Hoeveel verdient een piloot?
Piloot worden, de ultieme jongensdroom van veel mannen (en vrouwen!). Want wat is er mooier dan de hele wereld over te vliegen, alle landen zien en dat als bestuurder van een dikke Boeing. Echter, de mogelijkheid deze droom te verwezenlijken is niet voor iedereen weggelegd.
Zou je al beschikken over de competenties en kwaliteiten de opleiding tot piloot tot een goed einde te brengen, dan zal een grote zak geld om deze opleiding te bekostigen een eerste voorwaarde zijn. Deze opleiding is misschien wel de duurste opleiding die in Nederland bestaat. Wanneer je ouders een modaal inkomen hebben, dan zal het lastig worden om alle (voor)opleidingen tot piloot af te ronden.
Wat kost de opleiding tot piloot?
De tweejarige basisopleiding tot verkeersvlieger zelf kost op dit moment €122.000,-. Dit is inclusief de benodigde boeken, kleding, lessen en een reis en verblijf van ongeveer 22 weken in Arizona (Verenigde Staten) voor de opleiding. Daarnaast zal zelf gezorgd moeten worden voor huisvesting voor de periode waarin het praktijkgedeelte van 15 weken in Eelde (Nederland) plaatsvindt.
Bovendien geldt er een praktijkperiode van nog 12 weken op Schiphol. Wanneer je hiervoor huisvesting in de buurt wilt hebben, zal dit ook uit de eigen portemonnee moeten worden betaald. Verder zal – wanneer na de opleiding eenmaal een baan is gevonden – in veel gevallen (ongeveer 70%) ook zelf de opleiding betaald moeten worden om te leren vliegen in het vliegtuig van jouw werkgever.
Voor elk vliegtuig afzonderlijk is een certificaat vereist. Deze kosten hiervoor liggen tussen de €15.000,- en €50.000,-.
Mocht je geen zondagskind zijn, met andere woorden geen ouders hebben die over exorbitant veel geld beschikken, maar toch de opleiding tot piloot willen doen: er is een andere optie.
ABN-Amro reikt de helpende hand. Zij biedt een financiering waarbij het gehele bedrag wordt voorgefinancierd. Uiteraard moet dit wel weer worden terug betaald, wat betekent dat je na het afronden van de opleiding een vrij hoge studieschuld hebt.
Wat verdient een beginnend piloot aan salaris?
Als we de cijfers vanaf 2009 tot nu moeten geloven, houdt een beginnend piloot er niet veel aan over. Althans, de gemiddelde piloot. Piloten die direct aan een baan zijn gekomen als piloot verdienen een prima salaris, hierover later meer. Echter, veel net afgestudeerde piloten vinden niet direct een baan als piloot. Deze piloten hebben dus geen inkomsten gerelateerd aan hun opleiding.
Van de piloten die in de periode van 2009 tot nu zijn afgestudeerd en een baan zochten/zoeken, slaagde slechts 30% er in om in de afgelopen 7 jaar een baan als piloot te vinden. Slechts 30%!!!!
Dat betekent dat 70% hiervan zonder baan als piloot zit. Dit is natuurlijk abnormaal veel, zeker wanneer je je bedenkt dat er €122.000,- is betaald voor een opleiding waarmee je eigenlijk enkel competenties als vliegenier hebt opgedaan.
Een co-piloot bij bijvoorbeeld Ryanair verdient slechts €29.000,- bruto per jaar als jaarsalaris. Daar zit je dan met je opleiding van €122.000,-… Een co-piloot bij bijvoorbeeld KLM verdient beter met bijna €50.000,- bruto per jaar. Dit betreft de salarissen van co-piloten, en dus veelal beginnende piloten.
Hoeveel verdient een politieagent
Hoeveel verdient een tweede kamer lid
Wat verdient een piloot?
De inkomsten van een piloot zijn onder andere afhankelijk van de luchtvaartmaatschappij waarvoor wordt gevlogen, in welk vliegtuig wordt gevlogen en de ervaring waarover deze beschikt.
Bij Ryanair verdien je dan gemiddeld genomen €85.000,- bruto per jaar aan salaris.
Een piloot bij KLM op een kleiner vliegtuig daarentegen verdient bruto gemiddeld €100.000,- per jaar aan salaris.
Een ‘geslaagd' piloot bij KLM op een Boeing 747 verdient gemiddeld bruto iets meer dan €250.000,- per jaar. Dit betreft uiteraard een van de betere salarissen. Als je dit per jaar kunt verdienen, is de investering van de opleiding het zeker meer dan waard. Echter, hiervoor zul je ervaren moeten zijn, veel vlieguren hebben gemaakt en heb je hard moeten ‘vechten' voor je plek op de arbeidsmarkt.
Het uurloon van een piloot is lastig uit te rekenen, want de vraag is wat telt als werk en wat niet. Als je naar Amerika vliegt en je moet daar twee dagen blijven vanwege de rusttijdenwet, telt dit dan als werk of niet? Daarom zal ik geen uurloon uitrekenen.
Concluderend – waarbij vooral een nare bijsmaak wordt overgehouden aan het aanzienlijke aantal afgestudeerd piloten dat geen baan kan vinden na de opleiding – lijkt het mij de investering niet waard. Maar, mocht je de opleiding met succes hebben afgerond en je hebt direct hierna een baan weten te bemachtigen bij KLM, tja… dan heb je natuurlijk wel een droombaan.
Want naast het aantrekkelijke jaarsalaris, brengt deze baan meer moois met zich mee. Zoals eerder genoemd, je vliegt de hele wereld over. Je bent ‘baas' over een Boeing en ontvangt daarnaast toeslagen om te overnachten, te eten en voor vertier. Maarja, als, als, als…..