dat Nederland massaal af zou stemmen op de Grand Prix van Bahrein. Het leek erop dat ze eenvoudigweg bandbreedte te kort kwamen om iedereen een goed signaal te kunnen leveren. 

Alles onder controle

Zelf claimt de streamingdienst overigens dat het allemaal aan ons ligt. ‘Wij zijn alles constant aan het monitoren en willen u verzekeren dat alles goed verloopt aan onze kant,' twittert Dominique van ViaPlay de wereld in. Kortom: het ligt aan onze wifi en apparaten dat wij bijna honderd minuten naar een haperend beeld zitten te kijken. 

helemaal anders te gaan doen, direct de eerste keer ver onder de maat blijft. De dienst die ViaPlay afgelopen weekend leverde was gewoon niet goed. De verwachtingen die ViaPlay wekt worden (nog) niet waargemaakt.

Wat vind jij van Viaplay?

on air