IMG 8867

Een auto kost in Nederland de hoofdprijs

Heb jij een auto? Vast wel, en zelfs misschien wel meer dan één. Dan weet je dat het hebben van een auto behoorlijk wat geld kost. Ook elektrisch rijden is nog niet direct de oplossing voor deze kosten, want dit is ook niet zo goedkoop als het op het eerste gezicht lijkt.

Maar degenen die wel eens de grens overgaan, zien dat het ook anders kan. Een auto kopen, hebben en rijden in Nederland kost je letterlijk de hoofdprijs, dit is wereldwijd over het algemeen veel goedkoper. Hoe dat komt? Lees snel even verder!

OneLuckyLady Avatar geplaatst in Over knaken door OneLuckyLady
op 19 mei 2022
IMG 8867

Auto kopen

Je bent 18, hebt net je rijbewijs en wil een auto gaan kopen. Als je veel Amerikaanse series en films kijkt, zie je dat die 16-jarigen daar allemaal dikke auto's krijgen. Dat is natuurlijk sowieso de waarheid mooier maken, maar er zit misschien wel een kern van waarheid in. En dat komt niet omdat Amerikanen zoveel rijker zijn dan Nederlanders. Nee, dat komt omdat auto's daar vele malen goedkoper zijn dan in ons kikkerlandje.

Voorbeeld: de Ford Mustang in de VS versus Nederland

Neem bijvoorbeeld een Ford Mustang. In Amerika is dat een heel betaalbare auto, de goedkoopste uitvoering (2021 Ford Mustang EcoBoost 2dr Coupe – 2.3L 4cyl Turbo 6M) kost $29.995 als je in Californië woont.

Dit is exclusief afleverkosten en btw. De btw (sales tax) is in Californië 7,25 tot 10,25%. Dus in het meest ongunstige geval kost een Ford Mustang daar kaal, zonder afleverkosten, $33.069. Omgerekend is dat ongeveer €30.000 (tegen de wisselkoers begin maart 2022).

Schermafbeelding 2022 03 04 Om 10.54.43
Prijzen Ford Mustang in Nederland anno 2022

In Nederland kost diezelfde Mustang, dus ook de 2021 2.3 Ecoboost FastBack, €67.480. Dit is inclusief BPM en BTW maar zonder afleverkosten. Oftewel, vergelijkbaar met de €30.000 die je in Californië kwijt zou zijn. Dat is inderdaad ruim 2x zo duur… En dan hebben we het nog niet over accessoires etc.

De 2.3 Ecoboost FastBack is regulier niet meer nieuw te krijgen in Nederland. De snelle versie echter wel, je kunt nu naast de elektrische Mach-E nog kiezen voor de GT en de Mach-1, waarbij de GT ook als cabrio (convertible) te krijgen is. De goedkoopste kost ruim een ton en de duurste ruim €120.000.

In Californië betaal je voor deze uitvoeringen respectievelijk $40.000 en $46.000 (zonder btw). Al met al betaal je ook voor deze modellen in Nederland dus meer dan het dubbele.

Car 1081742 1280
De Ford Mustang Shelby is in Nederland niet te krijgen, waarschijnlijk omdat die hier zowat onbetaalbaar wordt!

Waar komt het verschil vandaan?

Hoe dit komt? Natuurlijk, die auto wordt gemaakt in Amerika. Dus het is logisch dat die daar wat goedkoper is, omdat er minder transportkosten zijn, en er geen uit- of invoerrechten betaald hoeven worden. Toch verklaart dit niet het grote prijsverschil, dat blijkt wel als we naar de prijslijst kijken die Ford op hun Nederlandse website aanbiedt.

De goedkoopste versie heeft een netto catalogusprijs van €43.521. Dit is het bedrag zonder btw en pbm. Stel dat je hierover de 10,25% belasting over zou moeten betalen die je in Californië betaalt, dan zou je op net iets meer dan €52.660 uitkomen. Dat is €12.000 meer dan wat die in Amerika kost, maar dat voelt nog redelijk acceptabel om een auto deze kant op te krijgen.

Dus hoe komen we dan aan een bedrag van €107.065, ruim het dubbele van die prijs? Nou… Onze regering strijkt nogal wat op als jij een (nieuwe) auto koopt!

In Nederland betalen we namelijk inmiddels 21% BTW over ‘luxegoederen'. Dus dat is in dit geval bijna €9.140 wat rechtstreeks de schatkist in gaat.

Berekening BPM
De BPM berekening bestaat uit twee onderdelen: een vast bedrag en een variabele gebaseerd op de uitstoot.

BPM

En dan betalen we over voertuigen ook nog zoiets als BPM. BPM staat voor Belasting van Personenauto's en Motorrijwielen. Wacht even, maar we betalen toch al BTW over die auto? Moet ik dan nog een keer belasting betalen? Jazeker. En ook dit bedrag verdwijnt linea recta in de staatskas. Hoeveel dat dat is? Meer dan 100% van de cataloguswaarde in het geval van de Mustang, namelijk €50.909.

De BPM wordt namelijk berekend aan de hand van de emissie (uitstoot) van een auto en die is in het geval van een Mustang redelijk hoog. Deze komt bij de handgeschakelde versie nog wat hoger uit dan bij de automaat, waardoor die laatste uiteindelijk iets goedkoper is voor de consument, terwijl de cataloguswaarde hoger ligt.

Een zuinige, goedkopere auto, is dat beter dan?

Natuurlijk, voor het milieu is het beter om een zuinige auto met minder uitstoot te kopen. Maar ja, het oog en gevoel wil ook wat. Ik snap heel goed dat je liever in een Mustang rijdt, dan in een Ford Fiesta, om maar eens een dwarsstraat te noemen. Maar die laatste is ook wel een stuk voordeliger.

Het verschil tussen een Ford Fiesta in Nederland en de VS is ook minder groot, dat komt deels door de BPM. Doordat de Fiesta zuiniger is, ligt de BPM een stuk lager. Ook is de Fiesta in Nederland een meer gangbaar model en dat zal samenhangen met de prijs. Aan de andere kant zijn de inkoopprijzen daardoor wellicht ook wat lager.

Car 3319816 1280
Een Ford Fiesta is een meer betaalbare keuze

Auto's vergelijken dichter bij de deur

Goed, Amerika is een oceaan verder, dus moeten we daar de prijzen wel mee vergelijken? Laten we het eens dichter bij huis zoeken. Dat deed AutoRAI namelijk ook, zij onderzochten in 2019 de prijzen van 10 willekeurige nieuwe auto's in Nederland, België, Duitsland, Frankrijk, Italië en Spanje. Oftewel, ze keken even bij onze buren, voor sommige Nederlanders dichterbij dan Amsterdam, en onze favoriete vakantielanden.

En de uitkomst is opmerkelijk! Toevallig vergeleken zij ook de Ford Mustang, de 5.0 V8 versie maar dan handgeschakeld. In Nederland kostte deze destijds €111.005, in de rest van de landen minder dan de helft. Het goedkoopste kon je deze auto in België aanschaffen, daar betaal je €46.850.

Andere verschillen:

  • Volkswagen Golf GTI 2.0 TSI: Nederland €42.765 (€11.146 BPM) – Duitsland €33.995
  • Renault Mégane R.S. 280 GPF: Nederland €51.340 (€22.515 BPM) – Duitsland €34.590
  • Citroën Berlingo PureTech 110: Nederland €28.620 (€5.872 BPM) – Spanje €17.514
  • BMW 320i Sedan: Nederland €48.222 (€6.003) – België €37.120
  • Open Karl 1.0 Start/Stop 5: Nederland €12.899 (3.907 BPM) – Frankrijk €7.990
  • Mazda MX-5 1.5 Skyactiv-G: Nederland €32.990 (€8.566 BPM) – België €22.690
  • Toyota GT86 2.0 D-4S Automaat: Nederland €58.400 (€22.944 BPM) – Italië €28.150
  • Dacia Duster SCe 115 Bi-Fuel: Nederland €18.780 (€8.136 BPM) – Spanje €11.260
  • Kia Stinger 2.2 CRDi: Nederland €62.995 (€19.154 BPM) – Spanje €38.800

Het verschil tussen de duurste (altijd Nederland) en de goedkoopste (wisselt) is vooral te verklaren door de BPM. Zelfs auto's die fors minder kosten dan een halve ton zijn in de landen om ons heen soms €10.000 goedkoper. Dan hebben we het over 25% of meer prijsverschil. En hoe duurder de auto hoe groter het verschil wordt. Dit kan ook wel enigszins te maken hebben met hoe zuinig/schoon een auto is, vervuilende auto's betalen nu eenmaal meer BPM in Nederland.

Euro 163475 960 720
We spekken de staatskas hier in Nederland flink met onder andere de BPM: 19,5 miljard euro per jaar!

Betalen ze over de grens dan geen belasting op auto's?

Jawel hoor. In België betalen ze net zoals wij BTW (21%). Daarnaast betalen ze daar eenmalig een inverkeersstellingsbelasting, die ook afhankelijk is van de uitstoot (in Vlaanderen, in Wallonië is deze gebaseerd op het vermogen van de auto). Net als onze BPM. Alleen ligt die in België wel een stuk lager dan bij ons. Oftewel, de regering wordt daar niet zo rijk van de verkoop van nieuwe auto's.

In Duitsland kennen ze ook BTW, dit tarief ligt ook op 21%. Maar BPM of iets soortgelijks kennen ze niet bij onze oosterburen. Daarom zijn auto's daar dus een stuk goedkoper. Ook in andere Europese landen kennen ze niet of nauwelijks BPM.

De regering heeft de BPM verhoogd!

En dan zijn we er nog niet. De BPM is namelijk met ingang van 2022 verhoogd en zal de komende jaren ook nog eens verder gaan stijgen. En we betalen nu al de hoofdprijs voor onze auto's, hiermee zijn we vergelijkbaar met de Scandinavische landen. En die staan over het algemeen bekend als duur. Fijn rijtje om je te bevinden…

De reden om BPM te heffen is volgens de overheid het bemoedigen van de aanschaf van een zuinige, milieuvriendelijkere auto. We hebben inmiddels gezien dat we inderdaad beter een Ford Fiesta of Opel Karl kunnen kopen dan een Ford Mustang of Kia Stinger. Een grotere auto heeft nu eenmaal meer uitstoot dan een kleine.

Maar het effect van de hoge BPM is dat er in Nederland relatief weinig nieuwe auto's gekocht en gereden worden. Ons wagenpark is vergeleken met andere landen behoorlijk verouderd. We rijden langer door met oudere auto's, en kopen eerder een tweedehandsje dan een nieuwe, vanwege die hoge prijzen.

En nu zelfs het voordeel van duurdere elektrische auto's beperkt is, zullen degenen die wél een leuke duit te besteden hebben, misschien toch weer een nieuwe vervuiler kopen in plaats van die mooie Tesla…

De brancheverenigingen als RAI en BOVAG riepen dan ook op om die verhoging in ieder geval niet door te laten gaan. Daarmee ontmoedig je kopers juist nog meer om een nieuwe auto te kopen. Helaas heeft dit tot op heden nog niet mogen baten.

Mercedes 587557 1280
Een auto importeren uit Duitsland lijkt misschien interessant.

Moeten we dan maar gaan importeren?

De importbedrijfjes schieten als paddenstoelen uit de grond. Vooral auto's uit Duitsland zijn populair. Voordeel van een auto importeren uit Duitsland is dat je geen BTW meer hoeft te verrekenen, omdat het tarief daar gelijk ligt. Ook betaal je geen invoerrechten omdat Duitsland net als Nederland in de EU ligt.

Maar helaas is de overheid hier niet gek en betaal je gewoon BPM over je Duitse bolide. Ook al is het een tweedehandse auto. En daar gaat je voordeel dan ook meteen. Want die bedrijfjes die voor jou die auto importeren, die moeten ook betaald worden.

Als de auto van ver moet komen (Duitsland is groot, rij maar eens naar Oost-Duitsland) dan ben je gerust een fors bedrag kwijt alleen al aan manuren. En dan koop je een auto die je niet hebt gezien… Onze ervaring is dat het, als je het voor je laat doen, niet veel scheelt om in Nederland of Duitsland een tweedehands auto te kopen.

Heb je tijd en kosteloze kilometers te rijden, dan kun je natuurlijk wel zelf op zoek naar een auto in het buitenland en deze daar halen. Het voordeel zal dan alsnog hooguit enkele duizenden euro's zijn, maar dan kan het de moeite waard zijn. Daarnaast hebben ze vooral in Duitsland vaak bijzondere en luxe uitvoeringen, die wij hier in Nederland niet kopen omdat de kosten (nieuw) echt te hoog zijn.

Heb je je auto eenmaal gekocht, dan valt het wel mee met de kosten, toch?

Heb je je eindelijk over die belachelijk hoge BPM heen gezet en je droomauto gekocht, dan kun je ermee gaan rijden. So far so good. Je gaat netjes je auto verzekeren, want mocht je nou onverhoopt brokken maken dan is dat wel handig. En het is natuurlijk ook gewoon verplicht…

Ook betaal je netjes wegenbelasting, want het is toch wel heel fijn dat wij van die goede wegen hebben. Ik bedoel, pak eens de A67 naar Antwerpen, je weet meteen wanneer je de grens met België overgaat. Het klinkt een beetje als ‘kloenk kedeng kedeng kedeng' en je hotst op en neer in je auto!

Over die verzekering en belasting klagen we niet, die horen er bij. Wij hoeven tenslotte geen tol te betalen en rekeningrijden is nu ook niet iets waar we in Nederland op zitten te wachten. Daarnaast is ook onderhoud ingecalculeerd en hoort dat er ook gewoon bij.

Petrol 996617 1280
Nederland is één van de duurste landen om benzine te tanken

Tanken

En dan kom je de eerste keer bij een tankstation om je blinkende bolide vol te gooien. En je vraagt je af: is dit wel normaal, deze prijs? In Nederland: ja! Vergeleken met de rest van de wereld? Nou, niet echt!

Ik dacht een jaar of wat geleden nog, ‘het valt wel mee met die prijzen.' Maar het is ook maar net waaraan je gewend raakt. Dachten we in 2019 dat we met een dagprijs van ruim €1,80 per liter Euro95 de hoofdprijs te betalen, dan heb je de prijzen anno 2022 nog niet gezien.

De olieprijzen liepen eind 2021 al op en begin 2022 tikten we daarom al een adviesprijs van €2,158 aan. De verwachting was dat de prijzen onder invloed van de olieprijzen nog wel verder zouden stijgen, maar wat niemand toen zag aankomen was dat Putin het nodig vond om Oekraïne aan te vallen. De afgelopen weken lopen de prijzen alleen maar op, zo staat deze op 4 maart 2022 op €2,311 en is het einde nog niet in zicht.

We staan met ons ieniemini landje op de derde plek wereldwijd. Dat was drie jaar geleden nog de zesde plek, we stijgen dus harder dan de anderen. Op 28 februari 2022 waren de prijzen alleen in Hongkong ($2,757) en Noorwegen ($2,349) hoger.

De goedkoopste landen? Venezuela ($0,025, maar hier is dan ook een economische chaos), Libië ($0,033), Iran ($0,051). De landen die zelf olie produceren hebben meestal lagere prijzen dan de landen die het moeten importeren, en dat is logisch. Ook hier heb je natuurlijk te maken met invoer- en transportkosten.

In de Verenigde Arabische Emiraten betaal je ongeveer 2 kwartjes per liter, deze prijs is al jaren stabiel (al stijgt die inmiddels ook). In de Verenigde Staten kost een liter nu gemiddeld $1,044, dus ook minder dan de helft van wat wij hier betalen. Het verklaart mede waarom ze er daar weinig om geven of ze een benzineslurper kopen of niet.

Hoe komen de benzineprijzen zo hoog?

We hebben al gezien dat de aanschaf van een nieuwe of geïmporteerde auto de staatskas aardig spekt. Maar daar houdt het niet mee op. Naast de wegenbelasting betalen wij Nederlanders een behoorlijke toelage over elke liter benzine die we tanken. En ook dit gaat, je raadt het al, direct de staatskas in.

Laten we eens kijken naar de opbouw van de prijzen die wij aan de pomp betalen. We gaan hierbij uit van de adviesprijs en van benzine (de verdeling is bij diesel iets anders).

Van de prijs zijn 30% van de kosten voor productie. Dat is dus de olieprijs (in Nederland om in te voeren) en de kosten voor transport en raffinaderij. Uiteraard wordt er 21% BTW berekend, daarnaast zit er op brandstoffen (net als op tabak, alcohol en frisdrank) accijns, bij benzine is dit 43%.

Accijns noemen we in Nederland voortaan verbruiksbelasting en heeft als doel bepaalde zaken te ontmoedigen (roken en alcohol nuttigen) maar het voornaamste doel is extra staatsinkomsten.

Daarnaast is de vaste (maximale) marge voor pomphouders 10%. Tank je bij een tankstation die lagere prijzen hanteert? Inkoopvoordeel is er nooit in Nederland, die prijsverlaging komt uit de marge van de eigenaar. Het idee erachter is: als ik goedkoper ben komen meer mensen bij mij tanken en door meer verkoop heb ik meer omzet en dus hopelijk ook meer winst.

Aan de snelweg zie je dat de prijzen vaak hoger zijn, soms zelfs de volledige adviesprijs, omdat mensen als ze langs de snelweg moeten tanken toch weinig andere keuze hebben.

Car 1149997 1280

Ga maar een auto leasen dan?

Ook qua lease, of dat nu private lease of via een werkgever is, is Nederland duur. Dat komt omdat het leasebedrag of bijtelling direct afhankelijk is van de aankoopwaarde van de auto. Hoe hoger die is, hoe meer je betaalt. En de leasemaatschappij moet ook gewoon al die belastingen, BPM etc. aan de staat betalen. Dat moet wel terugverdiend worden.

Onbeperkt tanken is een voordeel van een auto van de zaak. Toch zie je daar ook wel kleine veranderingen in plaatsvinden. Het is bijvoorbeeld niet meer standaard dat je ook over de grens je tankpas kunt gebruiken.

Sommige tankpassen kunnen enkel bij bepaalde tankstations gebruikt worden (vaak de B-merken), die dus niet net als Shell op bijna elke straathoek te vinden zijn. Dit omdat die tankstations vaak gunstigere tarieven hanteren. Ook is een kaart van één merk vaak goedkoper dat een algemene die je overal kunt gebruiken.

En als laatste letten werkgevers en leasemaatschappijen ook steeds meer op de centen. Je krijgt vaak toegang tot een dashboard waar je jouw tankgedrag kunt monitoren. Dus hoeveel kilometer rijd je met een volle tank, en hoe zuinig is dat? En waar tank je? Tanken langs de snelweg wordt ontmoedigd, en doe je dit toch consequent, en/of rij je als een malle waardoor je niet zo zuinig rijdt, dan kun je wel eens op het matje geroepen worden.

Conclusie: een auto in Nederland kost de hoofdprijs

Of het nu gaat om de aanschaf van een nieuwe auto, de import van een auto uit het buitenland of de benzineprijzen: we staan overal in de top. Als één van de duurste landen dus. En de overheid is degene die hierom het hardste lacht, al die extra kosten gaan zo de staatskas in.

Krijgen we daar ook wat voor terug? Hier is zeker ruimte voor discussie, want als we sommigen mogen geloven niet, of in ieder geval veel te weinig. Ik ben nog steeds van mening dat we het in Nederland meer dan goed hebben. Een auto mag dan in veel landen goedkoper zijn, er is bijna geen enkel land (ook de VS niet) waar ik zou willen wonen als het aankomt op bijvoorbeeld sociale voorzieningen. En ja, die moeten ergens van betaald worden.

Kunnen we de rijken meer belasting laten betalen? Vast wel… Aan de andere kant: die kopen vaak ook meer en duurdere dingen (ook auto's) en betalen dus indirect ook meer belasting dan jij en ik. Alles in perspectief zullen we maar zeggen…

Oplossing: een oudere auto importeren. Vanaf 25 jaar betaal je geen BPM meer bij import, en bij een auto ouder dan 30 jaar hoef je minder of geen wegenbelasting te betalen. Koop je een iets jongere auto in het buitenland, dan betaal je nog een maar een klein deel (vanaf 19 jaar). Keerzijde hiervan is dat oudere auto's vaak niet zo zuinig zijn dus je vaker die dure benzinepomp moet bezoeken. En daar betaal je dan toch weer de hoofdprijs voor, tenzij je vlakbij de grens woont…

on air