Hoofdfoto Ambush Marketing HC 752X430 (2)

Ambush Marketing

André schijnt zijn licht op ambush marketing, een vorm van marketing waar niet iedereen fan van is maar die wel effectief kan zijn.

In de loop der jaren zijn er tal van pogingen tot ambush marketing gedaan, door merken als Samsung, VISA en Fiat, waarvan we er een aantal uitlichten. Ook de casinowereld doet mee!

André avatar geplaatst in Landbased casino door André Jansen
op 19 april 2022
Hoofdfoto Ambush Marketing HC 752X430 (2)

AMBUSH MARKETING - hinderlaagmarketing - is de praktijk van het kapen van of meewerken aan de campagne van een andere adverteerder om de bekendheid van een ander bedrijf of merk te vergroten, zonder daar voor te betalen.

Bijvoorbeeld:

  • Uitnodigingen uitdelen in of bij een concurrerend casino
  • Mooie meiden op de tribune in strakke Bavaria pakjes, terwijl Heineken hoofdsponsor is
  • #CREATING MEMORIES bedacht door SUNWEB, TUI: ‘Discover Your Smile’. TV reclames, soms in hetzelfde blok, met rode tekst onder de merknaam

Enige grote voorbeelden van ‘hinderlaag marketing’:

Ambush Marketing Samsung Vs Apple
Ambush Marketing Samsung vs Apple

Samsung vs Apple

In oktober 2011 bereidde Apple zich voor op de lancering van de toen nieuwste versie van zijn vlaggenschip mobiele apparaat, de iPhone 4S.

Verwacht werd dat de lancering van het apparaat een van de meest langverwachte technische evenementen van het jaar zou zijn - dus besloot Samsung om het feest van Apple te laten crashen door een pop-upwinkel te bouwen op slechts een paar meter afstand van de prestigieuze winkelpui van Apple in Sydney, Australië.

Terwijl gretige Apple-fans geduldig wachtten om de nieuwe iPhone in handen te krijgen, ging Samsung verder met het verkopen van zijn Galaxy SII-apparaat voor slechts $ 2 AUS - louter zakgeld vergeleken met Apple's iPhone van $ 850.

Olympische Spelen

Een van de vroegst bekende voorbeelden van hinderlaagmarketing is de bittere vete die uitbrak tussen MasterCard en Visa tijdens de Olympische Winterspelen van 1992, die werden gehouden in de stad Albertville in het zuidoosten van Frankrijk.

Na $ 20 miljoen (ongeveer $ 35,5 miljoen in dollars van nu) te hebben betaald voor het voorrecht, was Visa de officiële creditcardsponsor van de Winterspelen van '92. Maanden voorafgaand aan de wedstrijden had Visa tv-commercials waarin American Express-kaarthouders werden geadviseerd hun AmEx thuis te laten omdat "de Olympische Spelen geen American Express accepteren."

Ambush Marketing VW Fiat
Ambush Marketing Fiat - Volkswagen

Fiat en Volkswagen - Google Earth

De Italiaanse autofabrikant Fiat gebruikte dit principe met groot succes in een geïmproviseerde hinderlaagcampagne toen Fiat er op de een of andere manier in slaagde een rode Fiat 500  te parkeren op de voorste trappen van het Zweedse hoofdkantoor van Volkswagen - net op tijd om een ​​Google Maps-auto te laten passeren, die Fiat's kleine stunt jarenlang bewaarde in de resultaten van Google Maps.

BMW versus Audi

Santa Monica, Californië, is misschien beroemd om zijn lange pier en bijna perfect weer, maar deze welvarende kuststad was ook het slagveld waarop twee van 's werelds grootste autofabrikanten een oorlog voerden om de dominantie van reclameborden.

De ruzie begon kort nadat BMW een bijeenkomst organiseerde in Wisconsin, een evenement dat via een begeleidende campagne werd gepubliceerd. De slogan van de campagne was “Een BMW-rally met twee nabijgelegen servicecentra. Wat is het volgende, ambulancepersoneel bij een schaaktoernooi? "

Ambush Marketing BMW Checkmate Billboard
Ambush Marketing BMW checkmate billboard
Ambush Marketing Audi Chess Billboard
Ambush Marketing Audi Chess Billboard

Bavaria

De marketeers van Bavaria hadden natuurlijk goud in handen. Het begon met een flashmob op de tribune tijdens de voorbereiding van het Nederlands elftal, maar tijdens het WK groeide de ‘Dutch Dress’ uit tot de meest geslaagde marketingactie van het afgelopen WK.

Zelf heb ik ook ervaring met ambush marketing, met mijn Bingo Royal:

"Marketing in een land dat een halve eeuw zuchtte onder het communistische juk. Ik vertelde dat ik Roemenië al kende sinds 1974, en daar vaak maanden verbleef. Eén van de excessen in dit prachtige, opkrabbelende land waren de vele straatkinderen.

Uiteraard waren die bij onze BINGO in ‘Cerbul Carpatin’ ruim te vinden, ze mochten er dan wel niet in, maar ‘hingen’ bij de entrée en de brede trappen. Vaak nam ik iets voor deze kinderen mee, en zorgde daarmee voor rust bij onze bingospelers.

Op een moment ging mij een lampje branden, liet in Nederland 20.000 stickers drukken met de tekst: “welkom in BINGO Brasov” met een bingoticket er bij afgedrukt. De doos met stickers plaatsten we dicht bij de trap en ja hoor, de straatkids hadden ze gejat! Heel Brasov werd behangen met stickers; gevolg: ‘volle bak!’

Later liet ik stickers drukken met superlijm aan de voorkant, met de tekst “I <3 bingo ROyal”. Deze stickers links onderaan aan de binnenkant op de achterruit bij álle taxi’s. De lijm was zó sterk dat we na bijna 20 jaar nog wel ’s een taxi zagen met deze sticker."

 

Ambush Marketing Door Mij 31 Maart 1986 Feyenoord Ajax
Ambush Marketing door mij 31 maart 1986 Feyenoord-Ajax

Ajax - Feyenoord

Een flinke boost gaf de promotie die ik organiseerde bij de jaarlijkse ‘Feyenoord-Ajax’ in de Kuip. Met stadion administrateur Dhr. Van Kalken regelde ik de toestemming om rondom de Kuip casinovlaggen te plaatsen, toestemming om met parachutisten voor de match op de stip te landen, casinodames met de banner ‘Welkom in casino Rotterdam IN HET HILTON’ het veld rond te laten paraderen, terwijl bovenaan de tribunes enorme groene ballonnen werden ‘losgelaten’ op het publiek dat deze ‘droeg’ naar beneden.

Tegelijk kwam Jan Rietman met microfoon, onder leiding van collega Jan Leupe de wedstrijd en uiteraard Lee Towers aankondigen.

Tenslotte op Onetime

Ook in de online casinowereld wordt gebruik gemaakt van ambush marketing. Ook nu de markt officieel nog niet open is. En dit gaat er niet zo heel fraai aan toe:

“er blijken partijen te zijn die hier niets om geven. Waarschijnlijk, zo schatten wij in, omdat zij niet voor een Nederlandse vergunning gaan. Maar wel een graantje willen meepikken van de markt die opengaat. Die er vanuit gaan dat gokkende Nederlanders niet daadwerkelijk gaan checken of de aanbieder wel een vergunning heeft.” - over verboden reclame voor online gokken.

on air