Nationale Postcode Loterij
De nationale postcode loterij is samen met de Staatsloterij de grootste loterij die in Nederland wordt aangeboden qua deelnemers.
Hoe werkt de nationale postcode loterij?
Het werkt zoals elke loterij, alleen je lotnummer is in dit geval je unieke postcode. Dit betekent automatisch dat je buurtgenoten hetzelfde lot hebben als jou. Er zit wel bij elk lot een uniek extra lotnummer, bijvoorbeeld postcode 1234AA lotnummer 1. De prijzen die vallen zijn wel op de gehele postcode, dus als er een prijs valt op je postcode heb je dezelfde prijs als je buren met dezelfde postcode. De uiteindelijke prijs op een bepaalde postcode wordt daarna gedeeld door het aantal loten met die postcode (je kunt meer dan 1 lot kopen) en daarna verdeeld over de betreffende l
Extra druk om loten te kopen
Omdat een prijs valt op een postcode voelen mensen zich verplicht om mee te doen. Wat als namelijk de prijs valt op je postcode en al je buren zijn ‘miljonair’ en jij als enige niet.
Ik verwacht dat bijna de helft van de deelnemers juist om deze reden meespeelt met deze loterij. Zie onderstaand een stuk geciteerd uit Metro:
Buurman John Abdoelrahman in de winnende Steenderenstraat kan zijn balende
gevoelens minder positief omschrijven. Zowel zijn onder- als bovenburen verkeren in feeststemming na het winnen van miljoenen, maar omdat Abdoelrahman geen lot had, gaat de miljoenenprijs aan hem voorbij. ,,Jarenlang heb ik met deze postcode 1107 LA meegespeeld. Maar het lot stond op naam van mijn ex-vrouw en toen zij vertrok, stopte zij ook de deelname”, zegt Abdoelrahman hoofdschuddend. ,,Ik heb er echt geen woorden voor hoe erg ik baal. Ik heb flink wat borrels moeten drinken om dit een beetje te vergeten.”
Winkansen en financiele cijfers
Bovenstaande druk is een belangrijke reden voor mensen om mee te spelen met de postcodeloterij, maar zijn de prijzen ook echt de moeite waard, of nog belangrijker de kans op een prijs?
De winkans bij een normale trekking van de postcodeloterij is circa 1 op 7 op een prijs, maar de kans op een prijs bij de postcodekanjer (de laatste keer 49,7 miljoen euro) is maar 1 op 1.929. En de kans op de grote prijs bij de postcodekanjer van ca 22 miljoen euro voor jou en je buren was 1 op 242.000.
Over 2013 is er 605 miljoen euro binnen gekomen vanuit de deelnemers. Hiervan is de helft (ca 302 miljoen euro) afgedragen aan de goede doelen die de loterij (haar deelnemers) sponsort. Aan prijzen en cadeaus is er ca 270 miljoen euro uitgekeerd. Dit laat een uitkeringspercentage zien van ca 44,6%. Het mooie is dat de postcodeloterij echter op de cadeau’s een korting heeft weten te bedingen van 77 miljoen euro! Oftewel de daadwerkelijke waarde van uitgekeerde prijzen is 193 miljoen euro, wat een uitkeringspercentage betekent van net geen 32%. Dan wordt er nog een bedrag van bijna 162 miljoen euro aan wervings- en organisatiekosten uitgegeven, aan bijvoorbeeld de ‘nagenoeg’ wekelijkse mailing in de brievenbus, maar vooral aan de BN-ers die maar reclame maken voor deze loterij. Onder aan de streep (na vennootschapsbelasting) maakt de postcodeloterij een winst van iets meer dan 200 miljoen euro op jaarbasis voor de Holding Nationale Goede Doelen Loterijen NV(dit is inclusief de vriendenloterij en bankgiroloterij)!
Kosten
Een lot van de postcodeloterij kost 12,50 per trekking en is alleen in abonnement vorm te kopen. Er zijn geen 12, maar 14 trekkingen per jaar wat neerkomt op een jaarlijks bedrag van 175 euro. Gezien het uitkeringspercentage betekent dit dat van deze 175 euro er 87,50 euro naar goede doelen gaat en je op lange termijn 56 euro terug krijgt in de vorm van geld dan wel de vorm van cadeau’s zoals de bijvoorbeeld de bekende ‘ijsprijs’. Desondanks maak je kans op de enorme hoofdprijzen, en mocht deze inderdaad in je wijk vallen ben jij niet degene die als enige achter het net vist.
Televisieprogrammas
De postcode loterij is sterk gelieerd aan diverse programma’s van voornamelijk RTL4, alsmede ook presentatoren van RTL4 zoals bijvoorbeeld Winston Gerschtanowitz en Nicolette van Dam. Er zijn ook verschillende televisie-formats verbonden aan de postcodeloterij om de loterij extra in het nieuws te brengen, maar ook om extra prijzen uit te delen. Het meest bekende programma is wel Miljoenenjacht van Linda de Mol waarbij er een koffer wordt uitgekozen door de kandidaat waarin een bedrag zit verborgen. Zie onderstaand een kort winnaarsfilmpje van Miljoenenjacht.