Je hebt een klacht 👿 over een online casino, maar wat nu?
Op dit moment is het nog niet legaal mogelijk om in Nederland online een gokje te wagen. Het wetsvoorstel is aangenomen, echter is het nog even wachten tot de wet ook actief is. De verwachting is dat online casino's -op zijn vroegst – 1 oktober 2021 haar deuren zullen openen. Vanaf dat moment kun je je klacht of klachten neerleggen over een online casino bij de Nederlandse Kansspelautoriteit en op het forum van Onetime.
Maar waar kun je nu zoal terecht en waar gaan de meeste klachten over?
Veelgehoorde klachten over online casino's
De meeste online gokwebsites hebben hun zaakjes prima in orde. Maar er zijn enkele online casino's die in alles verzaken. En hoe gek het ook klinkt: de meeste klachten over online casino's zijn onterecht. Bij Onetime krijgen we regelmatig klachten en/of andere problemen binnen over online casino's,
‘Ik heb €400 verloren in casino X, ik kreeg helemaal geen prijzen en voel me opgelicht!'
Hoe vervelend het ook klinkt, bovenstaande klacht kan zo de prullenbak in. Online casino's bieden een stukje entertainment aan en daar staat een prijs tegenover. En daar je de ene keer flink kunt winnen, zal het een andere sessie wat minder goed aflopen. Speel met geld dat je kunt missen en speel niet om geld te verdienen.
‘Mijn broertje heeft op mijn account gespeeld en via zijn bankrekening geld gestort'
Klinkt heel onschuldig, maar het is verboden om met een ander bankrekeningnummer geld te storten. Hier zul je bij een storting geen melding van ontvangen. Pas bij een uitbetaling, val je door de mand.
Ook horen we veel spelers klagen over het aan moeten leveren van documenten, zoals een kopie paspoort, bankafschrift, etc. Spelers vertrouwen dit niet en denken dat het een truc is van het casino om maar niet uit te hoeven betalen.
Weet goed dat deze partijen dit niet doen om je te pesten, maar omdat ze dit verplicht zijn. Raak dus vooral niet gefrustreerd, met het gevolg dat je al je zuurverdiende centen weer verspeeld. Blijf kalm en volg de instructies op.
Het gros van de klachten over een online casino kunnen worden ingedeeld in de volgende categorieën:
Bonus
Online casino's proberen nieuwe spelers op verschillende manieren aan te trekken. Een veelgebruikte methode is het aantrekken van spelers door het geven van een welkomstbonus.
Vooral nieuwe spelers houden geen rekening met de bonusvoorwaarden van zo'n bonus. In sommige gevallen is deze zo onaantrekkelijk dat het beter is de casino bonus te weigeren, omdat je zoveel moet spelen dat je bijna zeker je geld verliest.
En juist dit zorgt dat mensen gefrustreerd raken en gaan klagen. Ook horen we klachten voorbij komen over bonussen die niet worden uitbetaald, nadat aan alle voorwaarden is voldaan.
Uitbetalingen
Veruit de meeste klachten gaan over uitbetalingen. Zo snel als het geld gestort kan worden, zo lang kan het af en toe duren voordat spelers hun geld krijgen.
Weet dat de meeste online casino's spelers binnen 5 werkdagen uitbetalen. Een en ander is afhankelijk van het online casino zelf, maar ook de afwikkeling bij jouw eigen bank. Betalingen naar een e-wallet verlopen over het algemeen sneller.
Daarnaast gaan klachten over blokkades op accounts, net nadat er veel gewonnen is. In sommige gevallen doet een online casino een extra check om te kijken of het allemaal klopt. En in het slechtste geval, kun je fluiten naar je centen.
Stortingsmogelijkheden
Het aantal stortingsmethoden wordt steeds groter. In Nederland kennen we iDEAL als betaalmiddel. Deze betaalmethode zie je nog maar in een handjevol online casino's. Dit heeft te maken met de wetgeving die zegt dat online casino's zich niet mogen richten op Nederlanders. En iDEAL is vrijwel enkel gericht op Nederlanders.
Dit zorgt dat mensen andere onbekende betaalmethodes moeten gebruiken. En de meeste mensen zijn gewoontedieren en het duurt even voordat ze de overstap durven nemen naar een andere betaalmethode.
Een klacht indienen over een online casino
Zoals eerder aangegeven zijn de meeste klachten gewoon onterecht. Voordat je een klacht indient is ons advies eerst eens alles uit te zoeken, rondom de klacht die je hebt.
Lees de algemene voorwaarden eens of raadpleeg de FAQ van het betreffende online casino. Ook kun je terecht op het Onetime Forum waar honderden spelers zitten: stel daar jouw vraag.
Krijg je geen antwoord op jouw vragen, kun je de support-afdeling van het betreffende online casino raadplegen. De meeste online casino's hebben een chat-functie die het grootste gedeelte van de dag beschikbaar is. Stel daarin jouw vraag en blijf altijd beleefd.
Mocht je contact opnemen met support, dan kom je niet weg met een bericht met iets in de strekking als: ‘ik krijg niet uitbetaald bij jullie'. Nee, dit moet je serieus aanpakken, dit zorgt dat je ook serieus wordt genomen. Zorg dat je alles vastlegt door bijvoorbeeld screenshots te verzamelen. Daarnaast is het verstandig om in ieder geval de volgende zaken op te nemen in je bericht:
- E-mailadres of gebruikersnaam;
- Korte omschrijving van de klacht;
- Eventueel het spel waar de klacht over gaat;
- Datum en tijdstip;
- Welk device je hebt gebruikt tijdens het spelen;
- Browser die je hebt gebruikt.
Mocht je na het raadplegen van support, nog steeds een klacht houden, dan kun je het hogerop zoeken. Vooralsnog kun je niet terecht bij de Nederlandse Kansspelautoriteit.
Je zult op zoek moeten gaan de vergunningverstrekker van het betreffende online casino. In de meeste gevallen staat dit onderaan de website aangegeven. Vaak met een logo, alsook het licentienummer.
De mogelijkheden zijn als volgt:
Autoriteiten
Ieder online casino moet beschikken over een licentie. Deze worden uitgegeven door bepaalde toezichthouders. Dit kun je vergelijken met de Nederlandse Kansspelautoriteit.
Een aantal van deze toezichthouders worden als betrouwbaar gezien: deze zullen serieus omgaan met klachten. Daar waar er betrouwbare partijen zijn, heb je ook de toezichthouders die wat minder goed staan aangeschreven.
Dan moet je denken aan landen als Curaçao en Costa Rica. Online casino's met deze landen als vergunning-verstrekker zouden we links laten liggen.
Betrouwbare partijen zijn de volgende:
België: de Belgische Kansspel commissie
Europa: Malta Gaming Authority & UKGC (UK Gambling Commission)
Plaats jouw klacht op het Onetime Forum
Naast dat je op het Onetime forum terecht kunt om te bekijken of er lotgenoten zijn met eenzelfde probleem, kun je ook een klacht plaatsen.
Dagelijks zitten er honderden spelers op het forum die graag antwoord willen geven. Vaak blijkt dat een klacht ongegrond is, maar in sommige gevallen, is er echt iets aan de hand.
Stel dat een klacht niet opgelost kan worden, zal Onetime contact opnemen met het desbetreffende online casino. We hebben immers alle contacten aldaar. In vrijwel iedere case hebben we de klacht kunnen oplossen. Dit is ook de kracht van Onetime.
We hebben een hele rits aan -veelal onterechte- klachten mogen ontvangen over diverse online casino's. En aantal hiervan staan hieronder uitgelicht.
Casumo
”Ik heb een storting gedaan van 20 euro op Casumo, ik kreeg 3 x het dubbelen dus 60 euro! Nu sta ik op 160 euro en wil m uit betalen! Toch kan ik nergens zien hoe ver ik ben met de bonus uitspelen ben?”
Kroon Casino
”Vorige week heb ik hier een bericht geplaatst over het niet uitbetalen van kroon. Inmiddels zijn we weer bijna een week en 33 mails en 17 chats verder. Ik heb dus afgelopen vrijdag gemaild dat ik het er niet mee eens was en graag zou zien dat een manager alles eens bekijkt…en dat gebeurde dus ook. De beste man vroeg om mijn privé-bankpas OF een bankafschrift te uploaden op mijn account. Ik dus mijn bankpas geüpload aangezien ik al jaren geen bankafschrift meer ontvang. Bericht terug gekregen dat ze deze niet konden verifiëren..vervolgens toen een oud bankafschrift opgezocht en die geüpload..en niets meer van gehoord.”
Unibet
“Ik heb op Unibet 2000€ gewonnen, Helaas moet ik mijn account verifiëren na het uit cashen. Ik ben zelf 18+ maar ik heb vaak geld op het account gezet met de pas van mijn 16 jarige broertje denkend dat dit geen probleem is. Al lees ik op fora dat dit wel een probleem (fraude) is. Gaat Unibet moeilijk doen en krijg ik mijn geld wel uitgekeerd?”
LeoVegas
”Goedendag, lees al een tijdje mee maar dit is mijn eerste post. Ben zelf een aardig grote speler zowel in de hallen (meerspelers) als online. Na een paar flinke klappers te hebben gemaakt op meerdere meerspelers besloten om online Bonanza eens te gaan aanvallen om de maximale inzet. Resultaat bijna 8k gestort en 1 goede bonus gehad 225 x mijn inzet op max inzet. Uiteindelijk toch op dik 9k uitgekomen en besloten om 9k uit te betalen dit alles bij LeoVegas. Ik speel hier regelmatig en de uitbetalingen waren altijd snel geregeld binnen een uur. Maar nu laat het even op zich wachten? Is dit de normale gang van zaken? Account is geverifieerd en heb al vaker uit laten betalen bij leovegas. Dit waren bedragen van rond de 2k aangezien ik nooit problemen heb gehad bij hun durfde ik het wel aan om hier eens los te gaan. Maar begin me nu toch wel een beetje zorgen te maken aangezien het om heel veel geld gaat en het nu langer duurt dan normaal.”
Waar moet je op letten bij het kiezen van een betrouwbaar online casino?
Beter voorkomen, dan genezen. Zorg dus dat je kiest voor een betrouwbaar online casino. Het is zonde om je geld te verkwanselen aan een onbetrouwbare partij.
Het kiezen van een betrouwbare partij hoeft niet zo moeilijk te zijn. Vergelijk het met de aankoop bij een online winkel. Dan is ook verstandig om te checken of het wel echt is.
Op internet zijn er enorm veel websites die positief schrijven over online casino's, maar dit puur doen door commissie op te strijken zonder dat ze kennis hebben van dit online casino. Onetime is een (misschien wel de enige) van de onafhankelijke partijen die elk casino uitgebreid test op allerlei facetten.
Met onderstaande tips zorg je dat je voor het juiste online casino kiest:
Ga op zoek naar informatie over het online casino
Ga via een zoekmachine als ‘Google' op zoek naar informatie over het betreffende online casino. Zijn er veel klachten te vinden, is dat een reden om niet voor dit online casino te kiezen.
Kies voor een online casino met een veilige verbinding
Daar waar er met geld gespeeld kan worden, is het noodzakelijk dat de internetverbinding veilig is. Kijk daarom in de URL balk of deze voorafgegaan word door een slotje.
Betrouwbaarheid van spelletjes
Er zijn heel wat spelproviders op de markt. Bekende spelproviders zijn bijvoorbeeld: NetEnt, Microgaming, Thunderkick, Big Time Gaming en Play'n Go. Zie je dat het online casino enkel spelletjes aanbiedt van vage aanbieders, dan kun je het casino beter links laten liggen.
Ga voor een online casino met een betrouwbare vergunning
Nu het in Nederland nog niet is toegestaan online te gokken, word je als consument ook niet beschermd. Kies daarom altijd voor een online casino met een vergunning op Malta (MGA) of uitgegeven door de UK Gambling Commission.
Betrouwbare online casino´s: lees onze reviews
Onetime heeft tientallen online casino's onderzocht op betrouwbaarheid. We maken van deze online casino's dan ook enkel eerlijke reviews. Dat vinden we belangrijk.
We weten immers hoe vervelend het kan zijn als je de dupe bent van een onbetrouwbaar online casino. Op onze online casino pagina hebben een overzicht staan van online casino's.
We controleren op aspecten als het registratieproces, vergunningen, klantenservice en snelheid van uitbetalen. Vooral dit laatst testen we goed. Onafhankelijke, eerlijke reviews: daar staat Onetime voor!
Online gokje wagen?
Veelgestelde vragen over klachten over gokwebsites
Nee, vooralsnog ben je aangewezen op de toezichthoudende partij van het buitenlandse online casino. Vanaf het derde kwartaal van 2021 komt hier verandering in. Dan kan er bij legale partijen gegokt worden met een Nederlandse vergunning. De Nederlandse Kansspelautoriteit ziet er op toe dat alles veilig en betrouwbaar is.
Ja, bij Onetime hebben weten we het merendeel van de klachten op te lossen. We hebben een enorme community van mensen met verstand van online gokken. Leg je vraag neer op ons forum en wij geven je advies. Uiteraard kunnen niet alle klachten worden opgelost, omdat er in sommige gevallen dusdanig inbreuk is gemaakt op de algemene voorwaarden van het casino, dat er niets aan te doen is.
Dit heeft voornamelijk te maken met het feit dat spelers niet kijken naar de algemene voorwaarden van een internet casino. En indien een speler zich niet aan bepaalde afspraken heeft gehouden, kan het zijn dat er in sommige gevallen niet wordt uitbetaald. Vrijwel alle klachten komen door toedoen van spelers.