Vanaf 2001 wist ik wat ik wilde worden. Een digital nomad, deze naam bestond toen nog niet maar ik wilde de cloud het werk laten doen, zodat ik mij kon concentreren op de geneugten van het leven.
En aangezien ik bij marketing geleerd had dat bij succesvolle vastgoedprojecten locatie, locatie, locatie het belangrijkste was, ging ik er vanuit dat dit ook zo werkte met domeinnamen op het internet.
We waren begonnen met ondernemen en hadden de eerste stappen gezet met onze pokercommunity met de gratis geregistreerde domeinnaam Pokerinfo.nl. Toch keek ik verder en had mijn oog laten vallen op 2 (poker) domeinnamen: pokeren.nl en poker.nl. Op de eerste extensie stonden wat vage dieet reclames en op de andere dat er binnenkort online poker te spelen zou zijn.
Ik klom in de digitale pen en kwam met de eigenaar Mano in contact. Deze had grootse plannen om in de toekomst deze prachtige domeinnaam in te zetten om poker populairder te maken in Nederland. We kunnen na 20 jaar wel stellen dat dit goed gelukt is met Roy Godschalk aan het roer van de poker series live.
De tweede optie was wel raak: eigenaar worden van de geweldige extensie Poker.nl. Met een paar mailtjes naar ID Prof BV en ik was zowaar eigenaar geworden van deze pokernaam. Het was een dure aankoop maar ik had wel alle vertrouwen in de toekomst van poker in Nederland. Poker stond letterlijk in de kinderschoenen en denk dat er pas een paar duizend Nederlandse pokerspelers in het jaar 2004 waren.
Het plan was simpel en doeltreffend: de community uitbouwen met PokerInfo en via de directe hits op Poker.nl de bezoekers doorsluizen naar een pokerroom of naar onze geweldige poker community. We hadden het niet beter kunnen hopen, een jaar later begon Nederland in de greep van poker te raken. De hype begon in 2006 om in 2009 als een nachtkaarsje weer te doven.
We kregen honderden directe bezoekers per dag op deze domeinnaam. Veronica Poker maakte ons leven helemaal geweldig door een mooi eerste pokertelevisieprogramma op de Nederlandse buis te krijgen in 2005. Marcel Lüske en Noah Boeken die BN'ers een potje poker leerden. Zelf had ik nog een bescheiden rolletje in één van de pokertoernooien waar ik Johnny de Mol eruit gooide voor de camera.
De magie van het internet zijn werk laten doen werd keihard uitbetaald. Tot op de dag van vandaag volg ik nog steeds deze strategie. In de jaren '90 heb ik samen met een vriend een eigen fysiek bedrijfje gehad waarbij opschalen enorm lastig was. Met het internet maak het weinig uit of je 1 of 1000 bezoekers hebt, je zet de server aan en de bezoekers/klanten zijn onbeperkt welkom.
We kregen wekelijks wel een aanbieding dat mensen of organisaties deze gewilde domeinnaam wilden kopen. Soms boden ze een paar honderd euro en soms wel een ton of meer! Ooit is de domeinnaam vakantie.nl verkocht voor 2,5 miljoen euro, dit is daarmee de allerduurste Nederlandse domeinnaam geweest. Voor voetbal.nl is een miljoen gulden betaald (€453K).
Ik kan met trots zeggen dat wij de 2de duurste domeinnaam in Nederland hebben verkocht in 2009 en dat met een investering van €7500. Deze domeinnaam is nog steeds in het bezit van de Betclicgroup die er al 10 jaar niks meer mee doet. Elk jaar stuur ik ze een mailtje om te proberen deze mooie extensie los te kweken maar krijg nooit een reactie. Waarschijnlijk weten ze niet eens dat ze deze topnaam in hun bezit hebben.
Er zijn bijna 20 jaar voorbij en dit verhaal is er eentje uit het boekje. Ondernemen kent hoogte- en dieptepunten. Met de aankoop van poker.nl kwam veel samen: timing, gevoel, geluk, inzicht en vooral een plan. En zo liggen er altijd plannetjes klaar, te sudderen om weer interessante herinneringen te maken.
Maar het grote masterplan moet nog komen! En daar vertel ik jullie in een andere column alles over.