Speedometer 653246 1280

Snelheidsovertredingen, wat kosten ze in Europa?

In Nederland wordt er nogal wat gevloekt als het gaat om bekeuringen. Of ze nou terecht zijn, of in de ogen van de overtreder niet, het is altijd zuur geld. Elk jaar worden ze ook nog eens duurder.

Het overgrote deel van de bekeuringen worden uitgeschreven voor snelheidsovertredingen. Sterker nog, het gaat hierbij vooral om kleine snelheidsovertredingen. En laat dat nu juist de frustratie van veel automobilisten zijn: een bekeuring voor 1 kilometer te hard. Dat dit de overtreding na meetcorrectie betreft, doet weinig af aan het gevoel van: is dit nodig?

Tel daarbij op dat een auto kopen én rijden in Nederland, vergeleken met de meeste andere landen, absoluut de hoofdprijs kost, en je kunt je voorstellen dat sommige mensen serieus overwegen om over de grens te gaan wonen. De beleving is dat een bekeuring, vooral voor een snelheidsovertreding, daar een stuk goedkoper is.

Maar is dat ook zo? Ik ging voor je op onderzoek uit. Wat kosten snelheidsovertredingen over de grens?

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 17 mei 2022
Speedometer 653246 1280

Snelheidsovertredingen in Nederland, hoe zit dat?

Als je kijkt naar alle bekeuringen die in Nederland worden uitgeschreven, is een groot deel daarvan voor een kleine snelheidsovertreding. Oftewel, je reed na meetcorrectie maximaal 5 kilometer per uur te hard. Dit betekent dat je in de praktijk nog wel iets harder reed overigens, maar om er zeker van te zijn dat de bekeuring terecht is wordt er van de gemeten snelheid nog wat afgehaald. Bij een gemeten snelheid onder 100km/u is dat 3 km/u, bij een snelheid boven 100 km/u is dat 3% van de totale snelheid.

Boetes 43033849 E1575625652523
Snelheidsovertredingen Nederland

Meetcorrectie van 3%

Stel, je mag op de snelweg 130 km/u (toen dat nog mocht, nu alleen nog 's nachts), en je rijdt 134. De meetcorrectie is 3% van die 134 en dus 4 km/u. Je krijgt geen bekeuring. Meestal is je snelheidsmeter ook zo geijkt dat je harder op de teller rijdt dan in werkelijkheid, dus als je een paar kilometer boven de maximum snelheid gaat zitten, kun je meestal ervan uitgaan dat je geen boete krijgt.

Op de snelweg word je al bekeurd vanaf 1 km/u te hard (na meetcorrectie). Op alle andere wegen is dit pas vanaf 4 km/u. Alle informatie over deze ondergrens en meetcorrectie bij snelheidsovertredingen vermeldt het OM op haar website.

Vooral bekeuringen voor kleine overtredingen

Ga je kijken naar het aantal bekeuringen, dan zijn de laatste gegevens van 2018. 2019 is op het moment van schrijven namelijk nog net niet ten einde. Het CJIB heeft de gegevens openbaar gemaakt. Daaruit blijkt dat er in 2018 zo'm 9,4 miljoen bekeuringen zijn verstuurd. Dat zijn er 25.000 per dag en alle bekeuringen samen waren goed voor 754 miljoen euro.

Het grootste aantal bestaat uit de bekeuring voor een snelheidsovertreding van 4 km/u te hard binnen de bebouwde kom: bijna 650.000 stuks met een totale waarde van €17,7 miljoen. Daarna volgt de overtreding binnen de bebouwde kom met 5 km/u, in het totaal  ruim 560.000 stuks en €18,7 miljoen.

Die ultieme zure bekeuring voor 1 km/u te hard krijg je dus in principe alleen op de snelweg. Dit gebeurde in 2018 67.750 keer, goed voor €745.000. Voor 2 km/u te hard was dit 45.700 keer en €685.000 en 3 km/u werd 32.450 bekeurd, goed voor €648.000. Dit zijn wel heel lullige snelheidsovertredingen, dat vinden de meeste mensen in ieder geval.

Op de snelweg 4 km te hard rijden werd veel vaker bekeurd: totaal werden zo'n 535.000 bekeuringen verstuurd, die €12,5 miljoen opleverden voor de staatskas. Voor 5 kilometer te hard op de snelweg kregen ruim 390.000 mensen een bekeuring thuis, ook goed voor bijna 12,5 miljoen euro.

Ook buiten de bebouwde kom zijn de bekeuringen voor 4 en 5 kilometer te hard veruit in de meerderheid: ruim 350.000 en 280.000, samen goed voor respectievelijk 8,7 en 8,8 miljoen euro.

Car 3319816 1280
Rijden maar, of toch niet?

Hoge boetebedragen in Nederland

Uiteraard lopen de bedragen op naarmate je een hogere snelheidsovertreding begaat: bij 10 kilometer te hard is dit €64 tot €72, bij 15 wordt dat al €121 tot €137. Bij 30 kilometer per uur te hard mag je al aardig in de buidel tasten: €297 tot €340 per bekeuring. Toch zijn er een aantal andere overtredingen die ook behoorlijk prijzig zijn:

  • bumperkleven tot 80 km/u kost je €280, bij 100 km/u komt dat al op €430!
  • overtreden inhaalverbod, doorgetrokken streep, het gebruiken van een mobiel apparaat tijdens het rijden, door rood licht rijden en het niet verlenen van voorrang kost allemaal €240
  • parkeren op een gehandicaptenplaats zonder kaart kost €390
  • rijden onder invloed kost minimaal €300 en dit kan oplopen tot €650 voordat het via de Officier van Justitie gaat
  • ook onnodig links rijden en het niet dragen van een gordel komt je duur te staan: €140

De bedragen lopen elk jaar op, zo zijn de bedragen voor 2020 geïndexeerd met 2,7% ten opzichte van 2019. Je bent dus steeds duurder uit. Bega je meerderde overtredingen tegelijkertijd? In principe word je er dan voor maximaal 3 bekeurd, dit is echter wel een richtlijn.

Overigens kun je ook nog je rijbewijs kwijtraken. Als je meer dan 50 kilometer per uur te hard rijdt en op heterdaad betrapt wordt (dus niet door een flitskast), maar ook als je teveel gedronken hebt of in het algemeen een gevaar op de weg bent op dat moment (wegenverkeerswet artikel 5) dan kan je rijbewijs ingevorderd worden. Deze ben je dan zeker een paar weken kwijt terwijl bekeken wordt wat je boete gaat zijn en of je je rijbewijs terugkrijgt.

Het kan ook zijn dat je een cursus moet volgen. Of opnieuw examen moet gaan doen. Zo kan een (snelheids)overtreding ineens nog veel meer kosten dan honderden euro's!

Wat kost een bekeuring voor een snelheidsovertreding in Nederland?

Elke overtreding, dus ook snelheidsovertredingen, kent een vast bedrag. Op de website van het OM kun je een aantal variabelen invoeren, zoals welk voertuig het betreft, waar de snelheidsovertreding heeft plaatsgevonden en welke overtreding begaan is, en daar komt dan een bedrag uit. Hier bovenop betaal je dan nog altijd €9 administratiekosten, ook al een doorn in het oog van veel mensen.

Het bedrag is dus afhankelijk van het voertuig en waar je de overtreding begaat, maar ook of er sprake is van wegwerkzaamheden. In onderstaande tabel de tarieven voor de eerder genoemde kleine snelheidsovertredingen (tot en met 5 kilometer per uur te hard) in 2020:

Aantal km te hard (na meetcorrectie) Binnen de bebouwde kom Buiten de bebouwde kom Snelweg
1  –  –  €          12
2  –  –  €          16
3  –  –  €          22
4  €          28  €          25  €          25
5  €          35  €          32  €          31

Die lullige 1 kilometer te hard op de snelweg kost dus €12, plus €9 administratiekosten. Sowieso gaat het hier dus om relatief kleine bedragen. Toch wordt daar een heel groot deel van de inkomsten mee behaald, omdat het in aantallen zoveel snelheidsovertredingen zijn.

Wat kosten snelheidsovertredingen in andere landen?

De gemiddelde Nederlander is van mening dat bekeuringen in Nederland duur zijn. Er wordt ook graag geklaagd over het feit dat je een bekeuring krijgt voor een kleine snelheidsovertreding, zoals die ene kilometer per uur op de snelweg. Nu kun je daarvan zeggen dat dit ná meetcorrectie is en dat de meter in je auto vaak ook nog afwijkt, en dat je dus gerust 5 of 6 kilometer, of zelfs meer, te hard reed. En dat de grens natuurlijk ergens getrokken moet worden. Of je het er nu mee eens bent of niet, feit blijft dat je moet betalen.

Of toch niet? Het loont in ieder geval de moeite om bezwaar aan te tekenen, zo bleek recent. Maar liefst een derde van de boetes waartegen bezwaar werd gemaakt in 2018, verviel uiteindelijk. En dan gaat het niet alleen om fout parkeren, maar ook over snelheidsovertredingen bijvoorbeeld. Overigens is het goed te weten dat tegen slechts 4% van alle bekeuringen bezwaar werd aangetekend. Wel werd er in het totaal voor 8,5 miljoen euro aan boetes onterecht verklaard.

Om nu te kunnen bepalen of een bekeuring, bijvoorbeeld voor een snelheidsovertreding, duur is in Nederland, moeten we vergelijkingsmateriaal hebben. Tijd om eens over de grens te kijken wat een bekeuring daar kost.

Driving 2732934 1280
Lekker toeren door Europa? Hou je in de meeste gevallen maar gewoon aan de snelheid, het kan je anders aardig wat euro's maar ook je rijbewijs kosten.

Bekeuringen in België

Laten we beginnen bij onze zuiderburen. Hoewel we betwijfelen of je daar te hard wil rijden, omdat dan je tanden uit je mond klapperen… Ze zijn hier langzaamaan de wegen aan het verbeteren, op de weg naar Antwerpen rij je al een aantal kilometers op prima asfalt. Maar stel dat je daar nu wel te hard rijdt, wat kost zo'n snelheidsovertreding dan?

Laten we beginnen met het feit dat België op 1 juli 2019 enkele bekeuringen fors verhoogde, sommigen werden wel driemaal zo duur. Zo ging het onterecht rijden op de vluchtstrook omhoog naar €174. In Nederland ligt deze op €370. In België hebben ze 4 categorieën van overtredingen, de boetebedragen zijn daarvan afhankelijk.

Voor snelheidsovertredingen hanteert België overzichtelijke tarieven:

  • Binnen de bebouwde kom betaal je per overtreding €53 plus €11 per kilometer die je te hard rijdt – voor overtredingen tot maximaal 30 km/u
  • Is je snelheidsovertreding meer dan 30 km/u, dan betaal je een bedrag tussen €80 en €4000, afhankelijk van wat de rechtbank beslist
  • Bij overtredingen tot 40 km/u buiten de bebouwde kom en op de snelweg betaal je €53 plus €6 per kilometer die je te hard rijdt
  • Is je snelheidsovertreding hier meer dan 40 km/u, dan komt het voor de rechter en die kan een boete opleggen tussen de €80 en €4000

Snelheidsovertredingen in andere landen

We kunnen hier nog wel een heel arsenaal aan landen gaan noemen, maar dan wordt het wel een heel lang stuk. Er zijn nog een aantal bedragen die ik je niet wil onthouden:

  • In Portugal zijn de bedragen ook niet vast, maar gebonden aan een minimum en maximum. Een snelheidsovertreding van 20 km/u kost minimaal €60 en maximaal €300. Dit kan wel snel oplopen tot maximaal €2.500 en in alle gevallen kan het rijbewijs worden ingevorderd.
  • In Luxemburg kennen ze 2 tarieven: €49 voor snelheidsovertredingen tot 15 km/u binnen de bebouwde kom en 20 km/u daarbuiten, en €145 voor alles daarboven. Boetes zijn hier sowieso vrij laag vergeleken met andere landen. Wat ze hier zeer ernstig vinden is rijden op de busbaan (boete onbekend), dit is streng verboden.
  • Ga je rijden in Engeland, dan heb je met meer rekening te houden dan enkel links rijden. De boetes kunnen makkelijk oplopen tot £ 1.000, niet alleen voor snelheidsovertredingen maar ook voor door rood licht rijden of een inhaalverbod negeren. Op snelwegen kan de boete zelfs oplopen tot £ 2.500 en kan je de rijbevoegdheid ontzegd worden als je maar hard genoeg hebt gereden.
  • Zwitserland is in veel opzichten een duur land. Dat geldt ook voor verkeersboetes. Een relatief kleine snelheidsovertreding (t/m 5 km/u te hard) kost al snel €45, alleen op de snelweg is dit ongeveer de helft. Voor overtredingen t/m 10 km/u betaal je ruim €130 (behalve op de snelweg). Vanaf 21 km/u (of 26 op de snelweg) komt je overtreding al voor de rechter die de boete bepaalt aan de hand van je inkomen. Reken op minimaal €450. Rood licht of een inhaalverbod negeren, kost €275, terwijl het gebruik van een mobiele telefoon met €110 relatief goedkoop is.
Car 316709 1280
In Engeland moet je al opletten dat je links rijdt, maar het is ook af te raden om te hard te rijden. Het kan je duur komen te staan.

Boetes in Spanje

We gaan misschien steeds vaker met het vliegtuig op vakantie naar Spanje, maar we huren daar dan toch ook graag een auto. Denken we dat daar alles maar kan, of moeten we juist enorm opletten? Ik was er op het eerste gezicht nog niet over uit, maar het blijkt dat Spanje relatief duur is in de bekeuringen. Wel krijg je korting als je direct of in ieder geval binnen 20 dagen betaalt, je hoeft dan maar de helft te betalen.

Ook hier is een radarverklikker verboden. Heb je er één bij je, dan kost dat €3.000. Gebruik je hem actief, kost dat zelfs het dubbele! Het gebruik van een mobiele telefoon, of headset, wat hier ook verboden is, kost minimaal €200. Ook je navigatie bedienen tijdens het rijden kan op eenzelfde boete rekenen. Eigenlijk geldt dit bedrag als minimum voor veel verschillende veelvoorkomende overtredingen, zoals door rood licht rijden, inhaalverbod negeren etc.

Hoe zit het dan met snelheidsovertredingen? Exacte bedragen zijn lastig te vinden, dit is namelijk afhankelijk van de overschrijding. Maar reken op minimaal €100 tot maximaal €600, tenzij je écht veel te hard ging, dan kan het nog verder oplopen.

Wees ook niet verbaasd als je rijbewijs wordt ingevorderd of je een gevangenisstraf krijgt opgelegd, als je roekeloos bent geweest, dat is in Spanje dus heel normaal. Dit geldt niet alleen bij snelheidsovertredingen maar ook bij door rood licht rijden en inhaalverbod, eigenlijk alles wat gevaar voor anderen op kan leveren. Let op dat in Spanje ook het veiligheidshesje verplicht is!

Rij-ontzegging kan opgelegd worden

Als de overtreding voor de rechter komt, kan die ook nog een rij-ontzegging opleggen.

De kleine bekeuringen voor enkele kilometers te hard zijn in België dus fors duurder dan in Nederland. Zo kost 5 km te hard binnen de bebouwde kom €108 en daarbuiten €68. In Nederland betaal je €31 tot €34. Bij 30 kilometer per uur ben je buiten de bebouwde kom in België wel iets voordeliger uit: €233 tegenover €284. Binnen de bebouwde kom betaal je dan echter al meer dan €600, waar dat bij ons ‘maar' €334 is.

Overige boetes liggen wel veelal lager dan in Nederland.

Car 3117778 1280
Parkeren

Is een snelheidsovertreding of andere boete nu zo duur in Nederland?

Als we alles met elkaar vergelijken, voor verschillende landen binnen Europa, dan kunnen we stellen dat bekeuringen in Nederland niet allemaal even extreem duur zijn. Er zijn zeker uitschieters die veel duurder zijn dan in andere landen. Maar voor snelheidsovertredingen, de meest voorkomende boetes, geldt dat we redelijk gemiddeld zitten.

Er zijn zeker landen die goedkoper zijn hierin, maar dan loop je wel snel het risico dat je je rijbewijs veel sneller moet inleveren. En er zijn landen die ook veel duurder zijn. Zelfs net over de grens bij onze zuiderburen zijn de meeste snelheidsovertredingen duurder dan in ons eigen kikkerlandje.

Bekeuringen in Italië

Nog een favoriet vakantieland, vooral ook om met de auto naartoe te gaan, is Italië. Of je vliegt en huurt een auto, er is tenslotte zoveel moois te zien. Hier liggen de bedragen voor een overtreding overigens niet vast, er is enkel een minimum en maximum per boete bepaald. Dus hoe hoog je bekeuring is als je die krijgt, kan een verrassing zijn.

Wel zijn er verschillende betaalperiodes waarbij je korting krijgt. Op een bekeuring staan drie bedragen: betaal je binnen 5 dagen dan geldt het laagste bedrag, betaal je na 60 dagen het hoogste. Als je betaald hebt, kun je niet meer in beroep (dit is anders dan in de meeste andere landen).

De gemiddelde bekeuringen voor de verschillende overtredingen zijn overigens aan de lage kant. Zo kost door rood rijden €163, een inhaalverbod negeren €85 en het gebruik van een mobiele telefoon €160. Rijden zonder gordel komt op €80 en het niet gebruiken van een veiligheidsvestje €41. Rijden over de vluchtstrook vinden ze hier echt niet leuk, dit kost je €422. Overtredingen die je 's nachts (tussen 22u en 7u) begaat, kunnen 30% hoger uitvallen.

Een snelheidsovertreding kost je in Italië is ook niet bijzonder veel. Tot 10 km/u te hard komt op €41, tot 40 km/u is dat €169. Daarna wordt het wel ineens veel duurder, tot 60 km/u te hard komt op €532 en daarboven €829. In beide laatste gevallen kun je ook een rijontzegging krijgen voor enkele maanden tot een jaar. Er wordt geen onderscheid gemaakt waar je de overtreding begaat, enkel als je met een caravan op de snelweg rijdt zijn de boetes wel hoger.

Snelheidsovertredingen en meer in Tsjechië

Steeds meer Nederlanders hebben Tsjechië, of een van de andere Balkanlanden waarbij je door Tsjechië rijdt, als vakantiebestemming ontdekt. Zowel in de zomer als in de winter kun je hier goed en goedkoop vakantie vieren en het is op rij-afstand. Stel dat je te hard rijdt of iets anders stoms doet, is dat dan ook ‘goedkoop'?

Over het algemeen liggen de boetes inderdaad lager dan in de andere landen die we eerder noemden. Een snelheidsovertreding binnen de bebouwde kom tot 20 km/u kost €40, buiten de bebouwde kom is dit bedrag zelfs tot 30 km/u te hard. De volgende stap (tot 39 km/u en 49 km/u buiten de bebouwde kom) kost ongeveer €100 en daarboven €125. Hou er hierbij wel rekening mee dat dan wel je rijbewijs ingevorderd kan worden.

Gebruik je een mobiele telefoon in de auto, dan kost dan ‘maar' €40, door rood licht komt op €100, net als het niet verlenen van voorrang. Een inhaalverbod negeren is wel relatief duur: €200 en kans op ontzegging van de rijbevoegdheid. Eenzelfde bedrag staat er voor het gebruik van een radarverklikker.

Wat je vooral níet moet doen in Tsjechië is rijden onder invloed (meer dan 0,3 promille alcohol of drugs in het algemeen), dit kost minimaal €1000 en levert vaak een rijontzegging op.

Boetebedragen in Duitsland

Hoe kun je in Duitsland een snelheidsovertreding begaan? Je mag hier toch zo hard als je wil of kunt? Dit is niet helemaal waar, maar gedeeltelijk dus wel. Op bepaalde stukken snelweg geldt geen maximumsnelheid. Maar op heel veel stukken is die er ook wel, en buiten de snelweg gelden ook gewoon regels voor snelheid etc. Wel geeft de Duitse overheid een adviessnelheid af voor de snelwegen, dat is 130 km/u, en daarnaast moet je volledige controle over je voertuig houden, hoe hard je ook rijdt. Veroorzaak je een ongeval omdat je roekeloos en veel te hard reed, dan heb je meteen écht een probleem.

In Duitsland kennen ze voor snelheidsovertredingen ook een meetcorrectie, die voor flitsen gelijk ligt als in Nederland (dus 3 km/u onder 100, 3% daarboven). Ze delen in Duitsland de bekeuringen voor snelheid in in 4 categorieën: binnen de bebouwde kom, buiten de bebouwde kom en voor slechte weersomstandigheden in beide gevallen. Bij slechte weersomstandigheden (sneeuw, heftige regenval of mist bijvoorbeeld) zijn de bedragen fors hoger, vooral bij kleine snelheidsovertredingen.

Aantal km's na meetcorrectie Binnen de bebouwde kom Buiten de bebouwde kom Slecht weer binnen bk Slecht weer buiten bk
tot 10  €          15  €          10  €          80  €          80
11 tot 15  €          25  €          20  €          80  €          80
16 tot 20  €          35  €          30  €          80  €          80
21 tot 25  €          80  €          70  €          80  €          80
26 tot 30  €        100  €          80  €        100  €        100
31 tot 40  €        160  €        120  €        160  €        160
41 tot 50  €        200  €        160  €        200  €        200
51 tot 60  €        280  €        240  €        280  €        280
61 tot 70  €        480  €        440  €        480  €        480
meer dan 70  €        680  €        600  €        680  €        680

De boetes bij snelheidsovertredingen zijn onder normale weersomstandigheden dus eigenlijk altijd lager dan in  Nederland. Ook andere bekeuringen kennen een veel lager tarief, zo kost bumperkleven maximaal €400 (en minimaal €75), onnodig links rijden komt bij de oosterburen op €80 en onterecht rijden op de vluchtstrook op maar €75.

Snelheidsovertredingen en andere boetes in Frankrijk

Nog steeds gaan veel Nederlanders in Frankrijk op vakantie, en ook nog vaak met de auto. Het is dus goed om de (nogal strenge) regels in Frankrijk te kennen. Zo is het al jaren verboden om met een radarverklikker te hebben die mobiele flitsers verraadt, mocht je Flitsmeister gebruiken dan kan dat prima omdat deze geen mobiele flitsers doorgeeft in Frankrijk. De boete als je toch apparatuur hebt die dit wel doet, is niet misselijk: €1500.

Voor snelheidsovertredingen gelden in Frankrijk de volgende meetcorrecties: 5 km/u bij snelheden tot 100 km/u en 5% bij hogere snelheden. Tot 2017 kon je als Nederlander nog wegkomen met bekeuringen mits je niet werd aangehouden, maar sindsdien krijg je ook Franse boetes gewoon thuis. Het loont de moeite om die zo snel mogelijk te betalen, dan krijg je namelijk korting! Betaal je binnen 15 dagen, dan kan het boetebedrag zo 30% lager zijn, dit wordt de amende minorée genoemd. Het reguliere boetebedrag dat daarna geldt, is amende forfaitaire. Betaal je te laat, na 45 dagen, dan wordt de boete ineens drie keer zo duur, dus dat wil je voorkomen!

Boetebedragen voor snelheidsovertredingen zijn makkelijk te onthouden: tot 20 km/u te hard binnen de bebouwde kom (maximum snelheid 50) kost minimaal €135 (regulier bedrag zonder korting). Buiten de bebouwde kom bedraagt de boete €68, voor snelheden daarboven wordt dat €135.

Binnen de bebouwde kom heb je een probleem als je meer dan 20 km/u te hard ging, buiten de bebouwde kom ligt dit op 30 km/u of meer te hard. Je loopt dan al risico op invordering van je rijbewijs, ja ook als Nederlander! De bedragen mogen dan in Frankrijk relatief laag zijn, de gevolgen bij een grovere overtreding zijn niet mis.

Overigens is €135 wel een favoriet bedrag voor de Fransen, dit kosten bijna alle andere bekeuringen ook. Dus of je nu door rood rijdt, inhaalt waar dat niet mag, geen gordel draagt of met je mobiele telefoon in je handen zit.

Overigens is dragen van ‘oortjes' in Frankrijk ook verboden, ook op de fiets, en dit kost ook €135. Bellen dus met een carkit en anders niet. Vergeet ook je veiligheidshesje niet, dit kost ook €135 als je die niet in de auto hebt liggen (of draagt op de fiets 's avonds).

on air