F1 Circuit Monaco

Grand Prix van Monaco 2024

Circuit de Monaco

Wat eigenlijk de tweede race in een triple header in Europa zou zijn, is nu simpelweg de zesde race van het seizoen. Na de afgelasting van de Grand Prix van Emilia-Romagna, pakt het Formule 1-circus de draad in Monaco weer op.

Lees in dit artikel alles over deze Grand Prix en hoe je kunt wedden op de Grand Prix van Monaco.

Onetime Las Vegas Fill door Onetime
op 22 mei 2023 - laatste update: 3 april 2024
Monaco 1

Vliegen in je huiskamer

De weersomstandigheden in Italië maakten het onmogelijk om een Grand Prix weekend te organiseren. Nog voor er ook maar één meter gereden was, werd het zesde Grand Prix weekend van het jaar afgelast.

Het is gezien de volle kalender onwaarschijnlijk dat de race op een later moment in het seizoen ingehaald wordt. Dat betekent dat het record van 23 Grand Prix in een jaar ook in 2023 niet gehaald wordt.

Het Formule 1 seizoen gaat verder in Monaco. Het prinsdom staat al sinds 1950, het eerste jaar dat het wereldkampioenschap Formule 1 georganiseerd werd, op de kalender en stond vroeger symbool voor alle glitter and glamour die aan de Formule 1 verbonden was.

Die pracht en praal is in Monaco nog altijd meer aanwezig dan bij andere races, maar voor de teams en coureurs is het gewoon een van de vele races op de kalender.

Toch blijft racen in de straten van Monaco uniek. Oud-wereldkampioen Nelson Piquet vergeleek racen in het prinsdom ooit met het vliegen met een helikopter in je huiskamer. Piquet wilde er mee aangeven dat het eigenlijk de krap is om goed te kunnen racen.

Toch staat winnen in Monaco op het verlanglijstje van iedere Formule 1-coureur en is de race in Monte Carlo onmisbaar op de hypercommerciële F1-kalender.

Tijdchema Grand Prix van Monaco 2023

Het Grand Prix weekend in Monaco begon tot enkele jaren geleden traditioneel niet op vrijdag, maar op de donderdag voor de race met de eerste en tweede vrije training. Inmiddels is dat niet meer het geval en wordt een meer traditioneel tijdschema aangehouden.

Op zaterdag wordt voorafgaand aan de kwalificatietraining eerst nog een uur gereserveerd voor de derde vrije training. De race start zondagmiddag om 15.00u. Aangezien er dit keer weer in Europa geracet wordt, hoef je niet midden in de nacht je bed uit vanwege een tijdverschil.

Sessie

Datum en tijd

Eerste vrije training

vrijdag 26 mei 13.30u tot 14.30u

Tweede vrije training

vrijdag 26 mei 17.00u tot 18.00u

Derde vrije training

zaterdag 27 mei 12.30u tot 13.30u

Kwalificatie

zaterdag 27 mei 16.00u tot 17.00u

Race

zondag 28 mei 15.00u

 

Favorieten voor de Grand Prix van Monaco 2023

Monaco is een race waarin de kaarten doorgaans iets anders geschud worden dan op een traditioneel circuit. In de tijd dat Mercedes de Formule 1 domineerde, keken teams als Ferrari en Red Bull Racing reikhalzend uit naar de Grand Prix in Monaco. Motorvermogen is immers van ondergeschikt belang in de straten van Monte Carlo.

Met name Fernando Alonso verwacht dit seizoen veel van de race in Monaco. De tweevoudig wereldkampioen reed in zijn Aston Martin al vier keer naar het podium, maar wil zo onderhand wel eens hoger eindigen dan derde.

Ook Ferrari heeft goede hoop dat hun auto het op een a-typisch circuit beter doet dan elders. Vooral Monegask Charles Leclerc zal voor eigen publiek goed voor de dag willen komen. Vorig jaar behaalde Leclerc pole position, maar finishte hij slechts als vierde in een race die onder zware weersomstandigheden verreden werd.

Dat meer teams kans maken op de overwinning is ook terug te zien in de odds die de bookmakers gepubliceerd hebben. Max Verstappen is nog altijd favoriet voor de overwinning, maar de favorite odds zijn hoger dan normaal.

 

Grand Prix van Monaco: glitter & glamour

De entourage rondom de race is in Monaco wel echt anders. Popsterren, filmsterren en leden van de high society laten zich op de luxe jachten in de haven van Monte Carlo nu eenmaal wat vaker zien dan op een regenachtig Silverstone.

Teams grijpen in het moderne tijdperk de Grand Prix van Monaco aan om bijzondere marketingacties te lanceren in de setting van de glitter en glamour van weleer.

Zo reed het Jaguar Formule 1 team in 2004 met een echte diamant in de neus van de auto. De diamant had een waarde van $300.000. Bij een ongeluk in de hairpin in de eerste ronde, crashte coureur Christian Klien met de auto en de diamant verdween spoorloos.

Monaco 2
De Grand Prix van Monaco staat voor het team van Red Bull synoniem voor marketingstunts, zoals deze promotie voor de film Superman Returns.

Promotie van bioscoopfilms

De opvolger van het team, Red Bull Racing, gebruikte de Monaco Grand Prix vaak voor de promotie van nieuwe bioscoopfilms. Zo stond coureur David Coulthard ooit eens in een Superman-pak op het podium omdat RBR dat weekend promotie maakte voor de Superman Returns film.

De glitter and glamour is echter niet het enige aspect dat de Grand Prix van Monaco anders maakt. Het feit dat de race als sinds de eerste editie van het WK der Formule 1 jaarlijks op de kalender staat en er al sinds 1950 op nagenoeg hetzelfde stratencircuit gereden wordt, maakt de race eveneens een icoon op de jaarlijkse Formule 1 kalender.

De geschiedenis van de Grand Prix van Monaco

Racen door de straten van Monaco was een prestigieus project toen het idee in de jaren ‘20 gelanceerd werd.

De snelste bolides ter wereld die langs de voordeuren van vermaarde casino’s als het Monte Carlo Casino en luxe hotels zoals het Hotel Metropole scheuren: het was in de eerste versies van de Grand Prix ook nog wel te doen. Naarmate de Formule 1-bolides geavanceerder, breder en sneller werden kon het eigenlijk niet meer.

Inhalen is met een huidige Formule 1-auto op een normaal racecircuit al lastig. Laat staan op een niet zo’n brede straat, afgebakend met vangrails, in een te kleine stad. De Braziliaanse drievoudig wereldkampioen Nelson Piquet vergeleek racen met een Formule 1-wagen in Monaco ooit eens met het vliegen in een helikopter in de woonkamer van je huis: niet te doen.

Toch zijn er in de moderne Formule 1-geschiedenis legendarische en spectaculaire Grand Prix' verreden in de straten van Monte Carlo. De koning van Monaco is ontegenzeggelijk Ayrton Senna. De Braziliaan won de race zes keer, waarvan vijf keer achter elkaar. Tussen 1989 en 1993 stond er geen andere coureur op de bovenste trede van het podium dan Senna.

De race waarin Senna echter met meeste indruk maakte, was de editie van 1984, die hij niet won. Senna reed in een Toleman, een wagen die anno 2021 te vergelijken zou zijn met een Alpha Tauri of Alpine. In de stromende regen haalde hij de ene na de andere coureur in en op het moment dat hij de aanval in had gezet op raceleider Alain Prost, werd de wedstrijd stilgelegd. De stewards vonden de omstandigheden te gevaarlijk om te rijden.

Het gloriemoment voor Olivier Panis

In 1996 vond waarschijnlijk de meest bizarre Grand Prix van Monaco ooit plaats. Voor de start van de race viel er een stevige regenbui op de straten van Monaco. Michael Schumacher startte op pole position in zijn Ferrari, maar werd direct in de eerste bocht ingehaald door Damon Hill in de Williams.

Jos Verstappen startte de race ondanks de natte baan op slicks en betaalde daar direct de prijs voor. De Footwork-Hart-bolide van de Nederlander belandde direct in de vangrail. Einde race voor Verstappen.

Hij was niet de enige uitvaller die middag. Nog in de eerste ronde was het exit voor beide Minardi-coureurs Giancarlo Fisichella en Pedro Lamy, die met elkaar in contact kwamen. Even verderop spinde Jordan-coureur Rubens Barrichello van de baan en belandde Michael Schumacher in de hairpin in de vangrail. Vijf coureurs na nog niet eens één ronde uitgeschakeld.

Veel uitvallers

Maar er gebeurde meer….

Vijf ronden later reden er nog maar dertien auto’s door de straten van Monte Carlo. Tyrrell-coureur Ukyo Katayama, Verstappen’s teamgenoot Ricardo Rosset en Pedro Paulo Diniz van Ligier moesten hun wagen ook parkeren.

Vervolgens vielen Benetton-coureur Gerhard Berger en Martin Brundle van Jordan uit. Daardoor reed nog maar de helft van het aantal coureurs dat de wedstrijd was gestart. De race was nog niet eens halverwege.

Vooraan reed Damon Hill. Hij werd achtervolgt door de Fransman Jean Alesi in de Benetton en de Ligier van Olivier Panis, die door al het gedoe was opgerukt van de zestiende plaats naar de derde.

De baan begon langzaam maar zeker op te drogen en Damon Hill was de eerste coureur die een pitstop maakte. Alesi nam de leiding over, maar Hill passeerde Alesi op zijn nieuwere droogweerbanden al snel. Vervolgens maakte Alesi een pitstop en had Hill een voorsprong van meer dan dertig seconden.

De Williams-coureur reed comfortabel de zege tegemoet. Totdat ook de pechduivel aan hem ten deel veel. Hill blies zijn motor op door een falende oliepomp.

Alesi erfde de leiding en leek de tweede Formule 1 Grand Prix uit zijn carrière te gaan winnen, maar ook voor hem ging het fout. De ophanging van zijn Benetton begaf het vijftien ronden voor de finish. Op hetzelfde moment crashte de Williams van Jacques Villeneuve op achterblijver Luca Badoer. Exit voor beiden.

Olivier Panis

Olivier Panis, nog nooit op een Formule 1-podium gestaan, leidde plotseling de race met McLaren-coureur David Coulthard vlak achter zich aan. Vijf ronden voor het einde spinde Eddie Irvine. Zijn Ferrari kon niet meer ontweken worden door Mika Salo in de Tyrrell. Hij werd dan weer geraakt door de McLaren van Mika Hakkinen zodat er vijf ronden voor het einde van de race nog drie uitvallers te noteren waren.

Ook daar bleef het niet bij. De Duitser Heinz-Harald Frentzen moest zijn Sauber twee ronden voor het einde in de pits parkeren. Frentzen was uitvaller nummer 19. Dat betekende dat er slechts drie coureurs rijdend over de finish kwamen. Racewinnaar Panis, nummer 2 Coulthard en de Britse Sauber-coureur Johnny Herbert.

Niet eerder – en ook niet meer daarna niet – zijn er in de moderne Formule 1 zo weinig auto’s gefinisht in een Grand Prix.

De laatste jaren is de Grand Prix van Monaco ietwat minder spectaculair. De hedendaagse auto’s zijn niet gemaakt voor het racen door de smalle straten van Monaco en inhalen is dan ook bijzonder lastig.

Waar Mercedes zeven jaar lang de Formule 1 domineerde, was Monaco meer het domein van Red Bull Racing. Omdat in Monaco het motorvermogen minder belangrijk is dan de aerodynamische grip van de auto, is Monte Carlo de plek waar Red Bull Racing het verschil met Mercedes teniet kon doen – getuige de zeges van Daniel Ricciardo (2018), Max Verstappen (2021) en Sergio Pérez (2022).

Het blijft dan ook interessant om de machtsverhoudingen tussen de verschillende teams te zien in het prinsdom. Het blijft een bijzondere race zo door de straten van Monaco.

on air